Nový Nissan Leaf zblízka

Nový Nissan Leaf se od modelu předchozí generace liší ve více než 100 ohledech. Díky tomu má delší dojezd, lepší jízdní vlastnosti, rychleji se dobíjí a navíc je cenově dostupnější. Nejpopulárnější plně elektrický vůz na světě si i ve druhé generaci zachovává svůj osobitý design.

Nová verze elektromobilu Nissan Leaf se od 1. července 2013 začne prodávat také v České republice
foto: Nissan

Zásluhou množství změn na podvozku má nová verze elektromobilu Nissan Leaf živější odezvu než dřívější verze a na jedno nabití zdolá delší vzdálenost. Dojezd podle evropského certifikačního cyklu NEDC se díky konstrukčním úpravám zvýšil ze 175 km na celých 199 km.

Novou volitelnou součástí výbavy vozu je palubní rychlonabíječka, pomocí níž se baterie plně nabije dvakrát rychleji než při běžném dobíjení.

Některé ze změn jsou motivovány snahou snížit spotřebu vozu, jiné mají zlepšit jeho využitelnost v praxi a další celkový dojem a spokojenost zákazníků… konečný výsledek je však zcela nepochybně velmi přesvědčivým argumentem ve prospěch elektrických vozů.

Rozsáhlé úpravy, jež jsme provedli, ještě zdůraznily jedinečný charakter tohoto revolučního vozu: neotřelost, eleganci, dostupnost a inovativnost. Vyšli jsme z přání svých zákazníků a udělali jsme maximum pro to, aby nová, v Evropě vyráběná verze našeho úspěšného elektromobilu po všech stránkách vyhovovala jejich potřebám,” říká Paul Willcox, senior viceprezident pro prodej a marketing společnosti Nissan Europe.

Motor a baterie

Nejvýrazněji se nový Nissan Leaf od svého staršího bratra odlišuje hnací soustavou. Ta doznala řady změn, díky nimž má vůz delší dojezd. V původním modelu Leaf byly nabíječka baterie i měnič uloženy v zavazadlovém prostoru za zadními sedadly.

Přestože je tato sestava poměrně kompaktní, zaplnila celou šířku zavazadlového prostoru. Ukrajovala tak z místa na náklad, a kromě toho znemožňovala vytvoření zcela rovné ložné plochy.

Nyní jsou nabíječka s měničem umístěny v přední části vozidla a integrovány do vlastního motoru. Zavazadlový prostor se tak rozšířil o dalších 40 litrů – což zhruba odpovídá velikosti příruční tašky do letadla – a ložná plocha, která vznikne po sklopení zadních sedadel, je rovnější než dříve.

Střídavý synchronní motor s rychlou odezvou má i nadále výkon 80 kW, ale může se chlubit množstvím nových prvků, díky nimž je nyní ještě ekologičtější a úspornější.. Nový motor má o 5 % nižší setrvačnost, a tudíž vyšší celkovou účinnost.

Výkonný motor a baterie

Přestože se oddíl pohonu vzhledem k začlenění nabíječky a měniče poněkud zvětšil, součásti byly uloženy natolik důmyslně, že nebylo nutné měnit tvar kapoty a stejné zůstalo i rozložení hmotnosti.

Nissan Leaf (2013) Nissan Leaf (2013) Nissan Leaf (2013)

Motor stále napájí 48článková kompaktní lithium-iontová baterie, která je upevněna jako jedna jednotka pod kabinou, aby měl vůz co nejníže položené těžiště. Jednotka baterie je uložena v robustním kovovém pouzdře, jež zaručuje skutečně vysokou úroveň ochrany při bočním nárazu a jež se dnes stejně jako Nissan Leaf vyrábí v novém provozu v evropském výrobním centru společnosti Nissan ve Velké Británii.

Výkon vozu se nepatrně změnil. Jeho maximální rychlost je nově 144 km/h (snížení o 1 km/h) a zrychlení z 0 na 100 km/h 11,5 s (o 0,4 s méně než dříve). Oficiální dojezd podle evropského certifikačního cyklu NEDC se díky zlepšení aerodynamických vlastností vozu, snížení jeho hmotnosti a dalším technickým změnám zvýšil ze 175 km na 199 km.

Výkonnější dobíječka

Větší praktičnost vozu slibuje také volitelná 6,6kW palubní nabíječka, s níž je možné využívat jak 32ampérové veřejné dobíjecí stanice, tak domácí dobíjecí stanice.

Při použití dobíjecí stanice dodávající napětí 32 A se vybitá baterie dobije dvakrát rychleji než při použití klasické 16ampérové domácí zásuvky, tedy za čtyři hodiny místo osmi. Ještě důležitější však je, že se tak i při krátké zastávce dokáže doplnit natolik, aby vystačila na zbytek cesty.

V Evropě je nyní k dispozici již 600 standardních rychlodobíjecích stanic CHAdeMO, takže řidiči elektromobilů mohou na mnoha místech využít ještě rychlejší dobíjení. Rychlodobíjecí stanice dodávají přímo do baterie příkon 50 kW při stejnosměrném proudu a vysokém napětí, a dobijí ji tak opravdu vmžiku. Za pouhých 15 minut se úroveň nabití baterie zvýší z 30 na 80 %.

Použitelnější konektor pro dobíjení

Na základě zpětné vazby od majitelů starší verze Nissanu Leaf byl upraven rovněž nabíjecí konektor na voze. Kryt, který nabíjecí konektor chrání, lze nyní otevřít pomocí dálkového ovládání nebo pomocí elektrického, nikoli již mechanického spínače, umístěného v kabině. Pod krytem je navíc malé světlo LED, díky němuž řidič snáze najde potřebnou zásuvku, když chce baterii dobít v noci či na podzemním parkovišti.

Dalším bezpečnostním prvkem je elektromechanický zámek, který v průběhu nabíjení baterie zajišťuje kabel v zásuvce, aby s ním nemohl manipulovat nikdo nepovolaný. U verzí Acenta a Tekna dokonce funguje systém, který řidiče automaticky upozorní na případné neočekávané přerušení napájení.

Přepracovaný program záruky na baterie se vztahuje na vady materiálu a zpracování, jež se projeví do pěti let nebo do ujetí 100 000 km, a jeho součástí je nově i klauzule o stavu, která se týká předčasného snížení kapacity baterie. Majitel vozu tak má o jednu starost méně.

Podvozek a další technická zlepšení

Podvozek všech vozů Nissan Leaf, jež se v Sunderlandu vyrábí pro evropský trh, pochází z dílny konstruktérů z technického střediska NTCE, které sídlí v britském Cranfieldu.

Podvozek byl upraven tak, aby vozy Leaf obstály v Evropě, tedy na méně kvalitních silnicích, kde se v průměru jezdí vyšší rychlostí. Výsledkem je vůz, který je opravdu radost řídit a který navíc poskytuje maximální pohodlí i při jízdě na povrchu snížené kvality.

Nastavení tlumičů, tuhost řízení i účinnost brzd byly optimalizovány pro evropské podmínky. Upravené tlumiče automobilu pomáhají lépe „sedět” na silnici a umožňují dynamičtější jízdu, aniž by tím utrpělo pohodlí cestujících.

Dokonalá kontrola nad vozem

Elektrický systém posilovače řízení byl kalibrován tak, aby řidiči umožnil lepší kontrolu nad vozem při jízdě vyšší rychlostí. Všechny tyto úpravy navazují na unikátní konstrukci Nissanu Leaf se speciálně umístěnou jednotkou baterie, díky níž má vůz velmi nízko položené těžiště.

Brzdy byly uzpůsobeny tak, aby měly progresivnější charakteristiku a aby umožňovaly lepší rekuperaci a zpětné využití brzdné energie. Účinnost systému se zvýšila o 6 % na celých 94 % a minimální rychlost, při níž dochází ke zpětnému odběru energie, klesla ze 7 km/h na 3 km/h.

Ani úsporný jízdní režim nezůstal nezměněn. Přibyl zde nový režim „B” převodovky. Ten zvyšuje míru rekuperace během brzdění. Samostatným tlačítkem „Eco” umístěným na volantu lze změnit průběhovou křivku škrticí klapky a omezit prudké zrychlování, a tudíž i navýšit dojezdovou vzdálenost.

Účinná rekuperace

U původní verze modelu Leaf tyto dva systémy fungovaly vždy současně a vyšší rekuperace bylo možné dosáhnout pouze v režimu „Eco”. Nyní je však lze ovládat nezávisle na sobě, takže řidič může využívat vyšší rekuperaci energie, aniž by se musel vzdát možnosti prudce zrychlit.

galerie: Nissan Leaf
Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf

Účinnost systému topení a větrání pomohlo zvýšit nově přidané tepelné čerpadlo, jež snižuje spotřebu elektrické energie při použití klimatizace. Tepelná čerpadla tohoto typu se běžně používají v moderních nízkoenergetických domech po celé Evropě, použití v automobilu je ale poměrně ojedinělé.

Čerpadlo dokáže získávat tepelnou energii i z chladného vzduchu a poté ji rozvádět po kabině. Tento nový systém snižuje spotřebu energie až o 70 %, a tak pomáhá zvyšovat reálný dojezd vozu.

Zákazníci si také přáli, aby mohli topení a klimatizaci v případě, že budou chtít maximálně snížit spotřebu energie, zcela vypnout. Proto je ve voze nový spínač „Heat”, jímž lze nastavit, aby ventilátor pracoval nezávisle na topení či chlazení.

Snížení hmotnosti

Na zvýšení dojezdu vozu mají zásluhu i další změny, konkrétně použití baterie s vyšší účinností a lepší systém hospodaření s energií a též omezení vnitřního tření. Nový Leaf má také nižší hmotnost než jeho předchůdce. Modely, jejichž výbava odpovídá výbavě původní verze, jsou lehčí zhruba o 30 kg a vůz nové generace v základní verzi je lehčí dokonce o 50 kg.

Průměrně se hmotnost snížila o 32 kg. Tohoto posunu se podařilo dosáhnout díky úpravě pouzdra na baterii a integraci elektrických prvků, která znamenala zkrácení a snížení počtu těžkých spojovacích vodičů vysokého napětí.

Zákazníci nás žádali, abychom vedle všech změn, jež přinášejí zvýšení dojezdu nového Nissanu Leaf, upravili i způsob signalizace stavu baterie. Nový Leaf proto využívá podobný systém, jaký známe například z moderních chytrých telefonů. Vedle klasické stupnice, jaká se běžně používá u ukazatele stavu paliva, zobrazuje i procento energie, které v baterii ještě zbývá.

Exteriér

Základ nového Nissanu Leaf tvoří speciální platforma pro elektromobil s rozvorem 2 700 mm. Vůz je 4 455 mm dlouhý, 1 770 mm široký a 1 550 mm vysoký. Jeho charakteristický tvar je mimořádně aerodynamický: díky drobné úpravě přední mřížky – což je v podstatě jediná vizuální změna oproti původním verzi modelu Leaf – a novému designu 17palcových kol se součinitel aerodynamického odporu povedlo snížit na téměř 0,28.

Přední části vozu dominují stejně jako u starší verze úzké, téměř vertikálně posazené světlomety, u vyšších variant v provedení LED. Ty mimo jiné pomáhají směrovat proud vzduchu tak, aby se vyhnul postranním zrcátkům a aby byl pohyb vozu maximálně plynulý a nehlučný.

Konstrukce karosérie vychází z koncepce „elegance a ladnosti”, kterou společnost Nissan přijala za svou. Zkosená linie střechy přechází v rozměrný spoiler a dokonale aerodynamický tvar dotváří rovná, hladká podlaha. Na zadní části vozu upoutají především úzká, mírně zakřivená vertikální zadní světla a samozřejmě také absence výfuku.

Vůz je nově k dispozici ve více barevných variantách. Karosérie se vyrábí v sedmi barvách: vedle metalické stříbrné, perleťově bílé a metalické perleťově modré i v pastelově bílé, šedé a metalické perleťově červené.

Interiér

K nejvýraznějším změnám v kabině vozu patří úprava sedadel. Přední sedadla nyní poskytují lepší oporu a jsou výškově nastavitelná a díky jejich novému tvaru se navíc až o 53 mm zvětšil prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Profil sedadla řidiče a spolujezdce byl totiž upraven tak, aby si cestující na zadních sedadlech mohli nohy zasunout až pod ně.

Ve verzích Acenta a Visia je novinkou také čalounění z nového biomateriálu. Potah sedadel modelu první generace byl z 39 % vyroben z recyklovaných plastových lahví. U nového modelu byla použita biotkanina pocházející výlučně z cukrové třtiny, což je obnovitelný a dobře odbouratelný materiál, který takřka vůbec nepřispívá k produkci CO2.

V nejvyšší verzi, ve výbavě Tekna, je použita černá kůže. U všech verzí je k dispozici praktičtější tmavší varianta interiéru, která se lépe hodí do podmínek, jaké v Evropě panují v zimě.

K dalším změnám v interiéru vozu patří nová parkovací brzda ovládaná nožním pedálem. Ve středové konzole, kde dříve býval elektrický spínač parkovací brzdy, vznikl další úložný prostor, kam lze odložit kupříkladu telefon nebo klíče.

Nové funkce a vybavení

Nový Leaf je vybaven novější zdokonalenou verzí populárního navigačního systému Nissan Carwings. Ten uživatelům umožňuje, aby funkce vozu spravovali a ovládali na dálku prostřednictvím počítače nebo chytrého telefonu.

Upravená verze systému obsahuje spoustu nových funkcí, například vylepšené dálkové ovládání topení a klimatizace, širší možnosti ovládání pomocí chytrého telefonu, kvalitnější rozpoznávání hlasu a zobrazování informací o nejbližších dobíjecích stanicích v reálném čase. Systém také nyní podporuje devět dalších jazyků, mimo jiné dánštinu, švédštinu, finštinu, norštinu, polštinu, řečtinu, češtinu, slovenštinu a maďarštinu.

Majitelé stávající verze vozu si telematický systém Carwings velice oblíbili, protože nabízí neuvěřitelné možnosti všem uživatelům kompatibilních telefonů, tabletů a počítačů.

Jednou z funkcí, které u původního modelu Leaf nejčastěji využívají, je naprogramování klimatizace, aby se zapnula ve stanovenou hodinu a zahřála nebo ochladila vzduch ve voze na příjemnou teplotu ještě předtím, než se vydají na cestu. Neplýtvají tak zásobami energie v baterii, protože teplotu mohou upravit ve chvíli, kdy se baterie dobíjí a vůz je připojen k síťovému zdroji.

Elektromobil do zimy

V zemích, jako je Norsko, kde jsou zimy skutečně chladné, řidiči možnost vytopit vůz předem velmi vítají. Často volí teplotu 22 °C, při níž mají jistotu, že se nebudou muset zdržovat odstraňováním sněhu a námrazy.

Zákazníci si podle průzkumů přáli, aby mohli určit teplotu, na kterou se má vzduch ve voze před cestou zahřát či ochladit, a systém jim proto nově nabízí i tuto praktickou funkci.

Inovace se dočkal také navigační systém, jenž nyní obsahuje i funkci výpočtu ekonomické trasy, která automaticky vypočítá trasu, při níž vůz spotřebuje nejméně energie. Zohledňuje přitom i charakter terénu – aby byla spotřeba optimální, volí cestu, na níž nejsou prudká stoupání.

Součástí systému je velká barevná dotyková obrazovka, satelitní navigace a rozhraní Bluetooth pro připojení mobilního telefonu nebo hudebního přehrávače. Na obrazovce lze nově zobrazit obrázek hudebního alba.

Majitelé vozu mohou využít také technologii Google Send-To-Car, díky níž si mohou trasu naplánovat na počítači nebo tabletu doma či v kanceláři a poté ji odeslat do vozu.

Online konektivita

U verze Visia je volitelně možné nainstalovat i nový navigační systém společnosti Nissan s označením „Connect 2″. Ten nabízí další pokročilé funkce, například vyhledávání bodů zájmu v databázi společnosti Google či aktuální informace o počasí, cenách pohonných hmot na nejbližších čerpacích stanicích a odletech letadel.

Navigační systém má také novou funkci náhledu dálničních sjezdů s podrobným naváděním podle jízdních pruhů a funkci zobrazování rychlostních omezení. Řidič si může nastavit, aby se v případě, že nejvyšší povolenou rychlost překročí o zvolený počet kilometrů za hodinu, spustila zvuková a vizuální signalizace.

Součástí standardní výbavy nového Nissanu Leaf ve verzi Tekna je inovativní panoramatický kamerový systém zobrazování okolí vozidla (AVM). Tento systém využívá několik kamer rozmístěných po obvodu vozu a na základě signálu z nich sestaví pohled na vůz z ptačí perspektivy. Parkování a jiné obtížnější manévrování s vozem je tak snazší než kdy dříve.

Pokročilý audiosystém

Další novinkou, jež rovněž patří ke standardnímu vybavení verze Tekna, je audiosystém Bose® navržený přímo pro Nissan Leaf. Jde o energeticky úsporný systém, který produkuje velmi kvalitní zvuk, ale je mnohem kompaktnější než systémy podobné úrovně a spotřebuje asi poloviční množství elektrické energie.

Audiosystém sestává ze sedmi reproduktorů. Dva 25mm neodymové výškové reproduktory jsou umístěny v A-sloupcích, dva 165mm širokopásmové reproduktory v předních dveřích, dva 130mm širokopásmové reproduktory v zadních dveřích a 115mm basový reproduktor Nd® Richbass® ve speciální 6,2litrové basové skříni v zavazadlovém prostoru.

Rozšířená nabídka verzí

Model Leaf je nyní k dispozici ve třech stupních výbavy. Zákazníci tedy mají opravdu z čeho vybírat. Základní verzí je již tradičně Visia, bohatší výbavu má Acenta a nejluxusnější je Tekna.

Základní cena verze Visia je nižší než cena původní generace vozů Leaf – automobily s nulovými emisemi si nyní může dovolit ještě širší okruh zákazníků. Modely Visia mají 16palcová ocelová kola s plnými poklicemi, černé krytky zpětných zrcátek a halogenové čelní světlomety. Do jejich standardní výbavy patří i mlhová světla, inteligentní klíč I-Key a audiosystém se čtyřmi reproduktory.

Výbava střední verze, Acenty, je opravdu bohatá: 16palcová kola z lehké slitiny, moderní počítačový systém s telematickým systémem Carwings, monitor, na němž se zobrazuje situace za vozem, funkce aktivace dobíjení a topení na dálku, zadní tónované sklo, audiosystém se šesti reproduktory, zrcátka v barvě vozu a automatická světla s funkcí zpožděného zhasínání.

Komfortní vybavení

Modely Acenta mají též stěrače s dešťovými senzory a elektricky ovládaná postranní zrcátka. Nová Tekna, nejvyšší verze modelu Leaf, se navíc může chlubit předními světlomety LED, audiosystémem Bose se sedmi reproduktory, koženými potahy sedadel (v severských zemích jako volitelná varianta), 17palcovými koly z lehké slitiny a systémem zobrazování okolí vozidla.

Všechny verze jsou standardně vybaveny kompletní sadou bezpečnostních prvků. Mají přední boční airbagy a postranní airbagy a také systém ABS, EBD a funkci asistenta nouzového brzdění.

Nechybí ani systém elektronické stabilizace podvozku (ESP). Nissan Leaf získal ihned po uvedení na trh všech pět hvězdiček v hodnocení EuroNCAP a stal se prvním stoprocentně elektrickým vozidlem, jež za bezpečnost dostalo nejvyšší známku.

tisková zpráva

15 Comments on “Nový Nissan Leaf zblízka”

  1. Pěkný, pěkný, ale: 1)
    Pěkný, pěkný, ale: 1) snad nejsem jediný komu se design Leafu fakt nelíbí? Pro mě je Leaf fakt hnusný auto. Nicméně po technické stránce se mi naopak velmi velmi líbí.
    2) proč do druhé generace nedali alespoň o pár článků víc? Proč? Kdyby zvýšili dojezd na cca 250km tak by se podle mě prodej o hodně zvýšil.

    1. Nejste jediny, i mi se dosti
      Nejste jediny, i mi se dosti hnusi, ale souhlasim, ze technicky je to paradni kus techniky. A urcite nebudu vahat zkusit testovaci jizdu, bude-li mozna.
      Do prace to mam tam a zpet 100km, drtiva vetsina po dalnici (presneji ostravska parodie na dalnici, takze rychlost kolem 100 km/h)… pokud by to Leaf zvladnul bez nabijeni v praci (stal by v podzemni garazi), tak by nakonec sel vzhled stranou :o)
      Ceny vybav, predpokladam, jeste znamy nejsou…?

            1. Ja vim, pana Kubise jsem
              Ja vim, pana Kubise jsem kontaktoval uz davno, svezeni neodmitnul, za coz mu dekuji, ale nakonec jsem se rozhodnul ho neobtezovat. I z toho duvodu, ze se mi to auto proste hnusi… nekdy ale musi zvitezit rozum. Stavajici auto mi snad jeste nejaky patek vydrzi a do te doby mozna prijde nekdo s podobnym technickym „levelem“, ale v lepsim baleni 🙂 treba Tesla? Na model S ani X urcite mit nebudu, takze bude zajimave sledovat, jak bude vypadat jejich „socka“ model :o)

    2. 1) ano plně souhlasím,
      1) ano plně souhlasím, design Leafu je hrůza, ale na obranu toho vozu je třeba říct že jde v designové linii ostatních vozů nissanu = jsou hnusné skoro všechny 😉

      2) jsou dva důvody:

      a) obchodní – prostě postupné navyšování kapacity je dobrý marketingový tah jak odlišit další verze, že by u nissanu zaměstnal jiného designera nepočítám
      b) technologický – nissan nemá rám a tudíž samonosná karoserie kvůli pevnosti bude mít vždy velmi omezený prostor pro baterky pod podlahou a proto článků, které současně používají, se tam bez zásadní rekonstrukce karoserie prostě o moc víc už nevejde.

      1. Battery-pack nissanu jsem
        Battery-pack nissanu jsem ještě neměl tu čest vidět, ale pokud není plochy tak, aby obal-roznášecí plech, rovnoměrně kryl článek, tak by docházelo k přehřívání článků uprostřed (opravdu neznám geometrické uspořádání).

        V článku o továrně p. Horčík popisuje uvedené materiály článků. Podle popisu jsou to Li-ion články a pokud mě paměť neklame, ta ty přehřívání moc rády nemají.

        Navíc pokud nejsou umístěny na místě, kde je může dostatečně ovívat vzduch, bylo by chlazení sáláním velice neefektivní.

        Co jsem si přečetl, tka se spousta lidí pozastavuje nad pasivním chlazením B-packu…

        Když už používají tepelné čerpadlo pro kabinu, proč nějak efektivně nevyužijí i toto ztrátové teplo?

Napsat komentář