Nový Nissan Leaf – evropský elektromobil pro evropský trh

Zatímco původní Nissan Leaf byl čistě japonský produkt, nový Leaf se vyrábí hned na třech místech: v Japonsku, USA a Evropě. Evropský Leaf se vyrábí v britském Sunderlandu. Tamní závod představuje jednu z nejefektivnějších evropských automobilek.

Nová verze elektromobilu Nissan Leaf pro Evropu se vyrábí v britské továrně v Sunderlandu
foto: Nissan

V Evropě byla výroba nového elektromobilu Nissan Leaf spuštěna v březnu, ve výrobním závodě společnosti Nissan v britském Sunderlandu. Nový vůz se rodí na lince 1 hned vedle mimořádně úspěšných modelů Qashqai a Qashqai +2. Kromě nich se v témže závodě, na lince 2, vyrábí i modely Juke a Note.

Qashqai má na trhu výjimečnou pozici. Na rozdíl od většiny ostatních modelů, o které postupem času opadá zájem, je totiž rok od roku populárnější. Loni se prodalo více než 250 000 kusů.

Na lince, kde se montuje, se pracuje v nepřetržitém provozu na tři směny, a tak se veškeré podstatné změny, které si vyžádala příprava na zařazení modelu Leaf do výroby, musely odbýt o víkendech a svátcích. Zastavení linky naprosto nepřicházelo v úvahu.

Byla vybudována nová lisovna, do níž bylo nutné zakoupit nové roboty na výrobu surových karoserií. Pořídilo se i nové vybavení pro nanášení perleťově bílého nátěru, v němž se nabízí vůz Leaf a také nový Juke Nismo.

Sestava elektrického motoru, nabíječky a měniče vyžaduje zvláštní manipulaci, takže bylo třeba zřídit speciální „čistou” dílnu, kde by se hnací soustava mohla montovat v takřka nemocničním a naprosto sterilním prostředí.

Jakmile se hotové hnací soustavy zapečetí, jsou připraveny k použití a schopny pohánět elektrické vozy – celá dlouhá léta. Jejich údržba navíc není zdaleka tak náročná jako údržba vozidel se spalovacím motorem.

Hnací ústrojí modelu Leaf se do karoserie vkládají stejným způsobem jako běžné motory do vozů Qashqai. Zvedají se pomocí stejného zařízení jako spalovací motory.

Na lince bylo zřízeno nové „bateriové” stanoviště, kde se na spodek vozu montuje jednotka baterie. Speciální zařízení jednotky vkládá na místo a zároveň je šrouby upevňuje. Stojí hned vedle zařízení, jenž montuje palivové nádrže do vozů Qashqai.

O několik metrů dál pracují jiné nové specializované stanoviště, které do aut vkládají přístrojové panely. Ty je při montáži, na rozdíl od panelů pro model Qashqai, zapotřebí otočit při průchodu předními dveřmi. Jinak je není možné umístit správně.

V Sunderlandu se nevyrábí pouze automobily, ale i baterie. V areálu sunderlandského závodu vyrostla nová hala, v níž více než 200 zaměstnanců sestavuje jednotky baterií do vozů Leaf a do elektrických dodávek e-NV200, které se brzy začnou vyrábět v Barceloně.

Vědecky vyhlížející prostředí dílny, kde vznikají baterie, se vůbec nepodobá ostatním pracovištím v závodě. Zaměstnanci se zde pohybují v oděvech ze speciální tkaniny a antistatických botách a před vstupem do některých úseků musí projít vzduchovou sprchou.

ZAJÍMAVOST: První automobil byl v závodě v Sunderlandu vyroben v roce 1986. Byl to bílý Nissan Bluebird. Od té doby ze zdejších linek sjelo více než 6,9 milionu vozů, z nichž se 80 % vyvezlo do 97 zemí světa. Od roku 2015 se zde bude vyrábět i nový kompaktní model Infiniti.

Výroba jednotek baterií má tři fáze: nejprve se vyrobí články, které se potom spojí do modulů. Každý modul je složen ze čtyř článků. V poslední fázi se spojí 48 modulů a vznikne jedna jednotka baterie. Závod na výrobu baterie zahájil činnost na začátku roku 2013, těsně před spuštěním výroby modelu Leaf.

To, že jsme zvládli tak složitý úkol, aniž bychom jakkoli omezili výrobu našeho nejprodávanějšího modelu Qashqai, nejoblíbenějšího vozu z naší evropské řady, jasně svědčí o kvalitách našich lidí. Výstavba závodu na baterie znamenala velkou investici a nepochybně dokládá, že se společnost Nissan chce výrobě elektromobilů věnovat opravdu dlouhodobě,” komentoval věc viceprezident společnosti NMUK Kevin Fitzpatrick.

tisková zpráva

7 Comments on “Nový Nissan Leaf – evropský elektromobil pro evropský trh”

  1. Zrovna som bol v servise a
    Zrovna som bol v servise a bol tam po tretí krát ten istý Qashqai. Je to rozpätie niečo cez rok. Tak asi som mal naň šťastie. To prečo tam bol, bola z veľkej časti chyba MAJITEĽKY. Preťahovala kilometre na oleji, keď jej už svietilo low oil level tak to ignorovala s tým že na budúci týždeň pôjde na výmenu. Bohužiaľ už to nestihla. Tretí krát kľaklo turbo. Motor má nabehané 60 000 a menené krúžky, keďže valce sú zbrúsené o 3 desatiny na stranu-teda cez pol milimetra na celý priemer.
    Podľa mňa auto v dnešnej dobe nesmie ani naštartovať pokiaľ nemá vymenený olej kedy treba alebo aspoň pokiaľ nemá minimálny level oleja.
    PIKOŠKA NA KONIEC:
    CELÝ MOTOR AJ PREVODOVKA JE MADE IN RENAULT!!!
    TOTO NEMôŽEM STÁLE ROZDÝCHAŤ
    ASI ide ozaj koniec sveta keď NISSAN dovolí takúto spoluprácu.
    Videl som to na vlastné oči vyrazené zo spodu, keď bolo auto na zdviháku.

      1. nevim jake konkretni clanky
        nevim jake konkretni clanky pouziva, jen jsem slysel ze jsou to nejake prizmaticke litiove…

        Ale kdyz si to vyrabi Nissan sam, tak by me zajimalo jestli bude schopen i do budoucna drzet se na spici vyvoje tak jako svetovi vyrobci dodavajici do vsech koutu sveta. Mozna jo, preci jen beterie do aut jsou treba ve velkem mnozstvi a zaplati se jim tak i nove postavena tovarna na baterie i spolu s budoucima upgradama a prechodem na nove a nove technologie.

Napsat komentář