Nový Ford Fiesta – technicky nejvyspělejší malý vůz na světě?

Ford na speciální akci „Go Further“ v německém Kolíně nad Rýnem odhalil novou generaci Fordu Fiesta. Je to podle něj „technicky nejvyspělejší malý vůz na světě“, nabízí řadu asistenčních systémů a konektivity.

V paletě moderních pohonných jednotek nechybí oceňovaný zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost o výkonu 103 kW (140 k) a vznětový motor 1.5 TDCi o výkonu 88 kW (120 k). Ten je prvním vysokovýkonným vznětovým agregátem ve Fiestě.
foto: Ford

Nová generace Fiesty se představuje s nejpokročilejší sadou asistenčních systémů a funkcí konektivity v kategorii velkosériově vyráběných evropských malých vozů. Zároveň nabízí nejrozsáhlejší paletu variant v celé čtyřicetileté historii modelu.

Ford předpokládá, že hodnoty emisí CO2 budou začínat na 82 g/km. Přispěje k tomu mimo jiné zcela nová šestistupňová převodovka s inovativními technickými řešeními, jež snižují vnitřní tření.

Nový motor EcoBoost s odpojováním válců

Na začátku roku 2018 uvede Ford na trh u motoru 1.0 EcoBoost technologii proměnného zdvihového objemu, která využívá odpojování válce. Tato technologie bude první svého druhu u tříválcového motoru; spalování se zastaví nebo restartuje za pouhých 14 milisekund a zlepší tak spotřebu paliva i emise až o 6 %.

„S odpojováním válců získá řidič plný výkon celého motoru ve chvílích, kdy jej potřebuje, ale nižší spotřebu odpovídající menšímu motoru v ostatních provozních situacích,“ řekl Denis Gorman, konstruktér pohonných jednotek ve Ford of Europe.

„Naše průzkumy ukazují, že ve většině jízdních situací bude systém pracovat souvisle jen po dobu několika sekund. Proto je důležité dosáhnout rychlého a hladkého odpojení nebo opětovné aktivace válce. Systém má potenciál snížit spotřebu paliva až o šest procent.“

Odpojování jediného válce snižuje složitost systému, což usnadňuje výrobu. Zároveň ale toto řešení klade vysoké nároky na udržení vyhlášené kultivovanosti motoru 1.0 EcoBoost. Ford jí dosahuje mnoha konstrukčními inovacemi, například přesazenou klikovou hřídelí nebo záměrně „nevyváženým“ setrvačníkem a řemenicí, které vyvažují vibrace.

Nový dvouhmotový setrvačník a spojka s tlumičem kmitů neutralizují oscilace, které vznikají při jízdě na dva válce, zejména v nízkých otáčkách. Když je systém aktivní, sací a výfukové ventily jsou zavřené. Plyny tak zůstávají uzavřené ve válci a díky pružinovému efektu pomáhají vyvažovat síly v motoru. Zároveň udržují teplotu ve válci, což zvyšuje účinnost motoru při opětovné aktivaci válce.

Uložení motoru, poloosy a uložení pohyblivých částí podvozku prošly úpravami, které zlepšují kultivovanost pohonného ústrojí. Jednotka 1.0 EcoBoost navíc dostane zesílenou konstrukci rozvodového řetězu a vahadel, aby lépe odolávala zátěží vyplývající z odpojování válce.

„Odpojování válce mění účinný objem motoru. Tím snižuje jeho spotřebu. Zákazníkům přináší výhody v mnoha jízdních situacích,“ řekl Carsten Weber, vedoucí z oddělení výzkumu pohonných jednotek ve Ford of Europe.

„Systém jsme intenzivně testovali v reálných podmínkách a zkoušeli jsme různé strategie odpojování válce, abychom dosáhli co nejnižší spotřeby bez omezení jízdního komfortu.“

Bezpečnost a konektivita

Nová generace Fordu Fiesta přináší ve své třídě nevídanou paletu technologií, které zlepšují komfort, usnadňují obsluhu a zvyšují bezpečnost. Pokročilé asistenční technologie využívají 2 kamer, 3 radary a 12 ultrazvukových senzorů.

S touto kombinací je možné sledovat prostor okolo vozu v rozsahu celých 360° a zabírat prostor vpředu na vzdálenost 130 metrů. To je více, než kolik měří na délku fotbalové hřiště.

Jako první model značky Ford nabídne Fiesta zdokonalenou funkci předkolizního asistentu s detekcí chodců. Ta za pomoci předních světlometů rozpozná osoby, které se nacházejí ve vozovce nebo by mohly vstoupit do jízdní dráhy vozu, a to i v noci.

Účelem systému je snížit závažnost některých druhů srážek s chodcem. V určitých případech dokáže dokonce nehodě zcela zabránit. Kamera s širším úhlem záběru umožňuje lépe vyhodnocovat pohyby chodců.

Dále se ve Fiestě poprvé objevuje aktivní parkovací asistent s podporou příčného i podélného parkování, který pomáhá řidiči najít vhodné parkovací místo a automaticky do něj zaparkovat.

Novým vylepšením, které má ve Fiestě premiéru, je funkce automatického brzdění v případech, kdy bezprostředně hrozí srážka s jiným objektem a řidič nereaguje na varování. Fiesta je podle Fordu také prvním vozem své třídy v Evropě, který může být vybaven systémem varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa.

Patří mezi všech 15 asistenčních technologií, jež dokáže nová Fiesta nabídnout, spolu s adaptivním tempomatem, nastavitelným omezovačem rychlosti, hlídáním mrtvých úhlů, indikací odstupu, sledováním bdělosti, systémem automatického navrácení do jízdního pruhu, upozorněním na vyjetí z pruhu a detektorem bezpečné vzdálenosti.

tisková zpráva

29 Comments on “Nový Ford Fiesta – technicky nejvyspělejší malý vůz na světě?”

  1. Já vím, není to nic moc.
    Já vím, není to nic moc.

    Ale říkejte si každý co chcete, já, když sedám do svého Forda
    Fiesty Trend 1.0 EcoBoost (100 HP) v barvě Red Race s automatickou
    klimatizací, s automatickými sklopnými zpětnými zrcátky a zadními
    senzory ve výbavě City,s předními projektorovými světly a LED denním
    svícením, říkám si:

    Fiesta – slavnost každý den.

        1. Chápu Vaši snahu o
          Chápu Vaši snahu o „vtipnou“ dehonestaci, nicméně opravdu vycházíte z totální neznalosti elektromobilu. Váš vysavač má s elektromobilem společné jen to, že jsou na elektřinu. Kravál dělá větší než spalovák a volant k němu opravdu nepotřebujete.
          A informaci o půl milionu korun jste vzal kde? Já první Ion kupoval před skoro 2,5 lety nový za 439 tisíc Kč s DPH, přičemž 9 bylo za prodlouženou 5letou záruku. Druhý letos v květnu jako ojetinu s 13 tis. km za 280 tis. Kč. Prostým pohledem třeba na web sauto.cz zjistíte, že ceny jsou 300 a méně. Takže asi tak….

          1. Pane Burkoviči,
            Pane Burkoviči, předpokládal jsem, že si informaci o cenách Peugeotu iON dokážete zjistit i sám. Přesto a zcela vyjímečně vám dám tip. Například:
            Auto Palace Group
            Prodej a servis automobilů
            Peugeot iOn
            Cena od 592 800 Kč
            Poháněný 100% elektrickým pohonem
            Kompaktní rozměry

            Samozřejmě se dá koupit i laciněji. Třeba PŘEDVÁDĚCÍ vůz, tedy ne nový.
            Ovšem. Musíte hledat a počítat. Například jeden majitel tohoto vozu píše: My jsme koupili nový Peugeot Ion z autosalonu po 43% slevě (výstavní a převáděcí kus) za 431 tis. Kč, doplatili jsme si proto klidně i 9 tis. Kč za prodlouženou záruku. Atd.

            1. Nesmíte milý anonyme hned
              Nesmíte milý anonyme hned na všechno skočit. Na web si dnes dá každý Jouda vše, co si zamane. Třeba to, že má skladem nový Peugeot Ion. Omyl, přesně jak píše Ozana: „Pokud vím, tak se nový (nevýstavní a nepřeváděcí) kus na našem trhu už nedá koupit.“
              A jeden majitel toho vozu, který píše “ My jsme koupili nový Peugeot Ion z autosalonu po 43% slevě (výstavní a převáděcí kus) za 431 tis. Kč, doplatili jsme si proto klidně i 9 tis. Kč za prodlouženou záruku.“ jsem zrovna já a šlo o koupi v dubnu 2O14 u Peugeot Domanský Praha a ta sleva byla na vůz neodebraný firmou ČEZ, dokonce v plném firemním celoplošném ČEZ polepu. A mám ho dodnes, jen jsem si na něj dal svoji firmu.

              1. Milý pane, existence
                Milý pane, existence kombinace zaníceného elektromobilového nadšence a toho, čemu Jeremy Clarkson říká „the Peugeot driver“ je nevšední, sympatická a zároveň i zábavná. Můžete se na mě zlobit jak chcete, ale pro tradičního motoristu je zatím takový případ důvodem pro občasné škádlení a jsem přesvědčen, že v tomto ohledu nejsem sám.
                Není a nebyl žádný velký problém, zjistit si, že Peugeot ve svém současném ceníku žádný iON nenabízí a ani nic takového nemá zhruba od roku 2011 ve svém výrobním programu. Trochu mě ale mátlo vaše tvrzení o tom, že jste v roce 2014 koupil nový Peugeot Ion, kterému jsem věřil netušíc, že ve skutečnosti vlastně lžete.
                Ta cena nového Peugeotu iON, kterou jsem zde minule záměrně uvedl, je z nabídky autosalonu z roku 2010, tedy z doby kdy se tento kus ještě vyráběl a dal se tedy jako nový koupit. A co se týče té citace “ My jsme koupili NOVÝ Peugeot Ion z autosalonu po 43% slevě (výstavní a převáděcí kus) za 431 tis. Kč, doplatili jsme si proto klidně i 9 tis. Atd., atd. Samozřejmě, že jsem věděl a to dříve, než jste mi to sdělil, že jste to napsal vy. Právě proto jsem to uvedl.

                1. Vidíte, a to ještě
                  Vidíte, a to ještě nevíte, že Vám lžu 2x. Ve skutečnosti je to jen francouzskými soudruhy očesaný Mitsubishi iMiev 🙂

                2. Milý pane, oba dva máme
                  Milý pane, oba dva máme radost z toho, co máme. Já například mám radost z nové Fiesty z února 2016 a vy zas máte radost z výrobku starého cca 4 roky, tedy zralého na kontrolu v STK. Ale já vám přece tu vaši radost nechci kazit a to co máte vám upřímně přeju. Koneckonců mě kontrola v STK za čtyři roky také čeká. Je pravdou, že jsem se tady, možná až zbytečně, chlubil. Je však také pravdou, že v reakci na to, jste tady vy vyskočil jako onen pověstný čertík z krabičky s tvrzením, že máte NOVÝ Peugeot Ion, což ale tak úplně pravda nebyla. Jinak, co se týče elektromobilů existují i lepší volby. Nicméně, pokud bych já do této oblasti někdy zabrousil, volil bych v současnosti nejspíše hybridní Auris.

                3. Kontrolou STK už jsme
                  Kontrolou STK už jsme prošli. Nicméně to je jen státní buzerace a další zdanění provozu aut. Protože když už kontrola technického stavu, tak ne podle let, ale počtu najetých kilometrů. To by mělo smysl a logiku.
                  Jinak to co mám můžete vidět v podpisu to není žádné tajemství Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 najeto 41 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion pro ženu najeto 7 tis. km.

  2. Před pěti lety jsme si
    Před pěti lety jsme si koupili novou Fiestu a byly s tím jen problémy. Během roku a půl 4 reklamace, pohonu, kolísají i otáčky až ztráta výkonu, špatné poloosy, možná i čepy, to jsem se nikdy nedozvěděl. Vše vyřešeno v záruce, ale to trápení se servisy a množství ztraceného času je hrozné. Navíc jsme kupovali nové auto, abychom se těchto problemumvyhnuli. Jestliže tedy Ford vymyslel ještě složitější technologii, tak to nemůžu nikomu doporučit. Jak píšou kolegové níže, ty peníze, mohli věnovat na elektromobilům. I když – vezme si Focusů elektric – taky bída od fordu. Myslím, ze tato firma na to proste nemá. Ztrácí dech…

  3. Je fajn, že vám inzerce
    Je fajn, že vám inzerce jede, když Škodovka viděla reklamu na i10, hned musela taky přispět, teď se chytil ještě Ford. No vypadá to, že u vás telefony zvoní a tisková oddělení zastoupení automobilek se předhánějí, kdo nabídne víc. Jen tak dál.
    Ale neříkejte, že tu kontektivitu tam nepřidáváte vy sami jako takový vtípek. Trochu mi to připomíná jednu skeč z Monty Pythonů – Škodovka má nové prvky … a rozšířenou konektivitu. U Fordu máme spoustu asistenčních systémů … a konektivitu 🙂
    Nebo je to dnes opravdu takový trendy buzzword, že to fakt dávají automobilky do těch tiskovek samy?

  4. Kdo se na této úrovni
    Kdo se na této úrovni zabývá ještě spalováky a s těmito výsledky – všechno „darmožrouti“. Tato práce je mrhání lidskou energií a prostředky, když si představím to úsilí, co je stál vývoj motoru! Suvereno Tesla zpívá: „Dajme mu sbohom, je to zastaralý pohon!“

  5. Skvělá technická inovace!
    Skvělá technická inovace! Zcela jasně se jedná o vrcholné období spalovacích motorů a mnozí z nás na něj budou vzpomínat se slzou v oku a s vnoučaty na kolenou. Protože od teď to už půjde se spalováky z kopce.

    Taková spousta práce špičkových konstruktérů, technologů, fyziků, matematiků, toho úsilí, vynalézavosti, erudice, nových materiálů, zkoušek, peněz, … a 6%

    Nikdo mi nevymluví, že investice toho všeho snažení do EV by nepřinesla víc.

  6. Úspora až 6 procent…
    Úspora až 6 procent… pomalými krůčky zpět k jednoválcovým kapotovaným skútrům ala jihovýchodní Asie. Možná o tom ta celá EURo emisní iniciativa ve skutečnosti je:-) Postupně zredukovat váhu aut ze 2 tun na 300 kg vč. pohánějícího běžce a pasažéra.
    Nicméně proč server hybrid.cz má zajímat snížení úspory spalovacího motoru „až“ o 6 procent, to fakt nechápu.

  7. Len malý postreh: jazdil
    Len malý postreh: jazdil som s poslednou generáciou(benzín) na dovolenke. Pri plnom plyne okolo 3000 otáčkach motor prestal ťahať doslova sa vypol na sekundu. Na nové auto má to dosť prekvapilo. Este viac som bol prekvapený keď som zistil že to bolo koli podhustenym pneumatikam!

Napsat komentář