Zkušenosti s elektromobilem Citroen C1 Ev’ie

Jan Horčík - 03 Červen 2009

Během dubna se na britský trh dostal čtyřmístný městský osobní elektromobil Citroen C1 EV'ie společnosti ECC. Jde o kompletně předělaný Citroen C1, kde namísto spalovacího motoru a nádrže tiše vrní elektromotor a hoví si těžké lithium-iontové baterie Thundersky. Ty jsou umístěny v přední a zadní části automobilu, takže obsah kufru zůstává stejných 139 l jako v případě benzinové verze. Elektromobil aktuálně otestoval britský motoristický magazín Autocar a udělil mu hodnocení 3,5/5. " se v mnoha ohledech chová stejně jako jeho benzinový protějšek," píše se v recenzi. Stejný názor pak má i známá britská fanynka Nikki Bloomfield, "Narozdíl od G-Wiz se v Ev'ie cítíte jako v normálním autě," píše ve své obsáhlé recenzi.
elektromobil Citroen C1 EV ie
Ačkoliv cena 14 000 liber (asi 420 000 Kč) je zhruba dvakrát vyšší než u benzinové verze, odhadované roční úspory na parkovném, silniční dani, spotřebovaném palivu a poplatcích za vjezd činí 6500 liber (asi 195 000 Kč). Zhruba za jeden rok jsou tedy zvýšené náklady zpět. Pak je ovšem třeba počítat také s životností baterií, která v případě elektromobilu Citroen C1 Ev'ie činí 3000 nabíjecích cyklů, tedy asi sedm let. Pak je nutné baterii nahradit - současná cena je 2800 liber (asi 84 000 Kč). Dojezd elektromobilu je 90 km a plné nabití zabere šest hodin.
elektromobil Citroen C1 EV ie
Celkově magazín Autocar ohodnitl elektromobil velmi dobře a nenašel závažnější chyby. To Nikki byla ve svém hodnocení mnohem kritičtější. Stěžovala si na problémový start, kdy elektromobil nereagoval okamžitě. Navíc měl problémy nabrat v kopci rychlost vyšší než 20 km/h při obsazení třemi lidmi. Dolů z kopce už se pak elektromobil řítil rychlostí 80 km/h, kdy podle Nikki posktytoval pocit stability a bezpečí. Brzy se však tenhle pocit měl při testovací jízdě zcela vytratit, když auto najednou nechtělo jet dál. Nechali ho tedy "vychladit" s tím, že se nejspíš přehřálo, jenže pak elektrický Citroen znovu kleknul uprostřed rušné křižovatky. Když auto kleklo potřetí, přesedla osádka do Toyoty Prius, shodla se, že má mnohem lepší zrychlení v elektrickém módu než celý Citroen C1 Ev'ie a vydala se nazpět do sídla ECC.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jesliže sada baterií stojí 84 t, co pro boha stojí na autě 420 t?? Elektromoteor stojí výrazně míň než stejně výkonný spalovací motor, možno porovnat v obchodech. To myslim jen dokazuje, že EV jsou předražená, prostě jen proto, že je jich málo na trhu a můžou si to dovolit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

problém nejspíš bude v tom, že ECC musí kupovat od Citroenu kompletní model Citroen C1, z něj vyhodit motor, nádrž, převodovku a všechny další standardní součásti a pak teprve namontovat elektrický pohon

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je tá francúzska elektronika :-) Ale inak autíćko pekné. Určite by na tom mali zapracovať a použiť tú techniku z Mitsubishi i MiEV, keď už koncerny PSA a Mitsubishi spolupracujú. Cena sa mi nezdá až tak závratná, ako u predchodcov typu VW Golf citystromer, alebo GM EV1. Len by ma zaujímalo, kto s týmto prckom za 7 rokov najazdí 270 000 km (3000 nabíjacích cyklov X 90 km na cyklus).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nelze počítat 3000 nabíjacích cyklů X 90 km na cyklus. Kapacita baterie se neustále snižuje, takže třeba po 1000 x nabytí má kapacitu jen 50 - 60 %. Po 3000 třeba jen 5 %.
Tyto baterie jsou podobné těm v noteboocích (Po nějakých 500 nabití se radikálně snižuje kapacita.)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Není to tak, že počet nabíjecích cyklů se uvádí jako hodnota, po které má baterie ještě 80% původní kapacity?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Presne tak, takž aj keď tých 270 000 km neujde, Číslo bude len o niečo menšie. Kaťdopádne nepôjde o menej, ako 200 000 km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podle mne, pokud je dojezd 90km, a ridic denne ujede rekneme 40 km a prijede vecer domu, tak urcite da auto nabit, protoze zitra by mel rezervu nejakych 10km a to uz je temer "prazdna nadrz". Do toho zapocitejme "minicykly" z rekuperace. Takze v realu muze klidne po kazdych 40-50km dochazet k dobijeni a celkovy najezd auta pred vymenou baterii muze byt klidne jen mezi 100-150tis km. A to neni mnoho.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"..ridic denne ujede rekneme 40 km..."
"...jen mezi 100-150tis km. A to neni mnoho."
takže ak denne najazdím 40km a tvrdíte že spolu vydrží tá baterka 100 - 150tis km tak to je 150000 / 40 = 3750 dní. teda cca 10 rokov.
nie je 10 rokov dostačujúci čas?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Neni to dostacujici cas na to, aby se to auto dalo take jednou prodat, alespon za nejakou rozumnou zbytkovou cenu. Pak by to byly dalsi desetitisice, ktere by jste musel odepsat v bilanci naklady - vynosy. Rekl bych, ze by to byla mozna i vyssi castka, nez kterou za danou dobu projezdite elektriny. Cili v bilanci velmi podstatne cislo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kapacita se snizuje, ale ne tak drasticky jako to zname z notasu. Baterie v automobilu je obvykle jinak rizena. System nikdy nedovoli, aby klesla hodnota nabiti pod urcitou hodnotu. Obvykle pod 30-50% kapacity. Tim se zivotnost znatelne prodluzuje. Na druhou stranu kupujete polovinu bateriu takzvane "zbytecne". I kdyz samozrejme nevim, jak to ma osetreno tento konkretni elektromobil.

Problem bych videl jinde. Za 1) dojezd vyrobci obvykle udavaji "na krev". To je s nulovou rezervou v "nadrzi" a s rekuperaci. To znamena, ze k dobijeni baterii bude vetsinou dochazet mnohem drive nez po ujeti 90km. Za 2) samotna rekuperace zpusobi mnoho dobijecich "minicyklu", ktere se jiste na zivotnosti projevi.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je treba zvolit variantu kde je el.motor zabudovan v samotnem kole a rizen pocitacem. Snizi to vahu a bude deleko lepe ovladatelny. Pak pridat vodik jako rezervni zdroj el.energie a dojezd bude dostaocujici pro drtivou vetsinu populace.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Elektromotory v kolech mají fatální nevýhodu v podstatném zhoršení ovladatelnosti a použitelnosti vozdidla kvůli nárůstu neodpružené hmotnosti. Víceméně takové auto není použitelné na jakémkoliv nelaboratorním povrchu - pro jízdu s těmito koly musí být povrch hladký téměř jako sklo. Proto se od nich všeobecně ustupuje, i když původní koncepty například od Mitsubishi s nimi také počítaly. Jedinou aktuální větví vývoje v tomto směru je Michelin Active Wheel, který je daleko sofistikovanější a není to už elektromotor přímo v kole (ve smyslu ostatních konceptů) protože je odpružený.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Žiaden elektromobil nebude zaujímavý, ak vznikne prestavbou auta na klasický pohon. Podľa môjho názoru je potrebné auto postaviť od začiatku ako elektromobil. Elektromobil je super vec, no aj tak by som si ešte elektromobil nekupoval - toto je len prvá generácia. Očakávam, že dojazd bude lepší - nie je to totiž len o kilometroch, ale aj nabíjacích cykloch. Počtu 3000 neverím - bude veľmi záležať od štýlu jazdy a charakteru terénu, v ktorom sa auto bude pohybovať.
A ešte niečo - nie je mi jasné pre koho tieto vozítka sú určené - to mám vlastniť dve autá, platiť dve poistky... a pod? A na čo, aby som zachránil automobilový priemysel, ktorý núti zákazníka v podstate každých 5 rokov kúpiť nové vozidlo, pričom u elektromobilu je možné dosiahnuť životnosť oveľa vyššiu.


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil