Vše o CNG (2) – Veřejné a domácí plnicí stanice, ceny CNG

První díl seriálu o CNG z minulého týdne byl dosti obecný. Dnes se podíváme na praktičtější informace. A sice – jak plnit, kde plnit a kolik to bude stát.

Vejce nebo slepice?

Řidiči se do alternativního paliva nepoženou, pokud nebude dostupná dostatečně hustá síť čerpacích stanic. Provozovatelé klasických „benzínek“ zase logicky nechtějí prodávat zemní plyn, dokud nebude mnohem více potencionálních zákazníků. Klasický problém typu „vejce-slepice“ pomohou vyřešit plynárenské společnosti, které otevírají v současné době minimálně jednu stanici měsíčně. Aktuální počet k 14.7.2009 je 20 a plány jdou ještě dále – do roku 2013 by mohly být stanice na všech hlavních silničních tazích. ČTĚTE DÁL …

Veřejné plnicí stanice – kompletní přehled

Město Adresa Kontakt
Praha Pod Šancemi 444/1 267 172 308 
Praha Švehlova 10 267 172 308  
Praha U Plynárny 500 267 172 308  
Liberec České mládeže 594/33 482 423 212
Plzeň Doudlevecká 48 602 680 601
České Budějovice Vrbenská 2 724 258 723
Hradec Králové Pražská 485 721 868 133
Prostějov Kojetínská 1 582 365 995, 606 741 672
Frýdek Místek komunikace E 462 a č.48 420 558 632 400
Znojmo Oblekovice 6 515 244 660, 515 244 577
Jeseník Lipovská ul. 737 590 155, 737 286 377
Ostrava Plynární 2748/6 721 868 133
Tábor Chýnovská 1917 381 251 952, 737 262 292
Brno ul. Špitálka 721 868 133
Mladá Boleslav Štefánikova 1251 602 680 601
Karlovy Vary Sportovní ul. 602 680 601
Ústí nad Labem Textilní 6 602 680 601
Semily ul. Na Rovinkách 211 721 868 133 
Milovice Armádní ulice 863
Třebíč Hrotovická, Třebíč- Jejkov 

Infrastrkutura existuje

Česká republika je protkaná plynovým potrubím, a tak lze s trochou nadsázky říci, že natankovat zemní plyn je možné téměř všude. Jde jen o to, jakým způsobem natlakovat nádrž na 200 barů tak, aby to bylo bezpečné.

Domácí plnicí stanice k takovému účelu slouží a zhruba před dvěma měsíci byla představena první domácí plnička české výroby. Cena zařízení, 140 tisíc bez DPH, není pravda zanedbatelná, při intenzivním provozu se však investice může docela rychle vrátit.

Větším problémem je pomalé plnění, které se pohybuje v řádu hodin. U osobního auta vychází hrubým odhadem na každých 70 km hodina plnění. Odměnou je však ještě nižší cena plynu, než u veřejných stanic.

Domácí plnicí stanice

Ceny mluví pro

Aby to nebylo s CNG tak jednoduché, přichází na řadu zmatení jednotek. Jeden metr krychlový plynu odpovídá energeticky zhruba jednomu litru benzínu. Veřejné stanice však operují v kilogramech, kde cena není na první pohled tak výhodná. Např. v Praze 1 kg vyjde na 21,20 Kč (07/09), cena metru krychlového je po přepočtu však pouze 15,14 Kč, což už je ve srovnání s benzínem přecijen líbivější.
Při využití domácí plničky cena může vyjít ještě mnohem výhodněji. Např. při využívání tarifu pro domy vytápěné plynem lze tankovat v garáži za 11,80 Kč. Pravda, je třeba přičíst pár desetikorun za každé naplnění na pokrytí nákladů el. energie pohánějící kompesor plničky, ale i tak cena jednoho krychlového metru vychází výhodněji. Pro menší firmy by mohla být zajímavá i možnost dovybavení plničky tlakovým zásobníkem, který je schopný natankovat dvě osobní auta během pár minut. Počáteční investice pohybující se okolo 300 tisíc Kč by pak byla vstupenkou k levnějšímu plynu a snížení provozních nákladů.

V příštím díle odhalíme kompletní seznam osobních i užitkových vozů dostupných v ČR. V úterý!

13 Comments on “Vše o CNG (2) – Veřejné a domácí plnicí stanice, ceny CNG”

  1. Po preciani prispevkov musim
    Po preciani prispevkov musim napisat – na Slovensku to s CNG funguje nasledovne – podat ziadost o odber CNG u SPP – po overeni odberatela Vam poslu karticku na odber CNG – uhrada fakturou – co znamena ze odoberat CNG mozu iba majitelia karticky od SPP – bohuzial ze to musim tak napisat ale na Slovensku je to takto „dementne“ zariadene – zrejme este „socializmus“ v SPP . Vsade v okolitych statoch je samoobsluzny system alebo s obsluhou a nie je problem s uhradou . Nehovoriac o pocte cerpacich stanic – kde zas SPP nedovoli vytvorit podmienky pre sukromny sektor.SPP si robi co chce a nikoho to nezaujima – ved to vidiet aj na tomto priklade . Co sa tyka vozidiel na CNG – je asi najlepsie si auto doviest z Italie kde su prijatelne ceny a Taliani to z CNG ozaj vedia – taka Octavia 1,6MPi sa da zohnat cca za 5- 6000 eur aj zo zabudovanym CNG – a s prihlasenim potom nie je problem ….to len ako priklad … S tym tankovanim som teraz trochu mimo – uvadzaju sa tu podobne obsahy nadrzi a velmi rozne pocty km – je to mozne lebo aj ja mam skusenost ze do 90L nadrze mi jeden stojan naplni 28 kg a druhy zas 39 kg – uz sa nad tym ani nepozastavujem – takze je tazko tu nieco s urcitostou uvadzat … A ten anonym co tu pise o tlakoch asi chcel pisat o LPG – lebo je zname ze aj viac oktanovy benzin je setrnejsi k motoru a prave CNG je tiez v podobnych hodnotach ako viac oktavove benziny – nehovoriac o tom ze keby to bolo tak devastujuce , asi by sa nepustili renomovane znacky automobilov do montaze CNG do vozidiel ….. Dakujem a rad si nieco precitam zo skusenosti inych …..

  2. Sice na CNG jezdím jenom 4
    Sice na CNG jezdím jenom 4 rokem, ale již mohu srovnávat.
    – první auto dovoz z Itálie Daewoo Lanos 1,4 r.v. 2000 – nádrž 10kg plynu dojezd po městě s klimou 190 – 210km. Do dnes slouží a nové majitelce vadí jen to, že do kufru se vejde jen notebook.
    Za celou dobu provozu žádný problém s tím, že je auto na plyn. Pouze běžný servis jako byl a je nutný u Daewoo Lanos, Opel Kadet (stejný motor).

    -druhý GOLF Variant 1.4i r.v. 2000 – byla to již „tovární“ úprava od VW – první majitel ji kupoval v DE od prodejce VW a i já jsem v jeho bazaru tento skvělý vůz koupil. Neměl sice rezervu a podlaha kufru byla o 10 cm zvednutá. Po krytem se nacházela nádrž na 10kg a dojezd byl 120-150 s klimou a podle toho jak jsem s autem jezdil naloženej a jakou jsem měl předjižděcí náladu. Po nutné preventivní opravě v servisu (u pana Halady) s autem žádné problémy. Auto jsem prodal dále a nový majitel pouze nadává na malý nákladní prostor a na to, že je to líné, ale na plynový pohon nic špatného neslyším.

    – třetím a zatím poslední kousek je Touran 2.0 CNG rv. 2008. Což je čistokrevné CNG auto, kde je benzín jen sekundární palivo v případě nouze. Dojezd je od 230 – 260km – ve městě běžně 240km s klimou. Nádrže jsou na 18kg a jsou plně integrovány do kontrukce vozu. Servis opět pouze běžné úkony, ale zjistil jsem, že je lepší másto BA95 tankovat více oktanový benzín jako je Power 100+, Verva 100, … .Při provozu na BA95 motor občas ztrácel otáčky na volnoběh.

    – Se servisem (běžným) žádný problém není – stačí to pouze vysvětlit, že se nejdená o LPG, ale CNG a většina servisů nemá problém.S Daewoo a Golf jsem jezdil pokaždé naschvál do jiného servisu (pouze sem tam někdo požádal o uzavření nádrží). Nikdo se toho nebál až jsem byl sám překvapen. Jediný probém nastává při pravidelných prohlídkách a opravách věcí ohledně plynu. Firem na servis vozů na CNG je opravdu málo a když mají dost práce (mají ji skoro pořád) tak jenom čekáte na to až na vás přijde řada. Vždy jsem jezdil kvůli prlnícímu hrdnu na Daewoo – netěsnilo, ale výměnou servisu se problém odstranil. A u Golfa si to chtělo pohrát s počítačem (servis, kam jsem dal Golfa po koupi na kontroku a počeštění palubního počítače si pohrál s elektrikou celkově a občas počítač pro plyn neměl šťávu a tak to blbo)

    – A na posled uvedu, že mám doma plnící stanici od již zkrachovalé společnosti FuelMaker (PHILL) mám ji od června a zatím spokojenost (byl jen problém sehnat plynaře co se toho nebude bát. Byl jsem překvapen kolik z nich o CNG nikdy neslyšelo a práci nevzali). Tourana plní z 0kg na 13kg 9hodin (je v tom, ale i 30minut po kdy plnička čistí svůj itegrovaný sušič plynu). Chtěl jsem si počkat na českého výrobce, ale již jsem si před dům vyvedl pouze jednu fázi, ale ta česká od Motor Jikov Strojírenská je třífázová.

    Těším se na další díly CNG seriálu a doufám, že si vyberu další auto do rodiny. V seznamu dostupných CNG vozidel by v některém z příštích článků bylo vhodné napsat i modely co se ve verzi CNG vyrábějí, ale v ČR nejsou dostupné (Volvo, Smart, …) a alespoň jejich základní parametry co se CNG týká jako je velikost nádrže a dojezd).
    Díky moc

  3. Auto na CNG nemusi byt
    Auto na CNG nemusi byt drazsi, ja koupil ojetou Fiat multipla CNG. Poridit se da za stejny peniz jako benzinova verze do 100tis. Dojezd jsem na plyn nameril 550Km a benzin 530km. Tovarne montovane nadrze jsou na 20 let zivotnost oropti domontovanym jen na 15let. Mam tak vozidlo pro 6 osob s polovicni maklady na provoz. Cesta k cerpaci stanici me prijde na 40Kc. U stanice necekam protoze je vzdy prazdna, natankovano 27.7Kg za 3min. Velikost nadrzi je 230l a jsou pod podvozkem. Multipla otipovana na 5mist ma o nadrz vic a o 180km vetsi dojezd.
    Problem je cesta pres slovensko kde cerpani u samobsluznych stanic je z pohledu legislativy nemozne tak jediny zpusob je cekat na slovaka az si prijede natankovat a nechat si od nej naplnit a zaplatit hotove.
    Slovaci totiz pro tankovani musi mit zdravotni prohlidku 1x rocne a zkousky na manipulaci s tlak. plynem.

    1. Na SK je opravdu problém se
      Na SK je opravdu problém se samoobsloužit, ale i teď do konce roku se to má zlepšit a bude stačit pouze poučení tak jako u nás. Mám to přímo od zdroje z SPP – tak dlouho jsem je otravoval (dva roky), že 66€ za dvoudenní školení jsou vyhozené peníze když tankuji v celé ostatní evropě sám, že z něj informace o změně předpisů sama vyšla ven. Má mi volat ihned po změně abych si zajel pro jejich čip a platil na fakturu.

  4. Takze kdyz si to vezmem od
    Takze kdyz si to vezmem od podlahy pro obycejneho smrtelnika:
    – domaci plnici kram stoji pres 160 tisic s dani
    – plnime za zhruba 12kc za asi m3
    – prestavba nejakeho auta, treba takove oktavky, jako je na obrazku stoji kolik?
    – a kolik km ujedu na plnou nadrz a kolik plynu se do ni vejde?
    – jak potom vypada pojisteni takoveho auta?

    Poradi nekdo fundovany?

    1. – spíš než o
      – spíš než o přestavbách se vyplatí uvažovat o nových modelech přímo na CNG (nedochází ke značnému omezení zavazadlového prostoru). Tam je cena CNG motoru na úrovni dieselového.

      – dojezd na plyn se pohybuje okolo 400 km (konkrétní hodnoty v příštích dílech). Plynové modely ale disponují menší nádrží na benzín, která prodlouží dojezd o pár stovek a auta vás tedy nikde nenechá. (Nejnovější technologie Passat CNG dojezd téměř 1000 km)

      – co se pojištění týče, tak nevím o žádném rozdílu.

Napsat komentář