Toyota vyšlechtila vlastní květiny pro zlepšení ovzduší

Jan Horčík - 29 Říjen 2009

Toyota flowerJaponská automobilka Toyota se sice zabývá především výrobou (hybridních) automobilů, ale podobně jako ostatní japonská průmyslová esa (Honda - roboti ASIMO, Mitsubishi - vše od výtahů po spotřební elektroniku či hudební nástroje) se zajímá také o jiné obory. Konkrétně o pěstování květin.

Toyota se už delší dobu snaží zefektivnit své továrny s ohledem na životní prostředí. Tedy snížit jejich uhlíkovou stopu snížením spotřeby energie, vody i materiálu. Aby pomohla čistit ovzduší kolem svých továren, vyvinula Toyota vlastní odrůdy šalvěje třešňové a gardénie, které vysadila kolem své továrny v Toyota City v Japonsku.  
Toyota šalvěj
Listy odvozeniny šalvěje mají unikátní schopnost lépe než běžné odrůdy absorbovat škodlivé plyny, především oxidy dusíku. Listy gardénie zase vytvářejí ve vzduchu páru, a tak snižují teplotu zemského povrchu kolem továrny. Tím se snižují nároky na klimatizaci, což znamená i snížení produkce oxidu uhličitého.
Toyota sázení stromů
Obě nové rostliny jsou součástí vpravdě dalekosáhlého plánu jak snížit emise z výroby hybridu Toyota Prius. Japonci prostě myslí opravdu na všechno! Od roku 1990 se podařilo snížit emise už o 55%. O továrně jinak nazývané také Tsutsumi už jsme ostatně psali dříve.

Na její střeše jsou umístěny solární panely, pro osvětlení se využívá přirozené světlo, šetrné žárovky na toaletách se automaticky vypínají, klimatizace je v létě nastavena na 28 °C - zaměstnanci kanceláří proto nemusí nosit kravaty a mohou nosit trička s krátkým rukávem. Dokonce i tráva kolem byla speciálně vyvinuta tak, aby rostla pomaleji. Během roku 2008 pak Toyota nechala zasadit 50 000 stromů.

Jinými slovy, Toyota dělá vše pro to, aby se výroba automobilů Prius, jinak ekologicky poměrně velmi náročná, zbavila přebytečné "zátěže". Podle zástupců automobilky se veškerý oxid uhličitý vyprodukovaný na produkci ušetří už během prvního roku provozu Priusu.

drive.com.au, foto: Toyota
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Víte tu někdo proč se vše v poslední dekádě skloňuje oxidem uhličitým? Myslíte si snad, protože je to nebezpečný plyn, jehož produkcí oteplujeme planetu? No tak to snad ne - tenhle zelený ekologistický lobbing bychom už měli vyměnit za skutečnou starost o žitovní prostředí. Proč ta honba za nížením emisí CO2 v dopravě..?? proč nikdo neřeší SO2, polyaromatické uhlovodíky a další pěkné plyny, které jednoznačně a zcela přímo škodí lidem a živým organismům při vdechování??? to jsou snad primární veličiny, které je nutné sledovat...ale to se do tabulek výrobců aut nedostane...hlavně, že máme přehled, že Prius vyhulí 129g na km CO2 a co s toho? také jste se někdo už ptal co se stane s akumulátory po jejich dosloužení? Nebo jaké ekologické dopady má jejich výroba?
Jinak souhlas - stromy nekácet, ale sázet...mám stromy rád:) ale když jsme u toho, tak oni zas takovými pohlcovači CO2 nejsou - největším žroutem je přeci oceán;) takže chceme-li se položit skutečnou otázku, jak snížit hypotetické riziko oteplování planety, staňme se vegetariány, a jezme jen to, co nám vyroste na zahrádce a nelejme do vody nerozložitelné látky.... proč? Metan = nejreaktivnější plyn v zemské atmosf. = průmyslová produkce masa. a ostatní je snad již jasné...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

souhlas, ale jenom to nepřehánět-aby třeba nezakrývaly dopravní značky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Celkom dobrý nápad, ale radšej by som sadil stromy.
Určite mi dáte za pravdu, že mestá na Slovensku a iste aj v ČR sú stále viac "betónové". Nejde tu len o skóre v reťazci od suroviny po produkt, ale aj o pocity z prostredia, v ktorom žijeme a tie sa nedajú merať...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je zajímavé, jak lidstvo hledá všude kde ušetřit emise CO2, vymýšlí různá zařízení na pohlcování a ukládání uhlíku, ale zapomíná nebo neprávem přehlíží to nejůčinější, nejlevnější a nejpřirozenější řešení - sázení stromů. Místo toho jich stále jen ubývá.
Kdyby existoval nějaký globální plán na ochranu a rozšiřování lesů, nemuseli bychom tolik řešit co s CO2

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ves skutečnosti stromů i jejich hmoty přibývá - už velmi dlouho platí, že v lese za rok přiroste více hmoty, než se vytěží (nebo spíše "má se vytěžit" - reálná těžba často zaostává za plánovanou)

Háček je v tom, že když se ve městě vykácí alej, všimnou si toho všichni, protože z ulice je v létě rázem výheň, zatímco když se hranice lesa u Horní Dolní posunou o dva metry na louky, mikroklima se nijak zásadně nemění a nikdo si toho nevšimne..

Zrovna teď o víkendu jsem pomáhal známému (geodetovi) zaměřovat "pole" pro pozemkovou úpravu... Mezníky označující konec pole jsem zatloukal cca 1-30 metrů v cca 40-tiletém lese...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je typicky český názor, který jen ukazuje naší malost a omezenost. Máme dojem, že to co se děje u nás se děje všude, a že ČR = celý svět. Měli bychom se naučit myslet globálně, a ne hodnotit stav přírody a vlivu činnosti člověka na ni jen pohledem z okna.
To jakou rychlostí mizí deštné pralesy v některých částech světa samozřejmě my čeští pepíci cestou do práce nevypozorujeme, ve srovnání s obrovskými plochami které každou minutu nenávratně mizí z povrchu země je ČR jen plivanec v moři. Takže prosím neblbněte lidi s tím jak vlastně lesů přibývá, protože v globálu je tomu naopak.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Souhlas

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Niektoré veľké firmy to na Slovensku robia - je to otázka zorganizovať ľudí. Čo sa týka nákladov na samotnú prácu, tie nie sú až také veľké.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil