Sunswift Ivy – nejrychlejší solární auto na světě

Když v roce 1988 dosáhl solární automobil Sunraycer rychlosti 78,3 km/h, nikdo asi netušil, že bude trvat dlouhých 23 let, než ho někdo dokáže sesadit z trůnu patřícímu nejrychlejšímu . Dnes už je tento rekord minulostí a my známe jméno nového krále – je jím  

Dějiny se přepisovaly 7. ledna na námořní základně v Novém Jižním Walesu v , kde Sunswift Ivy dosáhl průměrné rychlosti 88,8 km/h, čímž dosavadní rekord překonal o více než 10 km/h.

Solární automobil sestrojili studenti z Fakulty strojírenství na univerzitě v , kteří jej vybavili 400 křemíkovými solárními články.

Při předešlém rekordu bylo dosaženo rychlosti s přibližným výkonem 1500 wattů, kdežto nyní byl nový rekord dosažen s výkonem jen okolo 1050 wattů.

Z toho vyplývá, že výkon snížený o cca 25 % byl dostačující ke zvýšení rychlosti o zhruba 13 %. Nejvyšší výkon, který kdy byl získán ze solárních panelů tohoto automobilu činil 1340 wattů.

Sunswift Ivy je tříkolové vozidlo zhruba stejné velikosti jako průměrné rodinné auto, ale díky konstrukci z váží pouze desetinu hmotnosti obyčejného auta.

Jeho vývoj stál asi 280 000 australských dolarů, což je přibližně 5 milionů korun, a celý tým na něm pracoval 18 měsíců.

Pro překonání světového rekordu studenti získali pomoc profesionálních jezdců Craiga Davise z evropské pobočky společnosti a Bartona Mawera z Mawer Engineering, jenž nakonec při rekordní jízdě automobil pilotoval.

Překonáním na sebe vozidlo Sunswift Ivy neupozornilo poprvé.

V roce 2009 vůz vyhrál 3000 km dlouhý závod napříč Austrálií (Global Green Challenge), který vede z Darwinu do Adelaide a při němž se mu povedlo dosáhnout rychlosti 115 km/h.

Tento závod je považován za jeden z nejprestižnějších svého druhu a pravidelně přitahuje zájem předních světových univerzit.

3 Comments on “Sunswift Ivy – nejrychlejší solární auto na světě”

  1. Dobrý den,
    v tomto

    Dobrý den,
    v tomto případě se skutečně jedná o výkon získaný ze solárních článků, tedy jednotka watt je správně. Přeformuloval jsem tuto větu poněkud obsáhleji a informoval administrátora s žádosti o změnu, aby i tento údaj byl zcela zřejmý. Pokud chcete i další informace o zdolání rekordu např. ohledně počasí,které je pro solární automobil důležité, můžete navštívit adresu http://www.sunswift.com/guinness, kde je vše detailněji popsáno.
    Díky za upozornění na nejasnosti v článku.

    S pozdravem Ivo hradil

  2. Nechci být puntičkář ale
    Nechci být puntičkář ale na odborném webu bych čekal přesnější formulaci než „Podle konstruktérů automobil využil během jízdy 1050 wattů energie, …“. To byl maximální příkon? Nebo jsou to watthodiny a je to tedy 1050 Wh spotřebované energie?

    Díky za ujasnění.

Napsat komentář