Rychlovlaky mění život ve Španělsku

Jan Horčík - 29 Duben 2009

Prezident Barack Obama nedávno ohlásil velký plán rozvoje rychlovlaků v Americe. Rychlotratě mají v průběhu let prorůst celými Spojenými státy. Dozajista ho k tomu donutila ekonomická krize, ubývající pracovní místa, ale dost možná i něco úplně jiného. Ve svém projevu zmínil, že rychlodráhy už dávno fungují - ve Francii, Japonsku anebo třeba Španělsku. A právě Španělsko je zářným příkladem toho, že vysokorychlostní železnice zdaleka nepřináší pouze práci a ekonomický rozvoj. Ukazuje se totiž, že významně přispívají k sociální soudržnosti celého národa. "My Španělé jsme nebyli zvyklí příliš cestovat," řekl listu WSJ José María Menéndez, hlava oddělení veřejného plánování na univerzitě ve městě Castilla-La Mancha. "Teď naši studenti neposedí chvíli na místě. AVE radikálně změnilo přístup téhle generace k cestování," dodává.
rychlovlaky Málaga - Španělsko
Španělské rychlovlaky AVE (Alta Velocidad Española) mají do roku 2020 prorůst celou zemí, devět z deseti obyvatel by jeho zastávku nemělo mít dál než 50 km od domova. První vysokorychlostní dráha byla ve Španělsku otevřena v roce 1992 mezi hlavním městem Madrid a jihošpanělskou Seville, která tehdy hostila Světovou výstavu. Výstavbu provázely nejrůznější kontroverze. Dnes se politici o stavbu stanic vysokorychlostní železnice ve svém okrsku doslova perou. Dnes rychlodráhy vedou až do Málagy, Barcelony či Valladolid. Z Barcelony do Madridu trvá cesta dvě a půl hodiny místo šesti hodin autem. Cena za jízdenku je přitom zhruba srovnatelná s letenkou, emise nesrovnatelně nižší. Jenže na nádraží navíc nemusíte být o dvě hodiny napřed, nemusíte projít trapnou bezpečnostní prověrkou nebo trávit desítky minut rolováním po ranveji.
vysokorychlostní tratě - Španělsko
Samozřejmě, že rychlovlaky mají i své odpůrce. Například baskickou militantní separatistickou skupinu ETA, která rozhodně nemá zájem na tom, aby Španělé volně cestovali a míchali se se svými krajany ze všech možných koutů jejich obrovské země. Další odpůrci říkají, že provoz AVE bude vždy ztrátový a jiní zase poukazují na úpadek nákladní železniční dopravy. Jiní ale naopak dokáží vysokorychlostní tratě chytře využít. Zhruba 50 minut cesty rychlovlakem na jih od Madridu například vyrostlo nové mezinárodní letiště, které nabízí mnohem levnější služby než to v rušné metropoli.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V minulém roce jsem měl možnost využít rychlovlak na trati Alicante - Barcelona i se svým dvouletým synem. Cena za dospělého 50 EUR, syn jel zdarma. Vlakem jezdím velice rád a tohle byl opravdu neskutečný zážitek. Služby na úrovni, personál se staral, rychlost vlaku kolem 200 km/hod téměř celá trasa podél moře. Opravdu bomba, doporučuji včem vyzkoušet.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no paráda.
jen tak dál
ve španělsku jsem v životě nebyl ale jak v německu tak ve fracii jsem rychlovlaky jel,a byl to pro mě zážitek na celý život.
vysokorychlostní železniční doprava určitě má budoucnost

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Byl jsem, jel jsem, nezapomenu! Všude čisto, služby na úrovni, skvělá organizace, rychlost, dojezd na minutu přesně. Pokud by vlak měl sekeru více jak 30 minut, automaticky vrátí všechny peníze. Opravdu klobouk dolů. Kdoví jestli VRtratě někdy zavítají k nám:(.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Na téma rychlotratě v ČR už připravujeme článek.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Super:). Jsem zvědav!


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů Circontrol