Rychlovlak z Číny, který nezastavuje

Jan Horčík - 18 Leden 2011

jsou skvělou náhradou letecké dopravy i řešením nekonečných zácp na silnicích. Přesto nejsou dokonalé. Zastávky jsou to, co provoz rychlotratí zdržuje a prodražuje. proto přichází s novým řešením: rychlovlak, který v zastávkách nezastavuje, přesto mohou cestující vystoupit.   
železniční doprava rychlovlaky bez zastávek

Při provozu jakéhokoliv vozidla, ať už kolejového nebo silničního, je značná část energie potřeba k jeho rozjezdu. Neustálé brzdění a rozjíždění je velmi energeticky náročné, což dobře ví nejen například provozovatelé městských .

Navíc je ale zastavování a rozjíždění také časově náročné. V případě se 30 zastávkami, kde na každé stráví vlak pět minut to znamená celkem 150 minut.

Vědci z Číny proto přišli s vlastním zlepšovákem, který by měl rychlovlakům ušetřit značné provozní prostředky i čas. Nejlépe vše vysvětlí následující video:

Zjednodušeně jde o to, že jakmile se vlak přiblíží ke stanici, nastoupí si ti pasažéři, kteří chtějí vystoupit, do speciálního modulu. Ten se pak od rychlovlaku oddělí a dobrzdí do stanice.

Naopak ti, kteří chtějí do vlaku přistoupit, si nastoupí do modulu čekajícího ve stanici. Jakmile se vlak začne přibližovat, modul se rozjede, postupně dosáhne rychlosti a "zadokuje" na něm. Cestující přestoupí do vlaku a stejný modul se pak použije pro vystoupení na příští zastávce.

Jednoduché, ale geniální. Jen poněkud obtížně proveditelné v praxi. Navíc výstupní kabina přilepená na střeše vlaku přidává značný aerodynamický odpor, čímž by se vytratil efekt ušetřené energie.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Lepšie by asi bolo využiť prvý a posledný vagón. Museli by potom mať všetky vagóny vlastný pohon, teda neexistovala by lokomotíva.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nápad je to geniálny. Trošku problematické vidím organizáciu presunu ľudí z/do modulu, vzhľadom na pomerne krátky čas, ktorý bude medzi stanicami (vďaka podstatnému skráteniu časových intervalov medzi zastávkami). Tam bude potrebné pripravovať skupiny ľudí na vystupovanie aj 2 zastávky vopred. Drobný technický problém bude hermetické uzatvorenie priechodov z/do modulu (pri rýchlosti okolo 100 km/h tam bude slušný prievan). Ale nápad je to zaujímavý a zaslúži si dopracovanie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je pěkná budoucnost, již dnes ale návštěvníkům Číny doporučuji Gaotie Train (高铁), zatím nejrychejší s kolama, dnes ráno jsem vyzkoušel a jízda 347 km/h je zábavná. Maglev je sice jestě o 100 km rychlejší, ale asi se vzhledem k absurdní ceně nebude rozšiřovat...

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupŘízení stanic pro elektromobilyŘízení stanic pro elektromobilyProdej pneu 100% online