Lotus nabídne extendér čili rozšiřovač dojezdu

Jan Horčík - 23 Červen 2010

Lotus začne spolu s Fagor Ederlan vyrábět tzv. "range extender". Půjde o tříválcový, 1,2l motor navržený specificky pro sériové hybridy. Jako je třeba Chevy Volt. Až na to, že ten už má svůj Voltec.   

Lotus - Range extender - rozšiřovač dojezdu - hybrid

Lotus tak chce nabídnout výrobcům automobilů, kteří jsou zatím v oblasti hybridů pozadu jednoduchou, levnou a rychlou možnost jak konkurenci, např. v podobě General Motors s jejich systémem Voltec, dohnat. Výhodou jejich nového range extenderu je nízká hmotnost 56 kg, vysoká efektivita a tedy i nízké emise.

Automobilka samotná tento koncept předvedla na autosalonu v Ženevě v modelu Lotus Evora 414E Hybrid a objevil se také v konceptu PROTON Emas. Range extender samotný byl ale prezentován už minulý rok na autosalonu ve Frankfurtu. Je optimalizován pro běh ve dvou polohách - na 1500 RPM dává skrze elektrický generátor 15 kW, na 3500 RPM je to 35 kW.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mne se to libi. Za tu hmotnost maji Lion baterie jen 7,8 kWh energie. Jeste jakou to ma spotrebu a emise? Kdyz je to optimalizovane na jedny otacky (tedy dvoje), tak by mohla byt mala. K tomu mensi batekru a jede se.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Než bude toto na trhu bežne dostupné, budú ceny benzínu tak vysoké, že budete v podstate jazdiť za stejnú cenu, alebo ešte drahšie, lebo výrobca si za takto "úsporné" vozidlo vypýta aj príslušné peniaze.
No ale podstatné je, že sa budeme tváriť ekologicky, napriek tomu, že množstvo emisií rastie vo svete rýchlejšie, než moderné technológie, ktoré ich môžu znížiť.
Nepopiram, že podobné pohony sú naozaj úsporné, ale z celosvetového merítka (dýchame len jeden vzduch) je to vžetko
len dobrý marketing, ako oživiť záujem o kúpu vozidla.
A že lítiové akumulátory sú ekologicky odbúrateľné, to je možné, ale ja som zatiaľ nezažil ani len náznak nejakého organizovaného zberu ostatných akumulátorov, ktoré ľudstvo používa - myslím tým miliardy malých akumulátorov vo foťákoch, lampášoch, hračkách, mobiloch a pod.
A že by mali byť využiteľné v iných zariadeniach, kde znížená kapacita nevadí? No neviem, kto to kúpi. Lítiový akumulátor síce po určitej dobe stratí pôvodnú kapacitu, ale čo je dôležitejšie, stratí aj schopnosť dodávať vysoké prúdy.
Potom neviem, kto by taký brak ďalej používal - bez záruky, že ním napájané zariadenie bude fungovať spoľahlivo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

páči sa mi. ešte keby niekto spravil auto kde by bola okrem toho extendera malá, ľahká, lacná baterka cca 5kWh s dojazdom 30 km, tak je to presne to čo chcem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podle mě je hloupost vozit spalovací motor pořád s sebou jako to má Volt. Dokonce by ho člověk ani nemusel vlastnit a půjčit si ho jen třeba na dovolenou v půjčovně. A aby nezabíral místo v kufru, mohl by být upevněn na kouli za autem. Výfuk, nádrž i všechno ostatní by bylo nezávislé na vašem autě, jen připojený kabel pro nabíjení.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

podľa mňa je hlúposť voziť spaľovák ak ho fakt použiješ iba v 5% času cesty autom. pre to by som radšej mal auto s lacnejšou baterkou s nižšou kapacitou a menším dojazdom a spaľovák by som využil kľudne aj 20 % času jazdy. šak na čom som za neho platil ak ho takmer nevyužijem? čo ušetrím na baterke to môžem dať potom za benzín.
s tým požičiavaním si to ale neviem predstaviť. kde by si mal nádrž na benzín?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hned u motoru jako to mají elektrocentrály. Pokud by se s tím dopředu počítalo, mohly by být upravené dveře kufru. Ty by měly odnímatelnou část, do které by se místo ní napasoval vnější plášť extenderu (na jedné straně výfuk, na druhé otvor pro čerpání paliva), takže by extender zabíral v kufru minimum místa a byl by tedy umístěn tak jako bývá rezerva u některých SUV.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo, to je presne ono. Schudny krok k elektromobilu bez "elektromobilovych" omezeni dojezdu. Takto vypada (nebo spise by mela vypadat) progresivni pohonna jednotka bezneho evropskeho automobilu pro nadchazejici desetileti. Elektromobil vhodne sladeny s malym spalovacim motorem, spolecne sila dnesni 1.4-1.6ky. Po meste na elektrinu, mimo mesto kombinovane, bez omezeni dojezdu. Proc to nejsou schopny vyvinout automobilovy mastodonti se svou vyvojovou a financni kapacitou? Voltec je po americku predimenzovany, do Evropy neprilis vhodny. Toto k nam presne pasuje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Muzu se zeptat, v cem je Voltec predimenzovany? Pokud se nepletu, tak je to 4valec, objem 1.4litru... Az se vybijou baterky, nakopne se tenhle motor. Zadne spojovani sil, slozite prevodovky jako u hybridu, proste extender. A ten by mel auto umet rozpohybovat stejne, jako kdyz bere stavu z baterii.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To se pletete. Klasicka auta museji mit spalovaci motor na maximalni pozadovany vykon. Jenze maximalni vykon se pouziva jen obcas. Hybridu staci motor, ktery dokaze dodavat stredni pozadovany vykon, ten je 10-25% toho maximalniho, podle toho, jak moc je auto nadupane. A jsme u toho, 1.4 Litr staci na maximalni vykony klasickeho auta, pro stredni vykon by mel stacit neco jako 0.6 Litr.

A Volt? To je seriovy hybrid. Motor dobiji baterku, nenakopne se, az baterka dojde a netahne pak auto dal, jak pisete. Proste se zapina a vypina tak, aby udrzoval mnozstvi energie v baterii v danych mezich.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co jsem zatim cetl, tak tvrdim (muj nazor), ze Volt baterky dobiji pouze brzdenim. Pak se taky zapina pro ohrati nebo ochlazeni baterii pri startu. Takze tvrdim, ze to seriovy hybrid neni. Kola pohani pouze elektromotor a lisi se akorat to, odkud bere elektrinu. Dokud je mozno brat z baterii, zdime baterku. Pak musi vyrabet spalovak. Dejme tomu, ze 1,4l motor mohl byt mensi. Ale zase o kolik by byl lehci treba 1.0l? Ten, ktery tam davaji, uz maji hotovy, takze je levnejsi.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To jste četl buď špatně a nebo nějaké bláboly. Vezměte na 100 % jako fakt, že modely Chevrolet Volt a Opel Ampera (identická technologie, jen jiné spalovací agregáty) využívají spalovací motor POUZE jako generátor elektrické energie. Spalovací motor není nijak spojenn s hnacími transmisemi vozu! Stejné využití bude mít tento agregát od Lotusu. Takové řešení je ostatně mnohem jednodušší než technicky řešit pohon na elektro a pak na spalovací motor - auto by muselo mít mnohostupňovou převodovku, zatímco elektromotoru stačí dvoustupňová (nebo dokonce jen jeden stupeň...), přibyly by další "schafty" a pod... Prostě blbost.

JInak reciproční agregáty jsou obecně nejsou pro tento účel příliš vhodné. Až se někdo probudí a spojí se s Mazdou, aby využil pro tento účel její Wankel Renesis, to bude pecka! A vážit to pak bude 30 kilo...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To, ci je predimenzovany, zavisi od okolnosti. Ten 0.6L motor moze povedzme stacit na bezne pouzivanie auta na obcasnu jazdu po dialnici maximalnou dovolenou rychlostou-povedzme po dobu 20-30minut. Ak by chcel ale niekto jazdit po tej dialnici tou maximalnou dovolenou rychlostou denne povedzme hodinu, tak bude potrebovat motor, ktory stale dodava maximalny vykon.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ne az tak nutne. Pro ustalenou rychlost na dalnici nepotrebujete az tak extremni vykon. Vzdyt dnes a denne jezdi po dalnici trivalcove Skody s vykonem cca 40kW. Ony nemaji problem jet ustalenou rychlosti 130km/h. Pri tom zdaleka nevyuzivaji plnych 40kW vykonu. Ten problem prijde teprve kdyz potrebuji zrychlovat. Ale faze zrychlovani tvori jenom mensi cast casu jizdy po dalnici. Pro ty okamziky tu bude baterka.

Predimenzovany je prave proto, ze ten vykon, ktery budete trvale potrebovat je zlomkem vykonu, ktery stoji na vysacce spalovaciho motoru. Bezny elektromobil strednich rozmeru spotrebuje 15-20kWh/100km v kombinovanem cyklu. Jinymi slovy, pokud by jel ustalenou rychlosti, stacil by mu teoreticky 20kW motor. Kdyz tedy bude na palube neco, co bude trvale dodavat rekneme 30kW, a vykonove spicky behem zrychlovani pokryje baterie, mate optimalni soustroji, ktere kombinuje vyhody obou pohonu a eliminuje jejich nevyhody a ktere muze v realu trvale pracovat, protoze v okamziku, kdy se nezrychluje zbyva vykon na dobijeni baterek.

Ale to neni zadna moje utkvela myslenka. Zrovna nedavno tu byl clanek o tom, jak se uz dnes uvazuje o dalsi generaci Voltu a ze spalovaci motor je tam uvazovany o poznani mensi. Ono je to take trochu otazka psychologie. Kolik lidi by si v USA koupilo auto s motorem rekneme 900ccm? Je treba je k tomu pomalu vychovat.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil