Kamiony o víkendu na silnice nepatří!?

Boj dopravců s vícepremiérem a ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem se chýlí ke konci. Vláda odsouhlasila návrh, který by měl zakázat jízdu vozidlům nad 7,5 t v pátek mezi 15. a 18. hodinou a v neděli téměř po celý den – od půlnoci až do desáté hodiny večer. Nynější předpisy zakazují jízdu pouze v neděli od 13:00 do 22:00.

Zelení tímto naplnili svůj předvolební slib, odůvodnění omezení však zní poněkud populisticky. „Zákaz přinese plynulejší víkendovou dopravu a snížení počtu dopravních nehod, včetně těch smrtelných,“ uvedl Bursík. Podle sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA, kterým se nelíbí hlavně páteční omezení, však za celý rok 2007 způsobila vozidla nad 7,5 t v čase navrhovaného pátečního zákazu jízdy 17 nehod, při nichž nikdo nepřišel o život.

Soulasíte s rozšířením zákazu?

10 Comments on “Kamiony o víkendu na silnice nepatří!?”

  1. Stejné množství zboží
    Stejné množství zboží se bude muset přemístit v kamionech během kratšího časového úseku. Důsledkem bude tudíž větší intenzita provozu vozidel nad 7,5t mimo časy zákazu. Ekologické to není vůbec (spíše naopak), ekonomické už vůbec ne a bezpečnost to nezvýší ani náhodou. S tímhle zákazem bude ČR originální v celé Evropě, neřku-li na světě. Je to naprostý paskvil.

    1. Mýlíte se prakticky ve
      Mýlíte se prakticky ve všem, co tvvrdíte. Originální rozhodně nebudeme, ve většině evropských zemí platí podobné zákazy, liší se jen délkou omezení.
      Přímým důsledkem omezení rozhodně nemusí (a vlastně ani nemůže, protože kamiony mají omezenou rychlost) být to, že se zboží přepraví v kratším čase – zboží se klidně může přepravovat prostě jinudy. Třeba z Německa do Rakouska jsou i jiné cesty než přes ČR a pokud bude muset spedice počítat s tím, že kamion bude v neděli stát, bude to pro ni rozhodně dobrý důvod naplánovat trasu jinudy.
      Dopbravní nehody to rozhodně omezí, protože právě v neděli a v pátek odpoledne se lidé přesouvají osobními auty na weekendy a právě rozdíl v rychlosti mezi osobními auty a náklaďáky je důležitou příčinou nehod – pokud budou jezdit jen osobní auta, tak i když jich bude hodně, tak vytvoří kolonu, která se bude pohybovat cca 110 km/h a předjíždět bude jen pár šílenců co mají Audi A8 a musí jet 140. Pustťe ale na silnici jeden náklaďák a okamžitě za ním vznikne kolona jedoucí 90 km/h, ve které se naopak bude snažit předjíždět úplně každý – co z toho je bezpěčnější je myslím celkem jasné.

      Já se zákazem souhlasím, ale myslím, že čas by měl být zvolen jinak – kdyby to bylo třeba pátek, sobota a neděle vždy 12-20, bylo by to lepší pro osobní dopravu a ařejmě i pro řidiče náklaďáků, protože by jim to lépe umožnilo naplánovat si povinné osmihodinové přestávky, což aktuáílní podoba neumožňuje, protože v neděli je příliš dlouhý interval, kdy kamion nemůže jet.

      1. Co se týká tranzitu, tak
        Co se týká tranzitu, tak lze částečně souhlasit (procento kamionů objíždějících z důvodu našeho pátečního celoročního! raritního zákazu jízd ČR bude naprosto mizivé). Zapomínáte na dopravu z/do českých továren, obchodů, distribučních center atd. atd. Stejné množství zboží v kratším čase si vyžádá potřebu navýšit např. celkový počet návěsů v oběhu. Zkrátka cesty se uskuteční tak jako tak, akorát v jiný čas. Intenzita provozu kamionů na našich komunikacích v časech mimo zákaz tím pádem naroste. Nehledě na mnoho dalších potíží, které by to přineslo pro průmysl (nárůst skladových zásob, například).
        Dále stále není vyřešen naprostý nedostatek odstavných ploch pro kamiony, nucené čekat přes zákaz.
        K vašemu komentáři k nehodovosti: vy máte statistiky hovořící o příčině riskantního předjíždění, které mělo za následek nehodu? A v kolika případech to bylo z důvodu pomalé jízdy kamionu? Žádné takové statisky neexistují. Statistika ohledně počtu nehod způsobených kamiony v uvažovaném pátečním čase ano (17 za celý rok, 0 mrtvých – argument zelených nemá oporu v realitě; ostatně tak je tomu i v mnoha otázkách energetiky, je to strana dogmatiků a laiků). Viník je ve vašem modelovém příkladu zcela zřejmý – řidič osobního vozu. Představa kolony osobních vozů pohybujících se 110 km/h je dost naivní, už jenom proto, že max. povolená rychlost na silnicích (o kterých mluvíte) mimo obec je 90km/h – a, možná přes váš nesouhlas, existuje početná skupina řidičů, kteří ji dodržují. Mimochodem, jen pro zajímavost a mimo diskuzi, nejvíce vozidel projede za daný čas po pozemní komunikaci při rychlosti pohybu kolony kolem 30 km/h.

        1. Váš komentář ohledně
          Váš komentář ohledně kolon je zcela odtržený od reality. Modelový příklad nevychází ze žádných statistik, ale ze selského rozumu. Na to, že nehod kamionů je v daném čase pouhých 17 za rok jste si odpověděl o pár vět dál sám – za viníka je označen řidič osobního vozu.
          30 km/h – je možná teoretická hodnota pro největší propustnost silnic, ale zkustě někoho donutit takovou rychlostí skutečně jet.
          Kolona pohybující se souvislou rychlostí 110km/h je pro vás možná naivní představa, pro mne je to realita, která se opakuje každou neděli. Předpokládám, že autem pravděpodobně moc necestujete, nebo pouze po dálnicích a silnicích III. třídy, protože jinak nechápu, jak byste mohl podobnou situaci minout, je to pravidlem na všech silnicích I. třídy v ČR. A věřte tomu, že když jedu na weekend, tak je opravdu velmi cítit ten rozdíl mezi pátekem s kamiony a předjížděním a nedělí s pohodovou a plynulou jízdou.

          1. Taky nechápu, jak můžu
            Taky nechápu, jak můžu takovou situaci míjet, zvlášť, když ročně po ČR najezdím kolem 20 tisíc kilometrů a převážnou většinu právě po silnicích první třídy.
            Vždy mě velmi znepokojuje, pokud někdo odmítá fakta a dogmaticky trvá na svém (buď účelově nebo pouze odmítá změnit svůj názor). A ještě více, pokud takový člověk zastává významnou funkci (v tomto případě například p. Bursík). Seriózní debata je založena na argumentech podložených fakty, milý Anonyme. Vždy je třeba vidět v souvislostech a nebýt zaslepený.
            Co se vaší první výtky k mému komentáři týká (pry se totiž pletu): Jmenujte mi prosím jedinou evropskou zemi, kde platí páteční zákaz po celý rok?

            1. Nezlobte se, ale asi budu
              Nezlobte se, ale asi budu „odmítat fakta“ dál, protože to co jsem vám popsal skutečně na vlastní kůži prožívám každou neděli a pátek, není to žádné jedna paní povídala. Nenajezdíte náhodou těch 20000km třeba spíš přes týden než o weekendu? Jinak si to totiž opravdu neumím vysvětlit, asi žijeme každý v nějaké jiné ČR…
              Asi byste měl přestat odmítat fakta 🙂

Napsat komentář