Hyundai i10 na batérie – Hyundai BlueOn

Marek Nemec - 10 Září 2010

Včera odhalila juhokórejská automobilka Hyundai svoj prvý sériový automobil poháňaný elektrickým prúdom. Pôjde o mestský hatchback vychádzajúci z elektrického modelu , ktorý bol predstavený na 2009. Dostal však nové meno – BlueOn.   
Hyundai elektromobily i10 Electric BlueOn

Automobilka ho na trh plánuje uviesť v roku 2012. V tejto sérii má byť vyrobených 2500 kusov. Predtým ich však bude nutné otestovať. Preto Hyundai zostavil testovaciu flotilu zloženú z 30-tich elektromobilov, ktoré začnú jazdiť už budúci mesiac.

BlueOn bude používať vyspelé batérie typu lítium polymér. Ich celková kapacita je 16,4 kWh a dobíjané môžu byť z elektrických zásuviek s napätím 220V, alebo 380V. Z druhej spomenutej zásuvky je možné nabiť batérie na 80% kapacity len za 25 minút.

Elektromotor je na takto malé auto relatívne silný. Disponuje maximálnym výkonom 61kW (81k) a krútiacim momentom 210 Nm. Z hľadiska bezpečnosti obsahuje BlueOn aj systém Virtual Engine Sound System (VESS), ktorý vydáva zvuk, ktorý má varovať chodcov.

A teraz ešte pár čísel ohľadom jazdných vlastností. Z nuly na sto zrýchli BlueOn za 13,1 s, čo je pre mestské vozidlo vyhovujúca hodnota. Tak isto postačujúca je aj maximálna rýchlosť 130 km/h a dojazd 140km.

BlueOn má byť jedným z áut, ktoré majú rapídne znížiť priemerné emisie automobilky Hyundai. Spolu s ním budú v ponuke aj plug-in hybridy, ktoré však budú z vyšších tried. Automobilka však neprezradila, kde by chcela mať prioritné trhy pre svoj elektromobil. Dá sa ale predpokladať, že BlueOn bude žiadaný ako v Ázii, tak v i západnej Európe.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

S výkonem motoru je to asi tak: Motor svůj jmenovitý výkon dosahuje při jmenovitých otáčkách. Vyjdu-li ze vztahu P=M*omega, můžu vypočíst, že jmenovité otáčky za minutu=60*(P/(M*2*pi))=60*(61000/(210*2*3,14))=2774ot/min. Moment motoru přímo souvisí s protékajícím proudem, takže předpokládejme, že z důvodu tepelných ztrát by moment neměl být překročen, takže do jmenovitých otáček mám k dispozici 210Nm. Předpokládám-li, že vozidlo má konstantní převod a jmenovité otáčky motoru je možné překročit 2x, tak odvodím že 130km/h jede vozidlo při 5548ot/min, 65 při 2774, 30 při 1280 a 0 při 0. Na základě předchozích vztahů můžu odvodit, že při 0 ot/min je výkon 0kW, při 1280ot/min je výkon 28,1kW. Při rostoucích otáčkách roste i napětí na svorkách motoru, toto napětí je však omezeno napětím akumulátoru, maximální napětí je obvykle dosaženo lehce za jmenovitými otáčkami, při vyšších otáčkách již napětí nemůže růst a dochází k tzv. odbuzení a klesá moment i lehce výkon.
Pro jednodušší představu, jsem uvažoval do jmenovitých otáček konstantní moment 210Nm v praxi bývá pro zlepšení dynamiky motor krátkodobě přetěžován….
Problematika je podstatně složitější, ale pro lehký nástin by to mohlo stačit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No teoreticky to sedi. Maximalny vykon sa ale da dosiahnut len pri urcitych otackach. Treba pozriet na charakteristiku motora. Ak nevieme o aky motor ide, tak tie vypocty su len velmi priblizne a ani to mozno nie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Za celú automobilku by som rád vyjadril poďakovanie za Vašu brilantnú analýzu, ktorá našim vývojárom konečne objasnila problémy s dojazdom a úspornosťou jazdy. Napíšte si prosím diplom, ktorý Vám potvrdia na ktoromkoľvek našom showroome.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ako zákazník odkazujem a to i konkurencii, že je pre mňa nezaujímavé vozidlo s takýmto dojazdom.
Elektromobil je fajn vec, ale ešte treba popracovať. Nepotrebujem mať v rodine 4 vozidlá, každé na nejaký účel, ale jedno poriadne a pokiaľ možno dosť univerzálne.
Rád si to kúpim, ale ešte to nespĺňa požiadavky na potreby bežného človeka.
Takže sa nečertite, zatial nič moc....a to nielen táto automobilka.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak ma napada, ze ten zvukovy efekt motoru by sa dal vyriesit aj nejakym klaksonom=samozrejme so slabsim zvukom, ako je obvykle. V prednej casti auta by bolo nejake cidlo, ktore by klakson zaplo, keby sa v danom rozsahu od auta pohyboval chodec, alebo bicyklista.... Asi je zbytocne, aby elektroauto vydavalo stale nejaky zvuk, ako pojazdny cirkus.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ten motor sa mi nezdá, možno by stačil menší na vyšších otáčkach pri použití zmeneného prevodového pomeru by mohol byť úspornejší a tak by bol aj dojazd možno lepší.


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?