Elon Musk, šéf Tesly: elektromobily je třeba stavět od píky

Jan Horčík - 19 Říjen 2010

Šéf se nedávno rozpovídal v magazínu Automotive News o tom, jak by se měly a neměly dělat . Sebekriticky přiznal, že ani samotná Tesla dosud nenavrhla tak, aby bylo skutečně optimalizované pro .  
Tesla Model S

Protože Tesla Motors je dosud jedinou firmou, které se po roce 2000 podařilo ve větší míře prosadit s elektromobily pro běžný silniční provoz, má Elon Musk k tématu co říci. V podstatě ale opakuje skutečnost, kterou zastánci prosazují už dlouho. Nacpáním elektromotoru do běžného sériově vyráběného automobilu dobrý elektromobil - jako mávnutím kouzelné hůlky - nevznikne.

Musk k tomu doslova řekl:

"Je to jako v ranných dobách automobilismu, když ještě fungovaly koňské kočáry. Samozřejmě, že jsou funkční. Můžete vzít povoz, namontovat do něj motor a jezdit si. Ale určitě to není ten nejlepší způsob využití spalovacího motoru."

Podle Muska je každý elektromobil, který má jinde než v podvozku špatným řešením. Jako příklad správného řešení dává připravovaný . Tam jsou baterie uloženy v , stávají se jeho integrovanou součástí.

galerie: Tesla Model S
Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S

Kromě něj existují však samozřejmě i aktuálnější příklady, jako např. japonský elektromobil do města . Jeho baterie jsou také umístěny v podvozku. Chystaný elektromobil má sadu baterií uloženu taktéž v podvozku, jak je vidět na jeho crashtestu.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pán Musk nie je konštruktér ale manažér, ktorý si myslí že má asi patent na rozum....
Mimochodom k umiestneniu batérií do podlahy karosérie sa dopracujú všetci a to nielen z dôvodu jazdných vlastností a teda aj potreby najnižšie položeného ťažiska, ale aj z dôvodu bezpečnosti. Totiž pred prednou a za zadnou nápravou sú deformačné zóny, ktoré musia zabezpečiť dostatočné pohltenie energie pri havárii, aby sa priestor pre posádku neporušil a aby posádka mohla prežiť. Elektromobil nie je výnimka, tie isté bezpečnostné predpisy platia pre každé vozidlo na verejnej komunikácii.
Toto poznajú konštruktéri na celom svete.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

automobilovy prumysl je naspekovany predsudky pokud takova banalni prohlaseni zaznivaji jako slova nejvetsiho odbornika. take da se rict, ze automobilky jsou asi plne pitomych samponu, ze si takove veci neuvedomuji a cpou baterky daleko od centra teziste... fakt svet asi blbne :D:D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Baterky sa podla mna nedaju dat daleko od taziska auta, preto, ze tazisko viac-menej vytvaraju v elektromobile samotne baterie. Otazka je skor, ako su ulozene vzhladom k napravam, alebo, ako su ulozene napravy vzhladom k tazisku, tak aby nedochadzalo k nadmernemu zatazeniu jednej z naprav. Typickejsim elektromobilom, ako Tesla je urcite Mitsubishi i Miev, alebo ako sa to vola. Zda sa mi , ze cela predna kapota (priestor pre motor)je pre elektromobil zbytocna a v podstate ma nejaky zmysel len pre bezpecnost auta. Baterie v podvozku urcite zlepsuju stabilitu auta. Auto tak moze byt vyssie a tym padom mat vacsi vnutorny priestor.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

uvažujete ve špatném pořadí
všimněte si, že článek je o správném navrhování elektrických aut.

je nepřípustné přizpůsobovat těžiště tomu, kde se někomu zlíbilo dát těžké baterky a zdá se, že to může být hlavní smysl námitky Elona Muska.

je třeba vycházet od určitých, dobrých jízdních a užitkových vlastnosti. auto musí také splnit náročné normy bezpečí a být dobře ovladatelné podle toho, jaký styl jízdy chceme uplatňovat. to od začátku určuje geometrii podvozku a naprosto přesně místo, kde se bude nacházet těžiště. k těm podmínkám by se mělo přizpůsobit umístěni baterek a ostatních agregátů, konstrukce a materiály použité na šasi atd. samozřejmě první věci, která člověka napadne je fakt, že u klasického auta to bude někde uprostřed mezí nápravami, ale zcela přesně umístěni těžiště určují ještě odpružení, velikostí kol, pneumatik a druh stability v zatáčkách.
věřte mi, jde o milimetry! stačí málo a můžete dosáhnout velmi špatných vlastnosti a dokonce přijít o bezpečí. takže stačí, že někdo konzervativně podcení jiné pro elektrické auta priority při projektování a hned bude to neúsporné, neovladatelné a nebezpečné a lidé to pochopitelně nebudou chtít.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím že to přeháníte, o milimetry určitě nejde. To by se pak jízdní vlastnosti auta mohly úplně změnit, kdybych naložil do kufru o jednu tašku více. A tak to rozhodně není.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

dneska vypocetni technika dovoluje zacit projektovani zadanim jizdnich vlastnosti. existuji zpusoby jak zajistit zachovani tech vlastnosti pri ruznych odchylkach teziste ale v ramci zcela urcitych limitu. ted je dulezite si uvedomit, ze menit se bude rozmisteni a mohutnost pasazeru i nakladu. protoze se obecne u vsech a u elektrickych aut obzvlast bojuje se o kazdy gram (lehke sasi) tak te hmoty jsou hodne seskupene a prozatim baterka je nejvetsi z nich. to znamena, ze aby jste mohl hybat s lidmi a taskami nakupu, musite naprosto presne urcit umisteni nejtezsich agregatu. je samozrejme, ze zmeny konfigurace lidi a nakladu se jednoduse predem pocitaji.
z opacne strany vzato: kdyz nastavite nejakou extremni konfiguraci (treba maximalni povoleny naklad silne vzadu v kufru k tomu anotekticky ridic ve predu) a k tomu pozmenite umisteni sakra tezke baterky uz jen o nekolik milimetru, auto zacne razantne menit vlastnosti.
takze ne, priteli, opravdu jde o milimetry a o tasku s nakupem se nemusite bat, protoze s tim se pocita. presnost umisteni baterky je ale dulezita z ohledu na extremni konfigurace.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No ja myslim, ze v strede , madzi napravami by to umiestnenie taziska nebolo idealne, lebo treba ratat napr. s brzdenim auta, kde tazisko vytvara dvojicu s dotykom prednych kolies s cestou (ta posobi proti statickej dvojici taziska) a to ma vplyv na brzdenie a zrychlenie auta (auto sa nesmie prevratit dopredu, ale musi zase dobre brzdit). A nebolo by to vhodne ani pre jazdenie do zakrut (tam by zase tazisko vytvaralo zbytocne dodatocne zatazenie k hnacej naprave, voci stredu otacania.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vymyslite absurdni problemy a sirite povery, protoze umisteni teziste urostred mezi napravami zajistuje nejlepsi rozlozeni zateze na vsechna 4 kola a tim muze za optimalni jizdni vlastnosti zvlaste kdyz se rozhodnete vsechna 4 pohanet, coz u elektrickych aut vubec nedela problem. kdyz baterka bude dostatecne nizko a uprostred mezi napravami, tak je absurdni se bat, zda se auto prevrati nebo ne. zrychleni elektrickych aut nema konkurenci uz jenom diky maximalnimu kroticimu momentu, ktery u elektrickcych motoru je prakticky od 0. to ze vam auto nevzletne musite stejne resit predevsim aerodynamikou. umisteni teziste uprostred mezi napravami nedela zasadni problem. s tou hnaci napravou vam nerozumim. kdyz je teziste dost nizko (baterka v podlaze + lehke sasi) tak situace muze byt jenom lepsi nez u aut ze spalovacim motorem. kterou napravu mame povazovat za hnaci to uz vybec neni dogma. vse zalezi na ocekavani konstruktera - ma totalni svobodu. u elekrickych aut se to muze dokonce plynule menit za jizdy a to nejen mezi napravami, ale jednotlivymi koly, takze tady dynamika jizdy v zatackach muze byt jenom o mnoho vetsi.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevymyslam absurdne problemy. Pisem tak, ako to v skutocnosti je. Pokial sa jedna o nejake rychlejsie auto, tak to robi rozdiel.


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil