Dálnice jako zdroj energie?

Jan Horčík - 01 Září 2008

Se zajímavým konceptem využití dálnic jakožto zdrojů energie přišla australská společnost Going Solar. V pilotním projektu spustila program, ve kterém podél australských dálnic podél Tullamarine Calder Interchange nainstalovala 500 m zvukových bariér - ze solárních panelů! Dálnice je umístěna poblíž obytné oblasti, a tak vyprodukovaná elektřina nemusí putovat nikam daleko, ale je hned na místě spotřebovávána. Ročně solární články vyrobí asi 18,7 MW energie, čímž pokryjí své náklady zhruba za 15 let. Originální řešení vyneslo společnosti Going Solar ocenění za nejlepší systém pro připojení k rozvodným sítím. Bylo by zajímavé zamyslet se, jak dál je možné dálnice, kor ty naše superdrahé, využít. Ostatně, nedávno jsme tu měli velmi zajímavou párty...
Dálnice - solární panely jako zvukové bariéry

inhabitat, foto: inhabitat
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No v Rakousku už je to praxe, stačí se dívat kolem sebe když jedete do Itálie :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Otázkou je také sklon panelů, aby byla co nejvyšší účinnost. Osobně bych nalepil na dálnice pruhy s elektřinou - podobně jako bere energii metro, uprostřed dálnice by se dalo vést vysoké napětí a po úsekách ho trasformovat na proud, který by stačil pro auta. Technicky by se to dalo vyřešit, dnes se již auta sama dokáží na dálnici držet ve svém pruhu, tak proč by se nemohly držet stejně od zdroje energie. Ve městě by stačily baterie jen by to bylo možná nebezpečný pro zvířata.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Toto je jedno z objektivně nejstupidnějšich míst, kam nainstalovat solární panely. Dálnice nejsou totiž jen zdrojem hluku (proto je praktické stavět zvukové bariery na dálnicích pobíž obydlených oblastí), ale take prachu a nečistot, které se budou usazovat kam? Na všechno kolem dálnice, včetně solárních panelů.

Jsem zvědavý jak budou panely fungovat po roce, kdy na nich bude milimetrová, černá vrstva nečistot z výfukových plynů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V Austrálii bych se toho asi moc nebál, tam pravděpodobně na naftu jezdí jen trucky. :-)
Ale i když tady v Čechách shlédnu "špinavost" zvukových bariér, není to tak strašné. Prakticky se asi sníží účinnost o pár procent, ale vzhledem k přínosům by to bylo zanedbatelné.
Spíše by mě zajímala cena řešení, zatím se tvrdí, že fotovaltika stojí více energie než kolik toho vyrobí, tak jestli to má vůbec smysl, jelikož tam možná nemají uzákoněnou povinnost jako u nás vykupovat kWh za 13 korun a pak prodávat zpátky za 4 koruny...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je prý velmi rozšířená fáma. Návratnost fotovoltaického článku má být v rozsahu 2-3 let. Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Fotovoltaick%C3%BD_%C4%8Dl%C3%A1nek#Energetick.C3.A1_n.C3.A1vratnost_sol.C3.A1rn.C3.ADho_.C4.8Dl.C3.A1nku

Ono se muže teď zdát jako blbost vykupovat ekologickou energii za větší cenu než ji prodávat zpět do sítě, ale podpoří to rozvoj ekologických zdrojů energie, zvýší naši energetickou samostatnost a taky si uvědomíme že energie něco stojí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nejenom to, otázkou je také ekologická likvidace těchto panelů, kdysi jsem četl, že ekologičtější je za dobu své životnosti humvee než Toyota Prius, a to zejména kvůli bateriím, humvee je totiž snadno "obnovitelný"


Nabíječky elektromobilů Circontrol10% sleva na produkty EVmotion