Čína chce zavést přísnější omezení spotřeby než Obama

Americký prezident Barack Obama před nedávnem schválil postupné snižování průměrné spotřeby nově vyráběných amerických automobilů až na 35,5 MPG, tedy zhruba 6,6 l/100 km. Spojené státy jsou dnes silně závislé na dovozu ropy a toto by mělo jak pomoct tuto závislost snížit, tak i zlepšit kvalitu ovzduší. Podobně je na tom však Čína. New York Times informují, že čínská vláda má plán, podle kterého by se měla průměrná spotřeba v Číně vyráběných automobilů snížit do roku 2015 o 18%. Přitom už dnes mají osobní automobily vyráběné v Číně nižší průměrnou spotřebu než ty americké, zejména proto že jsou menší a tedy i lehčí. Nově zaváděná daňová opatření navíc kladou na nízkou hmotnost a spotřebu ještě vyšší důraz. Ačkoliv Čína byla do roku 1995 co se týká ropy soběstačná, dnes už zhruba tři pětiny své spotřeby musí dovážet – většinou ze zemí s nestabilním politickým režimem. Velkým problémem je navíc v Říši středu znečištění ovzduší a životního prostředí vůbec. An Feng, hlavní architekt současných omezení spotřeby, odhaduje, že do roku 2015 by měla průměrná spotřeba čínských aut klesnout až k hodnotě 5,6 l/100 km. Nová opatření by podle očekávání mohla výrazně pomoci především domácím výrobcům, protože zahraniční automobilky do Číny dovážejí především větší a luxusní (a tedy i těžší) auta s vysokou spotřebou paliva. Už dnes ale automobilky z Německa, Japonska či Koreje plánují malé, lehké automobily s nízkou spotřebou, které by se v Číně naopak mohly stát hitem.

2 Comments on “Čína chce zavést přísnější omezení spotřeby než Obama”

Napsat komentář