Chytré dobíjecí stanice z Fraunhoferova institutu

Německo aktuálně přes kancléřku Angelu Merkelovou posvětilo incitiativu „milion elektromobilů do roku 2020„. Aby něco takového bylo možné, bude třeba vybudovat rozsáhlou infrastrukturu. Fraunhoferův institut přichází s chytrými dobíjecími stanicemi, které dokáží využít rozvodné sítě právě v okamžiku, kdy je to nejvýhodnější.

Elektromobily mají největší smysl, pokud je elektřina na kterou jezdí vyráběna v obnovitelných zdrojích energie. V sousedním Německu už dnes probíhá mnoho pilotních projektů týkajících se elektromobility a budují se stovky dobíjecích stanic.

Předpokládá se, že elektrická auta budou nečinná parkovat až kolem 20 hodin z každých 24. Z této premisy vyšli vědci z Fraunhoferova institutu, když navrhli dobíjecí stanici pracující s tzv. chytrými rozvodnými sítě (smart grids). Takové dobíjecí stanice dokáží monitorovat zátěž sítě a zvolit pro dobíjení auta ten nejvhodnější čas, kdy je zátěž rozvodné sítě nejnižší nebo naopak např. když nečekaně stoupne výkon větrných elektráren.

„Co potřebujeme je chytrá energetická síť, který přenáší kromě energie také informace,“ komentuje vývoj Dominik DNoeren z Fraunhoferova institutu. Aby se tak mohlo stát, musí se od základů změnit struktura rozvodných sítí. Také v České republice se má do roku 2015 rozeběhnout pilotní projekt smart grids v oblasti Vrchlabí. Tuto oblast si ČEZ vybral jako „Smart region„, kde si vyzkouší nejen chytrá měřidla, ale také kompletní koncepci chytrých rozvodných sítí včetně dobíjecích stanic pro elektromobily.

Dobíjecí stanice, které vyvíjí Fraunhoferův institut, umožní majitelům elektrických aut zvolit si ze dvou možností: okamžité, ale pravděpodobně dražší dobití auta. Anebo „chytré“ dobití, které může trvat déle, ale může být cenově mnohonásobně výhodnější. „Nechceme, aby majitelé elektrických aut trpěli jakýmikoliv nevýhodami z kontrolovaného dobíjení baterií svých aut,“ dodal Noeren.

2 Comments on “Chytré dobíjecí stanice z Fraunhoferova institutu”

Napsat komentář