Bill Gates investoval do výrobce revolučních úsporných motorů

Společnost EcoMotors lze označit jako „tým snů“. Zakladatelem je Peter Hofbauer, bývalá hlava vývoje motorů ve . Navrhnul mimo jiné výkonný dieselový agregát sloužící jako základ motoru . Ron Dunkle, bývalý prezident vývoje v General Motors, zas pomáhal s vývojem . Teď společně vyvíjejí úsporný motor OPOC.   

Abychom dvojici výše zmíněných doplnili, je třba dodat i Johna Colleti, původně z , kde měl na starost velice úspěšný program SVT (Special Vehicle Team) zodpovědný za vývoj nejvýkonnějších modelů modrého oválu.

Tihle všichni dobře vědí, že motory v dnešních autech jsou obrovské ocelové bestie, které žerou a žerou a jen tak je někdo nezastaví. A rozhodli se to změnit. Celý tým EcoMotors má podle svých vlastních slov 230 člověkoroků zkušeností v automobilovém průmyslu a za tu dobu už něco pochytili.

Motor OPOC je čtyřválcový dvoutakt s proti sobě jdoucími písty, každý v jednom válci, které jsou taktéž umístěny proti sobě. Proti současným agregátům je výrazně menší. A co víc, dá se výtečně velikostně škálovat. Může mít výkon 75 koní a mít délku cca 40 cm a šírku 22 cm v nejširší části. Hliníková verze váží pouze 136 kg (běžné motory do auta váží třikrát víc). Ale můžete si také zabalit do kufříku miniaturní verzi s výkonem 10-15 koní, která posloží jako malý přenosný generátor. Takový výkon v klidu vystačí pro celý dům. Co je důležité, může pracovat na benzin, naftu, nebo .

Navíc lze OPOC používat modulárně, tedy např. jednoduše spojovat dvě verze s výkonem 75 koní do vyššího celku o dvojnásobném výkonu. Protože je motor velmi nízký, mohla by auta mít zlepšenou aerodynamiku a tím opět nížší spotřebu. Výhodou modularity při použití jakožto generátoru je také možnost dynamicky měnit výkon jednotlivých modulů. a tím snižovat spotřebu. Pro využití v E-REV je OPOC jako dělaný, otázka např. možné budoucí spolupráce s na příští verzi je však ve hvězdách.

EcoMotors aktuálně získali ve druhém kole financování celkem 23,5 mil. dolarů od společností Khosla Ventures známého indoamerického venture kapitalisty a Billa Gatese, zakladatele Microsoftu. EcoMotors v současné době vyvíjejí už šestou pracovní verzi svého motoru a reálná vyhlídka na výrobu prvních kusů je prý vzdálena tři až pět let. Za deset let už chtějí Runkle, Hofbauer a Colleti mít multimiliardovou firmu prodávající miliony motorů ročně. Přejeme hodně úspěchů!

truthaboutcars.com, truthaboutcars, thekneeslider.com, The Detroit News

9 Comments on “Bill Gates investoval do výrobce revolučních úsporných motorů”

  1. Hmm tak tomu říkám dobrý
    Hmm tak tomu říkám dobrý způsob, jak dostat dotace do vlastní peněženky.

    Tenhle motor je mechanicky asi tak 2x složitšjší než současné motory = 4x vyšší poruchovost

    Princip spalování je stejný = stejná účinnost. Největší ztráty v motoru jsou způsobeny rozjezdem a zpomalením pístu (kdo to neví) a tady je těch pístů stejně jako v běžném motoru.

    Takže doporučuji se podívat na dvoutaktní generátor elektřiny. Jeden píst v trubce, dvě spalovací komory na konci trubky a spomalovaní pístu pomocí elektromagnetické indukce. Účinnost je úplně jinde.

  2. Na tom, že je moderní
    Na tom, že je moderní dvoutaktní motor lehčí a zároveň výkonnější nevidím nic převratného. S dvoutaktem se experimentuje již dlouhá léta a určitě bych jej nepovažoval za „mrtvý“ motor. Zajímavý byl německý návrh prototypu votu Die Limousine z roku 89´ s třílitrovým řadovým přpeplňovaným šestiválcem 2T s výkonem 221kW/300k! S dvoutakty experimentuje dlouhodobě i japonské Daihatsu. Dovolím si jen upřesnění, že hmotnost 136 kg se vztahuje k motoru o obsahu 2500 cm3 a výkonu 300 koní a je brán jako protipól k velkým motorům spíše do amerických velkých pick-upů a trucků, kde hmotnost motoru může být skutečně i více než třikrát vyšší (jinak by ta hmotnost nebyla žádný zázrak). Pro verzi s 75 koňmi bych viděl hmotnost na úrovni 40 – 50 kg… (viz. porovnatelné motory od Rotaxu ap.)

Napsat komentář