Nové chemické složení li-kov baterií slibuje konečně dlouhý dojezd elektromobilů

Výzkum a vývoj baterií se zdá být svatým grálem 21. století. Z amerických laboratoří přichází další zajímavá zpráva.

Vývojem li-kovových baterií se zabývá řada dalších týmů a firem, např. SolidEnergy Systems. Její lithium-kovové baterie Hermes jsou určeny mimo jiné pro elektrické létající stroje.
foto: SolidEnergy Systems

Výzkumníci z Marylandské univerzity, Výzkumné laboratoře americké armády a Národní laboratoře Argonne vyvinuli nový typ fluorovaného elektrolytu, který by měl umožnit přiblížit energetickou hustotu li-ion baterií k 500 Wh/kg.

Nový elektrolyt podporuje agresivní, vysokonapěťové katody v lithium-kovových bateriích. Svůj objev vědci publikovali v časopisu Nature Nanotechnology.

Elektrolyt vykazuje proti předchozím podobným typům baterií vysokou cyklickou stabilitu, tedy vysokou životnost. Po 1000 cyklech si baterie držely 93 % kapacity.

Výzkum směřuje především do automobilového průmyslu, který nyní míří k bateriím s energetickou hustotou 500 Wh/kg. Ta umožní vyrábět elektromobily s opravdu zajímavým dojezdem.

Kromě slušné životnosti se může nový typ elektrolytu pochlubit i tím, že je nehořlavý. Komerční nasazení ale bude vyžadovat ještě další ladění. Už nyní ale tým výzkumníků spolupracuje s potenciálními průmyslovými partnery.

Klíčovým prvkem, který pomohl překonat limity lithium-kovových baterií, je právě fluor. Ten zároveň způsobuje nehořlavost nového elektrolytu.

54 Comments on “Nové chemické složení li-kov baterií slibuje konečně dlouhý dojezd elektromobilů”

          1. Nevím, ale byl bych obezřetný. Nevyrábíme už prakticky
            Nevím, ale byl bych obezřetný. Nevyrábíme už prakticky nic z oděvů, bot, spotřební elektroniky, počítačů, mobilních telefonů, motocyklů, fotovoltaik a tak by se dalo pokračovat. Přičemž vždy by se našel nejeden podnik u nás, který na to ošklivě dojel. Naposledy právě ti výrobci komponent FVE. Protože se do branže vrhli Asiaté (pomineme-li „profesionální hospodářskou politiku státu“). Jedno zda Japonci, Číňani nebo Korejci. S elektromobilitou to může být podobné.

              1. Spíše na elektromobiltě jako takové a soběstačnosti a
                Spíše na elektromobiltě jako takové a soběstačnosti a udržitelnosti a funkčních systémech.
                Ovšem s výjimkou hybrid.cz není kde diskutovat a kam přispívat, ostatní servery jsou prakticky mrtvé (třeba fdrive.cz, oenergetice.cz atd. atd.). Ale těší mne Vaše starost o mé psychické zdraví. 🙂

                1. Jen jsem upozornil, většina postižených to není schopna
                  Jen jsem upozornil, většina postižených to není schopna na sobě poznat. Když chcete plýtvat svým časem, je to vaše věc, tahle diskuze je černá díra, ve které příspěvky mizí a je to jen pro účel zvýšení návštěvnosti serveru.

  1. OffTopic: Dneska jsem nabíjel u Lidlu v Pardubicích a stál
    OffTopic: Dneska jsem nabíjel u Lidlu v Pardubicích a stál tam Fiat 500e s vypadlým konektorem z redukce menekesu. Tak bych chtěl majitele varovat, že se mu to zřejmě samo rozpojuje a že byl asi překvapen, když se vrátil zpět a neměl nabito tolik, kolik čekal… Zapojil jsem mu to a spustil nabíjení.

  2. Kdyz jsem pred lety kupoval BEV a sledoval poudacky o
    Kdyz jsem pred lety kupoval BEV a sledoval poudacky o technologiich baterii, vypadalo to, ze za 5 let bude BEV, co na 1 nabiti da HR. Pet let pockam, pak to vymenim, rikal jsem si.
    Cas plyne a dnes to vypada stejne.. za 5 let da BEV HR na 1 nabiti.
    No, kdo si pocka, ten se docka.

  3. šmarjá to je náhoda tak že by to nakonec přeci jenom
    šmarjá to je náhoda tak že by to nakonec přeci jenom šlo? není možná :)) Všichni stejně vědí, že technologie na baterky dávno jsou vyvinuté a zamknuté v trezoru aby se tím pozastavoval pozvolný přechod na elektromobily a prodlužovala životnost technologií autodebilek ;)) a žblechty o tu možnátecho a támhle techno jsou jen komediální zástěrka pro debily civilisty ;)))

    kcc-hho.webnode.cz/supercharger/battery/

  4. Dostat tak euro za každú správu o novej super baterii.
    Dostat tak euro za každú správu o novej super baterii. Batérie sú OK. 60+ kWh je slušný dojazd. A do auta sa vojde aj 80-120 kWh. Tu problém nevidím, problém je cena. Cena batérií, cena elektroauta.Ked bude auto typu Nissan Leaf 2,Hyundai Kona..zo 60kWh batériou stáť 20-22000 tak do toho pôjde spusta ľudí. Za cenu 33000 a viac je to pre fanúšikov a ľudí čo nemajú priemerný príjem a to aj v Nemecku.

          1. Není důvod nevěřit. Zaprvé je to baterie od Tesly, která
            Není důvod nevěřit. Zaprvé je to baterie od Tesly, která je roky před konkurencí. Zadruhé je to teprve plán na konec roku. Zatřetí je to výrobní cena. Za čtvrté je to cena za cell a ne za pack.

            100 USD/kWh za pack Tesla očekává 2020. A opět. Jedná se o výrobní cenu a nikoliv projední a bude trvat dalších 5 let, než je dožene konkurence.

            1. Přesně tak, zatímco ostatní velké automobilky stále
              Přesně tak, zatímco ostatní velké automobilky stále lavírují a mají EV jenom jako jakousi přidruženou výrobu, baterky si musí kupovat, případně se teprve připravují na svoje vlastní baterkárny, Tesla už teď chrlí ve velkém, protože si vývoj i výrobu klíčových komponent dělá sama a tím ořezala nepotřebný tuk. Podobně to asi dělá BYD, který si taky vyrábí vlastní články, ale pak už asi nikdo. Vše ostatní je buď „přidružená výroba“ nebo garážovky.

          2. To jsou vyrobni naklady, ten zbytek je zisk. A je to naprosto
            To jsou vyrobni naklady, ten zbytek je zisk. A je to naprosto spravne, pokud investovali nemale prostredky do toho, aby lide jezdici v elektromobilech, meli z toho pozitivni pocit (neni podstatne, zda se ctiti nadrazeni ostatni nebo ze setri prirodu nebo cokoliv jineho), pak to logicky chteji zpenezit. Takze se snazi maximalizovat zisky, tedy cena baterii se bude snizovat podle toho, jaka bude poptavka. Je to prirozeny cyklus, pekne se to da pozorovat na kalkulackach, promena exluzivniho vyrobku ve spotrebni zbozi. Jak proste Watsone. 🙂

                1. Minulý rok se za 1-6/2017 prodalo 455 tis. EV, HEV a PHEV,
                  Minulý rok se za 1-6/2017 prodalo 455 tis. EV, HEV a PHEV, letos 590 tis. Kde se by vzalo jen čistých EV 2 mil. kusů?

                2. Letos se prodalo 590 tisíc EV jen za leden až květen.
                  Letos se prodalo 590 tisíc EV jen za leden až květen. Pomerově s minulým rokem to pak vychází na ty 2 miliony za rok (druhá polovina je vždycky výrazně silnější v prodejích).

                3. Pokud máte zdroj insideevs pak se pletete, je to dohromady
                  Pokud máte zdroj insideevs pak se pletete, je to dohromady HEV, PHEV a EV.

                4. Mýlíte se, je to jen BEV a PHEV. Stačí se podivat na
                  Mýlíte se, je to jen BEV a PHEV. Stačí se podivat na statistiky 2017, kde je přes 1,2 mil. EV, pokud by se počítaly i HEV, bylo by to, mnohem víc (jen Toyota měla prodeje hybridů za 2017 přes 1,5 miliónů).

                5. Máte pravdu, PHEV nepovažuji ovšem za EV
                  Máte pravdu, PHEV nepovažuji ovšem za EV

                6. BEV má okolo 60 % prodejů, tedy letos určitě víc než
                  BEV má okolo 60 % prodejů, tedy letos určitě víc než milion kusů, takže stále trvám na tom, že i při tomto dělení se nejedná v ruční výrobu, jak tvrdíte.

                7. Tak jsme se dopracovali k nějakému číslu, které je zhruba
                  Tak jsme se dopracovali k nějakému číslu, které je zhruba 0,9% počtu vyrobených aut na světě, tedy je to ruční výroba 🙂

Napsat komentář