Nové chemické složení li-kov baterií slibuje konečně dlouhý dojezd elektromobilů

Jan Horčík - 20 Červenec 2018

Výzkum a vývoj baterií se zdá být svatým grálem 21. století. Z amerických laboratoří přichází další zajímavá zpráva.auto baterie lithium - kovová solidenergy systems

Vývojem li-kovových baterií se zabývá řada dalších týmů a firem, např. SolidEnergy Systems. Její lithium-kovové baterie Hermes jsou určeny mimo jiné pro elektrické létající stroje.
foto: SolidEnergy Systems

Výzkumníci z Marylandské univerzity, Výzkumné laboratoře americké armády a Národní laboratoře Argonne vyvinuli nový typ fluorovaného elektrolytu, který by měl umožnit přiblížit energetickou hustotu li-ion baterií k 500 Wh/kg.

Nový elektrolyt podporuje agresivní, vysokonapěťové katody v lithium-kovových bateriích. Svůj objev vědci publikovali v časopisu Nature Nanotechnology.

Elektrolyt vykazuje proti předchozím podobným typům baterií vysokou cyklickou stabilitu, tedy vysokou životnost. Po 1000 cyklech si baterie držely 93 % kapacity.

Výzkum směřuje především do automobilového průmyslu, který nyní míří k bateriím s energetickou hustotou 500 Wh/kg. Ta umožní vyrábět elektromobily s opravdu zajímavým dojezdem.

Kromě slušné životnosti se může nový typ elektrolytu pochlubit i tím, že je nehořlavý. Komerční nasazení ale bude vyžadovat ještě další ladění. Už nyní ale tým výzkumníků spolupracuje s potenciálními průmyslovými partnery.

Klíčovým prvkem, který pomohl překonat limity lithium-kovových baterií, je právě fluor. Ten zároveň způsobuje nehořlavost nového elektrolytu.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ze jsem neudelal chybu, kdyz jsem ten clanek neprecetl a usetril 3 minuty zivota?

souhlas. a dalsich 10 sekund by jste usetril, kdyby jste nenapsal tenhle komentar ;) holt, oslavna oznameni o novych typech baterii patri k hybridu stejne jako nenavistne clanky o vodikovych technologiich.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

... a koľko peňazí ušetriš, keď budeš bežať za taxíkom...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podle analytika Gilla ze společnosti Needha & Co bylo 24% objednávek TM3 stornováno...

fdrive.cz/clanky/kazda-ctvrta-objednavka-tesly-model-3-byla-zrusena-tvrdi-analytik-2546

Ale jo, určitě a dalších 50% nezitím zase přibylo. ;-)

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A na základě čeho se to domnívá? Bude to stejná blbost jako že Tesla nedokáže letos vyrobit 100.000 Trojek.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V Norsku jsme prozkoumali Byton M-Byte

fdrive.cz/clanky/multimedialni-hub-na-kolech-v-norsku-jsme-prozkoumali-byton-m-byte-2536

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Konkurent pro Teslu cení zuby. Co bude umět Byton M-Byte?

youtube.com/watch?time_continue=1&v=vHeDvVQ-Imk

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ked zacnu do Europy chrlit elektromobily Čínania, tak europsky šašovia budu mat existenčné problémy a svoje koncepty si budu moct akurat tak strcit do ...

Ano, a my v ČR a SR budeme žrát trávu, protože stěžejní část naší ekonomiky stojí a padá na automobilovém průmyslu. Jenže ono se to nestane, stejně jako se to nestalo se spalováky, jak mnozí prokovali už před 10-15 lety.

Obrázek uživatele Radovan

Nevím, ale byl bych obezřetný. Nevyrábíme už prakticky nic z oděvů, bot, spotřební elektroniky, počítačů, mobilních telefonů, motocyklů, fotovoltaik a tak by se dalo pokračovat. Přičemž vždy by se našel nejeden podnik u nás, který na to ošklivě dojel. Naposledy právě ti výrobci komponent FVE. Protože se do branže vrhli Asiaté (pomineme-li "profesionální hospodářskou politiku státu"). Jedno zda Japonci, Číňani nebo Korejci. S elektromobilitou to může být podobné.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 68 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nemáte závislost na hybridu? Běžte dělat něco rozumného, tohle nikam nevede.

Obrázek uživatele Radovan

Spíše na elektromobiltě jako takové a soběstačnosti a udržitelnosti a funkčních systémech.
Ovšem s výjimkou hybrid.cz není kde diskutovat a kam přispívat, ostatní servery jsou prakticky mrtvé (třeba fdrive.cz, oenergetice.cz atd. atd.). Ale těší mne Vaše starost o mé psychické zdraví. :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 68 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jen jsem upozornil, většina postižených to není schopna na sobě poznat. Když chcete plýtvat svým časem, je to vaše věc, tahle diskuze je černá díra, ve které příspěvky mizí a je to jen pro účel zvýšení návštěvnosti serveru.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hmm, pokud v te dobe nebude obchodni valka nabirat na obratkach a clo z Ciny nebude 500%. Tim bychom zakonzervovali spalovaky na hodne let.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

si myslí že se zbaví dízlblejtu ;) VW dává sbohem svému současnému logu, příští Golf už ho nedostane

autoforum.cz/predstaveni/vw-dava-sbohem-svemu-soucasnemu-logu-pristi-golf-uz-ho-nedostane

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To by mohlo jit tak do dvou let do vyroby. To by se mi hodilo. Akorat se v ty dobe chystam obmenit karu. Tentokrat to vypada nadejne. A jestli to od nich nekoupi Tesla, tak to vypada ze bude mit potize.

Obrázek uživatele Josef

OffTopic: Dneska jsem nabíjel u Lidlu v Pardubicích a stál tam Fiat 500e s vypadlým konektorem z redukce menekesu. Tak bych chtěl majitele varovat, že se mu to zřejmě samo rozpojuje a že byl asi překvapen, když se vrátil zpět a neměl nabito tolik, kolik čekal... Zapojil jsem mu to a spustil nabíjení.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pro priste nechej cedulku s kontaktem. Treba by to byl nekdo z tveho okoli a ani o sobe nevite.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kdyz jsem pred lety kupoval BEV a sledoval poudacky o technologiich baterii, vypadalo to, ze za 5 let bude BEV, co na 1 nabiti da HR. Pet let pockam, pak to vymenim, rikal jsem si.
Cas plyne a dnes to vypada stejne.. za 5 let da BEV HR na 1 nabiti.
No, kdo si pocka, ten se docka.

Obrázek uživatele Josef

Za posledních 5 let se dojezd běžně dostupných elektromobilů zhruba zdvojnásobil. Pokud se to samé stane znovu za dalších 5 let, bude to fajn.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Modeláři dávno používají likulky. Ty mají kapacitu velikou a malou hmotnost.
Jsou ale dražší.

Obrázek uživatele Josef

A mají malý počet cyklů a vysokou proudovou zatížitelnost.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

že by obětní beránek? a jakou pak má barvu kožichu :)))

tyden.cz/rubriky/auta/aktuality/exsef-audi-stadler-protestuje-proti-vysetrovaci-vazbe_489439.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Lucemburská policie koupila dvě tesly. V malé zemi není dojezd problém

novinky.cz/auto/478378-lucemburska-policie-koupila-dve-tesly-v-male-zemi-neni-dojezd-problem.html

Obrázek uživatele Radovan

TO NENÍ SAMO O SOBĚ NIC NOVÉHO, NEJSOU PRVNÍ ANI POSLEDNÍ.
FASCINUJÍCÍ JE TO TICHO VE VIDEU A SROVNÁNÍ KRAVÁLU Z PROVOZU SPALOVÁKŮ. PUSŤTE SI HO!

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 68 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

šmarjá to je náhoda tak že by to nakonec přeci jenom šlo? není možná :)) Všichni stejně vědí, že technologie na baterky dávno jsou vyvinuté a zamknuté v trezoru aby se tím pozastavoval pozvolný přechod na elektromobily a prodlužovala životnost technologií autodebilek ;)) a žblechty o tu možnátecho a támhle techno jsou jen komediální zástěrka pro debily civilisty ;)))

kcc-hho.webnode.cz/supercharger/battery/

Dostat tak euro za každú správu o novej super baterii. Batérie sú OK. 60+ kWh je slušný dojazd. A do auta sa vojde aj 80-120 kWh. Tu problém nevidím, problém je cena. Cena batérií, cena elektroauta.Ked bude auto typu Nissan Leaf 2,Hyundai Kona..zo 60kWh batériou stáť 20-22000 tak do toho pôjde spusta ľudí. Za cenu 33000 a viac je to pre fanúšikov a ľudí čo nemajú priemerný príjem a to aj v Nemecku.

Cena baterií problém není. V GF se dle vyjádření už koncem letošního roku dostanou na náklady 100$ za kWh u článků pro úložiště a M3. Problém je nedostatečně masová výroba elektromobilů jako takových.

Rozrpravkam o 100 USD /kWh neverím.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně tak, všichni mluví o 100/kWh a pak stojí 30 kWh baterie 10 tis. USD.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To jsou vyrobni naklady, ten zbytek je zisk. A je to naprosto spravne, pokud investovali nemale prostredky do toho, aby lide jezdici v elektromobilech, meli z toho pozitivni pocit (neni podstatne, zda se ctiti nadrazeni ostatni nebo ze setri prirodu nebo cokoliv jineho), pak to logicky chteji zpenezit. Takze se snazi maximalizovat zisky, tedy cena baterii se bude snizovat podle toho, jaka bude poptavka. Je to prirozeny cyklus, pekne se to da pozorovat na kalkulackach, promena exluzivniho vyrobku ve spotrebni zbozi. Jak proste Watsone. :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Při současné výrobě EV aut to množství odpovídá ruční výrobě a poptávka takto bude převyšovat nabídku ještě 30 let.

Letošní prodeje EV se odhadují na 2 miliony kusů, to už zdaleka není ruční výroba.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Minulý rok se za 1-6/2017 prodalo 455 tis. EV, HEV a PHEV, letos 590 tis. Kde se by vzalo jen čistých EV 2 mil. kusů?

Letos se prodalo 590 tisíc EV jen za leden až květen. Pomerově s minulým rokem to pak vychází na ty 2 miliony za rok (druhá polovina je vždycky výrazně silnější v prodejích).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud máte zdroj insideevs pak se pletete, je to dohromady HEV, PHEV a EV.

Mýlíte se, je to jen BEV a PHEV. Stačí se podivat na statistiky 2017, kde je přes 1,2 mil. EV, pokud by se počítaly i HEV, bylo by to, mnohem víc (jen Toyota měla prodeje hybridů za 2017 přes 1,5 miliónů).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Máte pravdu, PHEV nepovažuji ovšem za EV

BEV má okolo 60 % prodejů, tedy letos určitě víc než milion kusů, takže stále trvám na tom, že i při tomto dělení se nejedná v ruční výrobu, jak tvrdíte.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak jsme se dopracovali k nějakému číslu, které je zhruba 0,9% počtu vyrobených aut na světě, tedy je to ruční výroba :)

No jo, holt nežijeme v době, kde se prodejní cena rovná nákladům.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale 300% je blbost, výrobci aut mají marže 10-25%.

Obrázek uživatele jurazhor

jasně,a proto můžou dát lidlu 51% slevu

---

jurazhor

Ale baterie není přeci celé auto, to je de facto náhradní díl. Stejně jako budete dávat za výměnu motoru o 300 % víc, než za kolik jej automobilka vyrobí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Není důvod nevěřit. Zaprvé je to baterie od Tesly, která je roky před konkurencí. Zadruhé je to teprve plán na konec roku. Zatřetí je to výrobní cena. Za čtvrté je to cena za cell a ne za pack.

100 USD/kWh za pack Tesla očekává 2020. A opět. Jedná se o výrobní cenu a nikoliv projední a bude trvat dalších 5 let, než je dožene konkurence.

Přesně tak, zatímco ostatní velké automobilky stále lavírují a mají EV jenom jako jakousi přidruženou výrobu, baterky si musí kupovat, případně se teprve připravují na svoje vlastní baterkárny, Tesla už teď chrlí ve velkém, protože si vývoj i výrobu klíčových komponent dělá sama a tím ořezala nepotřebný tuk. Podobně to asi dělá BYD, který si taky vyrábí vlastní články, ale pak už asi nikdo. Vše ostatní je buď "přidružená výroba" nebo garážovky.

Cena problém rozhodně není. Bude problém, až poptávka bude alespoň vyrovnaná s nabídkou, takže tak za 10 let. Dokud ale čekací lhůty (nejen na Teslu) budou rok a víc, je cena to poslední, co by se mělo upravovat.

Áno z pohľadu výrobcu mate pravdu :-).

Není flór ozone-non-friendly?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

cs.wikipedia.org/wiki/Freon

Podle wiki je ten lump chlór, ne flór.
:-)

flór-ky boli také hrubú pančuchy čiernej farby :-)
teda mimo misu, ale pre všeobecný rozhľad mladších ako 45+.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Samotný fluor je ozone friendly. Ale některé jeho sloučeniny už nikoli.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicBUS2BUSNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilProdej pneu 100% online