Kavárna na elektrických kolechKOLO
Kavárna na elektrických kolech
4000 elektromobilů v PařížiFRANCIE
4000 elektromobilů v Paříži
Obří továrna se otevře už za rokTESLA
Obří továrna se otevře už za rok
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročněBYZNYS
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročně

Nová Toyota Yaris přijíždí na český trh

redakce - 25 Červenec 2014

Společnost Toyota Motor Czech zveřejnila včera v německém Düsseldorfu detaily k zahájení prodeje výrazně modernizovaného vozu Toyota Yaris na trhu v České republice. Start prodeje byl oznámen na dnešek, t.j. 25. července 2014.auto nová Toyota Yaris 2014

Nová Toyota Yaris 2014 ve výbavě Active
foto: Toyota

TISKOVÁ ZPRÁVA

Historicky velmi úspěšný model Toyoty v B-segmentu – YARIS – slaví v letošním roce jubilejních 15 let prodeje v České republice. Zároveň se jedná o technologicky průkopnický model, neboť v roce 2012 se představil jako první v segmentu B se sériovou aplikaci plně hybridního pohonu. Tím došlo k výraznému nárůstu zájmu o tento vysoce kompaktní vůz. 

Nyní prezentovaná modernizace této modelové řady je jednou z nejvýraznějších za posledních několik let. Nový Yaris prošel výraznou změnou designu a to jak exteriéru, tak také interiéru.

Uplatnění našlo na novém Yarisu  mnoho pokročilých technologií, příkladně LED technologie předních i zadních světel, multimediální systém Toyota Touch® 2 a další. Nové a kvalitnější jsou rovněž materiály použité v interiéru.

Vedle zmíněných úprav přepracovala Toyota v zájmu zvýšení jízdního komfortu rovněž podvozek modelu Yaris a konstrukční změny s cílem efektivního spalování se projevily především na zážehovém motoru 1,0 VVT-i.

Samostatnou kapitolou v uvedené modernizaci je již zmíněna verze Yaris Hybrid. Úpravy se dotkly mimo jiné hybridního hnacího ústrojí, kde se dále snížila hladina emisí CO2 společně s kombinovanou spotřebou paliva.

Paletu motorizací doplňují dva čtyřválce: zážehový 1,33 VVT-i a vznětový 1,4 D-4D.

V ČR bude nová Toyota Yaris s konvenčním pohonem nabízena ve čtyřech základních výbavách. Základní cena tohoto modelu je 259.900,-Kč a to ve třídveřové verzi a výbavě Power.

Současně lze využít také nabídky několika paketů k určitým stupňům výbavy pro vyšší úroveň personalizace vozu, které mají akční cenové zvýhodnění 10 000,-Kč. Mezi ty nejvíce atraktivní patří pakety Design a Senso Smart.

Atraktivní nabídkou z pohledu ceny a výbavy je verze Yaris 1,33 VVT-i ve výbavě Active, která je nabízena cenu 294.900,-Kč (5dv.).

Ve výsledku je tedy výrazně modernizovaný Yaris v této výbavě na stejně cenové úrovni jako doposud prodávaný model 3. generace, ovšem nově s několika významnými prvky výbavy navíc (např. Toyota Touch® 2, světla denního svícení nebo sklápěcí klíč).

Vrcholem nabídky je u výrazně modernizovaného modelu Yaris výbava Premium. V této verzi je nyní Yaris nabízen za 334.900,-Kč (5dv.).

V případě modelu Yaris HYBRID byl počet výbav rozšířen na tři. Základní cena vozu s ekologicky šetrným pohonem a ekonomicky výhodným provozem ve výbavě Power je 364 900,-Kč. Jedná se tak v současnosti o nejdostupnější plně hybridní vůz v České republice!  

Atraktivní nabídkou z pohledu ceny a výbavy je verze Yaris HYBRID ve výbavě Active, která je nabízena cenu 374.900,-Kč (5dv.). Dodatečnou nabídkou společnosti Toyota Motor Czech je při nákupu modelu Yaris jeho další cenové zvýhodnění ve výši 20 000,-Kč při vykoupení současného ojetého vozu.

NOVÝ YARIS - PODROBNOSTI

Nová Toyota Yaris se vyznačuje nápadnějším stylistickým ztvárněním, které odráží obnovenou snahu automobilky Toyota zaměřovat se na otázky designu. Nový styl násobí schopnosti modelu Yaris působit na emoce, aniž by byla obětována racionální stránka původního vozu.

Vysvětluje Alessandro Massimino, produktový manažer z Bruselu: „Yaris vždy byl extrémně konkurenceschopný z racionálního hlediska: skvěle obestavěný prostor, robustnost, náklady spojené s vlastnictvím… Naším cílem bylo, aby tento model oslovil nejen mozek zákazníků, ale i jejich srdce.“

V předních partiích Yarisu se odráží nová stylizace designových koncepcí „Keen Look“ a „Under Priority“, akcentovaných motivem ve tvaru písmene „X“, jenž odděluje horní a spodní část.

K nápadnějšímu ztvárnění zadních partií Yarisu přispívá přepracovaný nárazník se zabudovaným difuzorem, nová sdružená zadní světla s LED diodami a optickou signaturou tvořenou světlovody, nebo plasticky tvarovaný dekor kolem registrační značky.

Interiér rovněž prošel výraznými úpravami, jejichž cílem bylo zvýšit potěšení z jízdy i celkové pohodlí na palubě. Návrháři se soustředili zejména na taktilní i optickou kvalitu materiálů, které oproti stávajícímu modelu prodělaly výrazný posun.

Nový Yaris se bude nabízet ve čtyřech různých motorizacích. Důkladně přepracovaný zážehový tříválec 1,0 l je prvním přírůstkem do nové rodiny celkem 14 velmi hospodárných motorů, které Toyota do roku 2015 představí.

Díky své výjimečně vysoké tepelné účinnosti na úrovni 37 % (procento energie obsažené v palivu převedené na mechanickou energii) se může pochlubit kombinovanou spotřebou paliva 4,1 l/100 km a emisemi CO2 pouhých 95 g/km.

Úpravy se dotkly i hybridního hnacího ústrojí, kde ještě poklesla hladina emisí CO2 na úroveň 75 g/km, což odpovídá kombinované spotřebě paliva 3,3 l/100 km. Paletu motorizací doplňují dva čtyřválce: zážehový 1,33 VVT-i a vznětový 1,4 D-4D.

V neposlední řadě pak konstruktéři upravili podvozkovou platformu, a to v mnohem větší míře, než je tomu u běžného faceliftu pravidlem. Dokázali tak v jednom kroku zlepšit jízdní stabilitu, potěšení za volantem, pohodlí i akustickou izolaci.

Skelet karoserie vyztužený 36 dodatečnými bodovými svary využívá i novou zadní torzní příčku a novou podpůrnou konzolu přístrojové desky. Yaris v modelovém provedení 2014 právem patří mezi vozy přinášející největší potěšení za volantem v celém automobilovém segmentu B.

Napomáhají k tomu i nové komponenty zavěšení kol (pružiny, tlumiče a dorazy propružení), nová řídicí logika elektrického posilovače řízení a systematická opatření na utlumení akustického hluku a ruchů způsobených odvalováním pneumatik i mechanickými pohyby.

VYVINUTÝ V EVROPĚ PRO EVROPSKÉ ZÁKAZNÍKY

Představení nové Toyoty Yaris v provedení 2014 je v historii společnosti Toyota Motor Europe důležitým milníkem. Na vývoji produktu, jehož význam přesahuje evropské hranice, totiž poprvé spolupracovalo oddělení produktového plánování (PPD), divize výzkumu a vývoje se sídlem v Bruselu a Evropské vývojové centrum designu Toyota sídlící v Sophia Antipolis poblíž Nice.

Změny navržené v Belgii a Francii, dotýkající se klíčových aspektů modelu Yaris 2014 (design exteriéru i interiéru, podvozkové úpravy), se v plné míře promítly i u některých verzí modelu Vitz vyráběného v Japonsku.

Toto ukázkové sdílení knowhow je u společnosti Toyota Motor Europe prvním zhmotněním nového myšlení, které prosazuje globální vize odhalená roku 2011 prezidentem Akio Toyodou.

YARIS V EVROPSKÉM AUTOMOBILOVÉM SEGMENTU B

Automobilový segment B (třída malých vozů) má v Evropě vůbec nejširší zákaznickou základnu – v zemích západní Evropy se každoročně prodají bezmála 3 miliony vozů (téměř 4 mil. vč. Ruska) spadajících do této kategorie. Tento objem představuje více než pětinu všech vozů prodávaných v Evropě (podíl 20,4 % v rámci celého automobilového trhu v roce 2013).

V témže roce pak samotný model Yaris představoval 24 % z celkového počtu evropských prodejů automobilky Toyota. Automobilový segment B je stejně důležitý i pro všechny ostatní významné výrobce, kde představuje podobné procentní objemy z celkového počtu prodaných vozů. To má samozřejmě nemalý dopad na konkurenční tlaky a dnešní generační obměny po 6 letech, prokládané facelifty každé 3 roky.

Nárůst konkurence v segmentu B si v posledních letech vynutil zásadní změny samotných produktů. Malé sedany či hatchbacky plnící racionální rodinné potřeby vyrostly v dnešní mnohem sofistikovanější modely.

Zákazníkům tak dokáží nabídnout výrazně hodnotnější design a větší eleganci, kvalitnější povrchovou úpravu, širší nabídku hnacích ústrojí a nové technologie i prvky výbavy na podporu řízení vídané obvykle jen u luxusních modelů.

Yaris si v tomto vysoce konkurenčním prostředí pořídilo v roce 2013 na 173 800 zákazníků (soukromé prodeje představují 70 %), což znamená 11. příčku evropského automobilového trhu a 6. místo v samotném segmentu B.

Mezi roky 2011 (kdy se představil Yaris 3. generace) a 2013 pak tržní podíl Toyoty Yaris v segmentu B vzrostl ze 4,2 na 6,1 %, částečně i díky uvedení hybridní verze a speciální edice Trend. V posledních dvou letech (2012 a 2013) současně vzrostl podíl nových zákazníků přicházejících od konkurence, a to ze 43 na 57 %.

STVOŘEN VE FRANCII EVROPSKÝMI NÁVRHÁŘI PRO EVROPSKÉ ZÁKAZNÍKY

• Navržen Evropským vývojovým centrem designu Toyota
• Výraznější tvář
• Posun vnímané kvality v novém interiéru

Produktový manažer Alessandro Massimino z Bruselu měl jasný cíl: „Doposud prodávaný Yaris již splňuje základní požadavky zájemců o vůz v automobilovém segmentu B: kompaktní rozměry při zachování prostornosti, praktické přednosti a pokrokové prvky výbavy, zejména např. multimediální soustava a zadní parkovací kamera. Na základě našich průzkumů a pozitivního přijetí hybridní verze jsme si stvrdili názor, že nyní je třeba posunout se k výraznějšímu stylistickému ztvárnění a akcentovat dynamický charakter tohoto vozu, a to z pohledu designu i potěšení za volantem. Na tomto pozadí jsme pak při návrhu nové Toyoty Yaris úzce spolupracovali s centrem designu EDD a divizí výzkumu a vývoje.“

Design vnějšku vozu

Elvio D’Aprile, zodpovědný za design Toyoty Yaris v provedení 2014, uvedl: „Automobilový segment B je dnes v Evropě vystaven zřejmě nejvyššímu konkurenčnímu tlaku. Museli jsme udělat něco, čím bychom opravdu vystoupili z davu. Takže naším cílem bylo vyhnout se obvyklým stereotypům ve třídě malých vozů, sladit celkový charakter všech variant pohonů a s odvahou vykročit jiným směrem než konkurence.“

Velmi výrazný exteriér nové Toyoty Yaris v provedení 2014 je proto ještě nápadnějším a dynamičtějším zhmotněním smělého designového jazyka Under Priority aplikovaného na čelních partiích se stylistickými detaily Keen Look.

Úzká horní část masky chladiče se nyní v místě loga spojuje s velkou spodní částí lichoběžníkového tvaru, která je charakteristickým znakem designu Under Priority, a dohromady tvoří tvar písmene „X“.

Pozornost k logu přitahuje chromový dekor probíhající napříč celou horní částí masky chladiče až k novým sdruženým světlometům ve stylu Keen Look; všechny stylistické prvky v předních partiích vozu jsou tak harmonicky provázány s akcentem na horizontální linii zdůrazňující šířku vozidla.

Součástí sdružených světlometů jako takových je nová projektorová technologie použitá u dálkových i potkávacích světel, stejně tak jako LED světla pro denní svícení (v závislosti na zvoleném stupni výbavy).

Velkou spodní část masky chladiče lichoběžníkového tvaru podtrhuje průběžný spoiler, jenž ještě posiluje nápadný designový styl Under Priority. Oko pozorovatele se tak podvědomě stáčí ke spodním partiím nové Toyoty Yaris, vypovídajícím o dynamických schopnostech daných přikrčeným postojem a nízkým těžištěm vozu.

Vzadu zaujme nový nárazník s akcentem na širší a přikrčenější postoj. Zabudovaný difuzor napomáhá zvýšit atraktivitu nového Yarisu, z nějž nyní vyzařuje sportovnější a sebejistější image.

Modernizovaná sdružená zadní světla, lemující stylizovaný dekor kolem registrační značky, nyní používají novou grafiku z LED diod, která ještě více zdůrazňuje osobnost tohoto vozu prostřednictvím jedinečné optické signatury, kterou bylo možné vytvořit díky použité technologii světlovodů.

Oproti předchozí generaci modelu Yaris jsou všechny verze s odlišnou motorizací jednotně stylisticky sladěny; o konkrétní verzi, včetně hybridní, lze usuzovat z jemnějších vodítek a označení.

Elvio D'Aprile dodává: „Výslednému designu nesmírně napomohla skutečnost, že projekt byl kompletně řízen pouze z Evropy. Denně jsme se tak mohli obracet na technické oddělení i produktové plánování. Náhle bylo možné diskutovat o designových prvcích, které by dříve byly zamítnuty kvůli neslučitelnosti s  některými technickými specifikacemi danými předem. Výsledkem je, že jsme mohli skutečně realizovat naši vizi, od prvního návrhu až po konečnou podobu vozu.“

Design interiéru

Pierre Romeo, zodpovídající za design interiéru Toyoty Yaris v provedení 2014, uvedl: „Nový design interiéru staví na třech klíčových cílech vyplývajících ze zpětné vazby poskytnuté zákazníky: za prvé, zdůraznit pocit prostornosti a dynamiky v kabině; za druhé, zlepšit smysly vnímanou kvalitu v tomto prostředí; a za třetí, sladit celkové optické zjednodušení s vylepšenými barevnými variantami a propracovanější povrchovou úpravou.“

Horní část přístrojového panelu je nyní tenčí, a palubní deska tak více zdůrazňuje horizontální křivku. Horní povrch kapličky přístrojů před řidičem působí po přepracování štíhleji. Navazující panely dveří byly rovněž přepracovány a získaly dynamičtější tvar s většími plochami z materiálů měkkých na dotek a vyšší funkčností.

Středová konzola se zvedla o 23 mm, a tak bylo možné o 30 mm zkrátit řadicí páku s ohledem na lepší ergonomii při řazení; nově se zde objevuje uzavřený odkládací prostor. Dotyková obrazovka má nyní úhlopříčku 7" (dříve 6,1") a zprostředkuje obsah poskytovaný multimediální soustavou Toyota Touch 2. Opticky tak zdůrazňuje jeden z unikátních prvků výbavy modelu Yaris.

V horní části přístrojového panelu je použita nová, na dotek příjemnější textura, kterou doplňuje silnější dekorační pás.

Plasticky tvarovaný středový panel palubní desky, pro Yaris typický, nyní lépe vypadá a je příjemnější na dotek díky silnějšímu měkkému čalounění a použití PVC jako povrchového materiálu. Typ textury závisí na zvoleném stupni výbavy – Texutura kůže, Techno nebo Geometric – což opět umožňuje vyjádřit odlišný charakter v rámci jedné modelové řady.

V kabině se zvětšila celková plocha materiálů měkkých na dotek. Lesklé chromové dekory po celé kabině byly nahrazeny chromovými dekory v saténovém tónu, které propůjčují interiéru modernější a vytříbenější vzhled.

Nový Yaris v provedení 2014 dále nabídne několik nových typů čalounění sedadel s novým vzorem látky a barvou pro každý stupeň výbavy. K výraznějšímu odlišení jednotlivých stupňů výbavy napomáhá i širší nabídka barevných schémat interiéru; stávající verze v šedé / tmavě šedé byly doplněny o červenou a černou.

ŠIRŠÍ PRODUKTOVÁ NABÍDKA, VYŠŠÍ ATRAKTIVITA PRO ZÁKAZNÍKY

• Strategie větší diferenciace k oslovení širšího spektra zájemců o vůz segmentu B
• Každý stupeň výbavy s vlastním jedinečným charakterem
• Různá barevná schémata interiéru v závislosti na zvoleném stupni výbavy

Nová Toyota Yaris v provedení 2014 reaguje na stále se rozšiřující zákaznickou základnu automobilového segmentu B. Snaží se být atraktivnější i prostřednictvím jasně odlišených stupňů výbavy, vždy s jedinečným charakterem.

Tato diferenciace bude ještě posílena prostřednictvím barevných schémat interiéru v závislosti na zvoleném stupni výbavy a různých prvků použitých v exteriéru i interiéru vozu, např. spodní části masky chladiče, litých kol, sedadel, středové konzoly, přístrojového panelu a dekorů na volantu.

Různé stupně výbavy bude např. možné rozpoznat podle způsobu zpracování spodní části masky chladiče (bez lakování, metalická černá, resp. černý klavírní lak) nebo dekorů lemujících masku chladiče (chrom, saténově matný chrom, resp. černý klavírní lak).

U Toyoty Yaris Hybrid bude použita maska chladiče v černém klavírním laku s dekoračním lemem v saténově matném chromu, odrážejícím technické přednosti tohoto provedení.

V rámci celé struktury stupňů výbavy se objevují vyspělé prvky, jako např. volant obšitý kůží, klimatizace nebo multimediální soustava Toyota Touch 2 dodávaná standardně již od stupně Active.

V obsáhlém seznamu prvků výbavy najdeme mj. projektorové světlomety s LED zdroji pro denní svícení, různé typy litých kol o rozměru 15 nebo 16", zadní parkovací kameru, tempomat, dvouzónovou klimatizaci, elektrické ovládání zadních oken, dešťové a světelné senzory, dálkové odemykání dveří a tlačítko pro spouštění motoru, sedadla čalouněná materiálem Alcantara®, nebo např. zadní zatmavená okna.

Nová atraktivnější koncepce stupňů výbavy k vyšší spokojenosti zákazníků

Yaris Hybrid předchozí generace se znatelně odlišoval od verze s klasickým pohonem; řada Yaris v provedení 2014 se však již vyznačuje jednotnějším stylistickým ztvárněním. To však v žádném případě neznamená nudnou jednotvárnost: hierarchie této konstrukční řady si nadále žádá, aby verze Hybrid zaujímala nejvyšší pozici prostřednictvím důvtipných stylistických odlišností umožňujících jí vyniknout.

Verzi Hybrid v nejvyšším stupni výbavy lze snadno rozpoznat podle jedinečné optické signatury světel. světla pro denní svícení zaujmou světelnou křivkou opisující celou horní hranu projektorového světlometu.

Tatáž technologie se uplatnila i v zadních partiích, kde LED světlovody utvářejí optický vzor typický pro tento model. Stejná technologie LED světel se bude nabízet jako výbava na přání v rámci celé konstrukční řady.

Nejlépe vybavenou verzi Hybrid se speciálním designem litých kol o velikosti 16" lze rozpoznat i podle masky chladiče v černém klavírním laku, dekorů ze saténově matného chromu a samozřejmě i podle středového loga automobilky s modrým pozadím (vpředu i na zádi vozu). Tyto rozlišující prvky najdeme i v seznamu základní a střední výbavy vozů disponujících hybridním pohonem.

Návrháři se v interiéru snažili evokovat high-tech atmosféru s harmonickým vyzněním, a to díky jemnému sladění černé a několika odstínů šedé se speciálním materiálem měkkým na dotek, použitým pouze v hybridní verzi, dále pak modrým podsvícením přístrojů a částečným čalouněním materiálem Alcantara®.

Style a Premium: dva zcela odlišné charaktery

Kromě tradičně vertikálního členění stupňů výbavy byla evropská nabídka stylistických úprav a dekorů rozšířena v horizontálním směru o dvě další varianty, Style a Premium, určené pro vozy s klasickým zážehovým nebo vznětovým motorem.

Výrazně dynamický stupeň výbavy Premium vyniká především speciálním designem 16" litých kol a jedinečný rastrem masky chladiče (malé čtverečky namísto žeber) s dekoračním lemem v černém klavírním laku. Ke sportovní, atmosféře na palubě přispívají klasické temné tóny. Ty jsou akcentovány měkkým červeným dekorem přístrojové desky, části sedadel a dveřních panelů.

Varianta Style se zaměřuje více na pohodlí a kvalitu života na palubě vozu; nabízí 15 litá kola v novém designu a lze ji rozpoznat podle chromových dekorů lemujících černou masku chladiče a dále chromového dekoru nad horní hranou registrační značky na zádi. Tradičně luxusní dojem evokují na palubě vozu tmavé tóny v kombinaci s částečně koženým čalouněním sedadel.

POHONNÉ JEDNOTKY

• Nejširší nabídka v segmentu B: dva zážehové motory, jeden vznětový, jeden hybridní
• Důkladně modernizovaný tříválec 1,0 l s výjimečnou tepelnou účinností
• Vylepšené hybridní hnací ústrojí k dalšímu snížení spotřeby paliva

Hospodárnost a výkon

Pro Yaris v provedení 2014 se budou nabízet čtyři různé motorizace: dvě zážehové jednotky, jedna vznětová a hybridní systém pohonu. Hybridní pohon, jejž doposud volila plná třetina zákazníků, byl upraven v souladu s emisní normou Euro 6 a prošel úpravami, díky kterým ještě více poklesly produkované emise CO2, a to na 75 g/km (předtím 79 g/km).

Tato extrémně hospodárná (spotřeba pod 3,3 l /100 km) a čistá jednotka (prakticky nulové emise oxidu dusného a pevných částic) přináší do automobilového segmentu B skutečně jedinečné kvality.

Yaris s hybridním pohonem vyniká velmi tichým chodem, pohodlím a snadnou ovladatelností, zejména pak v městském prostředí, kde hybridní soustava dovoluje pohyb čistě na elektřinu nebo s omezeným využíváním spalovacího motoru, a tudíž velmi tiše.

Automatická převodovka je zárukou hladké jízdy bez jakýchkoli trhavých pohybů, což řidiči i pasažérům skýtá maximum pohodlí a jistoty na palubě vozu.

Zopakujme, že k pohonu Yaris Hybrid slouží zážehový čtyřválec 1497 cm3 s Atkinsonovým cyklem; tato jednotka je o 50 mm kratší a o 17 kg lehčí než agregát 1,8 l z modelu Prius. Mezi použitými technologiemi najdeme chlazenou recirkulaci výfukových plynů (EGR), elektrické vodní čerpadlo, rozvodový řetěz s nízkým třením, lehké sací potrubí z kompozitu a kompaktní sběrné výfukové potrubí.

U zážehového motoru s Atkinsonovým cyklem je asymetrické rozdělení fáze expanze a komprese. Sací ventily zavírají později než u klasického Ottova cyklu a komprese se oddaluje. Tímto se dosahuje vyššího expanzního poměru při nižší kompresi, čímž se snižují hydraulické ztráty a účinněji se přeměňuje energie vznikající při spalování na výkon motoru.

Kromě toho je teplota výfukových plynů nižší než u motorů s běžným spalovacím cyklem. Systém chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) vede nazpět ochlazené výfukové plyny do spalovací komory, čímž také omezuje hydraulické ztráty a dále snižuje provozní teplotu motoru.

Komplexní vylepšení zážehového tříválce

Zážehový tříválec 1,0 l prodělal výraznou modernizaci s cílem zvýšit výkon, snížit emise a potlačit úroveň hluku i vibrací. Jednotka splňující emisní normu Euro 6 vykazuje vysokou tepelnou účinnost (tj. schopnost přeměňovat energii obsaženou v palivu na energii mechanickou) na úrovni přes 37 %, což je mezi sériově vyráběnými zážehovými jednotkami výtečný výsledek, neboť tepelná účinnost podobných agregátů se zpravidla pohybuje na úrovni 30 až 35 %. Emise CO2 u verze 1,0 l se tak snížily ze 110 na 99 g/km, resp. pouhých 95 g/km ve spojení se systémem Stop & Start.

V tomto kontextu se technici snažili především o optimalizaci poměru hmotnosti a výkonu motoru. Například začlenění sběrného výfukového potrubí do hlavy válců se odrazilo ve snížení hmotnosti i menších rozměrech.

Konstruktéři usilovali o snížení spotřeby paliva při zachování výkonových parametrů, a proto zvýšili kompresní poměr z 10,5 na 11,5:1. Díky dalšímu vylepšení technologie variabilního časování ventilů od Toyoty je motor schopen přepínat mezi Atkinsonovým a Ottovým cyklem.

Motor nyní při nízké zátěži využívá Atkinsonův cyklus s ohledem na nižší spotřebu paliva při pohybu po městě a za jízdy ustálenou rychlostí v nízkých otáčkách, avšak za zvýšené zátěže a ve vysokých otáčkách je schopen vrátit se k Ottovu cyklu.

Přepracované sací kanály a písty zlepšují víření (směs paliva se vzduchem proudí ve svislé spirále), čímž se zlepšila rychlost spalování. Vylepšením systému odsávání a chlazení spalovací komory se posunuly meze klepání motoru; ke snížení hydraulických ztrát přispívá vysoká kapacita systému chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR).

V neposlední řadě, ke snížení míry tření napomohla zdvihátka ventilů potažená uhlíkovou směsí s tvrdostí diamantu (DLC), nová povrchová úprava pístů a mechanizmu pohonu rozvodového řetězu. Zlepšil se i systém chlazení motoru, z valné části díky jinému tvaru olejové vany, se kterou motor rychleji dosahuje optimální provozní teploty.

Tříválcový motor Toyoty Yaris 1,0 l v součinnosti s pětistupňovou manuální převodovkou vykazuje nízké provozní náklady, ale kromě toho nabízí řidiči pocitově velmi dobrý zátah, speciálně odladěný pro pohyb ve městě.

Hladší výkon zážehové jednotky 1,33 l i vznětového agregátu 1,4 D-4D

Zážehová jednotka 1,33 l i vznětový agregát 1,4 l těží z druhotných úprav zaměřených na snižování hluku a vibrací: v první řadě použití lepší izolace výfukové soustavy a dále instalace přepracovaného ramene pro zachycení točivého momentu motoru u vznětové verze.

Oba motory spolupracují se šestistupňovou manuální převodovkou, čímž dosahují ideálního poměru mezi výkonem a spotřebou paliva. V obou případech Yaris dosahuje maximální rychlosti 175 km/h při kombinované spotřebě paliva na úrovni 4,8 l/100 km v případě zážehového motoru 1,33 l, resp. 3,8 l/100 km s motorem 1,4 D-4D.

Verze se zážehovou jednotkou 1,33 l je k dispozici i s variátorovou převodovkou Multidrive S. Převodovka Multidrive, vyznačující se kompaktnější konstrukcí a nižší hmotností než tradiční automatická převodovka, spojuje snadnou, pohodlnou a hladkou jízdu s optimální regulací točivého momentu v zájmu znatelné úspory paliva při jízdě po městě.

Převodovka Multidrive S rovněž nabízí sekvenční řazení v manuálním režimu, kdy využívá sedmi přednastavených rychlostních stupňů. Ty může řidič volit buď řadicí pákou, nebo pomocí páček řazení pod volantem.

POTĚŠENÍ Z JÍZDY

• Lepší jízdní chování a vyšší pohodlí
• Nová torzní příčka
• Úpravy tlumičů a řízení

Nový Yaris v provedení 2014 přináší komplexní sadu zlepšení inspirovaných názory zákazníků. Úpravy v oblasti jízdního pohodlí a ovladatelnosti jdou ruku v ruce s výrazným snížením hladiny hluku, vibrací a projevů nekultivovanosti.

Starší projektový manažer Serkan Karaman z centra výzkumu a vývoje TME komentuje: „Poprvé v historii evropské divize výzkumu a vývoje jsme se chopili iniciativy a v souvislosti s jízdní dynamikou provedli na platformě zásadní změny, které daleko přesahují obvyklý rozsah faceliftu.“

Vyšší míra jízdního pohodlí, lepší jízdní chování

Při návrhu nové Toyoty Yaris se uplatnila konstrukce karoserie vykazující vyšší tuhost v horních i spodních partiích, což přináší přímější a lineárnější odezvu na pokyny od řízení, a tedy pohodlnější jízdu bez zbytečných náklonů.

Tuhost předních partií vzrostla díky použití nového typu lepidla pro čelní sklo a větší tloušťce přepážky mezi motorem a palubní deskou. V zájmu lepší odezvy řízení byl vyztužen nosník u přístrojového panelu a jeho spojení s palubní deskou a středovým tunelem.

Na vyšší tuhost ve středové a zadní části karoserie se příznivě podepsal vyšší počet svarových míst (+36), jiná konstrukce konzoly středového tunelu ke zvýšení tuhosti podlahy vozidla, přepracované podběhy kol a tužší upevnění zadního nárazníku v zájmu menších deformací karoserie při náklonech.

U zavěšení zadních kol se objevuje nová torzní příčka o vyšší tuhosti v kombinaci s měkčími vinutými pružinami a novými delšími dorazy propružení z polyuretanu. Výsledkem je vyšší míra jízdního pohodlí bez negativních dopadů na náklony karoserie a zároveň se lépe rozložily záběrové schopnosti mezi přední a zadní nápravou směrem k nižší nedotáčivosti.

S ohledem na vyšší jízdní pohodlí najdeme měkčí vinuté pružiny i na přední nápravě. Zároveň se nově objevují roztažné pružiny uvnitř tlumičů, které mají stabilizační funkci, tj. zlepšují ovladatelnost a omezují náklony karoserie při průjezdu zatáčkami.

Nová technologie ventilů pro tlumiče, která našla uplatnění na přední i zadní nápravě, potlačuje přenos vibrací od povrchu vozovky a dále posunuje jízdní kvality nového Yarisu bez negativních dopadů na agilní ovladatelnost.

A v neposlední řadě, nová řídicí logika elektrického posilovače využívá zvýšené tuhosti karoserie a podvozkových modifikací tak, aby si řidič vychutnal výrazně lepší zpětnou vazbu od řízení, odezvu na pokyny od volantu a přesnost přinášející atraktivnější zážitky z jízdy.

Nižší hluk, vibrace i chvění

Nový Yaris v provedení 2014 rovněž těží z výrazného potlačení akustického hluku v interiéru, na čemž má podíl omezení nežádoucích vibrací díky tužší karoserii a lepšímu odladění podvozku.

Konstruktéři automobilky Toyota určili na základě zpětné vazby od zákazníků tři klíčové cíle zaměřené na snížení akustického hluku. Za prvé, potlačit vysokofrekvenční hluk od motoru a povrchu vozovky. Za druhé, omezit nízkofrekvenční ruchy přicházející od motoru. A za třetí, snížit aerodynamický hluk za jízdy vysokou rychlostí.

Ve snaze minimalizovat pronikání vysokých kmitočtů přes přepážku mezi motorem a přístrojovou deskou a od podlahy vozidla se konstruktéři rozhodli zcela přepracovat protihlukovou izolaci přístrojové desky, vylepšit absorpční materiál u přístrojového panelu i středové konzoly a dále doplnit čalounění podlahy s optimálními akustickými vlastnostmi.

Zvětšila se celková plocha akustického utlumení přístrojové desky zmenšením průřezu všech průchodek; izolace je nyní silnější a změnilo se složení materiálu s ohledem na co nejlepší utlumení hluku. Podobný přístup se uplatnil i v dutinách přístrojového panelu a středové konzoly, kde nyní najdeme dvojnásobné množství akusticky pohltivého materiálu.

Díky uvedeným opatřením se podařilo potlačit hluk v kabině při zrychlování i za jízdy ustálenou rychlostí.

Nízkofrekvenční dunivé ruchy od motoru byly potlačeny použitím nové konstrukce ramene pro zachycení točivého momentu motoru (u verze se vznětovým motorem 1,4 l) a přemístěním konstrukce závěsů výfukového potrubí i jejich úpravou.

K potlačení aerodynamického hluku za jízdy vysokou rychlostí napomohlo doplnění lamely ve tvaru spoileru v místě zadní hrany kapoty, čímž se potlačily vzduchové turbulence u základny čelního okna. Pronikání hluku do kabiny pomáhá potlačovat i nová konstrukce těsnění dveří, zejména pak v oblasti kolem vnějších zpětných zrcátek. V dutině dveří je nyní dvojnásobný objem akusticky pohltivého materiálu.

Uvedená opatření společně napomohla výrazně snížit hladinu hluku v kabině, a tak zvýšit pohodlí cestujících na cestách všeho druhu.

MULTIMÉDIA

• Jedinečná a cenově dostupná multimediální soustava s dotykovou obrazovkou o vyšším rozlišení a se širší nabídkou funkcí
• Soustava Toyota Touch® 2 s navigací Go spojuje mapovou navigaci s on-line službami a mobilními aplikacemi
• Dvě nové mobilní aplikace pro nový Yaris: AUPEO! a COYOTE
• První mainstreamová značka, která nabídne služby Google Street View a Panoramio
Toyota Touch® 2
Multimediální soustava Toyota Touch® 2, u Yarisu v modelovém provedení 2014 standardně od prostředního stupně výbavy (Mid), je vylepšenou verzí cenově dostupné soustavy Toyota s dotykovou obrazovkou.

Rozhraní Toyota Touch s barevnou dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 7" zahrnuje tuner AM/FM, připojení mobilního telefonu přes Bluetooth s možností streamování audia, USB port pro připojení přenosných hudebních přehrávačů a funkce pro zobrazení grafiky alba iPodu.

K dispozici je i zadní parkovací kamera napomáhající při manévrování ve stísněných prostorách.

Vylepšená soustava Toyota Touch® 2 nabídne přepracované obrazovky s výraznějším prostorovým efektem. Rozlišení displeje se zvýšilo čtyřnásobně, a to ze 400 x 240 na 800 x 480 pixelů, což přineslo jasnější a ostřejší zobrazení.

Nabídka na displeji se rozšířila o další obsah s informacemi o vozidle, jako je např. nastavení klimatizace. U informací o fungování hybridní soustavy pohonu se používá zcela nové rozvržení. Displej nyní rovněž podporuje snadné a intuitivní ovládání založené na „švihnutí“ prstem.

Soustava Toyota Touch® 2 nyní podporuje rozhraní ‘Mirror Link’, a tak uživatel může jednoduše připojit kompatibilní smartphone a následně soustavu ovládat nezávisle na dotykové obrazovce v automobilu.

Soustava Toyota Touch® 2 s navigací Go

Soustava Toyota Touch® 2 s navigací Go nabízí zákazníkům vylepšenou mapovou navigaci představující jedinečnou hodnotu za investované peníze. Soustava byla vyvinuta v Evropě se zohledněním zvyklostí evropských zákazníků.

Systém podporující 20 různých jazyků, včetně českého jazyka, zahrnuje všechny nejoblíbenější navigační funkce, jako např. nastavitelná rychlostní omezení, upozornění na rychlostní radary, zobrazování dopravního značení na rychlostních komunikacích, automatické přibližování a zobrazování průjezdu křižovatkami. Funkci přibližování a oddalování mapy lze nyní intuitivně ovládat otočným kolečkem.

Detailní informace o hustotě dopravy jsou nyní součástí samotné mapy v podobě ‘sloupečku’, jenž zobrazuje případné dopravní zácpy a očekávanou dobu zpoždění.

Prostřednictvím funkce Toyota Online pak soustava nabízí palubní konektivitu pro širší spektrum služeb, jako je např. Toyota Real Time Traffic (hustota dopravy v reálném čase) firmy TomTom, Google Street View, Panoramio nebo Google Local Search – největší a nejaktuálnější vyhledávací databáze na světě.

Přes vylepšený zákaznický portál Toyota pak mohou uživatelé udržovat online kontakt se svým vozidlem. Například prostřednictvím funkce Google Maps lze zadávat cílová místa i na dálku z pohodlí domova či kanceláře. Uživatel též může stáhnout body zájmu (POI) a snadno je zadat jako cíl cesty.

Přístup soustavy k on-line obsahu Toyoty využívá funkce Touch 2 & Go Apps, která nabízí několik aplikací, včetně informací o cenách paliva, počasí a volných parkovacích místech.
U nové Toyoty Yaris v provedení 2014 se speciálně objevují dvě nové mobilní aplikace – za prvé je to osobní internetové rádio AUPEO! a dále systém COYOTE pro sdílení dopravních informací.

Při instalaci soustavy Touch 2 s navigací Go pak základní multimediální jednotka používá i fotografii kontaktní osoby zobrazovanou na displeji.

Rozhraní Toyota Touch® 2 s navigací Go bylo navrženo tak, aby nabídlo dostatečnou flexibilitu při zachování cenové dostupnosti. Systém lze snadno aktualizovat a stahovat nejnovější funkce, aktuální mapy a poslední verze mobilních aplikací, okamžitě jak jsou k dispozici.

ÚSPĚCH MODELU YARIS PODPOŘEN HYBRIDNÍ TECHNOLOGIÍ POHONU

• Evropský trh s hybridními automobily stabilně roste
• Požitek z jedinečně hladké, tiché a naprosto intuitivní jízdy
• 6 z 10 kupujících hybridních modelů Toyota přichází od konkurence

Evropa je celosvětově nejrychleji rostoucím trhem s hybridními automobily. V roce 2013 zde vzrostly prodeje o 34 %, přičemž podíl regionu na celosvětovém trhu s hybridními vozy činí 12 %.

V témže období vzrostly evropské prodeje hybridních modelů Toyota cca o 43 %; každý pátý osobní vůz Toyota, který se zde v současnosti prodá, je poháněn hybridním ústrojím.

Hybridní technologie si získává všeobecné uznání jako mainstreamová volba, což se odráží i v rostoucí zůstatkové hodnotě vozů s tímto typem pohonu. Pro potenciální zájemce o vůz v segmentu B je Yaris Hybrid v současnosti cenově dostupnou alternativou k verzím se zážehovým či vznětovým motorem.

Před uvedením tohoto modelu před dvěma lety bylo nepředstavitelné, aby model v segmentu B poháněný hybridní jednotkou atakoval roční prodeje na úrovni 50 000 kusů. Nicméně v roce 2013 se prodalo plných 49 774 vozů s označením Yaris Hybrid – a závod ve francouzském Valenciennes nedávno vyrobil Yaris Hybrid s pořadovým číslem 100 000.

V letošním roce pak prodeje verze Yaris Hybrid v zemích západní Evropy představovaly plných 31 % z celkového prodejního objemu Toyoty Yaris.

Jedná se o nejlépe prodávané alternativní hnací ústrojí v automobilovém segmentu B a druhý nejlépe prodávaný vůz v rámci celého evropského trhu automobilů s alternativním způsobem pohonu (elektromobily, hybridy, plug-in hybridy a vozy s palivovými články) – první pozici přitom zaujímá Toyota Auris Hybrid.

I přes skutečnost, že přes dvě třetiny Evropanů žijí ve městech (toto číslo se má do roku 2050 zvýšit o dalších 10 procentních bodů), plných 74 % obyvatel stále cestuje automobily, a tak dopravní zácpy a znečištění prostředí představují stále obtížnější problém.

Yaris Hybrid se svými kompaktními rozměry, agilními jízdními vlastnosti a nejúčinnějším hnacím ústrojím v automobilovém segmentu B představuje ideální protilék na stres a frustrace spojené s jízdou ve městě.

Hybridní hnací ústrojí od Toyoty přináší zákazníkům jedinečné zážitky z naprosto hladké, tiché a intuitivní jízdy. Vůz dokáže nabídnout silný a hladký zátah při rozjezdu a v případě jízdy pouze na elektřinu prakticky bezhlučný chod s nulovými emisemi CO2, NOx a pevných částic.

Díky zmíněným přednostem si hybridní modely od Toyoty získávají výrazně vyšší zákaznickou loajalitu než je tomu u vozů se zážehovým či vznětovým motorem a navíc zde můžeme pozorovat stabilně vyšší loajalitu k hybridnímu pohonu jako takovému než u kteréhokoli z konkurenčních výrobců.

Hybridní technologie Toyoty navíc hrají zásadní roli v získávání nových zákazníků, neboť 6 z 10 zájemců o hybridní model značky Toyota přichází od konkurence.

Na různé segmenty automobilového trhu dnes konkurenční hybridní modely teprve vstupují, avšak včasné investice automobilky Toyota do těchto technologií umožnily vybudovat si v oblasti alternativních hnacích ústrojí jednoznačně vedoucí pozici. Toyota očekává, že do roku 2020 bude 15 % všech osobních vozů vybaveno hybridním ústrojím.

OD GLOBÁLNÍ VIZE AŽ PO REGIONÁLNÍ PŘÍSTUP

• Toyota Europe se ujímá vedoucí role v návrhu kompaktních vozů
• Doposud nejrozsáhlejší regionální vývojový projekt TME s globální realizací

Na základě nových úvah o globální vizi automobilky, představené prezidentem Akio Toyodou v roce 2011, dnes již není pochyb o tom, že chceme-li naplňovat potřeby a touhy zákazníků v různých částech světa, je nutné všem 17 výzkumným a vývojovým centrům po celém světě určit vyšší zodpovědnost i míru svobody.

Tato změna přístupu k celosvětové strategii skupiny Toyota vedla k vytvoření specializovaných center v jednotlivých světových regionech. Ředitelé Toyota Group pak věnovali speciální pozornost Evropě, neboť v tomto regionu má automobilová kultura již pevnou tradici a výrobci zde disponují zkušenostmi uznávanými po celém světě.

Role evropské divize Toyota v rámci globální skupiny Toyota

Evropa je kolébkou kompaktních automobilů, a tak byla společnosti Toyota Motor Europe přisouzena vedoucí role v návrhu budoucích automobilů pro segmenty A, B a C (tj. mini, malé vozy, nižší střední třída).

Toyota Motor Europe se rovněž stala centrem odborných znalostí automobilky Toyota ve třech oblastech, které určují specifický charakter evropského trhu: vznětové motory, očekávání zákazníků ohledně vnímané kvality a požadavky zákazníků na dynamické vlastnosti vozidel.

Prostředkem k této specializaci je vyšší míra spolupráce s evropskými dodavateli, výzkumné projekty realizované s předními univerzitami v Evropě a projekty realizované prostřednictvím místních aliancí, jako je např. dohoda s automobilkou BMW na dodávky vznětových motorů.

Plody lepších znalostí evropského trhu se budou následně sdílet v celosvětovém měřítku a napomohou k dalšímu rozvoji produktů Toyota na globálních trzích.

Všechny tyto nové zodpovědnosti pak konkrétně zajišťuje oddělení produktového plánování, centrum výzkumu a vývoje v Zaventemu (poblíž Bruselu) a Evropské vývojové centrum designu Toyota (EDD) sídlící na jihu Francie; tyto subjekty se již podepsaly pod faceliftované verze modelu Avensis z roku 2012, Verso z roku 2013, Verso 1.6 D-4D na počátku roku 2014 a nyní nový Yaris.

Yaris 2014 – výsledek regionálního přístupu

K faceliftu Toyoty Yaris, která je stěžejním evropským modelem Toyoty, napomohl zejména velkorysý rozpočet 85 mil. eur. Pracovníci výzkumu a vývoje investovali do tohoto modelu celkem 576 000 hodin času a navrhli přes 1 000 nových dílů, přičemž Toyota Motor Europe přispěla ke vzniku modelu ze 75 %, oproti 25 procentům evropského podílu před uvedením modelu v roce 2011.

Oddělení produktového plánování se u Toyoty Yaris 2014 zaměřilo na posílení kvalit a charakteru; stavělo přitom na přednostech, díky kterým byl tento model již od počátku velmi úspěšný, zejména pak jedinečném charakteru, který dokáže nabídnout – prostřednictvím hybridního pohonu, jenž osloví plnou třetinu kupujících, multimediální výbavy nebo zadní parkovací kamery.

Detailní poznatky o požadovaných vlastnostech nové verze přinesly analýzy publikovaných materiálů a průzkumy mezi kupujícími i ostatními zájemci. Komentáře jednoznačně směřovaly k potřebě posílit emoce a vylepšit jízdní dynamiku tohoto modelu, jenž zákazníci dlouhodobě oceňují pro jeho praktické přednosti.

Průzkum potvrdil, že klíčovým rozhodujícím kritériem u evropských zákazníků při nákupu vozu segmentu B je vzhled, a tak bylo nezbytné zaměřit se na design a smysly vnímanou kvalitu.

Tyto výsledky byly dále podepřeny analýzou trendů na trhu. Oddělení produktového plánování tak mohlo návrhářům z EDD a pracovníkům výzkumu a vývoje předložit zcela konkrétní zadání. Uvedené tři subjekty následně pokračovaly v úzké spolupráci a zdokonalování postupů v každé fázi tohoto projektu.

Z pohledu designu pak pokyny oddělení produktového plánování jasně ukázaly na potřebu stvrdit charakter modelu Yaris – v návaznosti na iniciativu, která započala již v roce 2012 uvedením hybridní varianty.

Konstruktéři z centra výzkumu a vývoje v Zaventemu po detailní analýze Toyoty Yaris v provedení 2011 připravili specifikace nezbytných technických úprav se zaměřením na otázky pohodlí, výkonu a akustické izolace.

K naplnění těchto cílů museli vyvinout novou torzní příčku a upravit komponenty samotné podvozkové platformy, aby dosáhli požadované úrovně protihlukové izolace a potlačení vibrací.

Takto rozsáhlý vývojový projekt zaštiťovalo evropské centrum výzkumu a vývoje vůbec poprvé, a proto bylo rozhodnuto postavit prototyp v ranější fázi vývoje, aby bylo možné včas potvrdit správnost provedených úprav. V normální fázi konstrukce prototypů již bylo možné přistoupit ke konečnému odladění a provádět podrobnější analýzy dopadů těchto úprav na obecné vlastnosti vozidla.

Díky zeměpisné blízkosti jednotlivých týmů bylo možné zajistit častější setkávání všech pracovníků zapojených do projektu, produktových manažerů, návrhářů i konstruktérů, stejně tak jako zástupců subdodavatelů. To velmi usnadnilo konečné úpravy a zároveň urychlilo rozhodovací procesy.

Starší projektový manažer Serkan Karaman z centra výzkumu a vývoje v Zaventemu komentuje: „Tento projekt se od jiných našich projektů z minulosti odlišuje především mnohem větším rozsahem vývojových prací v porovnání s obvyklým faceliftem. Zároveň jsme se v Evropě mohli ujmout vedení vývoje globálního vozu, jenž byl uzpůsoben i pro další regiony, jako např. Japonsko a USA. V minulosti probíhalo řízení projektů většinou v Japonsku. Naplánovali harmonogram a přidělili konkrétní úlohy týmu v Evropě. Ale tentokrát jsme za volantem seděli my. Mohli jsme se svobodně rozhodnout co dělat, kdy to dělat a jak to provést. Nový Yaris proto zhmotňuje evropské know-how a vkus Evropanů. Z hlediska našeho celkového fungování to tým obohatilo o nesmírně cenné zkušenosti.“

tisková zpráva
 
Obrázek uživatele Radovan

Sám jsem pověstný svými dlouhými pisatelskými výtvory, ale čeho je moc, toho je příliš. Jinak si schválně zkuste z těch neskutečných canců zjistit, jak to je s tím hybridem. Kolik kWh mají baterie, jak dlouhou cestu s tím dokážeme po městě ujet elektricky, kdy a jak se přepíná na spalovací motor případně zpět. ANI SLOVO.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 najeto 36 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion najeto 3 tis. km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To byl rychlí úprk na dovolenou. Redakce to určitě nepsala. Souhlasím s tímto názorem a navíc tu zase smrdí reklama.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Baterie kWh ? :)....ani jednu celu..napetie 144V kapacita 6.5 Ah.
Pisu o novom aute ale motor a bateria ostavju.Auto sa predava cez 2 roky takze motor uz clanok nepopisuje.
PS: Asi najdlhsi clanok o aute na hybride co som kedy videl. :)
to nik cele neprecita :)

Obrázek uživatele Jan Horčík

k tomu doporučujeme tento dokument. dojezd na elektřinu se bude vždy lišit v závislosti na stylu jízdu. průměrně to bude 1-2 km.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Radovan

Já to tušil, že si z nás s tím slovem hybrid dělají zase legraci. 1-2 km se chodí pěšky.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 najeto 36 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion najeto 3 tis. km

Ale tohle není plugin hybrid. Ta baterka má za cíl jenom pochytat energii během brzdění a pak jí zase poslat na kola během akcelerace. Je to osvědčené a skvěle fungující řešení používané od prvních Priusů už hodně před deset. Možnost ujet pár km čistě na elektřinu je tam jenom jako bonbónek navíc hodící se třeba při popojíždění v koloně.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

je tu někdo kdo dočetl ten PR román do konce?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to je teda ina PR story, kto to bude citat ?

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.
Ekologický oskar - hlasování
EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic

zajímavé články