Nová Škoda Octavia: hezčí, lehčí, šetrnější

Martin Singr - 12 Prosinec 2012

Mladé Boleslavi byla včera odpoledne slavnostně představena třetí generace nejúspěšnějšího modelu mladoboleslavské značky – Octavia. Vůz bude podle Auto “unikátem své doby”. Tak se na něj podívejme.auto nová Škoda Octavia 3. generace

Škoda Octavia byla vždy pro mladoboleslavskou automobilku klíčovým modelem. Třetí generací svého bestselleru ŠKODA ještě více posiluje svou pozici v segmentu A.
foto: pro Hybrid.cz Tomáš Havlíček

Ačkoliv je nová Škoda Octavia prostornější než předchozí generace, podařilo se snížit auta hmotnost až o celých 102 kilogramů.

Kromě toho strávili vývojáři nespočet hodin v aerodynamickém tunelu (koeficient odporu vzduchu = 0,29) a přichází i benzinové a naftové motory nové generace. Výsledkem všech těchto změn je nižší spotřeba a tím i emise.

Průměrně emise CO2 jsou u nové Škody Octavia 115 g/km, nejlepší hodnoty 89 gramů na kilometr pak dosahuje motorizace 1,6 TDI o výkonu 81 kW v provedení GreenLine. Spotřeba u tohoto vozu je 3,4 litru nafty na 100 km. Teoreticky tak na jednu nádrž lze ujet téměř 1500 km.

Prozatím budou k dispozici čtyři benzinové motory TSI a čtyři naftové TDI se vstřikováním common rail. V dohledné době bude dle přestavitelů automobilky v nabídce také vůz s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

UPDATE 13.12.2012 13.28: FOTOGALERIE: nová Škoda Octavia 3. generace

Po modelu Citigo to tedy bude již druhý vůz značky, který umožní svému majiteli jezdit téměř za polovinu běžných nákladů.

Kromě základní benzinové a naftové motorizace jsou všechny pohonné jednotky k dispozici ve variantě Green tec. To znamená, že vůz disponuje systémem Start-Stop a rekuperací.

Že to Škoda myslí s ekologií vážně potvrdil na představení nového modelu člen představenstva značky Frank Welsch, který má v automobilce na starost technický vývoj.

auto nová Škoda Octavia 3. generace

foto: pro Hybrid.cz Tomáš Havlíček

„Přijímáme určitý závazek,“ prohlásil včera během představení Welsch a dodal, že komfort a bezpečnost prý není v rozporu s ekologií a tak lze uspokojit i zákazníky, kteří očekávají vozy přátelské k životnímu prostředí.

I přesto, že se zvětšily rozměry vozu a přibyla nová elektronika, je nová generace nejlehčí oktávií v historii. Je to díky důslednému využití potenciálu modulární konstrukce MQB a svůj vliv hraje i použití vysokopevnostní oceli a cílený výběr materiálu. Nicméně úspora hmotnosti se liší dle konkrétní konfigurace vozu.

Místem se nešetřilo

Co se týká místa, zde má Škoda Octavia opravdu co nabídnout. Představitelé značky s úsměvem říkají, že se jedná o vůz ze segmentu kompaktů, který nabízí prostor a techniku vozu střední třídy. Žádný jiný automobil v segmentu kompaktů nenabízí tolik prostoru.

auto nová Škoda Octavia 3. generace

foto: pro Hybrid.cz Tomáš Havlíček

Nejlepší hodnotu ve své třídě vykazuje i kufr, kam se vejde 590 l. Po sklopení zadních sedaček se dají naložit předměty dlouhé až 2,40 metrů a když je i to málo, lze sklopit sedadlo u spolujezdce. Co se rozměrů týká, nový vůz je o 90 mm delší a o 45 mm širší. Také o 108 mm vzrostl rozvor.

Design je dle tvůrců výrazný, sebevědomý a nadčasový. Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Winfried Vahland pak říká, že nároky zákazníků neustále rostou a s novou generací bylo cílem je splnit. „To se nám povedlo – nová Octavia je třída sama pro sebe,“ shrnuje Vahland.

Frank Welsch říká, že se jedná o octavii se všemi svými přednostmi, jak byli zákazníci zvyklý v minulosti. Je to prý to nejlepší, co Škoda v současnosti nabízí. „Vidět auto jako je octavia a vyvinout následovníka je pro mě a mé spolupracovníky nejkrásnější a zároveň nejtěžší úkol, který jsme si mohli představit,“ uvádí.

auto nová Škoda Octavia 3. generace

foto: pro Hybrid.cz Tomáš Havlíček

Nová generace Octavie je dynamičtější, napomáhá tomu delší rozvor, menší přední převis a protažení sloupku C dozadu, vysoko umístěná ostrá Tornado linie automobil opticky prodlužuje a v kombinaci se střechou připomíná tvar kupé.

Kromě nového designu kapoty je novým identifikačním prvkem značky i stoupající dynamická linie oken v zadních dveřích, která připomíná ploutev. Nejen přední světa, ale i grafika zadních svítilen s výraznou konturou ve tvaru písmene C připomíná krystalický výbrus. Je to odkaz na tradiční řemeslné umění českých sklářů.

Spousta „simply clever“ řešení

Pozornosti neunikla ani otázka bezpečnosti, vůz tak může mít funkci nouzového brzdění, elektronika také pomůže udržet vůz v jízdním pruhu, systém připravující prostor posádky pro potenciální nehodu nebo asistenta, který rozpoznává únavu řidiče.

Aktivní kapota pak v případě nehody ochrání chodce. Octavia může mít až devět airbagů, poprvé v tomto modelu jsou airbagy i pro kolena řidiče (v zemích EU standard) a boční airbagy vzadu.

A myslelo se i na komfort – asistent dálkových světel bude automaticky zapínat a vypínat tato světla, asistent pomůže při parkování do řady stojících vozidel nebo mezi auta zaparkovaná příčně, lze koupit i model s rozpoznáváním dopravních značek a s volbou jízdního režimu. Novinkou u Octavie je také elektricky ovládaná panoramatická střecha.

Klíčky nejsou potřeba, odemykání je bezklíčové a startování KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System). Rádia a navigační systémy jsou také moderní, poprvé ve voze z Mladé Boleslavi bude dotyková obrazovka se senzorem přiblížení či vícedotykovým ovládáním včetně možnosti zvětšení či zmenšení mapy.

I zde je řada detailů, které nelze nazvat výstižněji než „simply clever“. Standardně nebo volitelně jsou k dispozici oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru, funkce proti natankování špatného paliva u hrdla palivové nádrže a ve víku je škrabka na led.

Výstražná vesta má své místo v držáku pod sedadlem řidiče, ve výplni dveří je vyjímatelný koš na odpadky a nechybí držák multimediálních přístrojů nebo klip z čirého plastu pro parkovací lístek. A podobných držáků a háčků je ve voze hned několik. Je na každém budoucím majiteli, kolik z nich bude využívat.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Někomu ujel vlak! Kde jsou ti slibované hybridy a eletromobily, které měli vyrábět ? Dál se zabývají spalováky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prídu aj tie, len ich najskôr musia začať vyrábať vo Volkswagene. VW by totiž nedopustil, aby mala Škoda niečo skôr. Octavia vždy bola a bude lacnejśia verzia Golfu. Veď aj tie "technické inovácie" všetky do jednej pochádzajú z Golfu 7. generácie, takže oproti nemu Octavia nič extra neprináša. Elektrická verzia určite príde, ale až po elektrickom a plug-in hybridnom Golfe.

Ano, ono i pohledem na prodeje elektromobilů vyčkáváním s uvedením na trh VW nic neztrácí. Ale určitě jim běhají vrásky po čele s odhadem, kdy právě nastane ten očekávaný "velký boom" zájmu o elektromobily a aby do té doby měli připravený nejen model, ale především bezproblémový náběh výroby.

Rovněž souhlasím, že v rámci koncernu VW budou elektromobily postavené na stejné platformě. V roce 2013 má jít už tuším do prodeje VW e-UP a VW Golf Blue-emotion by měl jít na trh až 2014. Takže když použiji pravidlo +1rok, tak v roce 2014 snad uvidíme e-Citigo a 2015 e-Octavii?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

VW neuvedením nových technologií ztrácí víc než si myslí. Vidíme to jasně na hybridech. Ten kdo tlačí novou technologii stává se později lídrem na tomto poli. Dostává se do pozice toho, od kterého všichni nakupují. Řada výrobců vyčkávala na optimální okamžik uvedení hybridu, a když podle nich nastal, tak zjišťují, že jediný smysluplný hybrid je Prius, protože jejich hybridy zaostávají o 10 let vývoje. S plugin hybridem a elektromobilem se to začíná jevit stejně. Jestli VW halasně vyhlašuje cíl být největší automobilkou světa, musí být leaderem i na poli technologií. Jedno bez druhého totiž nemůže fungovat.

Pokud nedopadnou jako GM před lety. Prodeje klesají. Lidé se zajímají a možná už i čekají na kvalitní elektromobily a plug-in hybridy. Pouze verze CNG má pro Škodovku budoucnost. Ale lepší by bylo pustit se do výroby plug-in CNG hybridů, technologie seriový hybrid. Elektrický pohon na zadní kola, vepředu CNG generátor (re-ev), nabíjení i ze zásuvky.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Zajímavý nápad! Jen tak na okraj, dovolím si tvrdit, že na plug-in hybridy už není třeba čekat :). Viz. TEST: Toyota Prius plug-in hybrid - dokonalé auto do zásuvky nebo TEST: Opel Ampera - plug-in hybrid jak má být.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Klídek, elektromobil přijede za pár dní a o hybridech se nějak nemluvilo, zatím musí stačit citigo na CNG a na CNG bude i oktávka, jak se v článku píše.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Čo sa týka emocionálnej hodnoty, je Škoda najlepšie postavenou automobilkou na ČSR trhu. Čo sa týka hodnoty a kvality, je Škoda jednou z najhorších automobiliek na trhu. Veľmi zlé jazdné vlasti, kvalita prevedenia a materiálov na úrovni kórejských a rumunských automobilov, pričom cenovo sa vyrovná značkám z japonskej produkcie.

Aj tak ale vidno mierny pokrok v zmýšľaní tunajších ľudí a tým pokles predaja tejto nekvalitnej automobilky rok čo rok.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ahoj anonyme!Vetsi blbost jsem dlouho necetl.Uzitna hodnota-cena byla u skodovek vzdy jedna z nejvetsich vyhod jsou to drzaky... ne nahodou je pouzivaji temer vyhradne v mnoha vetsich evropskych i neevropskych mestech jako vozidel taxi
napr.zde ve Skotskem Glasgow jezdi temer vyhradne octavie vsech generaci,a mnoho superbu...jine vozy jako /radio taxi temer nejsou videt.../neznicitelne!!!/ pan anonym asi radeji pouziva mnohem poruchovejsi rencky/dacie/ nebo jine francouzke potvory staci mrknout na tabulky poruchovosti...no treba to pan casem nekde skoukne...Fandim samozrejme Tesle,no na tu si par mesicu jeste pockame,premyslim ze si ho objednam v anglii,zde se jiz da tesla S rezervovat,no jeste musim kapanek dosetrit..
ale kazra prevratna novinka neco stoji, ovsem clovek usetri mnoho set tisic korun na palivu a nebudu muset podporovat odporne giganty co vykoristuji svet...a mozna potom nejakej ten solar na strechu az zdrazi el. a slevni solarni panel

Obrázek uživatele honza.t

Nesouhlas .Když někdo šetří na pneu. Pak se nemůže divit ze to špatně sedí na vozovce.Znám týpky co jezdi se služebníma Octávkama a když je dostali jako nově tak si stěžovali že u tak drahých nových tdi dávají obyčejné pneu které do této cenové kategorie nepatří .Když někdo najezdí přes 60000 za rok tak už ví o čem mluví.
Auto vychází s Golfa takže to už hovoří samo za sebe .Na Britškém trhu je hodnocena a považována za dobrou volbu pro rodinu.Kdyby to byl šunt .Tak jí hojně nepotkáváme po celé Evropě.
Dokonce v některých Asijských zemích je považována za luxusní automobil kterým samozřejmě není.
Korejci udělali obrovský kvalitatývní skok kupředu mají sice hezká auta ale agregáty mají líné a žíznivé .
Znám několik lidi co si koupili zahraniční ojetinu a pak se vrátili ke škodě .Proč ? Drahý servis tak to prodali a vrátili se ke Skodovce. Musím uznat že ojetiny jsou dražší a také je to snad nejvíce odcizovaná značka v ČR.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

koeficient odporu vzduchu = 0,29

passat z roku 1996 měl 0,27, to samé insignia

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky za podnětný komentář. Je smutnou pravdou, že technický "pokrok" zejména v oblasti spotřebního zboží (kterým se auta již stala) nesměřuje vždy kupředu...

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale jde to!!!

0,29 je nic moc výsledek. Když může mít nový Mecedes tř. A 0,27 a je menší, což je pro Cx nevýhodné.

A jak je známo - jedna setina Cx = mínus 0,1 litru paliva při 120 km/hod. Což je dost!
Tzn. Škoda mohla ušetřit 0,3 l/100km kdyby pořádně pracovala...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Možno sa to po facelifte zmení, alebo budú k dispozícii nejaké aerodynamické kity. Veď keď bolo možné s krabicovitou Audi A2 dosiahnuť Cx=0,25, prečo by to nedokázali s Octaviou?


veletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?