Norsko: země elektromobilům zaslíbená

V žádné jiné zemi se v přepočtu na obyvatele neprodal takový počet vozů Nissan Leaf jako v Norsku. První sériově vyráběný elektrický vůz v roce 2012, během jeho prvního celého roku na trhu, zvolilo 1,7 % všech Norů, kteří se rozhodli pro koupi vozu.

Norsko je přední evropskou elektromobilní velmocí
foto: Nissan

Tato skandinávská země na příchod bezemisních vozů zareagovala naprosto nejvýrazněji ze všech zemí světa. Elektromobil Nissan Leaf, který již získal řadu ocenění, se v roce 2012 stal 13. nejprodávanějším novým vozem v . V tomto roce bylo zaregistrováno celkem 2 298 vozů Leaf.

Za ještě větší úspěch lze považovat to, že se model Leaf stal druhým nejprodávanějším vozem v Trondheimu, který je po Oslu druhým největším norským městem.

Od října 2011, kdy byl tento baterií napájený elektromobil uveden na trh, se jej v Norsku prodalo více než 3 300 kusů. V loňském roce byl LEAF druhým nejoblíbenějším vozem Nissan v Norsku, přičemž za vítězným modelem Qashqai zaostal o pouhých 599 prodaných kusů.

Levná elektřina

Jedním z důvodů, proč je tak oblíbený, je to, že pětimilionový norský národ patří k nejlépe ekologicky uvědomělým národům na světě a že je v zemi obecně dostupná elektrická energie z obnovitelných zdrojů – 99 % elektřiny zde vyrábí vodní elektrárny. Takovým číslem se nemůže chlubit žádný jiný stát.

Prodej modelu LEAF zvyšují také pobídky, které se v Norsku majitelům a řidičům elektromobilů nabízejí. Do prodejní ceny těchto vozů se totiž nezapočítává daň z přidané hodnoty (DPH) a řidiči jsou osvobozeni i od platby dálniční daně.

Nissan Leaf (2013) Nissan Leaf (2013) Nissan Leaf (2013)

Majitelé elektromobilů zpravidla nemusí platit ani za průjezd zpoplatněnými úseky silnic a tunely ani za přepravu trajektem, a dojíždějí-li do zaměstnání, mohou využít jízdní pruh pro autobusy hromadné dopravy. Cestu, na níž by ve voze s konvenčním motorem strávili déle než hodinu, tak ve špičce bez problémů urazí za 20 minut.

Bezplatné parkování

Další výhodou, která se uživatelům elektrických vozů nabízí, je bezplatné parkování, přičemž u parkovacích míst vyhrazených pro elektromobily jsou zpravidla k dispozici dobíjecí stanice a elektřina je samozřejmě zdarma.

V Norsku i dalších skandinávských zemích, Švédsku, Finsku a Dánsku, se také rychle rozšiřuje síť rychlodobíjecích stanic, takže se řidiči elektrických vozů mohou vydat i na delší cesty. Rychlodobíjecí stanice, které dokážou slabou baterii dobít na 80 % kapacity již za 30 minut, jsou u mnoha nákupních center i na parkovištích.

Vzhledem k tomu, jaké popularitě se elektromobily v Norsku těší, se společnost Nissan zavázala, že 10 ze 400 dobíjecích stanic, jež přislíbila dodat na evropské trhy, poputuje právě tam.

Dobíjecí stanice

Do propagace bezemisních vozů se přednedávnem zapojila i společnost McDonald’s, která na parkovištích u svých restaurací nainstaluje rychlodobíjecí stanice, aby řidiči mohli během svačinové pauzy dobít baterii svého vozu. Rychlé občerstvení se tak spojí s rychlým dobíjením.

V současné době je v Norsku přibližně 3 500 veřejně přístupných standardních dobíjecích stanic, jež dodávají střídavý proud, a 65 veřejně přístupných rychlodobíjecích stanic, jež dodávají proud stejnosměrný. Do konce roku 2013 by v oblasti Norska, Švédska, Dánska a Finska mělo fungovat více než 200 rychlodobíjecích stanic.

Norsko drží primát i v dalších ohledech, jež souvisejí s elektrickými vozy. Mladá maminka Solveig Marie Ødegårdová například v roce 2012 úspěšně složila zkoušku z řízení za volantem Nissanu LEAF, v němž absolvovala celý kurz v autoškole. Zajímavé není ani tak to, že zkoušku složila v elektromobilu, jako spíše to, že nikdy v životě neřídila automobil se spalovacím motorem.

Prodeje rostou

Elektrické vozy se prodávají čím dál lépe, a tak se logicky rozrůstá skupina nadšenců, kteří si mezi sebou chtějí vyměňovat názory a zkušenosti. V Norsku působí aktivní organizace majitelů elektrických vozů, na jejímž fóru probíhá čilá komunikace. Členský poplatek pro vstup do fóra je součástí prodejní ceny každého Nissanu LEAF, který se v zemi prodá.

Model LEAF se také dočkal čestného místa na velmi moderně, prakticky a interaktivně, pojaté výstavě Future:Today, která byla v loňském říjnu zahájena v Oslu a která v následujících sedmi týdnech navštívila různá místa v Norsku a Švédsku.

Pozvánku pro zvláštní hosty obdrželo více než 200 majitelů Nissan LEAF, z nichž se mnozí považují za ambasadory tohoto modelu.

Vedle Nissanu LEAF, připravované elektrické dodávky e-NV200 a výhod bezemisních vozů byly na výstavě Future:Today představeny také nejnovější koncepce rozvoje městské architektury a charakteru měst budoucnosti měst, po jejichž ulicích by měly jezdit pouze elektromobily.

Krásná země

Zájemci si rovněž mohli vyzkoušet jízdu ve voze LEAF a vychutnat večerní koncerty, jež pro všechny návštěvníky zorganizovala společnost Nissan.

My Norové žijeme v neuvěřitelně krásné zemi. A velmi nám záleží na tom, aby naše země krásná zůstala. Proto jsou u nás elektrické vozy – a hlavně Nissan LEAF – tak populární,” vysvětluje Rune Haaland, předseda svazu elektrických vozů.

„Volba elektromobilu ale řidičům přináší i jasně patrné finanční zvýhodnění a přednost na silnici. Protože se chystá další rozšiřování sítě rychlodobíjecích stanic, můžeme s velkou dávkou jistoty říci, že prodej Nissanu LEAF v roce 2013 poroste ještě rychleji než v roce minulém,” dodává vedoucí norské pobočky společnosti Nissan Paal Simonsen.

tisková zpráva

6 Comments on “Norsko: země elektromobilům zaslíbená”

  1. takze v Norsku boom el.
    takze v Norsku boom el. vozidiel podporuje elektrina z OZE (co je normalne, skoda toho nevyuzit) a potom socializmus, neplatenie DPH, dani, a obmedzeni ktore su pre inych platne + elektrina „zdarma“ ktora zdarma nie je – tak tento priklad nie je nasledovania hodny, z toho by sme sa mali poucit

    1. Mně to připadá v
      Mně to připadá v pořádku. Elektřina je levná ne proto, že by byla dotovaná, ale protože jí má Norsko hodně. Zvýhodnění nákupu elektromobilů „z vyšších míst“ formou vyhrazených pruhů a osvobození o některých daní mi připadá jako daleko lepší přístup vlády než nějaké dotace jako mají v USA.

    2. Mam kamosa v Norsku v
      Mam kamosa v Norsku v Bergene poznam ho, kedze v MT studoval medicinu a teraz je s kamoskou jeho zenou naspat v Norsku a je to pravda, ako pise jeden pan. Elektriku maju lacnejsiu a pre elektricke auta na tychto miestach zadarmo, lebo jej maju dost a nepredavaju ju mimo stat, ale radsej pomozu vlastnym obyvatelom. Ale co sa tyka platov a odvadzania dani tak to by sme nechceli. Maju lepsie platy ano, ale ti odvody to je tiez ostra chilli omacka

  2. Obdivuji Nory a Skandinávce
    Obdivuji Nory a Skandinávce všeobecně, že v této severské zemi holdují elektromobilům. Sice také fandím elektromobilům, ale dle redakčních testů prováděných v Hybridu.cz se v budoucím uvažování o novém autě přikloním k hybridnímu pohonu. Pokud si nalistujete redakční testy elektromobilů prováděné v zimních mrazivých dnech České zimy, tak zjistíte, že v testovaných vozidlech posádky mrzly. Bylo to asi způsobeno absencí chladiče motoru a tím i teplovodního topení běžného u spalovacích motorů klasických aut. Takže asi norské elektromobily a posádky v nich zažívají to co zažívali řidiči v Jawě Minor nebo Praga Picolo. Nebo v Norsku používají jinou vylepšenou úpravu než v ČR.

    1. Ale vôbec nie. Je tam
      Ale vôbec nie. Je tam štandardné el. kúrenie. Na rozdiel od spaľovacích motorov, kde je teplo nežiadúci odpadový produkt a je možné s ním „zadarmo“ kúriť, v EV s účinnosťou blízkou 90% je potrebné teplo alebo chlad vyrobiť. Mnohé pokrokové EV majú na tento účel inštalované malé reverzibilné tepelné čerpadlo, ktoré to vie s vyššou účinnosťou (300-400% – tu nechcem špekulovať či to má aj Leaf. A takéto EV majú potom možno len polovičný dojazd – čo ale pri papierovom dojazde 150 km a vzdialenosti do práce cca 50 km nemusí byť neprekonateľný problém.

Napsat komentář