Norsko směřuje ke 40% podílu aut do zásuvky

Za březen 2017 se v Norsku prodalo 4465 nových aut do zásuvky. Převažovaly elektromobily (2831) nad plug-in hybridy (1834).

Plně elektrickému SUV Tesla Model X se v březnu v Norsku dařilo, za celý rok se tam prodalo už 727 kusů
foto: Tesla

Díky celkem 4465 nově prodaným autům do zásuvky si tato připsala 34,8% podíl na celkových prodejích. Z toho elektromobily 21,1% podíl a plug-in hybridy 13,7% podíl.

Ačkoliv v lednu 2017 dosahoval celkový podíl dokonce 37,5 %, podle grafu od kolegů z InsideEVs je jasně patrné, že Norsko nezadržitelně kráčí ke 40% podílu aut do zásuvky.

Pojďme se podívat na některé březnové detaily. Nissan Leaf je v Norsku letos zatím 5. nejprodávanějším osobním vozem s 499 novými prodeji v březnu. Tesla Model X se vyšvihl na 446 kus a předstihl tak Tesla Model S (297).

Graf magazínu InsideEVs jasně ukazuje vzestupný trend podílu aut do zásuvky na celkových prodejích nových osobních automobilů v Norsku

Graf magazínu InsideEVs jasně ukazuje vzestupný trend podílu aut do zásuvky na celkových prodejích nových osobních automobilů v Norsku
foto: InsideEVs

Elektromobilů BMW i3 se v Norsku za březen 2017 prodalo 394 kusů, za celý rok pak zatím 1513, takže je i3 druhým nejprodávanějším autem celkem. Na prvním místě je Volkswagen Golf, který má 2002 kusů kombinovaných (spalovací motor, plug-in i Volkswagen e-Golf).

45 Comments on “Norsko směřuje ke 40% podílu aut do zásuvky”

      1. Bral jsem to z těch statistik SDA – Luxusní a sportovní
        Bral jsem to z těch statistik SDA – Luxusní a sportovní vozy, ale přehlídl jsem, že ještě v kategorii SUV je dost dalších aut nad 2M, takže tak dobře na tom ve skutečnosti není.
        A taky je fakt, že ještě týden bude základní verze 60kWh pod 2M :).

        1. Přesně tak. V Norsku jenom odpustili DPH, zavedli
          Přesně tak. V Norsku jenom odpustili DPH, zavedli parkování zdarma ve městech, jízdu pro EV ve vyhrazených autobusových pruzích, nabíjení pomalé na parkovištích zdarma atp..
          U nás vláda nedělá nic, což je taky nastavení systému. Jenže ona nedělá nic ani směrem k postihům ze stávajícího systému – viz fungování STK kterými donedávna prošel jakýkoliv šrot, viz nepostihování přetáčení tachometrů, viz nereakce na vymontovávání filtrů z nafťáků, viz pořizování spalovacích vozidel státní správou v rozporu s letitým usnesením vlády o 25% alternativních paliv u nových vozidel, viz donedávna podpora nízkopodlažních naftobusů, viz nová podpora pořizování plynobusů do MHD místo tramvají, trolejbusů a elektrobusů, když plyn nemáme, zato elektřiny každoročně přebytek atd. atd. atd.. A že by třeba valná hromada, když stát je největší akcionář, uložila ČEZ opravdu rozjet elektromobilitu, taky ne. A že by třeba ministerstvo vnitra, když Česká pošta je státní podnik, uložilo vedení elektrifikovat podnik taky ne. Plynofikuje se. Nemusíte podporovat TDi přímo, stačí jen nedělat nic nebo to dělat nepřímo.

          1. Donedavna, i v tom Norsku, se jeste dieselove motory
            Donedavna, i v tom Norsku, se jeste dieselove motory povazovaly za ekologicke kvuli nizke spotrebe. Par let pozdeji jsou na indexu a zakazuji se.

            Zatimco nejvetsi zabijak, elektrosmog, buji exponencialne dal, bez vetsiho zajmu verejnosti. Anebo bude velka Wi-fi afera za par let?

                1. Ja nepsal, ze existuji, ja psal, ze je staci vyrobit ….
                  Ja nepsal, ze existuji, ja psal, ze je staci vyrobit ….

    1. Vlada nastavila system podle toho, jake kupni moznosti maji
      Vlada nastavila system podle toho, jake kupni moznosti maji obyvatele jeji zeme a tak, aby to nebyl ekonomicky krach. Pokud nase vlada nastavila stejne parametry, tak by tu strakovku vzali lidi utokem. Nelze srovnavat nesrovnatelne. Porad jsme jen levna montovna pro nemecky trh, bacha na to.

      1. No nevím já tedy TDI vlastním, starou OC 1. jako 2
        No nevím já tedy TDI vlastním, starou OC 1. jako 2 majitel jsem ujel cca 150 000. do údržby a kol jsem dal 55 tis, do paliva cca 200 tis auto ztratilo na ceně 50tis. to mi vychází na cca 2 kč/km – celková cena za dopravu. Celkově levněji žádné rodinné auto nejezdí TDI je T edy D obrá I nvestice. Hodlám s tím autem najed dalších 150 000 km. Budu mít více svobody a nižší náklady než kdokoli v TESLE. oc. má klimatizaci , tempomat, dešťový senzor ESP …. a všechno ostatní na víc jsou jen zbytečnosti , které jen prodražují provoz auta a dělají ho poruchovým a tedy drahým…. Já patřím totiž k té generaci, která používá věci k tomu k čemu jsou – auto k dopravě , mobil k volání , manželku k …

        1. A hlavu aby neprselo do krku. 🙂
          Kdyby jste nebyl samej

          A hlavu aby neprselo do krku. 🙂

          Kdyby jste nebyl samej pokrok, tak jezdite na koni. Ten se vam napase na louce, obcas nejaky ty podkovy a zarucene by jste byl pod 2 Kc za kilometr.
          Mel by jste vic svobody a nizsi naklady nez kdokoli v tedeicku.

          1. Nechci bejt za kverulanta, ale kůň je celkem drahej špás,
            Nechci bejt za kverulanta, ale kůň je celkem drahej špás, vašnosto. Určitě km vyjde dráž než v nenáviděném TDI. Resp. TSI v mém případě 🙂 Dynamiku myslím moje auto nebude mít horší než tesla3, dojezd určitě lepší (aj klimu můžu pustit) a naleju do něj benál během pár minut kdekoliv.
            Nic proti EV, fandím vám nadšencům, ale pro většinu řidičů je to nezajímavá libůstka 😉

            1. Pro někoho je nejkrásnější pohled na svět z hřbetu
              Pro někoho je nejkrásnější pohled na svět z hřbetu koně, pro jiného zpoza volantu EV. 🙂

              Norsko je země zaslíbená, oplývající nikoli mlékem a strdím, ale elektřinou a elektromobily. Škoda, že praotec Čech došel jen k hoře Říp. Ale co už teď naděláme. Škoda jen, že jeho národ plodil a plodí takové politiky – no, škoda mluvit. 😉

              Navrhuji toto: příští volby uzákonit jako poslední na 50-60let, dát politikům jejich posty a korýtka doživotně, aby se o ně nemuseli bát a nemuseli dělat populistické kroky, ale jen kroky rozumné. Třeba zavést dotace na EV podle vzoru Slovenska. Když to jde od nás kousek na východ, tak proč by to nemohlo jít u nás. Že by to znamenalo zavést poplatky při registraci vozidla, ze kterých jsou ty dotace financovány? No to přece nejde, „vždyť se blíží volby“.

              Nebojte, nezbláznil jsem se. 🙂 Celý tento můj příspěvek berte prosím pouze a jenom jako IRONII. 🙂

            2. Dobra volba. Nemit na ev tak uz bych volil taky jenom benzin.
              Dobra volba. Nemit na ev tak uz bych volil taky jenom benzin. Nejen kvuli smradku z vejfuku, ale hlavne kvuli ekonomice oprav.
              S tim konem kdo vi. Treba v Rumunsku potkate jeste dneska spoustu vozu tazenych konem a nemyslim, ze by to bylo ze zbohatlickeho rozmaru. 🙂

              1. S těmi koni máš pravdu. Nejsem koňák a od lidí, co mají
                S těmi koni máš pravdu. Nejsem koňák a od lidí, co mají koně jako koníčka vím, že to není žádná láce. Rumunský koník do potahu bude určitě provozně někde jinde. Ale i ten bude mít jistě nepoměrně menší nájezd než automobil a tak se fixní náklady méně rozředí.
                Jinak návrat od aut ke koním by měl něco do sebe. Autonomní řízení mají už v základu, 4×4 permanentní, spotřeba příznivá. V zimě i topí pod zadek, většinou verze cabrio. A emise lze sbírat ku použití na záhonku 🙂

                1. OT: jojo, toho autopilota muzu potvrdit, pri ceste po
                  OT: jojo, toho autopilota muzu potvrdit, pri ceste po albanskych necestach jsem potkal ctyri osly (uznavam, neni to kun, ale skoro:)), na kazdem hromada sena, ze by to naplnilo mensi dodavku, obsluha nikde a nejblizsi civilizace taky byla par kilometru 🙂

                2. A navigacni system funguje i offline. 🙂
                  A navigacni system funguje i offline. 🙂

                3. No nevím jak dlouho by někoho bavilo, několikrát denně
                  No nevím jak dlouho by někoho bavilo, několikrát denně dávat koňovi žrádlo, napájet ho vodou, denně ho hřebelcovat, osedlat a pak odstrojit, zajistit výběh = prostor, a né zrovna malý. Takhle auto odstavím na parkoviště a třeba můžu přijit za týden, sednut a jet. Tohle s koňem prostě nejde.

                4. Prý jde, ale musí se dost často kupovat nový. Pořád
                  Prý jde, ale musí se dost často kupovat nový. Pořád dokola. A taky trochu kolem toho brblají ochránci zvířat a úřady. A otravují média. Pár „chovatelů“ z kauz v posledních letech to dokázalo. Jen už nic nechovají. 🙂

                5. Zeptejte se v Irsku, ty pošuci chovali koně uvázaný před
                  Zeptejte se v Irsku, ty pošuci chovali koně uvázaný před panelákama 😀
                  To bylo za prosperity, pak to za recese nestačili záchranáři sbirat X((

          2. No vis, ono je sice hezke, ze provozni naklady jsou male, ale
            No vis, ono je sice hezke, ze provozni naklady jsou male, ale 99% lidi v tehle republice si narozdil od tebe tech minimalne 2.5 milionu (myslim, zes nekde zminoval model spis za 3.5) za auto proste dovolit nemuze (a nic levnejsiho ve velikosti oktavka kombik zatim na trhu neni a asi sejste chvili nebude)… Pro zajimavost jsem to hodil do kalkulacky na webu, formou americke hypoteky na 15 let je to splatka 20 tisic mesicne a musim mit nemovitost za minimalne 3.5M bez zavazku na zaruku. U „bezne“ pujcky je ta splatka cca dvojnasobna – kolem 40 tisic.

            1. Nenarodil jsem se do bohate rodiny, nevyhral jsem v loterii
              Nenarodil jsem se do bohate rodiny, nevyhral jsem v loterii ani jsem si ty penize nenakradl. Kazdou korunu, kterou jsem za to auto zaplatil jsem vykoupil potem. A pamet mi celkem slouzi. Tedy vim dobre jak to vypada, kdyz na to clovek proste nema. Pak jdou zcela pochopitelne vsechny idealy stranou a voli se cesta nejmensiho odporu.
              V tech TDI jsem najezdil stovky tisic kilometru a nebyt meho vorkoholismu a trochu toho stesticka jezdil bych v nich do ted.
              Nakupem Tesly i za tyhle nekrestanske penize jsem chtel mimo jine tuhle znacku a technologii podporit aby se drive stala dostupnou i pro lidi, kteri tolik toho stesticka nemeli.
              Trochu me tedy drazdi prispevky kde nekdo kvuli momentalni neekomicnosti ev, shazuje celou myslenku. Pevne totiz verim, ze ta neekonomicnost (to jsem uplacal hrozne slovo, snad to tu necte zadny cestinar) je docasna a az se najde dost blaznu co si to i za tuhle cenu koupi, tak v tom investori uciti prilezitost, postavi par tovaren na baterky a cena poleti dolu.

              1. Ale ja prece nepisu nic o kradeni nebo shazovani myslenky. Muj
                Ale ja prece nepisu nic o kradeni nebo shazovani myslenky. Muj komentar byl ciste ke „knizeci“ rade „kdybys premyslel, teslou bys usetril na nakladech“ s taktnim opominutim toho, ze vetsina lidi tu na ni nema sanci vydelat/nasetrit za dobu jeji zivotnosti.

                1. Je to marný, je to marný, je to marný.
                  Dej si rovnou do

                  Je to marný, je to marný, je to marný.
                  Dej si rovnou do tagu že:
                  „99% lidi v tehle republice si narozdil od tebe tech minimalne XX milionu za auto proste dovolit nemuze tak si strc svoje knizeci rady za klobouk!“
                  Protože jinak si z toho věčnýho vopakování ty prstíky vo tu klávesnici vopravdu ubrousíš…

                  Ale možná tě to věčný fňukání prostě opravdu baví, co já vim.

  1. Ten nadpis mne primel k rozkliknuti. Zbytecne, nejde o stav
    Ten nadpis mne primel k rozkliknuti. Zbytecne, nejde o stav aut.pgin ale o jen pomer prodeju. Ja myslel, ze jsem prospal roky a leta.
    Celosvetove se EV prodavaji pac se kupuji, ze a proto necekejme, ze bude levneji. Priklad – zverejnili cenu nove f.fiesty a ta je vyssi nez bracha f.focus a ten je vetsi.
    Kdo dlouho stal, ted stoji opodal. Aneb kdo jezdi s EV levne ho uz koupil. PS: myslim jen na nova auta.

  2. To si vzdycky reknu pri takove zprave no a co jako, jak s
    To si vzdycky reknu pri takove zprave no a co jako, jak s takovou informaci ma pracovat normalni cech, ktery je rad, ze si za leta sporeni koupi aspon tu fabku. Akorat muze byt nastranej.

    Trolling!
    Mimochodem by me zajimalo cim ti Norove jezdi po dalnicich, ikdyz vlastne tam je myto i na okrskacha a dalnice jsou prazdne, nehlede na to, ze je max povolena rychlost 90. Tak to by ty EM mohli i nekam dojet. Takova divne zeme a tolik informaci. Kdo by tam chtel zit to fakt nevim. Ja rozhodne ne

    1. Norsko – dalnice jsou plne, rychlost je obcas i vyssi 🙂 Myto
      Norsko – dalnice jsou plne, rychlost je obcas i vyssi 🙂 Myto se vybira vesmes jen v okoli velkych mest a v nekterych tunelech (kdysi kdesi jsem cetl – bez zaruky – ze myto se vybira, dokud se stavba nezaplati, pak uz je zadara).
      Co se EV tyce, ve velkych mestech je to treba kazde ctvte/pate auto, mimo ne prakticky nic (sem tam nejaka ta tesla).

      1. Klika pro členy teslí církve – jakmile by totiž došlo k
        Klika pro členy teslí církve – jakmile by totiž došlo k masivnímu prosazení EV (což IMO nedojde ještě hodně dlouho), výpadek ze spotřební daně z PHM by musel být vydojen i z EV. A pak by skončilo poměřování pindíků…. tedy halířů na kilometr 😀

        1. No prave, byt na jejich miste, tak drzim hubu a krok a jsem
          No prave, byt na jejich miste, tak drzim hubu a krok a jsem rad, ze se vezu jako cerny pasazer. Kdyz si budou hodne vyskakovat, prijde nejaky ourada a namontuje jim do auticka krabicku a najednou budou cumet, az jim kazdy mesic prijde slozenka na zaplaceni spotrebni dane.

      2. Především jsme v česku, v „post-socialistické“ zemi, kdy
        Především jsme v česku, v „post-socialistické“ zemi, kdy jsme tzv. 40-let neskutečně trpěli, máme tedy jiné hodnoty a konzumní prostředí nám max. vyhovuje, žijme současností, tak proč život trávit v elektrickém voze, když je tak krátký. 🙂

Napsat komentář