Norsko: 100% meziroční nárůst prodeje elektromobilů

Norsko je předním evropským trhem s elektromobily. Prodeje během roku 2013 stouply na dvojnásobek proti roku 2012. V chladných číslech je to nárůst z 3950 na 7882 prodaných čistě elektrických aut. Norsko jede!

Prodej elektromobilů v Norsku významně stoupá, především díky vládním incentivám
foto: Nissan

Prakticky stejný podíl jako minulý rok si v Norsku udržel elektromobil Nissan Leaf, tedy 58 %. Ale zatímco ještě v roce 2012 druhé, třetí a čtvrté místo s jistotou držel Mitsubishi iMiEV ve všech třech svých variacích (+ Peugeot iOn a Citroen C-Zero), minulý rok už podíl všech třech společně klesl na 7 % (celkem 550 prodaných kusů).

Místo něj nastoupila pochopitelně Tesla Model S s 1983 prodanými kusy (25% tržní podíl) a na třetím místě překvapení v podobě Volkswagen e-Up! s 580 kusy (7,4% podíl). Všechny ostatní elektromobily mají 162 prodaných kusů a 2,1% podíl.

V přehledu jsou zahrnuty pouze čisté elektromobily, nikoliv plug-in hybridy, které se navíc v Norsku netěší tak významné státní podpoře jako právě elektromobily. Celkově měly osobní elektromobily v Norsku 5,5% tržní podíl.

Samostatně se ještě počítají užitkové elektromobily: 340 registrovaných v roce 2013 proti 59 v roce 2012. Významný nárůst zaznamenaly teprve v prosinci 2013 což značí, že v roce 2014 to nejspíš bude pořádná bomba.

Nakonec je třeba ještě započítat dovezené elektromobily. Těch se v Norsku v minulém roce prodalo 2086 (309 v roce 2012). Pokud tedy vše sečteme, je to 10 143 nově registrovaných elektromobilů v Norsku za rok 2013. Celkem tam už jezdí kolem 20 000 elektromobilů a koncem letošního roku by to mohlo být kolem 40 000. Norsko je prostě země elektromobilům zaslíbená.

V následujících dnech a týdnech budeme průběžně informovat o výsledcích prodejů hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů také na dalších světových trzích.

12 Comments on “Norsko: 100% meziroční nárůst prodeje elektromobilů”

  1. Preco nie som ako Nor. Lebo
    Preco nie som ako Nor. Lebo nezarabam tolko aby som si tak drahu hracku so slabou navratnostou kupil. Lebo denne jazdim viac, nez kolko mi poskytuje dojazd s rezervou. Lebo byvam na sidlisku v malom byte a nemam garaz. Lebo ak by som tuto „rozumnu“ vec kupil, na druhy den by mi ju ukradli.

      1. no vieš, už mi ukradli
        no vieš, už mi ukradli igelitku v ktorej mala stara mama cierne saty na pohreb, antenu z auta, lacne autoradio, oni skratka kradnu a az potom rozmyslaju. aha, a uz mi len tak z rozmaru orezali skutocne do hlbky, cele auto do okola a kapotu, asi nejakym klincom alebo co… ked tak patram v pamati, uz mi kradli aj kolesa, susedovi chceli cmajznut z rozmaru citroen dodavku /som ich odohnal lebo som pocul rozbitie skla/ – boli to normalny skolaci, ziadna cernota, asi to videli v GTA alebo co.. a tak.

        takze otazku, a preco by mi to asi tak kradli ? mi radsej neklad, „oni“ si uz dovod najdu.

        ps: zo zahrady sa kradnu bezne kvety v ramci medzisusedzkych vztahov, to som donedavna ani nevedel, a zijem uz dost dlho.

    1. Ano máte pravdu. Bohužel
      Ano máte pravdu. Bohužel jen stojíme. Středoevropský stát, s výrazným automobilovým průmyslem VW-Škoda auto, a pokulhává v elektromobilitě za Skandinávskými státy. Děti v ČR řeší dojezdy elektromobilů, a zatím vyspělý svět si s prkotinami starost nedělá a užívá si. USA i Skandinávie jsou mnohem rozlehlejšími státy s menší hustotou osídlení a elektromobilita tam frčí. Je pravdou, že ta není asi ani tam pro střední vrstvu obyvatel,ale to auta v počátcích dvacátého století také nebyly pro každého. A Ford T se do Evropy nedovážel.

      1. Nedělejte si iluze, že v
        Nedělejte si iluze, že v zahraničních fórech se dojezdy neřeší, tam je to úplně stejné jako tady. A penetrace EV ve Skandinávii je z velké části vyhoněná uměle, protože jsou tam dost brutální mýta a poplatky za vjezd pomalu i na polní cesty, ze kterých elektromobiliy mají výjimku a dále různá nadstandardní práva využívat zvláštní rychlé pruhy pro MHD atd.. Mnohde už s tím začínají mít problémy, protože EV už je tolik, že ty vyhrazené rychlé pruhy jsou stejně ucpané jaky ty normální pro spalovače.

Napsat komentář