Nizozemsko má první rychlodobíječku Tesla Supercharger

Nizozemsko, království plug-in hybridů, se stalo pro Tesla Motors domovskou zemí v Evropě. Montuje tam své elektromobily Model S určené pro Evropu, a tak není divu, že tam aktuálně – jako ve druhé zemi Evropy – vznikla také rychlodobíjecí stanice Supercharger.

Tesla Model S u dobíjecí stanice Supercharger v Nizozemsku
foto: Vincent Everts

Ve Spojených státech se síť rychlodobíječek Supercharger, které jsou majitelům elektromobilů Tesla dostupné zcela zdarma, zdárně rozšiřuje. Dnes už je zcela pokryto západní pobřeží, většina východního pobřeží včetně Floridy, nové nabíječky najdeme také v Texasu, Michiganu, Coloradu a Jižní Dakotě.

V Evropě se jako první Superchargerů dočkalo Norsko, kde elektromobily (včetně Modelu S) patří několik posledních měsíců k nejprodávanějším autům vůbec. Druhá země v pořadí, která se Superchargerů dočkala, je Nizozemsko.

Je pravděpodobné, že tím co ovlivnilo rozhodování Tesly kam umístit své hlavní distribuční centrum byla i skutečnost, že Nizozemsko vybuduje největší síť rychlodobíječek na světě. A pochopitelně i dlouhodobě velmi dobrá podpora elektromobility, včetně vládních dotací na jejich nákup.

První Supercharger v Nizozemsku se nachází na dálnici A27 v Oosterhoutu. Celkem je tam k dispozici osm dobíjecích bodů. Tesla už dříve potvrdila, že v Evropě se budou Superchargery rychle rozšiřovat především v Německu a okolních západních zemích.

Velmi rychle by tedy mělo být propojeno , Belgie, , Dánsko, Rakousko, Švýcarsko, ale také Francie a pochopitelně Skandinávie. Kdy přibude Praha (případně Brno), to je zatím ve hvězdách.

Ale vzhledem k poloze naší země i faktu, že také u nás už kolem osmi kusů Modelu S jezdí, nemuselo by to trvat až tak dlouho. Například jeden z mála českých majitelů Modelu S, si myslí, že to dřív než za tři roky nebude.

Kdo umí nizozemsky, může si podrobnosti o tamních dobíječkách vyslechnout na videu níže:

38 Comments on “Nizozemsko má první rychlodobíječku Tesla Supercharger”

  1. Dokud nebudou nabíječky
    Dokud nebudou nabíječky běžnou součástí každého parkoviště,tak holt mají obyvatelé sídlišť smůlu. Tesla není auto pro každého a tak je to třeba také brát. Jinak umístění rychlonabíječek mimo města na dálnicích a silnicích 1.tř.je správný záměr.Bohužel v ČR tohle ještě nikdo nepochopil,včetně těch teoretiků co zde píší .Je přece naprosto jasné,že každý nabíjí doma za levnou sazbu a potřebuje dobít na cestě ,aby si zvýšil dojezd.

  2. Evropská verze solární
    Evropská verze solární nabíječky s možností rychlo nabíjení dobíjecím stojanem od ABB.
    FastNed the Company. Rondleiding snellaadstation & Bart Lubbers
    http://www.youtube.com/watch?v=SgLAaTTp-S8
    Nebo je libo test ve Francouzštině
    La Tesla, un véhicule électrique de performance
    http://www.youtube.com/watch?v=imXV_liIytE
    Auto samozřejmě dorazilo i do Ruska. Komentátoři mluví něco o třech kusech určitě už jich bude mnohem víc . Oprašte ruštinu docela zábavný komentář.
    Большой Тест-драйв Tesla Model S Test Drive Тесла Модель Эс
    http://www.youtube.com/watch?v=z8hVj3EKwgQ
    Тесла Model S СНГ
    http://www.youtube.com/watch?v=IQ7oOAr0i88

    Consumer Reports Says Tesla Model S Customer Satisfaction Hig
    http://www.youtube.com/watch?v=F0aMRf4Jc1U
    Japan Import ?
    TV조선 – 일류기업 1등 코드, 불황속 위기를 뚫다 TESLA 20131113
    http://www.youtube.com/watch?v=bkB98f4WuF8
    China Import ?
    Tesla駛入中國 KO比亞迪
    http://www.youtube.com/watch?v=OZYAFbaWvxE

  3. vzhledem k dojezdu 300-500km
    vzhledem k dojezdu 300-500km je v ceske republice temer zbytecne instalovat Tesla Supercharger-… 🙂 a pokud ano, tak maximalne tri kusy, mezi Prahu a Brno, Viden a Brno a dalsi nekam kde by bylo velmi male pokryti, ale to vse az kdyz by byla pokryta cela evropa… takze pochybuju ze se pred rokem 2015 postavi neaky supercharger v cesku… navic se vzdy stavi vedle Burger Kinga nebo Mekace… 😀 je velka skoda, ze vsechny automobilky nemaji stejnou rychlonabijecku… 🙁 100kW je dostatecny nabijeci vykon pro vsechny elektroauta, vzhledem ke spotrebe 10-20kWh/100km… Myslenka elektromobility je hlavne o tom, ze budete nabijet doma, pres noc, za cenu nocniho proudu- 2,5kč v česku a 5 centu v americe (1kč) za kWh… to znamena ze rano vstanete, a mate plne nabite elektroauto vyhřáté na optimalni teplotu za kazdeho pocasi…

    1. Píšete „ze budete nabijet
      Píšete „ze budete nabijet doma, pres noc,“.
      Drobný, dle vás zřejmě naprosto nepodstatný problémeček bych viděl v bydlení na sídlištích, kde se o něčem podobném naprosto nedá uvažovat.
      Například takové Brno se vlastně z velké části skládá ze sídlišť. Jak to vyřešit zde?
      Naprosto netuším jaká část obyvatel bydlí v rodinných domcích s vlastní garáží, či alespoň dvorkem, ale asi to bude menšina.
      Toto bohužel bude asi dost velká brzda rozvoje elektromobility.
      E-auto je můj velký, ale marný sen – bydlím v paneláku.

          1. Tak to se mi nezdá vždyt
            Tak to se mi nezdá vždyt je to stavba/nemovitost která může sloužit i jako zástava v případě platební neschopnosti.
            A za co by jste si pořídil to E-auto, které je několikanásobně dražší než pořízení garážového stání ? Vždyt to jsou mnohdy dobře investované peníze které se vrátí při prodeji. Znám jednoho maníka který si chtěl na dojíždění do práce pořídit motorku, ale do společných prostor nesmí nic na benzín tak si pořídil e-scootra a nakonec parkuje v bytě na chodbě .

        1. Pane Horčíku, moc děkuji
          Pane Horčíku, moc děkuji za výborný a přínosný nápad.
          Zřejmě jsme jeden druhého nepochopili, nebo jste nikdy neviděl jak vypadá sídliště.
          Jen na naší ulici v brněnském bohunickém sídlišti je v osmipodlažních domech 591 bytů tj. možných majitelů aut (že už má některá rodina auta dvě raději nebudu zmiňovat).
          Na této ulici se kdysi před 34 roky podařilo postavit 15 (slovy patnáct) garáží, a není zde kouska místa na další. A takových ulic je v každém sídlišti mnoho, stačí se podívat na mapy.cz.
          Pronájem garáže v jiné části města, kde by se snad nějaká mohla najít (moc tomu nevěřím) nic neřeší, naopak přináší další problém, jak se ráno před cestou autem do práce do garáže dopravit a celou výhodu e-auta (každodenní snadná a levná doprava na krátké vzdálenosti) staví na hlavu.
          Váš návrh by snad mohl fungovat v případě naprosto ojedinělého činžovního domu zanořeného v řadové zástavbě; zde by se snad garáž dala najít. Realita sídlišť je ale někde naprosto jinde a případné řešení mne nenapadá.
          Vlastní stání dostane pouze invalida a nechat si kvůli autu ujet šalinou nohy nemíním.
          Jsou velké problémy zaparkovat vůbec, natož nějaká vyhrazená stání. Naštěstí je městská policie rozumná a přivírá obě oči (pokud někdo nestojí opravdu přímo na trávníku či chodníku).

          1. Zastupitelé Měst kteří
            Zastupitelé Měst kteří chtějí a naslouchají občanům. Staví parkovací domy.Například V Orlové ještě nedostavěli podzemní parkoviště. A už byla všechna místa prodána. Jeden z důvodů je ze jsou auta na volných plochách odkázána na pospas zlodějů, vandalů a rozmarů počasí. Raději než v zimně odhazovat sníh nahrnutý vozy zimní údržby a škrábat zamrzlá okna tak raději jít třeba pěšky i 15 min do garáže.Nasednu a jedu.Motor tolik netrpí při studeném startu. Nová výstavba by měla mít vždy v přízemních/podzemních podlažích počítat s parkovacím stáním. Měl by to přikazovat stavební zákon .Vždyt takovéto domy se už stavěly za první republiky. Nežilo by ve městech lépe kdyby auta byla pěkně zaparkována a vznikl by i prostor pro zelen a dětská hřiště, která jdou postavit na střeše těchto domů, jak to udělali v Orlové .

            1. Mám takový pocit, že
              Mám takový pocit, že žijeme každý v jiném státě.
              Dejte si např. do vyhledávače –
              Brno, Náměstí Svobody, obelisk
              – tato legrace údajně stála 12 milionů a ročně má být na „údržbu“ věnováno přes 700 tisíc korun (kolik to asi bude v součtu za deset, dvacet… roků?).
              Že to vypadá jako obrovský falus (vysoký 580 centimetrů a v nejsilnější části s průměrem 170 centimetrů) bych jim ještě odpustil, ale to, že to mají být údajně hodiny a nikdo na tom nedokáže poznat aktuální čas mi připadá přinejmenším podivné.
              Tak takovéto stavby nám vrchnost dělá v Brně.
              Vyhledejte si něco o „Cestovka Corrupt Tour ukazuje…“, tam je podobných brněnských excesů povícero.
              Ano, dodělávají se garáže pod Janáčkovým divadlem a jsou opravdu zapotřebí, jenže to nám na okrajových sídlištích, kde bydlí velká část obyvatel je platný jak mrtvýmu zimník.

      1. Tak určitě. Ale je třeba
        Tak určitě. Ale je třeba počítat s tím, že pokud je to se Superchargery (obecně rychlodobíjecí stanice) myšleno vážně, pak by jich měla v budoucnu mít země velikosti Nizozemí alespoň 100ks a jejich vytíženost bude také daleko větší. A 100 dalších obchoďáků se myslím už pozná 🙂

        Obecně o technice aut od Tesly se toho ví celkem dost, ale o technice Superchargerů jsem na moc informací zatím nenarazil.

    1. Vzdy dva stojany vedle sebe
      Vzdy dva stojany vedle sebe sdili jednu 120kW nabijeci elektroniku a inteligentne se priraduje vykon tomu kdo prijel driv anebo kdo potrebuje vic. Takze ve skutecnosti je maximalni zatizeni 4x120kW (tedy zhruba 500kW). Navic nektere SC (aspon teda v USA) maji 600kWh baterii pro pokryti spicek, takze nepotrebuji plny vykon od poskytovatele elektriny.

      1. Dík jak za info, tak
        Dík jak za info, tak hlavně za to poučné video. Tam je zajímavé ta velikost té 600kWh Tesla baterky, kde běžně se 500kWh montuje do lodního kontejneru (pravda zase s možností jednoduché výměny vadných článků).

        Taky je zajímavá zpráva (jestli jsem to pochopil dobře) tak ani Tesla nepočítá do roku 2019 s „nějakými“ novými články. Kde oněch 12Wh/článek odpovídá současným NCR18650B nebo těm novým Samsungům.

        1. jj, vypada to ze minimalne
          jj, vypada to ze minimalne do roku 2017 nepocitaji s novymi clanky. Ale kolem roku 2017 by mela na trh prijit ta jejich slavna nova GenIII platforma a mozna uz bude mit nejake jine, vykonnejsi baterie s vyssi energetickou hustotou.

          Ale na takove spekulace je jeste moc brzo…

      1. ok, já v žádném článku
        ok, já v žádném článku nenašel spolupracující firmy, ABB, SCHNEIDER, Schrack, Hager, Siemens, EVTEC, IES SYNERGY, YAZAKI, IKS, ENDESA, EFACEC, NICHICOV, EVTRONIC, DBT, DELTA, SIGNET, FUJI, AEROVIRONMENT, EATON…našel jsem že Siemens ze segmentu B2B odstupuje

  4. No osobně si myslím že
    No osobně si myslím že nejhustší sít nabíječek ve finále vybudují obchodní centra. Elektřinu nakupují za babku, na denní dojíždění do práce se to používat moc stejně nebude(je to skoro vždy bokem města) a lidi když už tam budou tak to využijí k nákupu(věcí co nepotřebují).
    za pár korun k sobě natahají zákazníky, jak bude elektromobilů víc a víc tak se na tuto skupinu zákazníků budou víc a víc zaměřovat.

    prostě jsem jen chtěl říct že vzhledem k cenám elektřiny pro velkoodběratele nemám strach že by v budoucnu byl nedostatek nabíječek

    1. Zde bych ne zcela
      Zde bych ne zcela souhlasil.
      Jediné s čím souhlasím, že nebude nabíječka v centru, ale:

      Brno je křižovatkou mezi D2 a D1 společně s tahem na Vídeň a Svitavy. Tudíž dostatečně strategicky umístěné místo, dostatečně využívané.

      Praha je křižovatkou tolika dálnic, že se mi to nechce ani popisovat, a ze 4 místa na PRažském okruhu bych si dovedl představit.

      Další bych se nebál typovat na Ostravu (kde dle mého názoru, kdyby se e-mobilita malinko podpořila by byla na vzestupu) a hlavně místo 200 km od Brna, tedy předchozí nabíječky.

      V neposlední řadě bych vsázel na Č.Budějovice a Hradec Králové.

      Dále bych viděl Bratislavu (opět u tepny v dostupné vzdálenosti a na křižovatce. Vídeň bude samozřejmě dříve.

      Vem si, Praha – Brno – Ostrava, tak akorát s rezervou pro dojezd i v zimě, hlavní tepna přes ČR s Brnem jako středovým bodem při odjezdu na jih. ČB na jih od PRahy a HK zase na pokrytí oblasti na severu. A máš relativně hotovo.

      Dle mého názoru bude vzrůstat elektromobilita právě okolo větších měst, pro lidi, kteří budou častěji do těchto měst dojíždět. Ne na půl cesty, jako například Humpolec kvůli D1, potom kde? Někde na půl cesty mezi Prahou a Plzní? Opět dle mého názoru neefektivní.
      K tomu já osobně si rád pořídím elektromibil, když vedle nabíjení auta si budu moct někam zajít (minimálně restaurace, obchodní centrum jak vyšité, případně motel).

      Ale jak několikrát zmiňuji, můj osobní, subjektivní, ničím nepodložený názor.

      1. Tohle řešení by
        Tohle řešení by představovalo výhodu spíše pro lokální majitele automobilů Tesla v podobě dobíjení zdarma hned při ruce.

        Když se nad tím zamyslím, nenapadá mě vlastně relevantní důvod proč je dávat na půl cesty :-/ Pravda je, že sám jezdím docela často dálkové trasy po republice a takřka vždy jedu přes Brno nebo Prahu, tudíž by bylo logické umístit nabíječky právě tam.

        Díky, bez vašeho komentáře by mě nenapadlo tímto směrem přemýšlet 🙂

        1. Dokazete si predstavit co by
          Dokazete si predstavit co by to Teslu stalo kdyby davala elektrinu zdarma na kazdodenni jezdeni? 🙂
          2x za tyden cestou z prace se stavit na 20-30 minut nabit, mezitim si nakoupit v Albertu… mozna by mi to zaplatilo i ten nakup 🙂
          Ja bych to urcite bral, ale toho se asi nedoziju 🙁

          1. Na jednu stranu souhlasím,
            Na jednu stranu souhlasím, na druhou stranu. Dělá to pro lidi a nebo proto, aby měla nejhustší síť dobíjecích stanic, kde nabijete auto jednou za půl roku při cestě na prázdniny? 😀

            Zase na druhou stranu, přemýšlet ekonomicky jde. Já osobně bych elekotromobil využíval, kdybych mohl ve městě, když tam jdu vyřizovat věci, na půl hodiny se „píchnout“ a je mi upřímě jedno, jestli bych zaplatil 50Kč za parkoviště (v centru se tomu člověk nevyhne), nebo například 100Kč s nabitím auta o 60%.

      2. Chapu kam tim smerujete a
        Chapu kam tim smerujete a podle me je to nejrozumnejsi strategie jak zacit pokud na dobijeni chcete vydelavat. Tedy pokud mate fiktivni spolecnost, ktera bude mit jediny prijem z dobijeni elektromobilu, pak se zrejme bude koncentrovat na mista, kde je elektomobilu nejvice, tedy na velka mesta a male okoli kolem nich. Vemte si treba CEZ nebo PRE, jejich ukolem je vydelat na dobijeni elektromobilu (ikdyz si zatim moc neuctuji, protoze nemaji dostatecnou sit a ani rychlodobijeci stanice, za ktere by si mohli neco uctovat). Koncentruji se na mesta a lokality, kde je nejvice elektromobilu.

        Tesla ale nespada do teto kategorie firem. Oni nevydelavaji na nabijeni elektromobilu (spise naopak). Vydelavaji na prodeji elektromobilu. Jejich ukolem je postavit takovou infrastrukturu, ktera bude levna na vybudovani a provoz a soucasne s tim umozni to co komercni sluzby ne. Aby byla levna na provoz je dulezite, aby se vyuzivala jen kdyz ji je potreba (tedy na ceste na dlouhou vzdalenost), nikoli pro denni nabijeni. A v takovem pripade muzou elektrinu na dlouhe cesty davat „zadarmo“ jako soucast auta.

        Mrknete na mapu superchargeru. Proc myslite ze neni SC treba v Chicagu, ale radeji hned nekolik SC 100km od nej, kdyz by Chicago bylo mnohem lepsim umistenim jelikoz se tam spojuje mnoho cest. A obracene mrknete na stavy vyuzivani SC (je to uz zastarala fotka). Fremont a Hawthorne SuperChargery jsou jedny z nejvytizenejsich protoze jsou ve velkych mestech. Ale Hawthorne i Fremont jsou v centralach Tesly takze se to da pochopit.

        PS: nerikam ze se nemuzu mylit 😀

          1. Obavam se, ze v pripade
            Obavam se, ze v pripade Tesly je to spise ta druha moznost. Mit natolik hustou sit, aby se lidi nebali koupit si elektricke auto a elektrina k tomu na dlouhe trasy „zadarmo“ je vyborny marketing. Kazdodenni dobijeni pro dojizdeni do prace at poresi nekdo jiny…

            Jako nejschudnejsi z pohledu Tesly se mi jevi uvolneni SuperCharger specifikace pro siroke pouziti jako je CHAdeMO a Combo. Pak by kdokoli mohl postavit placene SuperChargery i ve mestech.

Napsat komentář