Nissan: s elektromobily jsme to přehnali, ale nevzdáváme se

Nissan je dnes jedinou z velkých světových automobilek, která dokázala sériově vyrobit a prodat 50 000 elektromobilů. Nissan Leaf je dnes bezesporu nejprodávanější elektrické auto. Jenže Nissan (a nejen on) čekal víc. Teď přiznává, že firma byla ve své strategii prodejů “arogantní”, ale nevzdává se.

Nissan Leaf už má několik málo šťastných majitelů také v ČR
foto: Ondřej Zeman

Prodat 50 000 kusů auta za dva roky od uvedení není kdovíjak přehnaný úspěch. Navíc, Nissan si vytyčil, že prodeje během roku 2012 budou až dvakrát vyšší než o rok předtím a to se nepodařilo. Naopak, podle všeho prodeje klesly.

Carlos Ghosn, šéf alianční automobilky Renault-Nissan, během posledních tří let při jakékoliv zmínce o elektromobilitě jen zářil. A až do poslední chvíle elektromobily podporoval. Podporuje i nadále – ale už přiznává, že je třeba pozměnit strategii.

Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf

Nissan se podle všeho více zaměří na hybridy. Do roku 2017 chce automobilka představit celkem 17 hybridních modelů! Až dosud byly hybridy ve sféře Nissan-Renault něco jako zakázané slovo. Ale to se nejspíš brzy výrazně změní. Podrobnosti zítra.

Přesto zůstává starý známý cíl: aliance Renault-Nissan chce do konce roku 2016 prodat 1,5 mil. elektromobilů. Vzhledem k necelým 50 000 dosud prodaných Leafů za dva roky to vypadá jako neprůstřelná meta, ale doufejme, že není.

Nissan si je vědom své chyby – problém je prý v tom jak auto prezentoval. Al Castignetti, vice prezident prodejů Nissanu, řekl magazínu Automotive News doslova: “…byli jsme trochu arogantní jako automobilka když jsme auto uvedli ve všech 50 státech”.

A dodal, že taktika prodejů se změní. Už nebudou čekat, až zákazníci prostě přijdou. Nebudou radit dealerům, aby prostě dávali inzeráty do novin, jako to dělali dosud se všemi ostatními modely. Bude třeba odlišný přístup. “Tohle auto se neprodává tradičními způsoby. … Musíte jít a kupce najít,” dodal Castignetti.

Dealeři i Nissan budou mít co dělat. Nissan právě v těchto týdnech rozjíždí zbrusu novou továrnu na výrobu Leafů v městečku Smyrna v Tennessee. Ta bude ročně schopna vyrábět až 150 000 aut. Kromě toho rozjede výrobu také v britském Sunderlandu.

galerie: Nissan Leaf
Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf

Bude to nový Leaf pro rok 2013 – výkonější, šetrnější, levnější. Ale podaří se pro něj najít kupce? Nissan navíc od příštího roku rozjede také výrobu elektrické dodávky , která bude např. v Barceloně sloužit jako taxi.

Společně s Renaultem, kterému se měsíčně kupodivu daří prodávat tisíce elektromobilů, by obě automobilky potřebovaly pro splnění svého plánu během následujících tří let prodat asi 1,4 milionu elektromobilů. Tedy přes 460 000 každý rok. Držíme palce, aby se to podařilo.

17 Comments on “Nissan: s elektromobily jsme to přehnali, ale nevzdáváme se”

  1. Nechapem co Castignetti
    Nechapem co Castignetti vlastne mysli. Cele mi to skor pripada ako od veci. Ak je produkt dostupny, predava sa sam. Ak je dostupnych vela podobnych produktov, treba vymyslat strategie. Elektromobil dostupny rozhodne nie je. A ako som mal moznost si skor precitat o tom s akymi pataliami ho musel kupovat jeden pan z Ciech, tak asi nie je dostupny nie len ekonomicky ale ani fyzicky 🙂

    Baterie, ci presnejsie, akumulator a teoria o tom ze auto je zatial dobre do mesta. No.. to je taka moda ze sa par krokov uz davno chodi autom a miestny drobny predajcovia maju smolu.
    Na vsetko ostatne je tu Metro, Elektricka, ..kto chce byt elektricky. Kto ekonomicky, bicykel 🙂

    Lenze konkretne v Bratislave ci okoli ako je Senec, Pezinok, .. je kvalita neosobnej prepravy otrasna, a Metro tu uz vobec nemame. A kto vie ako to je s roznymi lokalitami a okradanim cestujucich…

    Takze chceme luxus na kratke vzdialenosti a nevyhnutnost s pohodlim na dlhsie vzdialenosti. V tomto pripade by musela prestat existovat alternativa benzin a nafta aby dostali pre luxus priestor aj ine formy prepravy, pripadne to skonci tak ako vzdy len pri bicykloch a zeleznici v chudobnych krajoch penazne, bohatych realne.

    Vodik.. podla mna je buducnost co sa tyka luxusu akumulovanej energie. Chemickym akumulatorom sancu velmi nedavam.

    1. Vodik je nesmysl
      Prosim

      Vodik je nesmysl

      Prosim prestante uz omilat mantru o vodiku. Uvedomte si, ze litr kapalneho vodiku vazi 12 gramu. Takze energeticka hustota vodiku na litr je nekolikanasobne mensi nez u benzinu. Vodikova auta maji bezne nadrze na 100 litru a dojezd na to je do 400km.

      Pridejte si problem s vyrobou, prevozem, skladovanim a budoucnost konci.

      Lepsi paliva nez uhlovodiky zatim nejsou (parametry bezpecnost, jednoduchost manipulace, energeticka hustota atd.)

  2. Úplně souhlasím s
    Úplně souhlasím s článkem !Já osobně vidím jen jeden problém a tím je cena“.

    Elektromobil jakékoliv značky bych si koupil hned, popravdě Nisan Leaf zatím vypadá nejlépe. S dojezdem a nabíjením nemám nejmenší problém. Bylo by zajímavé spočítat, kolik aut nevyjede za 3 roky vůbec z města. Na ježdění po městě je to ta nejlepší alternativa – nesmrdí to, nehlučí to.

    Jak uvádí články o elektromobilech BMW – vše je už dávno vymyšlené. Můžeme jenom zlepšovat kapacitu baterií a tím dojezd. Problém jediný který je, že státy přijdou o mnoho peněz. Z ropy mají asi cca 13,8 Kč za 1 litr. Pokud ČR neprodá nadpoloviční podíl v ČEZU, tak by pro stát elektromobil nemusel být takovým nepřítelem. Sice budou vydělávat méně ale stále dobře díky akciím ČEZU.

    Pokud bude přijatelná cena elektromobilu, věřím, že nastane elektromobilová horečka.

    Chtěl bych popřát automobilkám jako je Nisan nebo Renault hodně úspěchů, protože jít a nabídnou lidem to, co chtějí je velká odvaha, když to státům moc není po srsti…
    Ať se Vám daří a ať si Váš vůz můžeme koupit co nejdříve

    1. Anonymovi: „Na ježdění po
      Anonymovi: „Na ježdění po městě je to ta nejlepší alternativa – nesmrdí to, nehlučí to.“

      Já bych to upravil?: „Na stání v zácpách po městě je to ta nejlepší alternativa – nesmrdí to, nehlučí to.“ 🙂

      Jak se nám v ČR dobře daří (ale ano) a dostali jsme tak možnost zpohodlnět, zácpy už nejsou „výsadou“ Prahy, najdete je ve stotisícových městech jako Olomouc, stejně jako v desetitisícových, jako je Šternberk.

      Cestou jsou elektrokola, elektroskútry, nebo elektrotrojkolky typu Piaggio MP 300.

      Anebo, a hlavně, kvalitní MHD. Ale to by se jí nesměly přitahovat kohoutky. Jako by mohla za to, že se do jejich řad cpou chudáci, kteří nemají navíc, než krást ve statisících a milionech do svých kapes, aby na předměstích měli barokní vily, blonďaté manželky jezdily do nákupních center v MLcích a na předloktích se jim houpaly diamantové hodinky. Divoký východ hadr. Ale věřím ve změnu, slušných je nás tu dost! 🙂

    2. V ČR jsou problémy se
      V ČR jsou problémy se začínající elektromobilitou dva, cena a hlavně „mentalita Čechů“. Češi nejsou zrovna průkopníky nových technologií a obávám se toho, že je to záležitost i poctatné části evropy. Nové technologie se nejlépe prosadí v Japonsku. Průměrný čech si řekne „proč bych kupoval nové drahé elektrické auto, když mám úsporný diesel a soused má taky a kde bych to dobíjel?? Možná….až to bude levné….tak za sto let.“ 🙂 Tento „způsob myšlení“ přímo podporuje i velké automobilky proto dále investují peníze do vývoje spalováků, převodovek, spojek. Podívejte se na Škoda auto. Mají velmi dobré prezentační elektromobily Octavia, postavené na pohonné jednotce nového Golfu, ale uvádí “ je to ještě na dlouho“. Tímto v pohodě oblbnou to „stádo ovcí“ a oni vesele nakupují nové spalováky.

    1. Zdravím, neznám cenu pro
      Zdravím, neznám cenu pro ČR (a pro příští rok má být rozhodně nižší i pro nás, interní info), ale třeba u končícího modelu iMIEV (a bratrů z PSA) se to vyplácelo po pěti letech už při najetí 90 km/den (ceny 2011) a asi 60 km/den (ceny 2012) bez jediné státní dotace!

      Takže elektromobilita coby úspora u osobních aut už funguje bez berliček.

      Kde jsou však berličky zapotřebí, je problém užitné hodnoty a pořizovací ceny. Co totiž zatím nefunguje, je použití EV s dojezdem okolo 120 km jako jediného rodinného vozidla. Dovolenou, přejezd republiky tam a zpět v jednom dni bez dlouhých prostojů, převoz velkých nákladů, to vše zatím nezvládají. Dojezd vyřeší možná infrastruktura rychlodobíječek, ale zase si budeme lágrovat baterky.

      Proto ano, přivítám finanční podporu nebo chytrý leasing (třeba pronájem baterky) na vozidlo s dojezdem >300 km. A to proto, abych nedával za vozidlo s bezpečným dojezdem 100 km, které bude po 5 letech šul nul, nyní z kapsy >750 tisíc Kč a ještě musel mít nějakého spalovacího soumara bokem.

  3. Já osobně vidím jen jeden
    Já osobně vidím jen jeden problém, a tím je cena. Jinak nemám problém ani s dojezem, ani s nabíjením..jen že se to prostě zatím nevyplatí. Jen jediná firma si může dovolit úspěšně prodávat předražené (byť velmi kvalitní) produkty. Nemusím jmenovat, že 🙂 Ale její marketingová strategie je tedy skutečně jiná, než podávání inzerátů…

Napsat komentář