Elektromobil Nissan Leaf vypadá jako úplně normální auto – tak normální, jak to jen jde. A to byl i cíl, přiblížit tím elektromobilitu běžnému zákazníkovi. Nissan má ale v rukávě schovaná další esa. Plně elektrický sporťák i městské vozítko. Obojí s výrazně originálním designem.
foto: Nissan
Redakce magazínu GreenCarReports měla to štěstí, že na nedávném autosalonu v Detroitu mohla krátce pohovořit s pánem jménem Shiro Nakamura. Shiro Nakamura je globálním šéfem designu automobilky Nissan.
Redaktorům GreenCarReports na férovku řekl, že Nissan nebyl zamýšlen jako něco designově výjimečného. Naopak, mělo jít o auto přístupné široké veřejnosti – jak cenově, tak designově. A to se podařilo. Jenže elektromobily mají podle Nakamury zároveň mnohem větší potenciál, který chce Nissan využít.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Na světě je 3523 rychlonabíječek CHAdeMO, z toho 1000 v Evropě
Není náhodou, že nás Nissan (nebo jeho luxusní značka Infiniti) už nějaký ten rok zásobují velmi zajímavými koncepty plně nebo částečně elektrických vozů. V roce 2011 na autosalonu v Ženevě to byl krásný elektrický sporťák Esflow. V témže roce na autosalonu v Tokiu pak městské elektroauto Pivo 3. A na konci loňského roku pak zcela výjimečný Bladeglider vycházející ze závoďáku DeltaWing (následovaný modelem ZEOD RC).
Obrovskou příležitost vidí Nissan podle Nakamury v in-wheel elektromotorech. Ty se objevily právě v konceptech BladeGlider a Pivo 3. Motory v kolech umožňují automobilovým designérům zaujmout k vozidlům zcela odlišný přístup než dosud. A právě niky malých městských vozítek a rychlých sporťáků by mohly z něčeho takového profitovat.
Nakamura řekl, že in-wheel elektromotory budou už brzy dostupným řešením pro sériovou výrobu. Jejich cena výrazně klesá a zlepšují se i po technologické stránce (tedy především co do hmotnosti). Navíc chce Nissan podle Nakamury vyjádřit onu „sportovní, vzrušující stránku elektromobilů“ – tedy to, co se tak dobře daří Tesla Motors.