Nissan Leaf s dojezdem až 240 km? Možná už za dva roky

Jan Horčík - 22 Duben 2014

V New Yorku nedávno skončil tamní autosalon. Šéf vývoje produktů automobilky Nissan, Andy Palmer, se tam v rozhovoru zmínil o tom, že v budoucnu nejspíš nabídnou elektromobil Nissan Leaf s delším dojezdem.auto elektromobil Nissan Leaf elektrické auto

Elektromobil Nissan Leaf se má držet stejné šestileté generační obměny jako ostatní vozy značky Nissan
foto: Nissan

V současné době má elektromobil Nissan Leaf homologovaný dojezd NEDC 199 km. Reálný dojezd se pohybuje mezi 100 a 150 km. Už dnes je ale jasné, že automobilky v budoucnu nabídnou vyšší kapacitu baterií, a tedy i vyšší dojezd svých elektrických aut.

Andy Palmer potvrdil, že o Leafu s vyšším dojezdem se vedou "intenzivní diskuse". Prakticky nezní otázka "zda", ale "kdy" a "kolik". Objevují se spekulace o navýšení kapacity baterie ze současných 24 kWh na 36 kWh nebo dokonce 42 kWh.

Po technologické stránce by nemělo jít o výrazný problém. Elektromobil Nissan Leaf byl uveden na trh na konci roku 2010, ted před déle než třemi lety. Za tu dobu technologie baterií znovu pokročila - moderní li-ion baterie jsou lehčí a levnější, než tehdy.

Ostatně, není náhoda, že Nissan nedávno zjišťoval kolik by zákazníci byli ochotni zaplatit za Leaf s dojezdem 240 km. Nissan Leaf je dnes nejprodávanějším elektromobilem v historii se 110 000 prodanými kusy (a toto číslo stále stoupá).

Pro Nissan jde navíc o úspěch i v tom smyslu, že 85 % lidí, kteří si Leaf kupují, jdou poprvé ke značce Nissan. A 80 % z nich u ní zůstane i při nákupu dalšího auta. Nissan má navíc ambice prodej svých elektromobilů v následujících letech výrazně navýšit.

Podle Palmera by k tomu měla pomoci možná i nabídka několika variant s různou kapacitou baterie, a tedy i různým dojezdem (a pochopitelně i cenou). Dočkat bychom se mohli dokonce snad už v letech 2015-2016.

Nissan je tlačen i skutečností, že do elektromobilního kolbiště vstupuje čím dál tím více automobilek, a firma si musí udržet náskok, který díky Leafu získala.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jsem zasadne proti tomu aby se elektromobily rozsirovaly a staly se masovou zalezitosti minimalne 10let. Sam mam Smart elektro a pokud by mel elektromobil kdejakej nouma uvali stat na toto dan a jsem tam kde jsem byl. Takze jeste ze je to tak nesmyslne drahe a neni nas mnoho!!

Obrázek uživatele Jolinar

hehe, zvlastni pristup, tohle jsem jeste neslysel :-D
clovek se tu stale dozvida nove veci...

Hmmm, zdá se že to je tak jak jsem si myslel. V žádném případě se nepouštět do "revoluce", ale pokračovat v extrémně pomalé evoluci.

Jinak za ty zmíněné 4roky neudělali průmyslové/EV články technologický pokrok téměř žádný.

Situace se má tak, že na 48kWh je nutné přejít na formát 18650 a překonstruovat podvozek, pro těch 42kWh platí skoro to samé = toto Nissan v dohledné době dělat nebude.

Těch 36kWh je maximum na co se dá dostat s články formátu, které Nissan používá a to opět za předpokladu zásadního překonstruování podvozku.

Podle mne další iterace Nissanu dostane 240km, ale dle NEDC a baterie bude mít do 30kWh přičemž bude v maximální míře zachován současný podvozek a současná hmotnost vozidla.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na revoluce je tady Tesla. Od tradičních automobilek to ani nelze čekat. mají nastavěné výrobní kapacity za stovky miliard na něco jiného...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Možná máte pravdu, ale já bych vsadil na změnu chemie článků a odklon od LiMn. Už tento květen začíná velkosériová výroba LiS článků. Zatím jsou přibližně na stejném výkonu jako LiMn, ale jsou mnohem lehčí, i když objemově jsou na tom lehce hůře. Uvidíme, co z toho vyleze za dva roky. Teoreticky by měly ty články být mnohem levnější, než cokoliv doposud dostupného.

V současných nejpokročilejšíc Li-ion typu NCA žádné Mn není, ale to je spíš jen taková hnidopišská poznámka. LiS už bylo anoncované před pár lety jako hotová věc a firmy typu Winston je dokonce měli chvíli v nabídce včetně cen. Dnes si vůbec neodvažuji tipovat, jestli je to vůbec ta "správná" nástupnická chemie nebo vývoj míří spíš někam směrem zinek-vzduch apod..

O NCA jsem asi zavadil já spolu s články 18650. Josef má ale pravdu v tom, že Nissan skutečně používá pytlíkové LMO články. Abych byl (jak se na diskuze na hybridu sluší) přesný pak:

Cell Description
Manufacturer: Automotive Energy Supply Corporation
Type: Lithium-ion – Laminate type
Cathode/Anode Material: LiMn2O4 with LiNiO2/Graphite

Battery Specifications
Number of Cells: 192
Cell Config.: 2 Parallel Strings of 96 in Series
Nominal Cell Voltage: 3.8 V
Nominal System Voltage: 364.8 V
Rated Pack Capacity: 66.2 Ah
Rated Pack Energy: 24 kWh
Maximum Cell Charge Voltage: 4.2 V
Minimum Cell Discharge Voltage: 2.5 V
Thermal Mgmt.: Passive, Vacuum-Sealed Unit
Pack Weight: 294 kg

Ano, Leaf pack je z doby, kdy se ještě NCA nepoužívalo a pokud se nepletu, články používají celou dobu stejné.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak jsem se snažil něco vygooglit, ale zatím to není s těmi články LiS s cyklovou životností nic moc...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je pravda, počet cyklů je zatím velká slabina, ale je to vynahrazeno možností naprostého vybíjení bez poškození článku, možností dlouhodobého skladování apod. U těchto článku nejsou potřeba drahé balancéry, zvládají nabíjení a vybíjení velkými proudy a hlavně, měly by být levné. Viz OXIS energy.

zrovna Oxis energy mi přijdou jako slušní tlachalové, ne nepodobní chlapcům z Číny. Když se prokoušete skrze jejich oslavné cáry papíru až k OXIS datasheetům tak je najednou současný stav LiS vidět v pravém světle = NCA chemie LiS stále válcuje ve většině parametrů krom hmotnostní hustoty energie(kterou ale mají konkrétně Oxis články mizernou také).

Druhý velký výrobce je SionPower a ti už mají funkční LiS články na mnohem vyšší úrovni (konkrétně 350Wh/kg je pecka).

Další zajímavá věc je, že všechny prezentované LiS články jsou v "malém" formátu (<10Ah). Troufám si tvrdit, že LiS trpí stejným problémem jako NCA a to, že zatím nikdo neumí vyrobit "velký" článek (>20Ah) s parametry jako má formát 18650.

LiS neodsuzuji, ale typické nasazení se současnými vlastnostmi vidím v létajících UAV dronech, kde je hmotností hustota energie naprosto kruciální a naopak objemu k instalaci je k dispozici obvykle celkem dost.

Obrázek uživatele Jolinar

diky za link...
btw: slovo krucialni je uplne super :-D


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?