Včera jsme informovali, že šéf výzkumu v Renaultu nepovažuje snižování hmotnosti elektromobilů za prioritu. Ilustroval to na příkladu využití CFRP u BMW i3. Uhlíková vlákna kupodivu nepovažuje za ideální řešení ani Nissan.
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz
Magazín GreenCarReports vyzpovídal na autosalonu v Tokiu šéfa globálního výzkumu a vývoje společnosti Nissan, Mitsuhiko Yamashita. Zabývali se především technologiemi v elektromobilu Nissan Leaf.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Robotický Nissan Leaf poprvé na veřejné dálnici
Nissan investuje do vývoje technologií pro své elektromobily nemalé prostředky. Kupodivu se ale soustředí primárně na pohonnou jednotku – zvenčí je Leaf docela běžné malé auto, postavené z klasických materiálů.
Podle Yamashity jsou uhlíková vlákna velmi zajímavá nová technologie. Mají ale dvě primární nevýhody, které je činí nevhodnými pro využití v automobilovém průmyslu: předně, jsou velmi drahé. A za druhé: JSOU PŘÍLIŠ ODOLNÉ.
Podle Yamashity mohou komponenty z uhlíkových vláken vydržet až 30 let. Kdo to potřebuje, že? 🙂 Yamashita doslova řekl, že oni takový materiál nepotřebují, protože pak po dobu dalších 30 let nebudou moct prodat nové auto. Je pěkné, když to někdo řekně takhle narovinu.
Nissan bude v budoucnosti více využívat hliník, vysokopevnou ocel a plastové komponenty. Podle něj je možné ušetřit hmotnost tím, že se prostě využije jiný typ kovu. Uhlíková vlákna jsou prý vhodná pro letadla, ale ne pro auta.
Elektromobil / plug-in
Elektromobil / plug-in hybrid od BMW i3 má karosérii s kompozitu, ale při Crash Testech získal 4 hvězdičeky s 5-ti možných .Kde je chyba ? Spatný návrh karoserie / podvozku ? Použití konstrukce portálových dveří připomínajících otevřenou náruč, které používá také Opel Meriva ?
http://www.hybrid.cz/bmw-i3-ma-10-000-objednavek-ale-jen-4-z-5-hvezdicek-v-crash-testu
výsledky jsou
výsledky jsou zde
http://www.euroncap.com/results/bmw/i3/533.aspx
nebo česky zde
http://www.autoforum.cz/ostatni/crash-testy-bmw-i3-ford-ecosport-mazda-3-2014-peugeot-308-a-dalsich-7-statecnych/
Mna by zaujimalo ako lahko
Mna by zaujimalo ako lahko ci tazko sa daju komponenty z uhlikovych vlaken recyklovat. Myslim si ze urcite tazsie ako hlinik a ocel.
Máte pravdu, že
Máte pravdu, že kompozitní materiály (ona to určitě bude směs) se obecně špatně recyklují. Ale většinou se to hodí do stavebnictví. Už z pohledu pevnosti a trvanlivosti. Ekologicky by to mělo být relativně neškodné, jenom, že to bude skoro nezničitelné. Dá se to použít do tvárnic, na podlahy, možná i na chodníky a do betonu (zvýšení pevnosti až o o 70%).
https://www.press.bmwgroup.com/pressclub/p/cz/pressDetail.html?title=bmw-i-karbonov%C3%A1-revoluce-1-3-recyklace-uhl%C3%ADkov%C3%BDch-kompozit%C5%AF-a-bmw-i&outputChannelId=46&id=T0141661CS&left_menu_item=node__5247
http://www.technickytydenik.cz/rubriky/archiv/uhlikove-vlakno-jako-produkt-recyklace_16717.html
To je mi ale novinka. Vůbec
To je mi ale novinka. Vůbec vtipné je, že v 30let starých knížkách o automobilech bylo přesně popsáno jak má automobil budoucnosti vypadat, přesně byla popsáná funkce a přínos stabilizačních systémů jako ABS, ESP, použití setrvačníků, dimenzování spalovacích motorů a způsoby dalšího zvyšování jejich účinnosti.
Mimochodem tam byla taky často kapitola o materiálech a ikdyž v té době již byly kompozity/CFRP známé, tak se nečekaně hovořilo výhradně o hliníku.
prilis odolne sa mysli skor
prilis odolne sa mysli skor v zmysle programovatelnej deformacie, tazko sa to nastavuje. Okrem toho kazde normalne dnes predavane auto prezije pri udrzbe 30 rokov takze ?
Neprezije kedze pracujem v
Neprezije kedze pracujem v spolocnosti na vyrobu prevodoviek a tie sa dimenzuju na 5 rokov resp 100 000 km
ja vychadzam zo skusenosti s
ja vychadzam zo skusenosti s vlastnym autom ktore ma 22 rokov a byt lepsej ocharny proti korozii tak prezije 30 rokov bez problemov, a myslim ze aj prevodovka ktora nie je vyuzivana na hrane moznosti tolko prezije samozrejme ked jej clovek dopraje vymenu oleja 🙂
Pokud s tím autem trochu
Pokud s tím autem trochu jezdíte tak po deseti letech musí mít naježděno alespoň 300.000 km, a to už pak jde jedno po druhém. Palivové čerpadlo, vstřiky, ventily, převodovka atd…
drtivou většinu těchto věcí elektromobil nemá nebo je má značně jednodušší a tam pak už ta trvanlivost karoserie hraje velkou roli z pohledu celkové životnosti stroje.
mě osobně teď čekají vstřiky a to máte 24.000,-kč, nedávno jsem měnil palivové čerpadlo 8.000,-kč hned se člověk dívá jinak na to, že by musel po deseti letech koupit novou baterii třeba za 200.000,-kč. Kdybych započítal oleje atd tak ta ekonomika najednou vyjde pro elektromobil velice zajímavě, tj. pokud se nebude kazit tak dlouhý řetězec součástek protože tam prostě nejsou mohlo by se mě oplatit si vyměnit jen baterii a fungovat vesele dalších deset let. U spalovátu už je to nerentabilní a raději koupím nový.
U elektromobilu bych také
U elektromobilu bych také jako choulostivou součástku dal kondenzátory v měniči k motoru. Ty asi bude potřeba cca po 8-10letech měnit a to bude částka v řádu kolem 10tis Kč. Ale pravda jinak toho moc není co se týče pohonu.
Cena nové baterie bude asi
Cena nové baterie bude asi dražší než 200k a v každém případě bude alespoň 2x dražší než celý nový kompletní spalovací motor. Takže taková argumentace není moc přesvědčivá.
Za těch 10letu už bude
Za těch 10letu už bude stát třeba čtvrtinu.
A nebo také dvojnásobek
A nebo také dvojnásobek toho, co stojí dnes. Zatím to tak vypadá. Žádná výrazná sleva baterií se za posledních několik let nekoná. Tak uvidíme.
Výrobní kapacity těch
Výrobní kapacity těch baterií jsou pořád strašně maličké oproti potřebám ve světě. Tohle ale nemůže trvat věčně, konkurence nespí a samsung si od panasonicu jen tak tenhle segment vzít nenechá. Přece jenom jsou to miliardy dolarů v jednom jediném typu výrobku.
Tak to se velmi pletete,
Tak to se velmi pletete, protože pravý opak je pravdou. Ten skok je přímo obrovský. Akorát se to netýká čínských lifepo4 článků prodávaných po kusech v maloobchodě.