Nissan Deltawing opět vyráží na závodní dráhu

Tým kolem radikálního Nissanu DeltaWing podle vlastních slov „ještě musí něco dokončit“… Po nešetrném červnovém vyřazení ze slavného závodu 24 hodin Le Mans se miláček fanoušků vrátí, aby započatou práci dokončil v rámci závodu Petit Le Mans, který je menším bratříčkem francouzského podniku.

Nissan Deltawing nápadně připomíná Batmobil.
foto: Nissan

Průkopnický Nissan DeltaWing ve tvaru šipky, který si před třemi měsíci získal srdce 240 000 fanoušků v závodě 24 hodin Le Mans, se na závodní trať vrátí příští měsíc (17. – 20. října) v rámci finále seriálu American Le Mans na okruhu Road Atlanta v USA.

Oznámil to dnes místopředseda společnosti Nissan Americas Bill Krueger v severoamerickém ústředí společnosti Nissan v Nashvillu, Tennessee.

Nissan DeltaWing, navržený a zkonstruovaný tak, aby mohl slavný závod 24 hodin Le Mans absolvovat s polovičním množstvím paliva a poloviční frekvencí výměny pneumatik oproti současným sportovním prototypům, byl z francouzské vytrvalostní klasiky nucen odstoupit po šesti hodinách z důvodu kolize s jiným vozem.

Situace, kdy se japonský závodník týmu Nismo Satoshi Motoyama na krajnici závodního okruhu v Le Mans po dobu 90 minut hrdinsky snažil opravit poškození vzniklá v důsledku nárazu, než musel uznat porážku, získala týmu masivní podporu fanoušků. Jejich přání, aby se vůz vrátil na závodní trať, bude nyní vyslyšeno.

V důsledku stávajících závazků na závodních okruzích nebude pro prestižní závod Petit Le Mans, který je součástí seriálu ALMS, k dispozici žádný z tří jezdců, kteří Nissan DeltaWing sedlali v Le Mans (Motoyama, Marino Franchitti a Michael Krumm). Na okruhu Road Atlanta proto za volant vozu usedne Španěl Lucas Ordoñez, vítěz originálního programu Nissan GT Academy, a spolu s ním Gunnar Jeannette, vítěz seriálu American Le Mans za rok 2011 ve třídě PC.

Darren Cox, generální ředitel společnosti Nissan Europe, uvedl: „Le Mans pro nás bylo velkým úspěchem – vůz zvládl vše, co jsme chtěli, a ještě více, což bylo důkazem toho, že průkopnická technologie, kterou jsme testovali v nejveřejnější laboratoři na světě, funguje a je životaschopným řešením pro budoucí udržitelnost motoristického sportu.

Jedinou věcí, která nedopadla podle našich představ, byl způsob, jakým pro nás závod skončil, což jsme vůbec nemohli ovlivnit. Vzhledem k tomu, že jsme prokázali funkčnost technologie, nebyli jsme až tak zklamáni. Uchvátilo nás ale množství podpory a dobré vůle, jíž se nám dostalo ze strany fanoušků, a proto vůči nim cítíme závazek pustit se do závodění znovu.

Jsem velmi hrdý na to, že za volantem vozu dostane šanci Lucas – program GT Academy je velkou inovací, která elitářský sport, jakým automobilové závody jsou, jedinečným způsobem zpřístupňuje všem, včetně těch, kteří nemají přístup k bohatým rozpočtům a velkým sponzorům. Lucas je živoucím důkazem toho, že tenhle přístup funguje.

S nadšením vítáme do týmu Nissan DeltaWing také Gunnara. Je loňským vítězem seriálu American Le Mans a zná okruh Road Atlanta jako své boty, takže pro tým je skvělou posilou.“

Tým věří, že desetihodinový závod Petit Le Mans v délce 1000 mil je pro Nissan DeltaWing skvělou akcí nejen co se týče projetí cílem, po němž touží fanoušci, ale také pokud jde o prokázání zdatnosti vozu na tradičnější trati. Ta je protikladem vysokorychlostního okruhu v Le Mans a využívá i veřejných silnic.

Zpráva přichází v době, kdy bylo oznámeno, že v rámci splynutí ALMS s dalším významným seriálem automobilových závodů GRAND-AM Road Racing bude v pravidlech nového šampionátu, který by měl začít v roce 2014, vyhrazeno místo pro Nissan Delta Wing.

Tým Nissan DeltaWing je tvořen skupinou klíčových partnerů, mezi něž patří americký podnikatel v oblasti motoristického sportu Don Panoz, patron projektu a vlastník týmu v soutěži 500 mil Indianapolis Chip Ganassi, designér Ben Bowlby, společnost Michelin jako dodavatel pneumatik, organizace Dana Gurneyho All American Racers a závodní tým Duncana Daytona Highcroft Racing.

auto Nissan Deltawing

Panoz, který stál za přípravou „Projektu 56″, pod jehož vlajkou začal model DeltaWing svou cestu do Le Mans, k tomu dodal: „Závod Petit Le Mans si vybudoval pověst jednoho z největších závodů sportovních vozů na světě. Tento vůz podporovala každá část společnosti Nissan a myslím si, že fanoušci rádi uvidí to, co časopis Racer nazval „vozem, který mění pravidla hry“.

V rámci dohody o sloučení seriálů ALMS a GRAND-AM se DeltaWing v roce 2013 bude moci účastnit seriálu American Le Mans. Bude nutno splnit standardy týkající se bezpečnosti a výkonu, nejprve je ale třeba je přezkoumat. Od roku 2014 bude nový seriál závodů zahrnovat prototypy ze závodů Daytona a Le Mans, a možná i DeltaWing.“

Vizionářský tvůrce Nissanu Deltawing, Ben Bowlby, mezitím poznamenal: „Na závodě Petit Le Mans budeme mít šanci ukázat americkým fanouškům, jak atraktivní tenhle vůz je. Zároveň ale získáme také možnost prověřit, že funguje i na sevřenější a kroucenější trati, než je plochá závodní dráha ve stylu Le Mans, kde lze dosahovat rychlosti až 300 km/h. Je pro nás důležité získat zkušenosti z okruhu a mít zpětnou vazbu z testů a od jezdce, abychom mohli celou koncepci spolehlivě prověřit.“

Společnost Nissan se stala zakládajícím partnerem projektu DeltaWing letos v březnu a tým poté čelil velké výzvě, aby experimentální vůz Nissan DeltaWing se speciálně vyvinutým motorem Nissan DIG-T o objemu 1,6 litru připravil pro vyčerpávající závod 24 hodin Le Mans.

Projekt poskytl společnosti Nissan testovací platformu pro vývoj budoucích inovací, které bude možno přenést do globálních programů společnosti pro motoristický sport, stejně jako do budoucích silničních vozů. Tak tomu bude i v případě závodu Petit Le Mans, neboť během závodu bude zkoušena nová technologie a partner týmu, společnost Michelin, bude pokračovat ve vývoji zakázkových pneumatik zkonstruovaných speciálně pro Nissan DeltaWing.

Z údajů o spotřebě paliva a opotřebení pneumatik, které byly získány během více než 6 hodin závodu v Le Mans, vyplývá, že vůz byl na nejlepší cestě ke splnění svého cíle, tedy dokončení závodu 24 hodin Le Mans s poloviční porcí paliva a frekvencí výměny pneumatik oproti ostatním účastníkům.

Data získaná ze standardního vozu třídy LMP2 v Le Mans ukázala spotřebu 2350 litrů paliva a potřebu měnit pneumatiky každých 300 mil. To představuje spotřebu 9 sad pneumatik během celého závodu. A zatímco spotřeba vozu třídy LMP2 se tak pohybovala na úrovni 5 MPG (47 l/100 km), Nissan DeltaWing závodil se spotřebou 10,7 MPG (22 l/100 km).

Pozice inovačního lídra v oblasti motoristického sportu není pro společnost Nissan ničím novým – její program GT Academy se ukázal být jedinečným odrazovým můstkem od hraní na herních konzolích na gauči ke skutečné kariéře závodního jezdce.

Lucas Ordoñez se stal prvním vítězem programu v roce 2008 a o tři roky později debutoval v seriálu 24 hodin Le Mans a dokázal se dostat na pódium ve třídě LPM2, jíž dominoval výkon motorů značky Nissan. Španěl byl poté mezi hrstkou jezdců, kteří zkraje tohoto roku testovali Nissan DeltaWing během jeho rychlého vývoje.

tisková zpráva

Napsat komentář