Čína hladoví po nových autech – stala se největším automobilovým trhem na světě. Zároveň ale tamní mnohamilionová města trpí kritickým znečištěním ovzduší. Pomocí mají nové elektromobily a především dotace na jejich nákup.
foto: Daimler
Nissan i Daimler uvádějí své „čínské“ elektromobily na tamní trh právě v době, kdy čínská vláda zavádí další nové dotace k nákupu elektrických aut. Už dnes je možné získat na elektromobil dotaci, která sníží jeho cenu o třetinu.
Od příštího měsíce budou navíc elektrická auta (plug-in hybridy, hybridy, auta na vodík a elektromobily) v Číně zcela osvobozena od daně z přidané hodnoty! To opět výrazně sníží jejich pořizovací cenu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Čínská města nakupují elektrické autobusy po tisících
Elektromobil Denza EV je dílem společného podniku čínské automobilky BYD a německého Daimleru. Výrobní linka v Šen-čenu má kapacitu 40 000 aut ročně. V současné době pochopitelně není plně využita, protože tolik elektromobilů se v Číně zatím ani zdaleka neprodá.
foto: Daimler
Do roku 2018 by ale podle některých odhadů mohl čínský trh narůst na 400 000 elektromobilů ročně. A Denza EV chce mít 15% podíl, tedy prodat kolem 60 000 aut ročně. Specifikace vůbec nejsou špatné: Denza EV má dojezd až 300 km na jedno nabití, a to především díky 47,5kWh baterii. To je více než má Nissan Leaf (24 kWh) a méně než má Tesla Model S (60/85 kWh).
Elektromobil Venucia e30 je zase společným dílem japonského Nissanu a čínského Dongfengu. Vlastně jde o čínskou verzi populárního elektromobilu Nissan Leaf. Jeho cena začíná na 267 800 čínských juanů, zatímco Denza EV stojí 369 000 juanů (před všemi dotacemi).
foto: Daimler
„Čínský Leaf“ na první pohled působí levněji, zejména interiér, a také nabízí nižší dojezd: 180 km. Během roku 2014 se začne prodávat v devíti městech: Pekingu, Šanghaji, Kantonu, Šen-čenu, Dalianu, Wuhanu, Tchien-ťin, Čeng-čou a Chang-čou. Ač jde jen o devět měst, jejich celkový počet obyvatel se blíží 100 milionům.