Japonský Nissan má dnes na silnicích flotilu více než 400 000 elektromobilů Nissan Leaf. Díky tomu má k dispozici cenná data týkající se degradace a životnosti baterií.
foto: Nissan
Elektromobily Nissan Leaf, zejména jejich bateriový systém, bývají čeasto kritizovány kvůli absenci aktivního tepelného managementu. Mají díky tomu ostatně problémy s přehříváním a snižováním výkonu i zpomalováním nabíjení. Přesto se Nissan aktuálně pochlubil zajímavým číslem.
NEPŘEHLÉDNĚTE Nissan Leaf Plus s 62kWh baterií a dojezdem 363 km
Baterie elektromobilů Leaf podle rozhovoru s Franciscem Carranzou, ředitelem Renault-Nissan Energy Services, přežijí samotné auto o 10-12 let. Životnost průměrného Leafu je podle Nissanu asi 10 let.
To znamená, že baterie mohou mít celkovou životnost 20-22 let. Po takové době už ale nejspíš budou prakticky nevyužitelné a určené k recyklaci. Nissan v současné době hledá cesty, jak vysloužilé baterie dále zpracovávat – jak po konci využití ve vozidle, tak po konci celkové životnosti.
Nedávno například představil kempovací přívěs Nissan x OPUS, který využívá právě vysloužilé baterie. Také vybudoval největší evropskou baterku pro stadion Johan Cruijff ArenA, právě s využitím jak nových, tak vysloužilých bateriií ze svých elektromobilů.
Prosim co znamena u Leafu ze teplota baterie je na 90%. co to
Prosim co znamena u Leafu ze teplota baterie je na 90%. co to znamena ve °C?
mam ioniqa a jeste nikdy jsem se nedostal s teplotou baterie nad 41°C.
to je článok jak ***!
na inom fóre jeho majiteľ popisoval
to je článok jak ***!
na inom fóre jeho majiteľ popisoval svoje zážitky z jazdenia 24 a neskôr i s 30kWh. peripetie s jazdou a „rýchlo“ nabíjaním v zime, úbytkom kapacity pri prekonaní 3roky 100kkm.a sklamanie, že s batériou neurobili NIČ. bol prvý, kto popísar rapidgate pri skúšobnej ceste k moru. nedlho potom iný majiteľ vyskúšal trik – prvé nabitie doma v noci, druhé a tretie rýchlo, štvrté pomalé spojené s prehliadkou pamätihodností …
a nie je bez povšimnutia, že EV neopustili.
Pár článků už jsme dříve na toto téma měli. Viz.
Pár článků už jsme dříve na toto téma měli. Viz. UŽIVATELSKÝ TEST: Jak slouží nový Nissan Leaf s 40kWh baterií jako elektro-taxík? nebo První český majitel elektromobilu Nissan Leaf: zkušenosti po 20 000 km.
už tady bylo článků o cestách Leafem do zahraničí dost,
už tady bylo článků o cestách Leafem do zahraničí dost, stačí kouknout trošku do historie 🙂 Itálie, Chorvatsko jezdíme normálně, s e-NV i k Atlantiku.
Švára má na leafu 2012 najeto cca 80.000 a baterie už jen
Švára má na leafu 2012 najeto cca 80.000 a baterie už jen 9 dílků, tedy pod 75%. Takže ne, že baterie přežije auto o 10 let, ale po 7-mi letech začíná být auto těžce použitelné. Když se podíváte na inzeráty, tak verze s 30kWh baterií je na tom co se týče degradace ještě tragičtěji.
Nemáte někdo zkušenost, jestli nissan, či někdo jiný umí za rozumné peníze baterii vyměnit?
Já mám leafa 2014 a najeto 105 000km. Baterka pořád stjný
Já mám leafa 2014 a najeto 105 000km. Baterka pořád stjný dojrzd. Ono prostě záleží jak s čím zacházíte. Já nabíjím cca z 98% pomalým nabíjením a je to znát. Pořád 12čárek.
Kdyz jsme ho kupovali tak uz mel jednu carku dole a
Kdyz jsme ho kupovali tak uz mel jednu carku dole a diagnostika ukazovala pocet rychlych nabijeni 2. Rika se ze u pozdejsich rocniku byla lepsi baterka ale u 30 kWh zase tragoska
Muj Leaf 2013 facelift ma pres 43.000 km a baterka v pohode.
Muj Leaf 2013 facelift ma pres 43.000 km a baterka v pohode. 12/12 dilku. Dalsi 4 roky nepredpokladam neco zasadniho. Takze podle meho je 10 let uplne v pohode.
Totalni OT, ale dobry podnik je treba pochvalit.
Pokud
Totalni OT, ale dobry podnik je treba pochvalit.
Pokud pojedete po trase Hradec-Mohelnice, jako rada dalsich muzu jen doporucit nabijecku pro posadku auta u Vysokeho Myta (Smokehouse? – bbq v americkem stylu). Jidlo super, jen pas v aute pri odjezdu trosku tlacil pres bricho 😉
U nabijeciho stojanu bylo prazdno, asi vsichni cili na Lidl v Hradci zdarma (tam naopak stala vcera odpoledne dve auta, kdyz jsme jeli kolem).
Souhlas, taky jsem tam nabíjel. Jedinou nevýhodou je, že je
Souhlas, taky jsem tam nabíjel. Jedinou nevýhodou je, že je tam obvykle dost plno. Myšleno v restauraci. Ceny za nabíjení jsou lidové.
To jo. Kdyz jsme prisli, tak byl volny jeden maly stolek, pak
To jo. Kdyz jsme prisli, tak byl volny jeden maly stolek, pak se to docela vyprazdnilo. Ale bylo pomerne pozde, kolem treti.
Zas na druhou stranu, plna restaurace skyta jakous takous zaruku, ze clovek nedostane nejaky blaf.
Děkujeme p. Kubišovi.
Děkujeme p. Kubišovi.
S novým Nissanem Leaf 40kWh mám, za 6 měsíců, najeto už
S novým Nissanem Leaf 40kWh mám, za 6 měsíců, najeto už 20tis. km a jezdím i dálky 700km/den. S autem se dá BEZ PROBLÉMŮ ujet v kuse 500km/den. Naposledy jsme jeli Berlín na závody elektro formulí. Ujeli jsme 530km a baterie už měla teplotu na ukazateli 90% tzn. akorát tak čas na ukončení denní cesty. Nissan upravil SW a tím sice zrychlil nabíjení při zahřáté baterii, ale na druhou stranu snížil ochranu baterie. Osobně bych uvítal, kdyby to vrátili zpátky. Životnost baterie je pro mě důležitější něž ušetření 15min na cestě. Ideální by bylo, kdyby dali řidiči možnost upravit si rychlost rychlonabíjení, stejně jako to má prý e-Golf.
Otazka je, jak rychle pujde ta teplota nahoru, az zase v lete
Otazka je, jak rychle pujde ta teplota nahoru, az zase v lete uderi tricitky. Ale snad alespon jedno nabijeni by melo byt bez problemu.
EDIT: Kolik byl ten Berlin, dve nabijeni? Dik
Bez problémů a maximální rychlostí auto nabijete v zimě
Bez problémů a maximální rychlostí auto nabijete v zimě 3x a v létě to vidím na 2x. V zimě tedy pohodlně ujedete 500km, v létě 400km za den v kuse.
Berlín bysme dali v pohodě jedním s 15min. nabíjením. Jeli jsme dálniční rychlostí 100km/h. V polovině cesty byla rychonabíječka u McDonalds, tak jsme šli na kafe a nabíjeli 25min. takže pohoda. Video – https://youtu.be/hUu6PgAuND4
Jet po dalnici stovkou, to bych asi vykvetl 😉 Ale chapu proc
Jet po dalnici stovkou, to bych asi vykvetl 😉 Ale chapu proc to tak je. Na video kouknu vecer, dik.
Rychlost 100km/h po dálnici je pohoda, navíc využívám
Rychlost 100km/h po dálnici je pohoda, navíc využívám autopilota, takže jedu jako spolujezdec 😉 V Norsku a Švédsku je max. rychlost na dálnici 110km/h, takže mých 100km/h zase taková tragédie není. Hodně lidí by se divilo, kolik aut jede po dálnici kolem 100km/h. Když jezdíte 130km/h a víc, tak to nevnímáte, ale vidím to tak na 50% aut jede po dálnici kolem 100km/h. Úspora na palivu i u spalováků je velká a stres z cestování také mnohem menší.
Když jsem měl v zimě na 12dní půjčeného Leafa 2 a
Když jsem měl v zimě na 12dní půjčeného Leafa 2 a jezdil po dálnicích 110-115km/hod na tempomat, tak jsem se také divil kolik (spalovacích) aut jsem dojížděl a musel předjet 🙂
Ano, zejména hodně kamionů. Těm to víc nejede.
Ano, zejména hodně kamionů. Těm to víc nejede.
Já tak jezdím i naftovým S-Maxem. Je to pohodlnější,
Já tak jezdím i naftovým S-Maxem. Je to pohodlnější, menší hlučnost apod.
Každému podle jeho gusta.
Každému podle jeho gusta.
Tak kamionů taky, ale měl jsem na mysli osobní auta.
Tak kamionů taky, ale měl jsem na mysli osobní auta.
vite ono je dobre si to spocitat. za jak dlouho dojedete do
vite ono je dobre si to spocitat. za jak dlouho dojedete do cile s rychlosti na dalnici 130km/h a za jak dlouho kdyz jedete 100km/h ten rozdil neni tak velky a tech par minut mi za to honeni fakt nestoji. navic jizdu s EV si uzivam. takze jsem jsem rad ze muzu v aute sedet dele ;).
jeduli Praha-ostrava tak cesta me trva 4.5hod i s nabijenim a to jedu na dalnici 110km/h. kdybych jel 130km/h tak by cesta trvala 4.25h. tose nevyplati.
No nevim, ale rychlost 130 na dálnici mi nepřijde jako
No nevim, ale rychlost 130 na dálnici mi nepřijde jako nějaké honění, to je pohodová cestovní rychlost. Spíš mi to u majitelů EV přijde jako kecy a z nouze ctnost, protože ten rozdíl ve spotřebě je už dost velký. Když jedu déle, tak už mi pak i těch 130 přijde jako loudani. Zase záleží i na autě, někde je i ta stovka utrpení 🙂
Kámoš mi jednou vysvětloval že jednou z hlavních
Kámoš mi jednou vysvětloval že jednou z hlavních předností ev pro něj je, že si po dobu nabíjení může číst nebo pracovat. Někdy to je úsměvné.
To mohu klidně i se spalovakem, dát si během cesty pauzu a
To mohu klidně i se spalovakem, dát si během cesty pauzu a číst si. Ale proč bych to, proboha, dělal?
A co zkusit sjet z dálnice a jet 50? To byste v autě
A co zkusit sjet z dálnice a jet 50? To byste v autě strávil ještě víc času. 🙂
No tak tuhle blbost jsem ani nekomentoval… Užívat si
No tak tuhle blbost jsem ani nekomentoval… Užívat si jízdu po dálnici, stovkou a ještě Praha – Ostrava, to už chce fakt silnou naturu 🙂
po D1 zasadne nejezdim.
po D1 zasadne nejezdim.
Já nepsal D1, psal jsem Praha – Ostrava, to jste zmiňoval v
Já nepsal D1, psal jsem Praha – Ostrava, to jste zmiňoval v příspěvku předtím. Podstatné je to „užívání si“ jízdy po dálnici nějakých přes 300 km stovkou, to mi nejde do hlavy. Ale tak, lidi jsme různí 🙂
psal jsem o D1 proto aby bylo jasno ze cela cesta neni jen po
psal jsem o D1 proto aby bylo jasno ze cela cesta neni jen po dalnici a tedy neni to tak nepredstavitelne. Verte ze i pro me je totalne neprdestavitelne ze bych jel 3.5hod v kuse po dalnici. navic po te komedii D1….
Pokud dobre pocitam, tak pro 100/130 je to 15 minut rozdil na
Pokud dobre pocitam, tak pro 100/130 je to 15 minut rozdil na kazdych 100km (v realu to bude o neco jinak, protoze ani v jednom pripade se ta auta nepohybuji takovou prumernou rychlosti). Cili na te fiktivni trase Pha-Ostrava je to hodina navic, po kterou je treba se soustredit na rizeni. Ale jak rikam, kazdemu, co je ho jest, pokud si nekdo uziva cumeni do zadku kamionu vepredu, neuroz jako ja 😉 vzadu (kdyz tou stovkou predjizdi kamion jedouci 90) a stromu po stranach na trase kterou jede po stodvacatesedme, proc ne.
Ta vyhodnost bude samozrejme zalezet na aute, u TMX (s velkou baterkou) nekdo (Bjorn?) napocital, ze optimum z hlediska celkoveho casu na ceste je kolem 150, u TMS pry dokonce kolem 170.
Nechapu jak to delate. Me uz nahrali posledni soft a stejne
Nechapu jak to delate. Me uz nahrali posledni soft a stejne prvni nabijeni 44kW druhe 36kW a treti uz jen neco pres 20kW. Pritom vsechny nabijeni kratke, dohromady 22kWh a venku bylo myslim do 10stupnu.
Nejdulezitejsi je vyrazit s vychlazenou baterkou. Nabiju 24h
Nejdulezitejsi je vyrazit s vychlazenou baterkou. Nabiju 24h dopredu 80% na CEZu, necham auto stat a tesne pred jizdou nabiju AC 3kW do 100%. Po dalnici max 100km/h a bez zbytecnych akceleraci, z kopce na dalnici davam neutral.
Me prijde, ze mi to omezuje bez ohledu na teplotu baterky jen
Me prijde, ze mi to omezuje bez ohledu na teplotu baterky jen podle poctu DC nabijeni v tom dni.
Napriklad tady
https://postimg.cc/ftKg85S9
je videt, ze teplota neni ani ve 3/4 a pritom nabiji jen 27kW
https://postimg.cc/n9hSg7qw
S tým neutrálom za jazdy by som bol trochu viac opatrný.
S tým neutrálom za jazdy by som bol trochu viac opatrný. Už to tu niekto spomínal, že to spôsobilo zničenie meniča alebo niečo také dosť drahé. BL motory stále generujú nejaké napätie ak sú v pohybe.
Ja to tiež už radšej pre istotu nerobím a plachtiť som sa naučil so zaradeným D-čkom. Chce to len trochu cviku.
Takze uz tam problemy nejsou s tim prehrivanim?
Premejslel
Takze uz tam problemy nejsou s tim prehrivanim?
Premejslel jsem o Leafu + , jestli je trdy schopen dat dve az tri nabiti za sebou pri normalnich rychlostech po dalnici 130.
2-3 rychlonabijeni da, ale jen pri tyhlosti 100km/h, kdy
2-3 rychlonabijeni da, ale jen pri tyhlosti 100km/h, kdy teplota za jizdy klesne z 90% na 80%. Pri 130km/h lze rychlonabijet jen 1x a dost tzn. dojezd cca 200-250km. Pri 130km/h teplota roste.
Tak to je fakt super.
Tak to je fakt super.
Tak to už chápu tu stovku po dálnici, rychleji byste moc
Tak to už chápu tu stovku po dálnici, rychleji byste moc daleko nedojel. Nechápu to, takhle to zmršit, přitom Leaf není malé městské auto, dalo by se klidně užívat jako rodinné auto. Ale takto…
To bol jednoznačný zámer Nissanu skriplit EV za každú
To bol jednoznačný zámer Nissanu skriplit EV za každú cenu. Myslíte, že nevedia urobit teplotný management, ked to dokázal Fiat so svojim nechceným EV, 500e ?!
V Nissane e-NV200 to urobili, ale funguje iba keď sa auto nabíja so zapnutým „zapalovaním“
https://www.mojelektromobil.sk/ako-vyrabat-predavat-elektromobily-blog/
P.S. rýchlosť 100km/hod, ktorá je vidieť v Nissane, je v skutočnosti 93-94km/hod.
resil jsem stejnou otazku ale ty nissany nejsou nic moc. sice
resil jsem stejnou otazku ale ty nissany nejsou nic moc. sice clanek hovori o zivotnosti baterii, ale je mnoho negativnich ohlasu ze bateri nissanu jsou katastrofa. mizerna zivotnostasi take na vine je asi i ten neteplotni nemanagement. ja jsem sel do ioniqa. tam je to uplne o necem jinem. a ted azz bude ten novy s 40kw baterii to bude teprv pohodka. navic nissan uvadi 40kw baterii ale ve skutecnosti uzitna kapacita je o dost mene. naproti tomu hyundai uvadi u soucasneho modelu 28kw baterii ale ta ma ve skutecnosti 31.5kwh. stejne to je i s tema novejsima. nissan proste uvadi celou kapaitu a hyundai uvadi tu skutecnou uzitnou kapacitu.
velke plus pro hyu. a jestli mate vice penez bezte do tesly m3.
No mně spíše zaráží ta očekávaná životnost Leafu 10
No mně spíše zaráží ta očekávaná životnost Leafu 10 let, to není ani polovina životnosti spalovaku
Taky nechápu, když tam neřeší tu baterku, kdo a proč by
Taky nechápu, když tam neřeší tu baterku, kdo a proč by odstavoval elektromobil, když má baterku ok. Chápu mám na to a chci něco lepšího, ale zase se to dá prodat někomu kdo to má jen na poskakování, leda že by ta cena zbytkové baterky byla tak velká , že to auto na bazorovém trhu nemělo tu cenu.
Ono tam urcite bude taky nejake procento bouracek, ktere tu
Ono tam urcite bude taky nejake procento bouracek, ktere tu prumenou zivotnost potahnou dolu.
Tak myslím že nemůžou mít tyto data. Nebo je některý
Tak myslím že nemůžou mít tyto data. Nebo je některý Leaf starší než 10 let?
Taky me to zaujalo, tak jsem se dival do originalniho zdroje
Taky me to zaujalo, tak jsem se dival do originalniho zdroje a anglicka formulace na me pusobi, ze je to prumer obecne pro auta, ne specificky pro Leafy. Tezko rict.
Myslim, ze prvni leafy jsou 2011.
Zivotnost aut v Cesku nesmite brat jako prumer v Evrope. V
Zivotnost aut v Cesku nesmite brat jako prumer v Evrope. V Nemecku se zbavuji kvuli danim aut i mnohem mladsich. Zato na Kube jsou zase mistri v udrzovani veteranu. Nojo, socik vytrenoval lidi zit v askezi.
Eh, prumerne stari auta v nemecku je skoro 10 let, aby to
Eh, prumerne stari auta v nemecku je skoro 10 let, aby to vyslo tak prumerne auto se musi dozit cca 20 let.
A ty auta kterych se zbavuji nejdou do srotu, ale prodaji se dal zpravidla do vychodnejsich zemi…
tomu nevěřím, i když bych chtěl….
tomu nevěřím, i když bych chtěl….
Proč?
Obdobná informace se začíná objevovat čím dál
Proč?
Obdobná informace se začíná objevovat čím dál častěji. I kdybych pominul individuální heroické výkony některých Tesel, takže mám i já obdobnou soukromou zkušenost.
Máme jednoho z nejstarších P-Ionů (letos mu bude 9 let) a z původních 16kWh (ano je to ještě ten před změnou evropských modelů) mám stále využitelnou kapacit někde okolo 12kWh. Pokud nenastane nějaká skoková degradace a lineárně to bude pokračovat dál, tak je auto ještě roky využitelné (protože má / naše) denní potřeba je okolo 75km a to zvládá hravě. Bezpečně ujede 100km a s vypětím všech sil bych si troufal (v létě) atakovat 120km.
No a obdobné zkušenosti hlásí lidé nejen od Trojčat, ale i třeba ZOE, či Leaf I.
Absencia teplotného managementu u leafov je jedna z hlavných
Absencia teplotného managementu u leafov je jedna z hlavných príčin degradácie. Najviac je to vidno u dovezených leafov z Kalifornie. Všetky, ktoré som preliezol tak mali max. 8 paličiek z 12 a to boli 4 roky staré autá. U nás to nebude také akútne ale aj to nie je úplne to pravé. Prehrievanie tej baterke veľmi neprospieva, to je isté.
Přehřívá se až po ujetí více než 500km v kuse, takže
Přehřívá se až po ujetí více než 500km v kuse, takže to zase takový problém není. Lidí, kteří s Leafem jezdí tyto vzdálenosti moc nebude. Já jsem tedy jeden z nich :-), ale i přes 6 takových cest za 6 měsíců a ujetí 20tis. km mám pořád 12 dílků z 12ti. I s tím se však dá cestovat dál, nad 500km/den. Jen vždy před rychlonabíjením čekám 15-20min na pokles teploty baterie na 70% ukazatele a rychonabíjím až do zahřátí na 90% a ihned nabíjení ukončuji.
Díky za dovzdělání. Vůbec jsem netušil že se baterie po
Díky za dovzdělání. Vůbec jsem netušil že se baterie po ujetí delší vzdálenosti přehřívají a že kromě čekání na nabití je nutné ještě čekat na snížení teploty. Takže jet s tím k moři raději ne?
Je to specifikum Leafa a pár dalších aut s absencí
Je to specifikum Leafa a pár dalších aut s absencí aktivního chlazení baterie.
I spalovakem jsme jezdili k mori 1.100km s prespanim na pul
I spalovakem jsme jezdili k mori 1.100km s prespanim na pul cesty. Elektromobilem to udelame stejne. Nejezdim na noc, jezdim na pohodu, zastavujeme na obed a kafe.
Takto dlouhou trasu jsem jel jednou, taky do Chorvatska k
Takto dlouhou trasu jsem jel jednou, taky do Chorvatska k moři (poprvé a asi naposled). Vyrazili jsme v 10 večer (pátek) a na místě jsme byli asi v jednu odpoledne následujícího dne (sobota). Ale byli jsme v autě dva řidiči, takže jsme se střídali. Největší zdržení bylo na hranicích Slovinsko-Chorvatsko, jinak to jelo pěkně, dávali jsme si pauzy. Nevím jak bych to jel EV a ještě tím Leafem, tam je to přespání opravdu nutnost. A taky jsem jel na pohodu, dálnice kolem 130, žádný spěch.
S Leafem v pohode. Ano, nabijite, ale kdyz s tim pocitate a
S Leafem v pohode. Ano, nabijite, ale kdyz s tim pocitate a vyuzijete to na obed a kafe, tak je to celkem vpohode. Jasne, spalovakem to je bez cekani. Neni to pro kazdeho.
Mě spíš zajímalo jestli se s tím těch 1000 dá ujet a za
Mě spíš zajímalo jestli se s tím těch 1000 dá ujet a za cenu jakého kompromisu. Taky někdy jedu třeba na třikrát, pokud mám chuť a je v okolí něco zajímavého. Jindy to jedu najednou, třeba jen s jednou zastávkou, když je mi to příjemné.
Jestli potrebujete jezdit 1.000km, tak si kupte Teslu. Leaf na
Jestli potrebujete jezdit 1.000km, tak si kupte Teslu. Leaf na to neni. Tam je optimal 500km a nam to staci. Cestu 1.000km v kuse uz nejezdim. Uzil jsem si to v mladi 😉
Se dají zabít dvě mouchy jednou ranou. Čekám až se
Se dají zabít dvě mouchy jednou ranou. Čekám až se uvolní obsazená nabíječka a zároveň chladím baterku.
K nezaplacení.
K nezaplacení.
To som mal na mysli 24 a 30kWh verzie Leaf I. A skôr
To som mal na mysli 24 a 30kWh verzie Leaf I. A skôr dlhodobý vplyv vysokej vonkajšej teploty v Kalifornii a v lete u nás.
kdyby tady bylo používané Forum, tak by se dalo krásně
kdyby tady bylo používané Forum, tak by se dalo krásně dohledat jak se Leaf přehřívá už při rychlosti 115 km v hodině a 2x rychlonabíjení, takhle bohužel.