Německý autoklub ADAC rozšířil svůj vozový park o vodíkové auto Toyota Mirai

Německý autoklub ADAC rozšířil svůj vozový park o vodíkový vůz Toyota Mirai. Provozovat jej budou zaměstnanci pobočky klubu v severním Bavorsku.

V loňských silničních testech ADAC dosáhl model Mirai dojezdu 484 km, což předčilo většinu elektromobilů poháněných standardními bateriemi.
foto: Toyota

Toyota Mirai je na německém trhu od roku 2015. Celkem 45 těchto vozů využívá ride-sharingová firma CleverShuttle, která tak má jednu z největších flotil vodíkových aut na světě.

Její auta od roku 2017 najela již více než pět milionů kilometrů. Ve čtyřech Mirai jezdí i berlínští hasiči a několik vozů využívá i německá policie. Například v Londýně jezdí více než desítkou aut tamní metropolitní policie.

Oproti desítkám minut dobíjení standardních elektromobilů stačí k natankování vodíkového Mirai pouze pět minut. V Německu je možné tankovat vodík na zhruba 90 místech a jejich počet dále roste.

Do roku 2021 tam má být 130 čerpacích stanic. V celé Evropě je nyní kolem 200 čerpacích míst, v Česku zatím nefunguje ani jedno.

Česko stále čeká

První stanici by měl v tuzemsku letos vybudovat Unipetrol. Celkově má v přípravě tři stanice v Praze, Litvínově a Brně. Dále se připravují stanice v Ústí nad Labem vedle Setuzy, která vodík vyrábí, a v Řeži u Ústavu jaderného výzkumu.

Podle prognózy ministerstva průmyslu by za deset let mohlo být v ČR přes 50 000 vodíkových aut, dnes tu zatím z důvodů nedostatečné infrastruktury nejezdí žádné.

Toyota Mirai je čtyřmístný sedan s elektromotorem o výkonu 115 kW, který je poháněný palivovými články.

Elektrická energie v nich vzniká reakcí vodíku s kyslíkem za přítomnosti katalyzátoru, přičemž jejím vedlejším produktem je voda. Spotřeba se pohybuje okolo 1 kg vodíku na 100 km.

Ve výzkumu ADAC Ecotest hodnotícího vozy z hlediska jejich vlivu na životní prostředí, získala Toyota Mirai maximum, tj. 5 hvězdiček.

Voda z výfuku

Elektrické vozy poháněné vodíkem (FCEV) spojuje s těmi, které využívají akumulátory (BEV), nulová emise CO2 a zplodin, neboť jedinou látkou produkovanou vodíkovými vozy je voda. Liší se však dobou čerpání pohonných hmot, jež v případě vodíkových aut činí několik minut.

Autoklub ADAC, po celé Evropě známý zejména každoročním hodnocením spolehlivosti, sdružuje více než 17 milionů členů a je to druhá největší organizace tohoto typu na světě, hned za americkým AAA.

tisková zpráva

11 Comments on “Německý autoklub ADAC rozšířil svůj vozový park o vodíkové auto Toyota Mirai”

  1. “Autoklub ADAC, po celé Evropě známý zejména
    “Autoklub ADAC, po celé Evropě známý zejména každoročním hodnocením spolehlivosti, sdružuje více než 17 milionů členů a je to druhá největší organizace tohoto typu na světě…”

    ADAC je také po celé Evropě známý korupcí svého vedení a falšovaním výsledků svého hodnocení. Luxusní vily a zneužívání záchraných vrtulníků pro vlastní potřebu…

    Skandál kolem ADAC nekončí, vedení zřejmě zneužívalo záchranné vrtulníky https://www.irozhlas.cz/node/5908521

    Německý autoklub ADAC falšoval výsledky anket už od roku 2009 https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/kauza-adac.A140217_164946_automoto_fdv

      1. Děkuji za potvrzení, ten článek jsem četl několikrát a
        Děkuji za potvrzení, ten článek jsem četl několikrát a dalo mi dost práci ty bludy vyvracet. Nastavili parametry tak, aby jim emise vyšly jak potřebovali. Těch manipulací tam bylo několik. Například životnost auta stanovili na 60 000 km.

Napsat komentář