Německo: zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2030?

Německá Spolková rada odsouhlasila nedávno návrh zákazu prodeje spalovacích aut v Německu od roku 2030. V praxi to zatím nic neznamená, ale jde o významný signál pro budoucnost.

Nafta a fosilní paliva obecně začínají být v Evropě v nelibosti. Povede se některým zemím skutečně prosadit postupný zákaz prodeje fosilních aut v Evropské unii?
foto: Zauberin, licence public domain

S návrhem na zákaz prodeje spalovacích aut se už dříve vytasilo Nizozemsko, Norsko, Rakousko a dokonce i Indie, kde znečištěné ovzduší zabije ročně 5,5 milionu lidí. V červnu se přidalo Německo, kdy šlo ale pouze o předběžné návrhy, za kterými stáli především Dieter Janecek (Zelení) a Rainer Baake (náměstek ministra pro Energiewende).

Nejnovější rezoluce Spolkové rady Německa není závazným úkonem, nýbrž spíš doporučením a vyjádřením názoru. Rada nicméně sdružuje zástupce všech spolkových zemí nejsilnějšího evropského státu, a je tak dobrým vodítkem pro budoucnost.

Pokud by se návrh skutečně podařilo postupně uvést v život, byl by dopad na celou obrovský. Cestou k tomuto cíli by mělo být podle rady mimo jiné postupné zvyšování daní na naftu, resp. spalovací auta jako taková.

Návrh Spolkové rady je adresován přímo Evropské komisi a vyzývá ji, aby „přehodnotila současný způsob zdanění a poplatků ve vztahu k podpoře bezemisní mobility“.

Rada se tedy zjevně inspirovala v Norsku, kde je třetina nově koupených aut na elektřinu. A to právě díky vysokým daním na nákup spalovacích aut a naopak nulovým daním na nákup elektromobilů.

Dobrým vodítkem k nadcházející změně může být i aktuální . Tam většina evropských automobilek, včetně Volkswagenu, prezentovala elektromobily s dojezdem 300 až 600 km, které půjdou na trh v letech 2017 až 2020.

V Evropě se ročně prodá asi 13-14 milionů nových aut. Za rok 2015 se ale v Evropě prodalo „jen“ asi 200 000 elektromobilů a plug-in hybridů.

34 Comments on “Německo: zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2030?”

  1. Nedávno jsem v kuloárech
    Nedávno jsem v kuloárech zaslechl, že OMV chystá rozprodávání sítě čerpaček. Že by to spolu souviselo?
    Ad daně na spalovák; česko by pro BEV namísto dotací mohlo (a dle mne mělo) (z nařízení eu) zavést nulovou DPH a pro všechny kupující. /Ale to by zanikly spolky parazitující na dotacích 🙁 /

  2. Jednoznačně lepší než
    Jednoznačně lepší než dotace je vyšší zdanění toho co stát nechce. Proč když u cigaret alkoholu to dělá stejně tak neučiní i u spalováků?

    Lidi jsou šetřílci, takže než by měli platit vyšší daně radši hledají cestičku jak je obejít. To je jediná cesta která funguje a nikdo proti tomu nemůže říct ani zybla.

        1. Jenže to bychom museli
          Jenže to bychom museli udělat solidní rozbor všech dopadů a uvalit „zdravotní daň“ na uhelné a další elektrárny a podobná zařízení, třeba také na železniční dopravu, lodní a leteckou, vlastně cokoliv a dohnáno do důsledku musíme nejvíce zdanit potravinářský průmysl jakožto hlavní zdroj obezity a rakoviny.

          Také by to chtělo vratné kauce na následky havárie JE, které se budou zvyšovat ročně o inflaci, kolik takové čištění bude stát nevíme, ale máme teď celkem čerstvé zkušenosti.

          Také by se musel udělat setsakra velký fond na odstranění následků těžeb a podobně, ale pak třeba můžeme snížit jiné daně, pokud by ti jenž zatěžují rozpočet opravami museli za škody platit přímo.

          Popravdě? Bylo by lepší kdyby se platby prováděly takto přímo, ti co používají silnice podle toho jak moc je používají, na dráze to samé, za vzdušnou cestu také, vodní, pokud někdo chce táhnout vedení přes pozemek, tak žádná věcná břemena, ale jen nájemní smlouvu… Ona je totiž „veřejná prospěšnost“ úžasně gumový vynález, přičemž v době moderních technologií, které by mohly vést i k efektivnějšímu využívání energie, je pochybnou.

      1. Toť otázka, spíš bych
        Toť otázka, spíš bych řekl že bude možné hádat na nějaký vzestup ceny základních a nejlevnějších modelů.

        Ovšem taky je možné že se objeví lehčí přibližovadla pro jednu až dvě osoby se slušným dojezdem, která nebudou vypadat jako z animáku z 90. let.

        Ale jak to dopadne je ve hvězdách

        1. Už se blíží.V půlce
          Už se blíží.V půlce října má na československý trh vstoupit prostřednictvím slovenského dovozce čínská značka Shandong Xindayang Electric Vehicle patřící společnosti Geely.Auto je v rozměrech Smatr fortwo cena asi 450000,-kč.
          Odkaz neumím přenést.Do googlu jsem napsal malý čínský elektromobil.

            1. Ano sedl.Čínské skůtry
              Ano sedl.Čínské skůtry patří mezi nejprodávanější na Našem trhu a elektroskůtry nejprodávanější jsou.Činské elektromobily jsou minimálně o jednu ale spíš o dvě generace před evropskýmy.Oni totiž nejsou bržděni auty na fosilní paliva.A pokud už auta se spalovacími motory vyrábějí,tak v kooperaci s nějakou evropskou,nebo americkou značkou.V každém velkém městě je firma vyrábějící elektromobily,takže i konkurence v tomto segmentu je tam velká.A vy by jste si sedl do Volva?On je to totiž jeden majitel.

        1. Taky se mi to tak jeví.
          Taky se mi to tak jeví.

          Ale jsem zvědav, co s tím udělá Ampera-e 60kWh, jestli skutečně bude stát míň než BMW i3 33kWh, jak zde na Hybridu bylo naznačeno, tj. u nás konečná cena < 1MKč, jestli ostatní budou schopní v průběhu příštího roku se přiblížit aspoň na cca 50kWh, nebo budou spoléhat na dlouhé dodací lhůty Ampery-e a dotáhnou to později, nebo budou donuceni jít s cenou dolů? (A nebo se na to téměř vykašlou, jako Mitsubishi iMiEV...)

Napsat komentář