Nejprodávanější elektromobil v Česku za rok 2015 je BMW i3

Za rok 2015 se v Česku prodalo 427 aut do zásuvky. Z toho největší počet si připisuje BMW i3 s 94 kusy. Za ním je s odstupem Tesla Model S s 61 a na třetím místě pak Nissan Leaf s 60.

Elektromobil BMW i3 se stal v roce 2015 nejprodávanějším autem do zásuvky v ČR
foto: BMW

Blog EV-Sales přináší dlouhodobě podrobné statistiky prodejů elektroaut (elektromobilů a plug-in hybridů) po celém světě. I tabulka prodejů v Česku za rok 2015 je překvapivě detailní.

Pozn.: počty v tabulce EV-Sales a portal.sda-cia.cz se mírně liší, zejména díky 60 kusům u Nissanu Leaf. Tuto změnu jsme do tabulky zapracovali.

Model Celkem 2015
BMW i3 94
Tesla Model S 61
Nissan Leaf 60
Volkswagen e-up! 58
Volkswagen e-Golf 33
Audi A3 e-Tron 28
BMW i8 19
Nissan e-NV200 16
Mitsubishi Outlander PHEV 14
Kia Soul EV 10
Smart Fortwo ED 8
Volvo V60 Plug-In 5
Mercedes S 500e 4
Mercedes-Benz B ED 4
Mercedes C350e 3
Porsche Cayenne plug-in hybrid 2
Porsche 918 Spyder 2
BMW X5 40e Plug-in 2
Porsche Panamera Plug-In 1
Peugeot iOn 1
Peugeot Partner Electric 1
Volkswagen Golf GTE 1

Pro srovnání, během stejného období se v ČR prodalo 1024 hybridů a 2751 aut na a 1279 aut na . Mezi CNG auty jednozačným lídrem Škoda s 1909 vozy. Mezi hybridy zase Toyota s 441 vozy (plus Lexus se 123) následovaná Peugeotem (?!) s 218 kusy.

Auta na stlačený zemní plyn tvořily v roce 2015 1,19 % prodeje nových vozů, LPG pak 0,55 %, hybridy 0,44 % a elektroauta zhruba 0,22 %. Celkový podíl alternativ v ČR tak činí přibližně 2,4 %).

Zajímavé je pochopitelně i srovnání s rokem 2014. Tehdy se v ČR prodalo 386 hybridů, 1402 aut na CNG, 1481 LPG aut a 197 aut do zásuvky. Meziroční nárůst je tedy výrazný ve všech ohledech s výjimkou mírně klesajícího LPG. Podíl alternativ tehdy činil 2,1 %, ovšem po očištění o reexportované vozy.

57 Comments on “Nejprodávanější elektromobil v Česku za rok 2015 je BMW i3”

  1. prikladam statistiku z
    prikladam statistiku z ASEPu:

    Elektromobily registrovane po roce 2000:
    120 Nissan Leaf
    104 Tesla model S
    105 BMW i3 a i8
    154 VW e-UP a e-Golf
    91 Peugeot iOn a Partner
    40 Citroen C-Zero
    10 Renault
    4 Think
    12 KIA

    Celkem 790 elektromobilu na cestach v CR 🙂

    Za pravdivost udaju nerucim…

      1. 640 po roce 2000, celkem
        640 po roce 2000, celkem tedy 790. viz nize.

        Osobních elektrických vozidel   790
        Nákladních elektrických vozidel 59
        Elektrické pracovní stroje           81
        Elektrobusy                                14
        Elektrické motocykly a tříkolky   1495
        Elektrotraktory                            1
                                                            2440

  2. Nedivím se, že se i3
    Nedivím se, že se i3 prodávají. Nicméně pravděpodobně hlavně do zahraničí, na české zákazníky jsou pořád drahé, i když zlevňují kvůli brzkému příchodu nové verze. Recenze měsíčního užívání už je skoro hotová, tak když bude mít redakce zájem, tak ji tady určitě zavěsím.

  3. Nejprodávanější luxusní
    Nejprodávanější luxusní vozy
    Pořadí Model 1-12/2015 [ks]
    MERCEDES-BENZ S 402
    BMW řady 7 69
    AUDI A8 56
    PORSCHE PANAMERA 14
    Dobrý úspěch pro Teslu. Je vidět že je dost moderních lidí, kteří si připlatí za auto jen když je speciální motivace.
    PS:Cena aut v seznamu většinou začíná lehce nad 2mega, jako Model s.

  4. kdo by to do toho
    kdo by to do toho zpizděnýho přepálenýho krámu i3 s kousavou dekou místo čalounění a palubovkou vod mimozemštanů řekl, že vyhraje lonskou statistiku :))) NA SILNICI MOC VIDĚT NENÍ TAKŽE KDEPAK JE MÁME, v autosalonech?? Néé mám lepší, dávají je grátis jako bonus při koupi X6 nad 3 mega :DDDDDDD (pro manželky, aby se jich zbavily …:))))

  5. na tak malej trh jakym je CR
    na tak malej trh jakym je CR to jde proste i bez dotaci, byl bych radsi kdyby misto do dotaci na nakup aut, ty penize co se nato planujou putovali spise do vystavby poradne a hlavne rovnomerne rozprostrene a pouzitelne site rychlonabijecek, aby se dalo v CR s elektromobilem co nema vetsi dojezd cestovat rozumne na primich trasach

          1. viem o mladsich muzoch a v
            viem o mladsich muzoch a v strednom veku, co kupuju drahe auta, ale nie ze na to maju, ale proste zo spolocneho uctu kde nasetrila jeho zena (priatelka), s rezerv, a s dlhmi pred tym, prosto.. ani nechapu sami co robia. nie je to ani investicia, iba sa na to citia, minat.

            ked si uvedomis ako je rozdelene platove zastupenie, a ked len minimalna cast z nich riesi teslu, je „zahada“ preco teslu ten zvysok kupuje, ked realne nepatri do kategorie kam tesla zapada.

            ktokolvek kto sa dostane k 15000 eur v setreni pri hypoteke, predstavuje minimalne percento a tam neexistuje aby kupovali z rezerv viac ako za 10 000. inak ide vyslovene o osobnu financnu sebevrazdu.

            1. lidi co uvazuji o EV na to
              lidi co uvazuji o EV na to Ev maj i bez dotaci 😉 dotace v tomto ohledu by v CR prilakali k EV jen minimum lidi

              duvod je snadnej, v oblastech kde se EV dari a zaroven tam maj na ne nejakou formu dotace, tak maj zaroven i dostatecnou infrastrukturu pro jejich pohodlne pouzivani, je to uplne to same jako by dotace byla na vodikova auta, schvalne kolik lidi by si v CR koupilo vodikove auto kdys v CR je jen jedna „verejna“ cerpaci stanice na vodik 😉 koupil by si ho jen ten, kdo bydli pobliz te cerpaci stanice a jen pro nejake cesty okolo „komina“

                1. takovy lide si neporidi jako
                  takovy lide si neporidi jako druhe auto zrejme zadne nove auto, a pokud poridi tak spise nejakou ojetinu, opet tedy mimo dotace a nijak a vpodstate by to ani nepomohlo rozsireni EV

                  bez verejne site nabijecich stanic je EV v drtive vetsine urcene jen pro lidi kteri maji dum nebo alespon garaz s dostatecnou zasuvkou, kolik takovych lidi uvazuje nad EV a zaroven na nej nemaji a pomohla by jim dotace v radu treba 100-150 tisic ? podle me naproste minimum v radech mozna ani ne desitek lidi po cele CR

                2. Nevim, jak obecne, ale v
                  Nevim, jak obecne, ale v oblasti odkud pochazim (jihozapad, verejna doprava mizerna, takze vetsinou oba musi mit auto), je relativne caste jedno velke auto (ojetina) a druhe prekvapive casto nove male (holobyt C1, Fabia…) nejspis kvuli pocitu noveho auta v rodine.

                  Ale i kdyby to financne vyslo, je proste pocitovy rozdil dat 200 hned (a 500 postupne v dalsich 10 letech) proti tomu se zadluzit az po usi a dat 700 hned a pak jezdit „zadarmo“.

                  Dotace by mela vyznam, kdyby delala z 400 250, ne ze 750 600…

                3. v tomto pripade dotace nic
                  v tomto pripade dotace nic neresi, lidi co uvazuji o holobitech jake jsi vypsal nebudou uvazovat o nejlevnejsim elektromobilu protoze i s tou dotaci to porad bude auto za dvojnasobnou cenu

                4. To jsou ti žvanilové,že
                  To jsou ti žvanilové,že jsou el.mobily drahé. Na mobile .de jsou od 220 tis,zánovní .To je moc? – když jezdí za 30 hal./km ?

        1. Nemluvíme o Estonsku, ale o
          Nemluvíme o Estonsku, ale o Česku. A tady se prodalo 427 eaut za minulý rok, což je o dost víc než rok předtím (197 kusů).
          Myslím, že je to dost dobrý výsledek na zemi, kde v podstatě žádná podpora elektromobilů neexistuje a jen o ni některé firmy už 10 let žvaní.

          A pár logicky rozmístěných rychlonabíječek (pro začátek by stačilo 10-20) by tyto prodeje ještě více podpořili.
          Samozřejmě to není vše-zachraňující, to doufám ani nikdo netvrdí, ale je to rozhodně jedna z věcí, které na to mají velký vliv.

          Podle mne je v Česko důkaz, že to jde i bez přímých dotací. Jedna brzda je také v tom, že firmy prostě čekají na dotace, už neumí podnikat bez nich. A to je přesně to proč dotace křivý trh.

          To je vidět i na příkladu bateriiod firmy Fitcraft Energy (psáno na hybridu v jiném článku). Ta firma nabízí předržený produkt a chlubí se tím, že je to na dotace. Právě přesně o tu dotaci je to dražší. to je vidět už na první pohled i z komentářů lidí pod článkem. Co taky čekat od firmy ve které má prsty ČEZ.

          Je daleko lepší nechat prorazit na trh nějakému produktu volnou cestou než s pomocí dotací. Prostě elektromobili nyní nastupují a lidi je začínají chtít sami od sebe a zvyšují tlak na výrobce a ti zase musí reagovat aby se udrželi na trhu.

          Je rozhodně lepší nechat tomu volný průběh, i kdyby se to v následujících letech hnulo jen pomalu. to bohatě stačí.

          Maximálně co bych navrhoval je nižší daň na elektromobily. Nebo naopak zýšit daň pro spalováky. To je podle mně nejlepší podpora. Přímá dotace je zlo a nic než závist od sousedů nedělá.

          To ostatně zažívá každý kdo si na střechu dá pár panelu FVE. jak se změní pohled sousedů na něj. Najednou všichni myslí, že je to on co je odírá o jejich peníze. Je to prostě hnus.

    1. Někde jsem četl (zpráva z
      Někde jsem četl (zpráva z ledna), že ČR dostane z EU tuším že tam bylo kolem 47 milionů € na podporu alternativních paliv, tedy mimo jiné tam bylo výslovně uvedeno na výstavbu nabíječek pro elektromobily. S půl miliardou Kč (a rozumným nezkorumpovaným návrhem) bychom mohli mít vystaráno klidně na 10-15 let dopředu, v takovém objemu by se určitě 5000 rychlonabíjecích stanic po dvou zásuvkách mohlo dát postavit, nebo ne?

      1. Už jsem to
        Už jsem to dohledal:
        Poprvé počítají evropské dopravní dotace i s podporou peněz na výstavbu plnicích stanic na stlačený zemní plyn nebo dobíjecích stanic pro elektromobily. Rozdělit se může v této oblasti až 46 milionů eur. Zatím není jasné, jaká bude výše podpory. „Může jít například o doplnění stávajících čerpacích stanic, doplnění výbavy stávajících parkovišť P+R nebo rozšíření služeb u obchodních center,“ upřesnil Pastucha.
        Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/dotace-z-eu-pro-dopravu-077-/eko-doprava.aspx?c=A140825_205101_ekonomika_bse

        1. ja se trosku bojim ze se to
          ja se trosku bojim ze se to v CR zazdi a napasou se na tom lide od kterych se to ani neceka, vubec bych se nedivil kdyby jeden stojan vysel nakonec podle uredniku na nekolik milionu a stavelo se tak aby ti co se u nich budou pri slavnostnim otevirani fotit nebyli foceni as tak moc casto

          1. a ta troška co zbyde,
            a ta troška co zbyde, půjde do plniček CNG, do nabíječek nic. :/
            Podívaj se na statistiku počtu EV v ČR a řeknou si, že pro těch pár nadšenců to nemá cenu. Potenciál či budoucí trend je vedlejší.

            Snad se mýlím, rád se nechám překvapit jak rostou ty stovky dávno slibovaných nabíječek 🙂

            1. no nadšenců… tady snad
              no nadšenců… tady snad ani o žádný nadšení nejde, jde o to jaký kurz vláda nastolí tak tudy půjdou davy. Lidi by elektro chtěli a nebylo by jich „pár“ ale davy, jenže „vláda“ jaksi nechce a tý je fuk co chce lid. Ta si nastolí co se jí právě hodí dle prodanosti a bububu ze zahraničí 😉 Takže je na to potřeba zvolit inteligentního lídra (kerýho nemáme) co to politicky protlačí a pak nabíječky budou nadšenci nenadšenci 🙂

Napsat komentář