Nabíječky ČEZ loni opět zdvojnásobily objem odběrů

Množství elektřiny odebrané v síti veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ loni meziročně vzrostlo o více než 100 procent, na 1 963 523 kWh.

Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie svých vozů v Praze-Holešovicích a Karlíně, v Olomouci a ve Vestci. Skupina ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 190 veřejných dobíjecích stanic, z toho je 130 rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).
foto: ČEZ

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala loni do baterií elektromobilů celkem 1 963 523 kWh elektřiny, což je ekvivalent 54 542 plných dobití elektromobilu Volkswagen e-Golf s kapacitou baterie 36 kWh. Zároveň jde o téměř 105% nárůst oproti roku 2018, kdy v celé síti „dobíječek“ elektrická auta načerpala 959 115 kWh.

Celkem e-auta zastavila u stojanů ČEZ k dočerpání energie ve 153 612 případech. V roce 2018 proběhlo na stanicích sítě celkem 75 584 dobíjecích cyklů, což byl i tehdy více než dvojnásobný růst oproti 35 902 dobíjení o rok dříve.

„Dynamický vývoj táhne jak rostoucí počet elektrických aut v ČR, tak také rozšiřování sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ. Předpokládáme, že při akceleraci současného rozvoje elektromobility v České republice, bychom příští rok mohli výrazně překročit hranici tří milionu kWh načerpané energie. Trendem se také stávají častější odběry o malých objemech. Průměrný odběr elektřiny při jednom zastavení u stanice se v posledních dvou letech ustálil na 12,7 kWh,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.

Výstavba nabíjecí sítě je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ loni a předloni uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.

Nejvyužívanějšími lokalitami zůstávají už tradičně místa vybavená rychlodobíjecími stojany, které díky svému výkonu 50kW umožňují většině elektromobilů dobít většinu kapacity baterií za cca 20-30 minut.

ČEZ top lokality

foto: ČEZ

Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou, případně může pomocí příslušné aplikace platit přímo za odebrané množství.

V České republice je aktuálně registrováno více než 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, o rok později 725 elektrických aut a loni rekordních 789 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.

Postupný pád největších bariér (omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.

tisková zpráva

38 Comments on “Nabíječky ČEZ loni opět zdvojnásobily objem odběrů”

    1. Odpověď na můj dotaz z 6.1.2020 :
      CPR elektromobilita
      po 6.

      Odpověď na můj dotaz z 6.1.2020 :

      CPR elektromobilita
      po 6. 1. 14:48
      komu: mně

      Dobrý den, pane spetaku,

      děkujeme za Váš zájem týkající se Elektromobility.

      Rádi bychom Vás informovali, že informace k přechodu na nové tarify budeme zasílat během následujících 2 týdnů. Aktuálně čekáme na zprovoznění mobilní aplikace, ve které budou tarify k dispozici.
      Děkujeme za pochopení.
      S pozdravem

      Bc. Ondřej K.
      Specialista podpory nekomoditní služby

      ČEZ Prodej, a.s.
      Guldenerova 2577/19
      326 00 PLZEŇ

      Prozatím mi nic dalšího nepřišlo.

      Vydrž Prťka, vydrž

        1. Ber to pozitivně.
          Asi si říkají : Zejtra je prvního a

          Ber to pozitivně.
          Asi si říkají : Zejtra je prvního a rozjedem to znova a naplno. Pro nás, co máme čipy je to vlastně dobře, jezdíme furt na paušál.
          A upřímně, za mně radši později a kvalitně, než dřív a s problémy.

    1. Proč ne? Pri počtu 190 stanic to je průměr cca. 10000 kWh
      Proč ne? Pri počtu 190 stanic to je průměr cca. 10000 kWh na stanici a rok. Takže průměrný denní odběr na jedné stanici pak vychází na 28 kWh, to je zhruba jedno-dvě nabití, necelá hodinka obsazenosti, doplněná energie na 150-200 km. To se mi nezdá nijak moc.

      1. To zatim opravdu moc neni.
        Ja si stejme porad myslim ze

        To zatim opravdu moc neni.

        Ja si stejme porad myslim ze opravdu se elektromobilita rozjede, a bez dotaci az prijdou nove baterie (grafenove ci Enevate) a zlevni to. Pak to budou kupovat i ti kteri tomu nemuzou dneska prijit na chut a naopak ti co budou kupovat spalovaky budou mezi „prostym“ lidem ne za ekofanatiky ale proste za p…ce. A bude stacit pomalu predelat benziky na rychlonabijecky protoze se jim vyplati soucasny obchodni model. Auta nebudou muset mit monstr-pultunove baterie. Kdyz nabijete za 5 minut, vetsine lidi nebude vadit dojezd „jen“ 300 km.

        „Woe z nuly na sto za 8 vterin? Kde to zijes woe, to moje nova elektrokara to da za 5 a bez revu a smradu, s tim spalovakem se di zahrabat ty fosile.“ Dneska by me na diskuzich meli za uplnho blbce ale pockejte za 5, nejpozdejc za 10 let. Kdysi se se mnou jeden do krve dadal a presvedcoval me ze digital nikdy neprekona film. Na co asi ten vizionar dneska foti?

        Chapu pocity zdejsich prispevatelu kteri jsou bud prehnane eko, maji hruzu z oteplovani zeme, des z vyfukovych plynu atd. Ja to mam castecne taky ale jsem realista. V soucasne podobe se elektromobilita masove nerozsiri. ANi Tesla za 35000 USD kterou se snazi NEprodavat, neni lidovy vuz. V Japonsku 5.2 mil jenu nejlevnejsi varianta. Za dva miliony koupite Priuse kterej dojede na jednu nadrz dal nez Tesla S long range, za 3 mil mate Prius PHV. A porad, ano zatim porad jste i s Teslou proti spalovaku omezenej. Da se to, ale omezenej jste. Sleduju elektromobilitu hodne dlouho, delal jsem si ruzny simulace, bohuzel. Lidi jako Bjorn ktery bavi jezdit 1000km v autech a testovat je moc neni. To jsou lidi pro ktere je cesta cil. Vetsina lidi resi jen to jak se pohodlne dostane z A do B.

        Kazdej nahrazenej spalovak se sice pocita ale aby to melo nejakej smysl a dopad, musi to nahrazeni bejt masovy, jinak je to porad kapicka v mori.

        (Ted to tady schytam?)

        1. Neschytáš. Osobně si myslím, že dojezd na baterii dnes
          Neschytáš. Osobně si myslím, že dojezd na baterii dnes stačí jak u Citogo IV, tak i u Tesly 3. Pohybujeme se v ceně vozu od 400tis. do 1,6mil.což je rozpětí kam se dnes vejde většina vozů. Jen musíme změnit myšlení lidí, že na ježdění po městě opravdu nepotřebují výkon 300koní s pohonem 4×4 a dojezd 1000km je nesmysl. Osobně bych třeba nezatracoval koncept vozu EV BMW i3 s rexem. Jen bych ten dojezdový generátor řešil na ethanol. Distribuovat ethanol umíme a využívat by se při dlouhých trasách dala běžná síť stávajících čerpacích stanic v kombinaci s nabíjecí stanicí. Daňově znevýhodnit benzín a naftu, podpořit elektřinu a lidé přejdou bez větších problémů. Těch 9litrů ethanolu si může každý vozit v uzavřené nádobě a prodávat se dá v každé večerce a supermarketu.
          Představ si, že přijedeš na čerpací stanici z jedné strany strčiš zásuvku do auta, z druhé strany hadici s ethanolem a než si koupíš kávu a v MC hamburgery, tak máš na další 350-400km naplněno. A jestli tam budeš 10minut, nebo 40minut bude jen tvoje rozhodnutí.

            1. No však jo. Příplatky za rychlé tankování za transfer na
              No však jo. Příplatky za rychlé tankování za transfer na dovolenou.
              Nejchudší nezaměstnaný bezdomovec chodí pěšky. Ten nezaměstnaný beroucí podporu jezdí busem. Ten zaměstnaný jezdí do práce 50km +50km jede na baterku a ten zbytek co potřebuje jezdit každý víkend k moři 1000km si připlatí za alkohol. Je to sociálně spravedlivé. Nechť ani ten bezdomovec, nezaměstnaný, chudý, nebo dítě nemusí na ulici dýchat jedy z důvodu lenosti toho bohatého a bohatšího.
              Řekněte mi, proč by to nešlo??? Pěstujeme málo brambor?? Máme málo nabíjecích stanic u paneláků? Však to můžeme do roku 2030 změnit.
              Práce zůstane servisům i montovnám motorů, čerpacím stanicím. A zemědělci můžou začít pěstovat brambory.

                1. Ano, ten se dá velmi levně syntetizovat z libovolného
                  Ano, ten se dá velmi levně syntetizovat z libovolného zdroje celulózy a lidi to nebudou upíjet. Rozhodně ne opakovaně.

            1. Zrychlení z nuly za tři vteřiny je hra pro chlapce v
              Zrychlení z nuly za tři vteřiny je hra pro chlapce v pořadu Top Gear. Pak se to hodí na okruh a někde na závodech. Jinak je to celkem v reálném životě nepotřebné a téměř kontraproduktivní. Pokud si někdo potřebuje užívat zrychlení, může jít na horskou dráhu. Kdykoliv já vezu nějaké spolucestující, vždy se najde minimálně jeden(jedna), kterému je z takového zrychlení v autě blbě. Uděláte to jednou a podruhé v rámci zachování čistoty vozu už raději zvolíte menší zrychlení. Naprosto souhlasím.

              1. Manželce se dělá blbě i v Lexusu, který je proti
                Manželce se dělá blbě i v Lexusu, který je proti výkonnější Tesle lenoch, na stovku má nějakých 6s 🙂 Hodně dobrá dynamika se hodí někdy při předjíždění, jinak úplně stačí auto s dynamikou tak nějak na úrovni 6-8 s na stovku.

                1. Naprosto souhlasím. Já jsem kdysi dávno jel s kamarádem s
                  Naprosto souhlasím. Já jsem kdysi dávno jel s kamarádem s jeho Škodou 100 a jelikož jezdí brzda plyn tak jsem ho za půl hodiny musel prosit ať toho nechá nebo že mu to hodím v autě.

                2. Ono upřímně i těch šest vteřin je už docela rychlý.
                  Ono upřímně i těch šest vteřin je už docela rychlý.

          1. S ReXem byl problém, že jej uživatelé používali tak
            S ReXem byl problém, že jej uživatelé používali tak málo, že se kvůli tomu kazily. Navíc se nabízí otázka proč s sebou vozit pořád celý spalovací pohon.
            Logičtější by mi přišel nějaký vyndavací ReX nebo ReX jako přívěsný vozík.

        2. A jak konkrétně by to měly vyřešit ty nové baterie?
          A jak konkrétně by to měly vyřešit ty nové baterie? Pokud se ze současných $120/kWh dostane někam k $60/kWh, tedy prakticky ceně surovin, tak se na Citigo ušetří v nákladech 50 tisíc, na vrcholné verzi ID.3 (té za 1,2 milionu) 100 tisíc a TMS/X 150 tisíc. Už je to dávno o něčem jiném než o ceně baterií nebo parametrech a jediná (r)evoluce, která je potřeba je jednodušší, efektivnější a rychlejší výroba baterií klidně za stejnou cenu jako teď a co největší masová výroba.

          1. Skutecnym rychlonabijenim. V minutach a ne v desitkach minut.
            Skutecnym rychlonabijenim. V minutach a ne v desitkach minut. Protoze kdyby se ted vsechny auta promenila v Tesly tak i kdyby se vsechny benzinky zmenily v SCH, myslim ze by to nestacilo i kdyz musime odecist lidi co nabiji doma. Ale nepocital sem to. Jen takovy odhad.

            Jinak mate pravdu. Ale porad si myslim ze vetsina lidi to zacne kupovat az pujde baterie dobit rychle. Proste to je omezujici faktor at uz jsme jakkoli do ev nadseni. Nekteri by se asi dali presvedcit argumentama (moc o tom nevi) ale vetsinu „zlomi“ podle mem az to rychly nabijeni. Treba ja tady ke kamosovi bych dojel po dalnici na jeden zatah ale nekde u nej proste budu muset nabit. Jelikoz v Japonsku je v zasuvne jen 100V/12A (!) a kamarad doma nema wallbox (btw ten je 200V v Japonsku :-)), tak proste u nej pres noc nenabiju to co bysme potrebovali na dalsi den a budu muset se kodrcat k nejaky max 50, spise 30 kW nabijecce a tam stravit desitky minut. Vopruz. Ani Tesla by mi nepomohla protoze SCH v jeho okoli neni ani nahodou. Je jich tu zatim malo i kdyz zase pribudou. Dalo by se to ale i pro me a to sem do ev docela magor, by to byl vopruz. Je to JEN muj nazor ale tyhle „nepohodlnosti“ musi zmizet. A oni brzy zmizi, rekl bych do tech tak 5-ti let.

            1. Ano, zmizí do 5 let, ale ne nějakou revoluční baterií,
              Ano, zmizí do 5 let, ale ne nějakou revoluční baterií, ale evolucí současných. Během pár měsíců se chystá TMS s dojezdem 600 km a za rok by tu měla být TM3 100 kWh, což dává EPA 700 km, to by vám určitě stačilo ke kamarádovi i zpět :).
              Ale na nabíjení v minutách zapomeňte minimálně 10 let, na to nejsou ani se neplánují žádné nabíječky. I kdyby vylepšili baterie natolik, že by zvládaly 250 kW v celém rozsahu, tak je to stále necelých 20 minut pro současnou TM3 od 0 do 100 %.

                1. Nabijacky vysoke nabijacie vykony mozu zvladnut relativne
                  Nabijacky vysoke nabijacie vykony mozu zvladnut relativne lahko no baterie velky nabijaci vykon zvladaju len v malom rozsahu nabitia a pri sucasnej technologii sa to tak skoro nezmeni.

                2. Prave ze mozna zmeni.
                  http://www.enevate.com oznamili ze maji

                  Prave ze mozna zmeni.

                  http://www.enevate.com oznamili ze maji podobnou baterii pripravenou na masovou vyrobu. Maji za sebou investory jako treba Samsung a s firmou spolupravuje i pan Goodenough, takze myslim ze se jim da verit. A neslibujou to zitra ale za 4-5 let.

                  Tech technologii je vic, je to jen otazka casu.

                  Za par let budou dnesni ev vypadat se svoji bateriovou technologii uplne predpotopne. Na druhou stranu budou v bazarech za babku.

              1. Teď jsem si dal do plánovače ABRP cestu, kterou jezdím
                Teď jsem si dal do plánovače ABRP cestu, kterou jezdím pravidelně, je to 512 km, většina dálnice plus přes celou Prahu, cílem je město v Německu.

                Jako první jsem tam dal VW ID.3 mid range s tou 58 kWh baterkou. Na této cestě bych 2x nabíjel celkem 34 minut. To jsou dvě pauzy po 15-20 minutách. To už si říkám, že bych to i zkousnul, se současným spalovákem si dávám min jednu pauzu do 10 minut na dotankování, takže by to bylo plus 25 minut.

                Pak jsem dal Teslu 3 SR a taky bych nabíjel 2x celkem 33 minut, takže cca. to samé.

                Rychlost jsem dal 130, tak jsem zvyklý jezdit se spalovákem a odpovídá tomu i čistý čas jízdy. To abych to mohl srovnat.

                Takže za mě pokud ta auta rozumně využijí alespoň 100 kW (ideálně 175 kW) nabíječky a kapacita baterky bude aspoň k těm 60 kWh, tak to vidím jako dobrý začátek masové elektromobility 🙂

                1. Kdybyste jel rychlosti 114 km/h, pak byste jel stejne dlouho
                  Kdybyste jel rychlosti 114 km/h, pak byste jel stejne dlouho jako 130 km/h + 34 minut nabijeni. Ale nemusel byste nabijet. Ono je nekdy pomalejsi jizda celkove rychlejsi. Ale kratka zastavka 10 minut by neuskodila.

                2. Tak já nevím , není spíše hlasem rozumu dodělat
                  Tak já nevím , není spíše hlasem rozumu dodělat infrastrukturu ( postavit ještě pár tisíc nabíjecích stanic). Než cpát do desítek milionů aut spalovací motor.

            2. Když jsem se nedávno díval na počet nabíjecích stanic v
              Když jsem se nedávno díval na počet nabíjecích stanic v Japonsku, tak mi přišlo, že co kilometr to nějaká stanice. Já netuším kde Váš kamarád bydlí, ale řekl bych, že by jste měl minimálně cestou k němu potkat dost nabíjecích stanic. Podle čeho Vy v Japonsku hledáte nabíjecí stanice??

              1. https://evsmart.net/. Pouzivam jejich aplikaci.
                Ano, mate

                https://evsmart.net/. Pouzivam jejich aplikaci.
                Ano, mate pravdu. Zdaleka ne sice co kilometr ale je jich tu opravdu hodne. Jenze….vetsina ma maximalne 50kW. Ted upgraduje snad Nissan u svejch dealeru na 90kW a to jen kdyz se stary rozbijou. Navic v drtivy vetsine je doba nabijeni omezena na 30 minut, nedavno docela zdrazili – hlavne zarizli neomezene nabijeni za pausal 2000 jenu mesicne coz hodne lidi stve (ale to nechme stranou), ale hlavne je na nabijecce v drtive vetsine jen jeden (!) konektor. Takze staci abyste prijel 5 minut pote co nekdo zacal nabijet a je z toho hodina nabijeni. A uz vubec nemluvim o tom ze jste treba treti v rade. Uz i to jsem tu videl. Jelikoz nabidka e-aut je v Japonsku dosti omezena, nejdostupnejsi je Leaf, kterej kdyz cold/rapidgatuje, tak za tech 30 minut nenabijete snad ani do dalsi nabijecky. A ano i v okoli kamaradova bytu je „rychlo“nabijecka ale je par km vedle atd, atd. A kdyz k nemu jedu tak vetsinou dorazim o pulnoci a mam uz tak dost a ne, opravdu nechci dorazit misto toho ve dve rano. Leaf uplne potentovali tim chybejicim TMS. V lete tu bejva i 39 stupnu. Nepomuze vam ani noc, kdu je treba ve 4 rano 27 stupnu. Videl jsem video s Leafem 62kWh dalkovej prejezd a od tretiho nabijeni nabijel 20kW a baterie mela az 53 stupnu. Ano da se to (da se to nakonec dojit i pesky) ale zatim bohuzel. EV bych chtel ale proste pomer cena – prakticnost je totalni katastrofa. Ojetej Prius PHV tu koupite uz za 700 000 jenu. Jetej Leaf 62kWh nejlevnejsi zatim malinko pres 3 ale ma vsechny vyse uvedene nevyhody.
                Takze ano, nabijecek tu je hodne a asi byste s ev dojel kamkoliv, ale porad to bude (nekdy) dost nepohodlny.
                Ja vyuzivam hodne L2 (rychlo ani nemuzu) pred nakupnimy centry zdarma. Ale schvalne tam neopruzuju, jen kdyz nakupuju. Letos ma zacit Porsche s ABB osazovat sve dealery a nakupni centra „az“ 150kW nabijeckama. Tak doufam ze to bude pristupny vsem (i kdyz me se to zatim netyka).

Napsat komentář