Na vozech Ford se zkouší technologie, která pomáhá řidičům využívat „zelenou vlnu“

Nová technologie by mohla učinit přítrž věčnému stání na semaforech. Systém doporučí řidičům takovou rychlost, aby dojeli k semaforu na zelenou.

Ve Velké Británii stráví každý rok řidiči čekáním na semaforech přibližně dva dny.
foto: Ford

Představte si, že byste mohli odvézt děti do školy, dojet do práce nebo vyrazit do nákupního centra na druhé straně města, aniž byste museli cestou třeba jen jedenkrát zastavit na červenou.

Ford se aktuálně podílí na zkouškách technologie, která by mohla proměnit jízdu na „zelené vlně“ v každodenní realitu. Systém nazvaný GLOSA využívá informace o načasování semaforů a doporučí řidiči takovou rychlost, aby dorazil k semaforu na zelenou.

Pokud je už donucen na červenou zastavit, systém ho informuje, za jak dlouho opět naskočí zelená. Podobné technologie již pomáhají cyklistům v Kodani či Amsterodamu.

Testy mají demonstrovat přednosti propojených automobilů a probíhají v rámci projektu UK Autodrive, což je nejrozsáhlejší britský program zaměřený na zkoušky autonomní jízdy a komunikujících automobilů. Projekt má 16 členů a je částečně financován z veřejných zdrojů.

Jeho náplní je vývoj a testování technologií vzájemné komunikace mezi vozidly a komunikace mezi vozidly a infrastrukturou. Tyto systémy mají potenciál zkrátit dojezdové časy, zlepšit spotřebu paliva a také zmenšit stres, který řidiči v hustém provozu zažívají.

„Po dlouhém dni v práci nemůže být nic horšího, než zastavovat cestou domů na každých semaforech,“ řekl Christian Ress, vedoucí oddělení asistenčních technologií ve výzkumném středisku Ford.

„Tím, že umožníme řidičům svézt se na zelené vlně, dosáhneme lepšího toku dopravy a výrazného snížení spotřeby paliva i emisí oxidu uhličitého,“ dodává.

Na vozech Mondeo Hybrid, které Ford ke zkouškám poskytl, se testuje rovněž „elektronické brzdové světlo“, jež při prudkém brzdění upozorní na nebezpečnou situaci vozidla jedoucí za nimi. Funguje na vzdálenost až 500 metrů a nevyžaduje přímou viditelnost.

Příští rok se v rámci programu budou zkoušet také technologie, které upozorní řidiče na zablokovanou křižovatku nebo na blížící se policejní, hasičský či sanitní vůz.

Testovat se bude také systém udělující prioritu vozidlům přijíždějícím ke křižovatce bez semaforů a dopravního značení. Dvouletý testovací program probíhá v běžném provozu i na uzavřených tratích v Milton Keynes a Coventry.

tisková zpráva

14 Comments on “Na vozech Ford se zkouší technologie, která pomáhá řidičům využívat „zelenou vlnu“”

  1. Krásná myšlenka, jenže
    Krásná myšlenka, jenže neuskutečnitelná.
    Fungovala by pouze, pokud bude na silnici sám. Pokud sledováním semaforu odhadnu, jakou rychlostí mám jet, abych k semaforu dojel jakmile skočí zelená, naprostá většina polovodičů mě předjede, z plné rychlosti zabrzdí těsně před semaforem a jakmile přijedu k semaforu, kde svítí zelená, musím zastavit a čekat několik vteřin, než se tito idioti rozjedou.
    I kdyby měli v autě namontovaný takovýto sofistikovaný systém, je jim to k ničemu. To by je to muselo rovnou mlátit.

    1. Neustále na ně narážím,
      Neustále na ně narážím, dnes a denně, protože dnes a denně jezdím. Klasika v Ostravě-Mar.Horách, borec s bílou koktávkou byl na prášky, když jsem jel v padesátce tachometrových 60. Ranní špička, kolony, tramvaje, semafory, lidi na přechodech světelných i běžných, předjet mne nemohl protože tramvajový pás nedávno oddělili zvýšeným obrubníkem. Přesto jsem touto jízdou dorazil v pohodě k zelené, zatímco se již rozjela kolona, takže plynule. Ale tam už byly 2 pruhy, tak mne mohl předjet tak zhruba devadesátkou, proletět křižovatku a za ní dupnout na brzdy, protože kolona v obou pruzích byla souvislá. Pak chvilku mezi auty myškoval, aby se posunul o cca 5 vozů dopředu. Já jel klidně v pohodě a dojel ho kousek před další světelnou, kam opět on dorazil na červenou a stál a já pokračoval v jízdě s rozjíždějící se kolonou. Ještě 2 světla jsem si užíval pohledu na totálního debila, jedoucího nervózně a agresivně 2-4 vozy přede mnou v koloně, než odbočil někam mezi domy. Ovšem určitě jen proto, aby se snažil kolonu na hlavní objet vnitroblokem. Což sice lze, ale je to dvojnásobná vzdálenost a tak určitě nejel oněch +-50, co je tam dovoleno a co se pohybovala kolona na hlavní. To je potencionální vrah, protože po ránu jsou ty vnitrobloky plné děcek, matek s kočárky a důchodců :-(.

  2. K cemu to? Ja mam pocit, ze
    K cemu to? Ja mam pocit, ze pro soustu ridicu je to asi velka zabava na to pri vyjezdu z krizovatky dupnout aby nasledne po par stech metrech mohli dupat na brzdy (vidim kazdy den cestou do prace). Zajimalo by me jestli to jsou ti sami, co si pak stezuji na „nerealisticke spotreby udavane v TP“…

Napsat komentář