Na vodíkových pumpách v Kalifornii došel vodík, Toyota radí tankovat do plna

Jan Horčík - 09 Srpen 2018

Dlouhá desetiletí nevídaná situace nastala na kalifornských čerpacích stanicích. Ovšem těch vodíkových. Vodík totiž došel.Vodíkové auto Toyota Mirai na vodíkové čerpací stanici.

Vodíkové auto Toyota Mirai na vodíkové čerpací stanici.
foto: Toyota

V USA můžete dnes lze koupit/pronajmout tři vodíková auta: Toyota Mirai, Hyundai Tucson Fuel Cell nebo Honda Clarity Fuel Cell. Nejvíc se zatím prodalo modelu Toyota Mirai, a to 3687 kusů do konce června 2018. Většina z toho v Kalifornii.

Právě v Kalifornii dnes funguje celkem 33 čerpacích stanic na vodík, převážně v okolí Los Angeles a San Franciska. Koncem července se ale musely potýkat se zásadním problémem: začal docházet vodík.

Na minimálně jedné pumpě se zobjevilo upozornění pro majitele vozů Toyota Mirai, že by měli tankovat raději vždy do plna (viz. tweet níže). Navíc místní dealerství Toyoty nabízely proplacení náhradního auta.

Vodík je přitom často vydáván za "nevyčerpatelný zdroj", kterého je všude kolem nás víc než dostatek. Což je pravda. Ale jen tak napůl.

Než je totiž možné vodík načerpat (s využitím elektrických kompresorů) do vodíkového auta, je nejprve nutné ho někde vyrobit, a to pokud možno v co nejčistší formě, a následně dopravit na místo spotřeby. Případně vyrobit přímo tam.

Právě chemičky, které čistý vodík vyrábějí, ale aktuálně zásahla série nehod, které způsobily nedostatek vodíku vhodného pro pumpování do vodíkových aut. Vše by mělo být vyřešeno začátkem srpna.

Pro vodík jakožto možnou alternativu vedle čistých elektromobilů, hybridů a plug-in hybridů, to ale není příliš dobrá reklama. Nehledě na to, že jde o silně neefektivní palivo i v porovnání s benzínem nebo naftou.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Radovan

Jen je mi divné, jak jim mohl dojít vodík, když oni jej přece chtěli ekologicky vyrábět z přebytků solárních a větrných elektráren a svítí a fouká tam o106?
Kde udělali chybu?
A to s těmi chemickými procesy výroby vodíku z ropy je určitě jen neekologický vtip, ne? Nebo ne? :-(

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 64 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 22 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je možné že situace na trhu s elektřinou po nějakou dobu neumožňuje vyrábět vodík ekonomicky v potřebném množství. Cena je teď kritická a při současných vedrech může být cena dost vysoko, takže se nevyplatí ani spínat elektrolyzéry. Nedávno v LA byli bez proudu protože síť nestíhala.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ekonomika je zajímavá věda, třeba někdo spočítal, že: "Energie potřebná na stlačení vodíku na 350 bar dosahuje přibližně 30 % energie v palivu." viz. hytep.cz/cs/vodik/informace-o-vodiku/transport-a-skladovani-vodiku/618-skladovani-vodiku-i
Inu a začíná dávat smysl proč vodík všichni tak podporují - prostě pokračování v neefektivním využití energie, xksté pokračování. Celý lidský život je směřován k plýtvání. (asi aby se na tom mohli nabalíkovat šmejdi typu cepter, čez šejkové z alkájdy atakpodobně, vše jedna verbež)

Jak dlouho zustane vodik v tlakove nadrzi auta nez difunduje stenou a zmizi? Mam cabriolet ktery 6 mesicu pres zimu nejezdi. Bude po 6 mesicich nadrz prazdna? Uz ted je benzin problematicky, po delsi dobe se zkazi a neni dobry pro vykonny motor. Baterky v EV sice take ztraci casem energii, ale tu muzu kdykoliv doplnit ze zasuvky. Z meho pohledu EV vyhrava.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vodik se skladuje snad pri 400 barech, to je silene nebezpecne samo o sobe, si predstavte, ze to prdne a zacne unikat nekde v podzemnich garazich..

inými slovami - veľmi silne stlačený plyn (nie skvapalnený).
takže má všetky negatívne vlastnosti - netesnosťou (poškodením nádrže) nevyteká, ale expanduje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

v nádržích je vodík vázán na jinou látku, která v nádrži zůstává. Prostě při nějakém tlaku se chemicky naváže, při snížení tlaku se uvolní. Jako CO2 v sifonové lahvi a potom ve sklenici. Ale to nic nemění na faktu prostupnosti materiálů vodíkem. Méně rychle, ale spolehlivě ven z lahve ;-)

Obrázek uživatele PaRi

No tak je to ve flaškách s acetylénem (24 l plynu na 1 l acetonu, tlak 20 barů), ale u vodíku to nejde, tedy mimo exotické pokusy s metalydridy, komplexními hydridy, nanostrukturami uhlíku a jako součást chemických látek). Ještě by to šlo podchladit (-260 st.). Ale pak je tu zase problém s dochlazováním, nebo s odparem.

Tady je ještě něco:
Energie potřebná na stlačení vodíku na 350 bar dosahuje přibližně 30 % energie v palivu.

Zdroj

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja mam pocit ze je to dokonce 700 baru.

Přes 800 barů.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

1000 baru. Da nekdo vice ? ;)

Obrázek uživatele ozana

Maximum pro T Mirai je 870 bar.

---

Jezdím na proud, najeto 77 tisíc km. G-E STROMOS 8 let a 80 tisíc km.

Hloupoučké rs si zase myslí že tu všichni jen tak plácaj číslíka pro srandu králíkům, tak jak to dělá on a vůbec mu nedochází, že zde lidi uváděj seriózní fakta.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Inak o tom benzine sa to hovori, ja mam roky odstavenu motorku a raz v roku prestartujem a chyta na otoc. Ujco nasiel kanister nafty v stodole po dedkovi mal ho tam 20 rokov a nalial to do noveho auta bez vahania-auto jazdilo normalne.
Co sa tyka toho nabitia ev kedykolvek tym by som si az tak isty nebol. Aku potrebuje poriadne cykly v zatazi nie dobijat aby sa nevybijal. Ale keby si ho nechal bez nabijacky uz len par a to doslova tyzdnov tak sa s nim mozes rozlucit tiez. Pretoze pokial sa nemylim tesla po poslednom mne znamom update hlta cca 3,5kwh/den-t.j. po 28 dnoch uz nenabijes, bude mrtva-min. na rozpoznamie palubnou nabijackou

Před 20. lety se tam nemíchala řepka a jiné bioodpady...

---

Leaf mi stojí na parkovišti, zatím... Boo
Najeto: Londýn-Praha (cca 1000km?)

nové? asi budeme o "novosti" motora viesť dišputu :-)
hladký dýzel funguje bez problémov na čistý repkový olej z kauflandu, akurát treba vymeniť gumenné časti, pretože ich "rozpúšťa". novšia generácia nerozozná iný druh uhľovodíka ako "nafta motorová".
a klasické kecy o batériách.

Od doby kdy se do PHM pridavaji bioslozky, tak moc dlouho nevydrzi. Nafta z 2. WW je dobra jeste dnes, ale 2 roky stara je uz degradovana. U benzinu jeste drive. EU uz couva od michani bioslozky, ale CR dalo veto aby se nic nemenilo. Kdo to asi zablokoval?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

iMiev se vubec nevybiji, jsem nestratil dilek ani po tydnech odstavky, ta Tesla je vyjimka, ta ma taky vetsi spotrebu celkove..

To je trosku prehnane, s vypnutym "always connected" a zapnutym setrenim (auto usina i pres den) je to nejakych 5-7km za den. Takze i v pesimistickem pripade to bude spis dvojnasobek (350km dojezd, 7 km denne da 50 dnu). Pri "uskladneni na zimu" by ho nejspis majitel dal vypnout uplne. Pro tenhle stav jsem zadna cisla o rychlosti samovybijeni nevidel, kdo si koupi auto za 3M+, aby ho nechal nekolik mesicu stat :).

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Pri dennom pouzivani, resp pri pouzivani kazdy stvrty den je standby odber tesly len pol wattu - meral som to.
No je to za tychto podmienok:
- bez prihlasovania sa cez internet
- bez priblizovania sa FOBom
- s vypnutym "always connected"
- s zapnutym setrenim
V tomto nastaveni je auto stale uspate, no v pripade potreby ho mozno zobudit cez LTE, alebo wifi, tiez v pripade priblizenia FOB-om sa aktivuje.
Pri aktivovani cez LTE, wifi alebo priblizenim FOBom sa auto zobudi a spusti menic, cim radikalne narastie spotreba.
Menic sa spusti aj po styroch dnoch v spiacom rezime - za 4 dni minie cca 10% (4Ah) kapacity 12V baterie a zacne ju menicom dobijat. Vtedy skokovo stupne spotreba, lebo tesla menicom 400v/12V dobija 4 hodiny 12V/40Ah bateriu priemernym prudom cca 2A, hoci menic produkuje cca 10A - teda cca 8A sa strati pocas nabijania v elektronike, chladeni menica a podobne. Dalsie straty su v neefektivite vykonneho menica, ktory pracuje pri dobijani na menej ako 5% svojho vykonu. Preto pri dlhodobom odstaveni tesly vychadza taka velka priemerna standby spotreba.

Obrázek uživatele Radovan

S tím samovybíjením je to taková legrace. Lidé znají staré typy baterií s jinou chemií, které to prostě dělaly. Pak slyšeli o samo vybití elektromobilu a spojili si to.
Nikomu nedošlo, že když nechají hrát rádio na baterku, tak ono tu baterku vycucne a přestane hrát.
Stejně, jako když elektromobil nechají stát připojený na internet, ve vyčkávání na povely z ovladače z klíčků nebo mobilního telefonu, aktualizující průběžně mapy a desítky dalších úkonů, takže stojící elektromobil vlastně - stejně jako to rádio - taky pracuje a po čase si baterku sám vypotřebuje, ne samo vybije.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 64 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 22 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zrovna u te Tesly je to dost extrem, kdyz v nejuspornejsim (nevypnutem) stavu basti 1kWh/den (prumerny prikon 40W). To uz je relativne slusny notebook v neflakajicim se rezimu. Nebo jinak receno, cela kapacita 12V/70Ah olovene baterky (velka do naftaku) vycucnuta za 1 den.

EDIT: Ale treba spravna odpoved je, ze bezi AP pocitac a cela flotila po nocich tezi bitcoiny, aby Musk mel za co odkoupit ty akcie :)

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hladal som dlho ale vsetko co som nasiel je ze Toyota deklaruje nepriepustnost cez patentovane tri vrstvy materialov. Z principialneho hladiska to unikat musi ale pokial ti ide o pol roka odstavene auto tak bat sa nemusis aj preto ze mirai nieje kabrio

Nejaka auta hniji u dealeru v bazaru klidne i vic nez 6 mesicu. Nejde jen o Mirai, ale kdyz to T chce protlacit jako bezny pohon, tak se musime zajimat, jak se to projevi v praxi. Nejen ze h2 je drahy a napln utece, ale jak se da naplnit auto mimo plnicku? Nejaka mobilni flaska?

Jako že neuteče protože zůstane aspoń další chvíli v kabině ? :-D

---

Leaf mi stojí na parkovišti, zatím... Boo
Najeto: Londýn-Praha (cca 1000km?)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Sancta simplicitas!

toto nie je žiadna novinka - už v "úvode vodíkového veku" výrobca zámerne obmedzoval výrobu áut s tým, že čerpacie stanice "vyrábajú vodík na mieste" a majú obmedzenú výrobnú kapacitu.

Ani né před rokem Toyota pozastavila prodej nových vodíkáčů protože v obladti nebylo dost čerpaček :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Praha instaluje chytré lampy, dobijí auto nebo pohlídají smog

technet.idnes.cz/chytre-lampy-praha-karlin-0y7-/tec_technika.aspx?c=A180502_151509_hardware_vse

Obrázek uživatele M.Krupka

Instalace nové technologie do jedné lampy nezabrala ani půlhodinu. Lampu totiž nebylo nutné vyměňovat celou, vyměnila se pouze její vrchní část, ve které byly dříve umístěny žárovky či zářivky.

Už někdo nabíjecí konektor viděl na vrchní části?? Dle informací které mám ani wi-fi nefunguje....snad dočasně.

V rámci projektu bylo modernizováno 92 lamp veřejného osvětlení na Karlínském náměstí a v přilehlých ulicích (Peckova, Křižíkova a Kolárova, část ulice Sokolovská a Thámova ulice v okolí metra). Celkové náklady na instalaci nové technologie, roční servis a sběr dat činí 4,7 milionu korun bez DPH.

V rámci projektu BYLO modernizováno 92 lamp... a 5 sloupů BUDE zcela vyměněno, aby mohly sloužit k nabíjení elektromobilů. Něco málo přes 5%, to je teda jak se říká "nářez". Zvlášť když se tam parkuje všude, kde se dá, takže už vidím, jak místo zrovna u sloupu se zásuvkou bude volné. Trochu málo za 4,7 mega bez DPH. Jasně, není to jen za zásuvky... ;-)

---

Nissan Leaf 24kWh, 180.000 km

Obrázek uživatele M.Krupka

:-) BUDE......... Budoucí čas může vyjadřovat nejen činnosti, které budeme dělat až za několik let nebo tisíciletí.

Aby mohly sloužit..... z toho usuzovat mohu, že sloužit nemohou.

BUDE jsem zvýraznil jako reakci na dotaz "Už někdo nabíjecí konektor viděl na vrchní části??". Prostě to teprve bude.

---

Nissan Leaf 24kWh, 180.000 km

Obrázek uživatele M.Krupka

Z prohlášení a z videa mám dojem, že priority jsou měření CO2, SO2, hluku, pohybu osob, přenos a získávání dat. Tím neříkám, že tam ty zásuvky jednou nebudou. Testování je na rok. Dávám si do kalendáře poznámku a za rok se jedu podívat na zásuvky a na těch pět lamp. :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

a s tojotou už doprr dyt je leda k smíchu rejžák uprděná

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejste vy rasista?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

On je jen hloupej a hraje si na znalce.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC Group

Newsletter