Na přednášky o energetice přijel lektor elektromobilem

Překvapení čekalo před Velikonocemi žáky a žákyně nejvyšších tříd ze základních škol v Bobrové a Velké Bíteši na Vysočině. Na ohlášenou besedu s názvem „Energie – budoucnost lidstva“ přijel lektor elektromobilem.

Lektor Jiží Gerža předvádí nabíjení elektromobilu Volkswagen e-Up! žákům základní školy ve Veké Bíteši
foto:

Interaktivní přednášky a besedy o energetice v ekonomických, ekologických, sociálních a geopolitických souvislostech vede Jiří Gerža z Jaderné elektrárny Dukovany – stejně jako řada dalších odborníků na energetiku – na českých základních a středních školách pravidelně už 15 let.

Zajištění dostatku energie pro lidstvo, ekologická výroba a nové způsoby skladování elektřiny jsou úkoly, které bude muset nastupující generace řešit. Bez elektřiny se stále ještě musí obejít 1,3 miliardy z celkových více než 7 miliard obyvatel Země.

Tento stav není udržitelný a světová populace se navíc rozrůstá o zhruba 77 milionů lidí ročně. Účastníci besed se na základě lektorova výkladu dozvědí, že zásoby neobnovitelných zdrojů se vyčerpávají, a že výroba energie z fosilních paliv znamená emisní zátěž a zhoršování zemského klimatu.

Zároveň si ale uvědomí, že využitelnost obnovitelných zdrojů je závislá na počasí a bezemisní výroba jaderné energie klade vysoké nároky na bezpečnost. Samozřejmě se mluví i o možnostech úspor, riziku blackoutu, či o nutnosti hledání nových technologických řešení.

V praktické části si účastníci mohou vyzkoušet například měření radioaktivity okolního prostředí přenosným radiometrem. Ten podává důkaz, že přírodní radioaktivní záření se vyskytuje všude kolem nás, dokonce i v lidském těle. Ovšem možnost předvést v rámci praktických ukázek elektromobilu Volkswagen e-up!, to je bonus.

Přitom ekologická doprava s budoucností energetiky úzce souvisí a užívání elektromobilu je v současné době i jistým vyjádřením společenské odpovědnosti.

Ing. Gerža účastníkům přednášky vysvětlil, že zásadní rozdíl mezi elektromobilem a automobilem na pevná paliva je samozřejmě v typu motoru.

„Elektromotor využívá jako zdroj energie akumulátor. V tomto případě lithium-iontovou baterii s kapacitou 18,7 kWh. Je v podstatě bezúdržbový, na rozdíl od spalovacího motoru se u něj nemusí měnit olej,“ řekl nad otevřenou kapotou, a popsal způsob „tankování“.

U vozu VW e-up! trvá rychlonabíjení asi půl hodiny, pokud by se ale kabel připojil k běžné zásuvce, bude baterie plně nabitá za 9 hodin.

„V průměru ujede tento vůz 120 až 160 km na jedno dobití a kombinovaná spotřeba na 100 km je 11,7 kWh“, zodpovídal Gerža dotazy.

„Z toho vyplývá, že elektromobil je nejen bezemisní a tiché vozidlo, šetrné k životnímu prostředí, ale také jezdí za polovinu nákladů.“

V roce 2015 byla průměrná cena elektřiny 3,82 Kč za kilowatthodinu, to je kolem 45 korun na 100 km. „A ještě jedna věc, při rozjezdech na křižovatce oceníte jeho zrychlení.“ dodal lektor předtím, než pozval pár šťastlivců na krátkou projížďku.

tisková zpráva

30 Comments on “Na přednášky o energetice přijel lektor elektromobilem”

  1. Prezentace EV pro laiky je
    Prezentace EV pro laiky je ideální dělat s mým stařičkým Golfem Citystrtomer. Tam jen zvednu haubnu a otevřu kufr. A pod krytem lze vidět jako na dlani všechny ty baterky, kabely, senzory, obvody BMS, nabíječku, regulátor, atd. Pod tím motor. A lidi pak jen nevěřícně kroutí hlavou s otazkou: A to je VŠECHNO????? Vzdyť tohle dokáže spíchnout každý jen průměrně zručný kutil v garáži….. Říkám – ano i ne – tohle je totiž pořádný auto, kde se samozřejmě elektřina, coby vysoce ušlechtilá forma energie nepoužívá na něco takového, jako je prachobyčejné topení. Takže je tu ještě naftový bufík…..

    Lidi totiž mají pocit, že elektroauto používá nějaké kosmické technologie či co….. A ona je to přitom taková prostá skládačka z poměrně obyčejných věcí. Pak si spočtou, kolik stojí baterky, a nechápou, za co ti zmetci chtějí tak nekřesťanské peníze. Mladým párům pak říkáme, ať si na svůj Velký den přejí jako dar… několik kilo lithia ve formě baterek. Dají je do staršího elektromobilu… a mohou veseleji zakládat rodinu, protože z měsíčních položek na živobytí mohou odškrtnout jednu mastnou položku „palivo“.

  2. Ing. Gerža účastníkům
    Ing. Gerža účastníkům přednášky vysvětlil, že zásadní rozdíl mezi elektromobilem a automobilem na pevná paliva je samozřejmě v typu motoru.
    No to teda je. To máte kotel, parní stroj, nádrž na vodu, přívěs na uhlí… Vono přikládat pod kotel lopatkou uhlí, to není žádná pohodlná jízda 🙂

      1. Peletky mě taky jako palivo
        Peletky mě taky jako palivo budoucnosti napadly. Bohužel nikdo se tím nezabývá. To by bylo skutečné zero emision, narozdíl od EV. Neomezený dojezd, rychlé tankování. Ideální hlavně pro autobusy a kamiony.
        Jen zvládnout technologii. Turbínu s nepřímým spalováním.

    1. takového poklesu ceny se v
      takového poklesu ceny se v příštích letech nebojím. UP-em jsem jel a řeknu Vám, že na delší cestu bych tím jet nechtěl ani kdyby to mělo pod kapotou 300HP 3Litr a 150L nádrž. Oni výrobci ví proč do takto malých aut silnější baterie nedávají a brzké navyšování kapacity baterií se bude týkat aut velikostí Leaf, Bolt, Golf a výš.
      On pan ředitel Dukovan věděl, že se ho děti na ZŠ určitě nebudou ptát na rozvoj nabíjecí infrastruktury, tak oprášil eUPa… 🙂

      1. Ing. Gerža není ředitelem
        Ing. Gerža není ředitelem Dukovan, ten má úplně jiné starosti než jezdit po základkách a středních školách.
        Co se týká rozvoje nabíjecí infrastruktury, tak ani ředitel EDU ani Ing. Gerža nemají možnost ovlivnit její rozvoj, takže by mohli konstatovat pouze aktuální stav s tím, že to mají na starosti jiné útvary ČEZ.
        A nakonec ohledně „oprašování e-UPa“ – ten se nezastaví, takže ani prach se na něm nestačí usadit – mimo jiné i proto, že jiný elektromobil ČEZ na EDU momentálně nemá a ještě asi nějaký čas mít nebude. Takže pokud chtěl Ing. Gerža jet na základky elektromobilem, tak jedině e-UPem.

        1. dá se všechno – Trabantem
          dá se všechno – Trabantem kolem světa, elektroskůtrem na Ukrajinu atd. Netvrdím,že to nejde, ale tato vozidla pro takové cesty nebyla určena. To pohodlí většího auta je prostě jinde.
          Jinak, proč by to s EV nešlo někam dál? Já s Leafem byl na otočku v Tatranské Lomnici. S rodinou si běžně jezdíme na SK jen třeba na oběd – a to mám na hranice cca 200km. Prahu, Plzeň, Břeclav, Brno – jezdím na otočku úplně běžně. Je to o dostupné infrastruktuře pro nabíjení.

    1. To dá „rozum“. Vezmeš
      To dá „rozum“. Vezmeš solární panel, mrskneš to pod halogen zapojenej do 230 a ze soláru ti leze „čistá“ energie…. to přece dělali už solární podvodníci ve Španělsku a jinde na světě s diesel agregátama ve velkém. 🙂

      Teda tak si to asi představuji.

            1. Nebylo cilem te potesit, ale
              Nebylo cilem te potesit, ale dik 🙂
              Znam kluky (no dobre, dneska pany ve strednich letech), co se tehle souteze ucastnili, tak jsem si celkem jisty, ze solarni panely na halogenky reaguji (i kdyz ucinnost bude bidna, v te soutezi vozitka vetsinou par vterin nabiji kondenzator a pak o par centimetru poskoci)

              A tak nejak jsem neodolal rypnout si s omluvou jako reakci na toho pitomce, uvidime, jestli se chytne za nos ;))))

              1. Já reagoval na solární
                Já reagoval na solární parky ve Španělsku, jak bylo přirovnání.
                Jinak nos –
                Jako na hraní dobrý ale s takovým napětím by žádný střídač napětí do sítě nedodal.
                Jestli toto ukázali odklaněči, tak se nedivím, proč to řek.

                A o tom to celé bylo. V tom se nic nezměnilo!

            2. Protože těch pitomců je
              Protože těch pitomců je tu víc a ještě se podporují, tak zvovu na vysvětlenou.

              Odpovídal jsem na pitomý příklad :
              (To dá „rozum“. Vezmeš solární panel, mrskneš to pod halogen zapojenej do 230 a ze soláru ti leze „čistá“ energie…. to přece dělali už solární podvodníci ve Španělsku a jinde na světě s diesel agregátama ve velkém. 🙂
              Teda tak si to asi představuji.)

              Má pro nechápající,tedy měla být odpověď –
              Ne, z halogenovýho světla panel elektřinu do sítě výhodně, ekonomicky ani čiště nevyrobí!

              Ale potěšolo mne, že po 140 letech někteří pitomci, dnes už dokonce chápou fotovoltaický jev a dokáží podat i odkazy na takové ukázky.

              Nestojím o chlapáckou omluvu, jen o poznání něčeho co tvrdili.
              Naštěstí je tu většina co to vysvětlili za mne, jak to skutečně bylo ve španělsku dřív než já.

              Nechtěl bych čekat nějakých 140 let.
              Místo omluvy, jen doufám, že nejste vysokoškolsky vzdělaní a na vedoucích funkcích, vy dva pitomci!
              Pártl a Ryc.

              1. Tomíku, je zřejmé že jsi
                Tomíku, je zřejmé že jsi nepochopil co jsem psal.
                Je nám tady všem asi jasné, že čistou energii lze jenom těžko vyrobit i se solárním panelem ze Slunce. Vždy budou nějaké externality např. na výrobu toho panelu, jeho dopravu, likvidaci atp.

                Pozastavoval jsem se jenom nad tím, jak ze špinavé energie vyráběli tu „čistou“.

                Byl to vtip ty konzervo. 🙂

      1. Tí podvodníci to ale
        Tí podvodníci to ale robili tak, že vyrobenú energiu z dízelagregatov dodávali priamo do siete ako keby bola vyrobená solárnymi panelmi.
        keby to použili na napájanie halogénov a osvetlovanie FV panelov, tak by zarobili akurát tak VELKÝ KULOVÝ…
        Účinnost panelov je priemerne 17% a pri osvetlovaní umelým svetlom ešte menej, takže ten kto by to tak robil by musel mat IQ -20.

        1. Ono se o tech halogenech
          Ono se o tech halogenech skutecne psalo. Ale nejspis to byla jen novinarska kreativita.
          Nebo, kdyz nad tim premyslim z ciste technickeho hlediska, mohli potrebovat, aby nejaka elektronika pripojena k panelum vysilala signal „sviti, vyrabim“, o skutecne vyrobeny vykon/ucinnost pravdepodobne neslo.

          1. moja chyba, mal som to
            moja chyba, mal som to rozpísať.
            najskôr počítaj, potom píš…
            Z jedného litra nafty vyrobíme približne 3kWh (treba to rozpísať podrobnejšie?), pri účinnosti halogénu (asi 12%) z 3kWh nám zostalo 0,36kWh vo forme svetla.
            účinnosť panelov 17%, vyrobili sme 60Wh…!!! a stálo nás to 1€!!
            a to som nepočítal rozptyl svetla, takže na vyrobenie 1kWh potrebujeme nakúpiť naftu za vyše 16€.
            to sa mi zdá dosť drahá energia. oplatilo by sa to iba keby si mal naftu zadarmo ale dieslový agregát má tiež svoju životnosť a tá sa do nákladov tiež musí zarátať.
            Takže ako je to s tým IQ?
            nič proti tebe nemám, ale toto si nedomyslel

Napsat komentář