Vypěstujte si nový Mercedes!VĚDA
Vypěstujte si nový Mercedes!
Uděláme vám v autech jasno!AUTO
Uděláme vám v autech jasno!
Rumunsko dotuje elektromobilySVĚT
Rumunsko dotuje elektromobily
Test elektromobilu Peugeot iOnTEST
Test elektromobilu Peugeot iOn

Na návštěvě v Centru dopravního výzkumu

Jan Horčík - 01 Duben 2015

Na kopci v brněnských Židenicích vyrostla během minulých let velká moderní budova. Dokonce i mezi místními ale jen málokdo tuší, že tam sídlí Centrum dopravního výzkumu, v České republice ojedinělá vědecká instituce.budova Centra dopravního výzkumu v Brně Židenicích

Nová budova Centra dopravního výzkumu v Brně Židenicích
foto: CDV

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. - veřejná výzkumná instituce a jediná dopravní vědeckovýzkumná organizace v působnosti Ministerstva dopravy. Vznikla už v roce 1992 a dnes zaměstnává přes 150 odborníků z různých oblastí.

My jsme se aktuálně v hlavním sídle Centra dopravního výzkumu (CDV) v Brně byli podívat. Exkurze nás zavedla do několika z mnoha oblastí, kterými se tato instituce zabývá. Jsou to mimo jiné: dopravní plánování, dopravní infrastruktura, životní prostředí, lidské faktory v dopravě, bezpečnost a dopraví inženýrství.

Předně jsme si prohlédli absolutní novinku - simulátor kamionu. Ten má pro sebe vyhrazenu celou jednu místnost. Má podobu kabiny kamionu umístěné na aktuátorech, před kterou jsou plátna. Na kabině jsou navíc přimontované displeje jejichž obraz se promítá ve zpětných zrcátkách.

budova Centra dopravního výzkumu v Brně Židenicích

Simulátorová kabina je původní přímo od výrobce
foto: Hybrid.cz

Simulátor jsme dostali možnost si vyzkoušet. Řízení kamionu je naprosto věrné, jen grafika vypadá jako z počítačové hry z roku 2004. Systém zatím nebyl doladěný, takže se sem tam vyskytla chyba, ale přesto šlo o zajímavý zážitek.

Simulátor bude po finálním odladění sloužit k základnímu výcviku, ale i zdokonalování dovedností zkušených řidičů a případně i experimentům, které nelze z bezpečnostních či etických důvodů provádět v reálném provozu (řízení pod vlivem alkoholu, rizikové situace, apod.).

Silnice, dálnice, mosty

Exkurze dál pokračovala do laboratoří, které se zabývají diagnostikou vozovek, technologiemi betonu a dalšími "stavařskými" záležitostmi. Odborníci zde testují různé betonové směsi aby se dozvěděli, jak budou odolávat podmínkám času a proměnám podnebí.

CDV se mimo jiné specializuje také na stavby mostů s přímo pojížděnou cemento-betonovou mostovkou. Těch je zatím v České republice minimum. Akreditované laboratoře CDV nicméně dokáží provádět řadu s tím souvisejících zkoušek.

budova Centra dopravního výzkumu v Brně Židenicích

3D skener
foto: Hybrid.cz

Další cesta nás zavedla do Divize bezpečnosti a dopravního inženýrství. Tam se mimo jiné zabývají velmi sofistikovanou analýzou dopravních nehod. K dispozici mají i nejnovější technologie včetně 3D skeneru, který dokáže místo nehody přetvořit do podoby 3D modelu se kterým lze dále manipulovat.

Bez nehod

Kromě toho dokáže místní laboratoř například provádět odborné posudky a zjišťovat, zda bouraná auta nebyla nějak nezákonně upravována. Součástí každodenní práce jsou tedy nehodové analýzy, ale také návrhy bezpečnostních opatření a hloubková analýza silničních dopravních nehod. Ročně místní "zásahová jednotka" údajně vyjíždí až ke 150 nehodám.

budova Centra dopravního výzkumu v Brně Židenicích

Garáž pro analýzu nehod
foto: Hybrid.cz

Divize dopravní infrastruktury a životního prostředí provádí mimo jiné autorizovaná měření koncentrací suspendovaných pevných částic v ovzduší, vč. jejich počtu a morfologie. Změří tu také těkavé uhlovodíky (VOC) anebo vyrobí multimodální dopravní modely.

ZAJÍMAVOST: Podle studií Světové zdravotnické organizace způsobuje znečištění ovzduší každý rok předčasnou smrt asi 370 000 Evropanů, z toho 9000 obyvatel ČR.

Pochopitelně se tu několik odborníků věnuje také alternativním palivům. Připravují ekonomické hodnocení a optimalizaci zavádění alternativních paliv, navrhují rozmístění infrastruktury apod. Monitoruje se zde také hluková zátěž a pracuje na celkovém pojetí udržitelné dopravy.

Jedním z pracovních cílů CDV je mimo jiné i trvalé snižování nehodovosti, tedy bádání nad tím jak předcházet vzniku dopravních nehod a pokud už nastanou, tak jak zmírňovat jejich následky. Jen pro zajímavost, dopravní nehody stály v roce 2013 českou ekonomiku 52,7 mld. korun, tedy 1,4 % našeho HDP.

V přeznačkované České republice je tak mimořádně důležitá například i práce psychologické laboratoře. Ta zkoumá jaký dopad má množství informací podél vozovek na pozornost řidičů a bezpečnost silničního provozu.

vlastní
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kdyz uz takovou instituci mame, tak mam pro ne ukol.
Vyrobci aut investuji miliardy do uspornych technologii a kazdy malicky krucek k usporam je cim dal nakladnejsi.
Ale stavari silnic by mohli vyznamne prispet k energeticke uspore. A to by stalo pouze trochu vic premysleni.
Pouhe inteligentni trasovani silnice a umistovani krizovatek by usetrilo nemale mnozstvi energie.
Umisteni krizovatek s nucenym zastavenim pred kopcem je absolutne vysmech vsem uspornym snaham. Nebo umisteni benzinek v kopci s energeticky nakladnym rozjizdenim do kopce a nebo niceni energie brzdenim u benzinky v klesani. Takovych nesmyslu je na kazde silnici mnoho. Stalo by zato nejak propocitat, kolik energie by se inteligentnim trasovanim silnic v CR dalo usetrit. Mozna by to v tom CDV mohl nekdo propocitat. Chtelo by to aby kazda nove budovana silnice musela prokazat svou energetickou tridu. Takovy energeticky audit.
Nedavno dostavena dalnicni krizovatka R35 - R13 Bily Kostel je priklad takove hlouposti. Krizovatka je v udoli a vsechen provoz musi zbytecne zbrzdit a nasledne zase rozjizdet do kopce. Posunuti krizovatky na blizke navrsi by prineslo znacne uspory energie. Ale zda se, ze stat to netrapi, hlavne ze z PHM kapou dane.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zkoumáme, zkoumáme, ale nestavíme.
Za posledních 24 let jsem postavili dálnic v průměru 3,4km/rok.
To bychom s takovou rychlostí postavili naši prvou dálnici D1 a D2 v úseku Praha - Brno - Bratislava za 92 let. Dnes nejsme schopni dálnici udržovat (stačí se na české a moravské straně po ní projet), natož ji rekonstruovat.

Jak má vypadat povrch silnice po mnoha desetiletích provozu se každý může zajet podívat do Brna na starý okruh Velké ceny, a hned každý uvidí a v autě pocítí ten značný rozdíl.
Ale klidně zkoumejme dál.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články