Na Českobudějovicku roste první česká obří baterie pro rozvodnou síť

Jan Horčík - 26 Říjen 2017

U rozvodny 110/22 kV v Mydlovarech buduje E.ON ve spolupráci se Siemens první českou velkokapacitní bateriové úložiště. Bude mít kapacitu 1,75 MWh.auto baterie Siemens Siestorage velkokapacitní úložiště

Velkokapacitní bateriové úložiště v Mydlovarech, první svého druhu v Česku, bude sloužit k vyrovnávání špiček v rozvodné síti. České zákony ale zatím pojem 'bateriové úložiště' neznají, a tak legislativně půjde o elektrárnu.
foto: Siemens

Nejnižší cenu ve výběrovém řízení na instalaci bateriové jednotky v areálu rozvodny Mydlovary vyhlášeném společností E.ON nabídl Siemens (22,2 mil. Kč) - a byl také vybrán.

Narozdíl od konkurence totiž nabídl 6000 nabíjecích cyklů - ostatní pouze stanovené minimum 5000. Jde o kontejnerové řešení SIESTORAGE (Siemens Energy Storage) využívající li-ion baterie Samsung. Celková kapacita bude 1,75 MWh při výkonu 1 MW.

Uvedení SIESTORAGE v Mydlovarech do plného provozu, po ukončení všech zkoušek, je plánováno do 30. listopadu letošního roku. E.ON zvažuje v budoucnu tento pilotní projekt akumulace energie v rozvodně Mydlovary rozšířit až na kapacitu 10 MWh.

vlastní, Siemens, E.ON
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Řekl bych, že ze všech možných způsobů regulace sítě, tenhle je nejméně výhodný.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Řekl bych, že není. Jaké jsou Vaše argumenty?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kolegové níže spočítali, že uložení kWh stojí 2,75kč.
Nevím, na kolik vyjde přečerpávací elektrárna, ale řekl bych, že určitě míň.
Kogenerační jednotky na zemní plyn jsou určitě výhodnější.
A nejvýhodnější asi jsou chytré domácnosti. Dálkové spínání spotřebičů, které nejsou potřeba trvale.

Obrázek uživatele Radovan

Jdete na to správně, chytré sítě a chytré domácnosti jsou řešením stejně, jako chytré firmy, o čemž se vůbec nemluví. Přestože jsou největšími žrouty elektřiny a energií obecně. Takže malá procetuální úspora u nich znamená v absolutních číslech velkou úsporu. OZE na střechy hal, kogenerace, zateplování, hospodaření s vodou (nejen z hlediska úspor, ale i ohřevu a chlazení, kvality vzduchu, filtrace....), úspornost procesů ve výrobě atd. atd..
Dnes jsme v podstatě vyřešili svícení, tam kde donedávna byla nutná 100W žárovka (tedy spíše tepelka), postačí 6W LED. Hezky je to vidět ve velkém na městech a veřejném osvětlení, tak jsou úspory brutální. Velké úspory zaznamenala spotřeba vody včetně teplé, tedy jejího ohřevu. Jak ve velkém opravou vodovodních sítí, tak v domácnostech a firmách malými krůčky typu perlátory, sprchové hlavice, směšovací baterie.... . Děláme na zateplení a snižování spotřeby tepla u budov. Posledním logickým krokem je udělat z nich výrobní jednotky energií a úložiště.
Co se kogenerace týče, je to ono prosté počítání odpisů. Prostě pořídím kotel na plyn, protože ve fabrice používáme plyn na ohřev xy procesů a ejhle, on není 100% doby vytížen a nejede v optimu. No tak bude vyrábět i elektřinu, protože při tom objemu plynu, co odebírám, mne stojí jednotka nula nula nic. Ale stačí i prosté časové vytížení. Čili dělat na 2 nebo 3 směny a včetně víkendů. Všechno, co pořizujeme a leží ladem, vybízí k úsporám.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obrázek uživatele Jan Veselý

A víte kolik se platí za primární regulaci sítě, tj. okamžitou reakci na nerovnováhu mezi výrobou a odběrem v síti?
Jo, a mimochodem tohle nejsou přečerpávačky schopny dělat. Mají náběh v řádu minut.
Nehledě na to, že jim v těch Mydlovarech nejspíše ta baterka umožní vyhnout se velmi drahé výměně výkonově nedostatečných transformátorů.

Přečerpávačky jsou podle mne výborná věc, ale mají spoustu ale. Bohužel brání se jim obyvatelé, zelení a hlavně nejdou postavit všude. Vlastně obráceně jdou postavit jen na několika málo místech v republice.

Naproti tomu baterie můžete postavit prakticky kdekoli, kdykoli, v jakékoli kapacitě a tu kapacitu jednoduše měnit.

Všechno tohle dává tu obrovskou výhodu, že tu energii kterou potřebujete uskladnit a potom jindy využít budete mít v místě spotřeby. Což je úplně nejlepší pro vyrovnání sítě. Tohle s žádnou jinou "elektrárnou" neuděláte.

A samozřejmě jak už jsem tu psal hodněkrát. Do budoucna toho hodně zajistí chytré sítě. Velmi mnoho bude "sdílené" kapacity v bateriích elektromobilů a domácích úložištích. Majitelé budou moci nabízet přebývající kapacitu pronajímat distribuční společnosti k vyrovnávání špiček a k ukládání levné elektřiny.
Ale to ještě docela vzdálená budoucnost.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to je opravdu vzdálená budoucnost. V mém životě kdy každý se kterým hovořím na distributora nadává jim pšenka nepokvete. To si raději každý pořídí vlastní úložiště a při problémech se odpojí, než aby zachraňoval Mitaly, Světlíky a podobnou verbež tím, že jim bude držet funkční distribuční síť. Pěkně ať si vykrývají výkyvy při válcování za své (jak každému předhazují tam kde se jim to hodí). Jde o výkyv 10MW příkonu jedné válcovací tratě po průchodu bramy válci což trvá řekněme 5 sec. a potom je 20 sec pauza....

Obrázek uživatele Josef

To není zase tak strašné, ne? Stálý příkon celé sítě ČR je mezi 6 a 8 GW. 10 MW je relativně drobnost.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prosím vás, ta sdílená kapacita u elektromobilů. Vážně si myslíte, že lidi budou chtít, aby se jim jednou nabitý automobil vybíjel a když budou potřebovat odjet, tak aby byl nenabitý...? :) Neblbněte :)

A proč by ne? Jezdil jste vůbec někdy v elektromobilu alespoň týden?

Asi ne. Protože by jste také nemluvil.

Z praktické zkušenosti a i ostatní co tu jezdí elektromobili mi to určitě potvrdí, vím že i s elektromobilem který má "pidi" baterku o kapacitě cca 20 kWh prakticky nikdy tu baterii nevybijete do nuly. Když přijedete domu tak máte v baterce ještě docela dost elektřiny. Většinou víc než 30%.

A to je docela dost na to jí pronajímat někomu kdo vám za to zaplatí.
Navíc já počítám s tím, že budou pronajímat zanedbatelnou kapacitu cca 1-5 kWh. To je vzhledem k celkové kapacitě baterie skoro nic. V té době kdy k tomu dojde budou mít elektromobilů zcela určitě už běžně baterky s kapacitou nad 60kWh.
A tam jim nějaká hodnota 1-5kWh je celkem ukradená.
Navíc si určitě kdy ji může využít a kdy ne. Staví tu funkci vypnout.

Jestli umíš obyčejnou násobilku tak počítejte:
1 milion elektromobilů, kde každý 10. Majitel pronajme 1 kWh. To je kapacita 100000 kWh tj 100 MWh!
A když zapocitame procento využití třeba 20% tak vychází kapacita 20MWh, která bude dostupná téměř celý den.

Tohle bude výhodné pro obě strany. Distributora platí jen za pronájem, nemusí nic stavět, majitelé když už jim auto s velkou baterii stojí v garáži nebo v nabíječe ladem, dostanou alespoň nějaké "šušně" zpátky.

Ale základ je chytrá síť a dostatečně velké množství elektromobilů.

Obrázek uživatele Josef

Až budu mít v autě baterii kolem 100 kWh, tak klidně dám posledních 15 kWh k dispozici... Ideálně pak kapacitu z 80 do 90 %.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pro dodávku do sítě to je jedno, ale pro vykrytí nadvýroby která byla nyní o víkendu (záporné ceny ee na trhu) zrovna 80-90 není pro ČEPS k ničemu, protože jsi vzhledem k proměnné potřebě výkonu nepředvidatelná zátěž. tam je lepší 60-80 kdy ještě nabíječka jede na plný kotlík.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Praha potřebuje nové Elektrobusy ;)

novinky.cz/krimi/453179-v-praze-zacal-za-jizdy-horet-autobus.html

Trocha čísiel.

Predpokladajme že investícia 22,2mil Kč je s DPH.

Pri 6000 cykloch, kapacite 1,75MWh s hĺbkou vybitia 80% a účinnoti 96% je možné cez batériu prehnať 8,064 GWh, čo je v prepočte na 1kWh 2,75Kč/kWh len za akumuláciu. Samozrejme asi po 6000cykloch batéria celkom neodíde a jej kapacita väčšou mierou poklesne. Ku tomu treba pripočítať cenu samotnej elektriny - najlogickejšie len z Fofotvoltiky alebo Vetra.

Obrázek uživatele Radovan

A samozřejmě vzít v potaz,že se nejedná primárně o úložiště k dalšímu využití elektřiny z něj večer a v noci, ale baterie k vykrývání špiček/přebytku v síti, kdy je cena za uložení/odeslání zcela někde jinde. A náběh zřejmě v řádech sekund a méně.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Souhlasím na tento účel se to jistě vyplatí.

Nicméně jsem se nyní trochu zajímal o domácí úložiště cca do 10 KWh
ve spojení se solární elektrárnou, jsou na to i dotace.
Vize byla si v létě přebytky co uložím do baterie v noci dobiji elektromobil, protože přes všední den nejsem doma s autem.
Po přečtení pár super nabídek od různých výrobců jsem došel k názoru, že cena za uloženou 1 KWh po započtení životnosti úložiště je 4-6 Kč. Takže používat úložiště doma na ukládání přebytků je v současné době ekonomický nesmysl protože elektřina ze sítě vyjde levněji.
Takže řeči o 15 leté návratnosti jsou nesmysl, zde je návratnost záporná.

Bohužel podobně strašidelná čísla v podobě opotřebení baterie máme i v našich elektromobilech ,ale zde se to tak nepočítá protože morální pokles ceny vozu v čase je mnohem větší.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

cena za čisté úložiště (akumulátor) je DNES v koncových cenách v ČR:
10,2kWh, 16ks 200Ah/3,2V LiFeYPO4 108436 Kč
při 6000 cyklech a 80% hloubce cyklu vychází cena za uložení 1kWh 2,25Kč
Takže řeči o 4-6Kč jsou mimo realitu. A to je cena koncová, bez rabatu a s plnou nikoli sníženou DPH, bez dotace. Letos v létě byla cena o 10% nižší.
zdroj: ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=2
Já ve spočítané částce vidím cenu za uložení srovnatelnou s cenou distribuce.
Houpat nás můžeš, ale pokud nás budeš točit dokola, bude se nám chtít zvracet. To že nám předložíš propočet dle ceny nejdražší firmy na trhu, tím nás neoslníš.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No to je dobrý, já psal cenu za úložiště a ty mi tu sem dáš jen cenu baterek.

Když jsem psal ,že jsem se tím trochu zabejval , tak to znamená že o tom něco vím.

Máš vůbec potuchu co k těm baterkám budeš potřebovat aby to vůbec mohlo fungovat + garance .

Zrovna tahle firma nevím jestli dá na to garanci alespoň 10 let na webu jsem nic nenašel.

Když mi dáš odkaz na úložiště myslím tím celou krabici kterou jen zapojím na měnič budu moc rád,ale obávám se že bude tak za 200 tis. nejlevnější s touto kapacitou.

Takže moje cena 4-6 platí.

Ale i ta tvoje cena ala bastl bez BMS, bedny, ochranných obvodů stykačů, monitoringu je přeci hrozně moc ,nebo se ti
to zdá levný? 110 tis za 10Kwh číských baterek , když tu čekáme na elektromobily Evropské provenience s baterkou 80-100Kwh za cenu naftovýho auta?

Samozřejmě, pokud bychom započítali i cenu panelů a jejich životnost, pak to vyjde ještě hůře. To je ale daň za nezávislost na vnější energii. Až ta energetická soustava jednoho dne spadne na řadu dnů a třeba i týdnů, tak pak tahle nezávislost bude mít cenu zlata. To že se to stane je jen otázka času, důvodů může být několik, od vesmírných událostí, přes pozemské jevy až po teroristy.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Od neděle po dnes v podvečer na území ČR je ještě nyní mimo dodávku 9000 odběrných míst. Takže Tebou zmíněný čas již nastal. A to pouze zafoukal vítr.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Stačí se kouknout co se teď děje na Portoriku: http://grist.org/article/tesla-and-solar-groups-put-puerto-rico-back-on-the-grid/

Po zkušenosti s ČEZ molochem, jeho sranda komandem a jejich pravnickejma vydřiduchama si na chajdu, která nikdy nebyla připojená do sítě s radostí namontuju ostrovní FV systém s baterkou. Nebudu vykrmovat samolibý kravaťáky a jejich nenažraný limuzíny.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nu Vitáskové se zbavili, takze dcekej navrat systemu platby za jistic a pak se ti to uloziste vyplati.

Samozrejme nebudes investovat do panelu, ale budes akumulovat ze site pres maly jistic za ktery budes platit malo.

E.O.N. patří, pokud se nemýlím, mezi regulátory. Za regulaci sítě se platí tučné palmáre, které neodvíjí od aktuální ceny energie. Od čeho ale přesně, netuším. Poplatnici - tedy my všichni - to platíme ve složce ceny za distribuci (cca 30% z koncové ceny).

---

hariprasad

Obrázek uživatele Radovan

Já bych jen upozornil na "Uvedení SIESTORAGE v Mydlovarech do plného provozu, po ukončení všech zkoušek, je plánováno do 30. listopadu letošního roku." Jak dlouho trvá výstavba spalovací nebo jaderné elektrárny o výkonu 1 MW? A to jde pouze o to, uskladnit za příhodných podmínek (slunce, vítr, voda) již vyrobenou elektřinu z již existujících zařízení a pouštět ji do sítě podle potřeby po stávající infrastruktuře.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jenže na to to vůbec sloužit nebude.
Je to postavené, aby EON už nemusel nakupovat krátkodobou stabilizaci síťě od svého hlavního konkurenta ČEZu, který vlastní většinu kapacity vodních elektráren v ČR, které se na to používali doposud.

Podle mne je to výborná zpráva. Konečně se něco takového děje.

Počítám dobře že je to cca 12500,- Kč za 1kWh?

To e mi zdá hrozně drahé ne?

Praveze cena okolo 500eur za kWh je tak celkom v pohode...este je tam kontajner a iste dalsie sucasti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vzhledem k tomu že stavět spalovací elektrárnu s výkonem 1 MW je nesmysl, tak ta otázka trosku postrádá význam. Spalovací, respektive tepelnou elektrárnu má smysl stavět až od výkony nad 50 MW a s vědomím, že bude také použita na vytápění přilehlých lokalit. Taková elektrárna nejen že tedy vyrábí elektřinu, ale v mnohem větší míře slouží i jako zdroj tepla často tisícům objektů.

Jinak teplovzdušné a teplovodní kotle na tuha paliva o výkonech 1+ MW stojí dnes nové přibližně 1,2 milionu korun včetně instalace. Tepelné výkony se většinou pohybují v násobcích elektrické energie, tedy kotel který vyrobí 1 MWh, dodá zároveň i přibližně 5 až 8 TJ tepla. Většinou jich využívají obce či menší podniky na různé štěpky či biomasu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je podobný argument jako u zastánců čmoudů, z nouze udělat cnost. A k čemu je dobré v létě to odpadové teplo? Ohřev TUV tolik tepla nepotřebuje.

Kolik takových elektráren je, které zároveň dodávají teplo do bytů? Respektive chce vůbec někdo toto teplo?

Poslední dobou mám totiž dojem že se většina tech kdo tento systém vzdáleného vytápění využívá tak od něj utíkají co jim síly stačí. Je to drahý, náročný na údržbu, cestou v trubkách to teplo utíká kde může, hýždí to krajinu, ...

Pokud vím tak hodně lidí si pak teplo zajistí vlastním kotlem třeba na plyn.

Takže zpět k otázce kolik tepla je ze současných uhelných elektráren nevyužito? Mně přijde že velmi mnoho. Takže argument že to takto jde dělat je bohužel dnes lichý, protože to nikdo nechce a stejně se to teplo nevyužije. Je to třetích škoda, ale je to tak.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

U nově stavěných tepelných elektráren se to asi již neřeší a teplo se využívá asi jen pro provozy dané elektrárny či nejbližších podniků. Ale elektrárny které fungovali do roku 1989, tak mají všechny napojení na parovody. V podstatě drtivá většina panelových domu v České Republice má napojení na parovody místních elektráren, efektivní je to zhruba do 30 kilometrů.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Já si nedávno na základě dat od Teplárenského sdružení spočítal, že spotřeba tepla v celé ČR odpovídá v průměru cca 4.6 GW tepelného výkonu. Jen JE Temelín, když běží oba reaktory, posílá do atmosféry 4 GW tepla.

Na 1GW el. cca 2GW tepla. Tohle planetu neohřívá? Docela by mne zajímalo zda a jak moc. Elektráren co jedou "na páru" jsou stovky určitě.

Ona ohřívá planetu i ta vyrobená a užitečně spotřebovaná energie, protože se stejně buď přímo (veškeré vytápění, ohřev, ztráty účinností a vedení), tak nepřímo (zvukové a elektromagnetické vlny se nakonec taky pohltí do nějakého materiálu a tam promění na teplo). Kdoví, jestli to nakonec není čistých 100%, vyjma toho, co se vyzáří do vesmíru, to by mohl zodpovědět nějaký fyzik.

Obrázek uživatele Jolinar

Teplo z fosilnich elektraren je drobnost, jelikoz se vyzari do vesmiru... vykon, ktery dopada na Zemi v podobe slunecniho zareni je cca 1360 W/m² (pronasobte si to rozmerem zeme natocene ke slunci - nemuzu ted najit odkaz - a dostanete celkovy vykon.) V porovnani s tim je zdroj tepla z nejakych elektraren (a spalovacich motoru) naprosto irelevantni. Co skutecne "ohriva" planetu je atmosfera a sklenikove plyny, ktere "zadrzuji" toto teplo ze slunce v atmosfere a planeta tak muze mit vetsi teplotu nez jakou by mela bez atmosfery, resp. teplota tolik nekolisa v obdobi mezi dnem a noci (viz treba Merkur).

Prikladem budiz treba Mars, kde je osvit jen asi 750W/m² a jen ridka atmosfera a tudiz tedy i studene klima. Pokud bychom tam chteli stejnou teplotu jako na Zemi, museli bychom atmosferu udelat mnohem hustejsi (aspon jako na Zemi) a bohatou na sklenikove plyny.

PS: polomer zeme je 6371km, plocha na kterou tedy dopada slunecni zareni je Pi*r*r = 3,14*6371*6371 km² = 127.451.472.000.000 m²
Tohle kdyz vynasobim vykonem dopadajiciho slunecniho zareni tak bych mel dostat celkovy vykon ze slunce => 173.000 TW = 173 PW.
Pro porovnani, celkovy instalovany vykon elektraren na Zemi byl v roce 2014 cca 6,1TW = tedy 1/28360 toho co dopada na zem v podobe slunecni energie (a to jen za predpokladu, ze by ty elektrarny jely na plny vykon non-stop).

PS2: ted jsem nasel odkaz, a opravdu jsem ten dopadajici vykon spocital spravne :-D az se sam divim...

PS3: tady je to porovnani vykonu a dostupne energie

Nakonec se všechno teplo vyzáří do vesmíru v podobě tepelných fotonů/nebo elektromagnetického záření. To je totéž. Jde o to, jak dlouho to potrvá, než to projde tím kolečkem vzájemné tepelné výměny u nás na zemi a jaká je celková bilance pohltila/vyzářila za nějakou časovou jednotku. Měla by být pasivní.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

E.ON: S Martinem Záklasníkem o budoucnosti energetiky

ecofuture.cz/clanek/s-martinem-zaklasnikem-o-budoucnosti-energetiky

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hm, kdyby u toho udělali ještě rychlonabíječku, konečně by to snad spustilo výstavbu i jiných stanic pro rychlonabíjení v jižních Čechách které jsou v tomhle směru hrozně zanedbaným místem pro řidiče s EV...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To by byla teprve paráda. Ale zrovna v Mydlovarech by nebyla úplně strategicky umístěna. V Českých Budějovicích by byla určitě užitečnější.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanice-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% onlineKariéra EVC GroupAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil

Newsletter