Na americké silnice vyrazil první robotický kamion

Jan Horčík - 07 Květen 2015

Daimler nedávno v ve spolupráci s tamním ministerstvem energetiky představil SuperTruck. Kamion se spotřebou dvakrát nižší, než je dnes běžný průměr. Teď truck vylepšili také o robotické řízení a aktivně jej testují na silnicích Nevady.auto robotický kamion auto Daimler SuperTruck freightliner

Vývoj SuperTrucku/robotické Freightlineru údajně stál mimo jiné více než 8 milionů CPU hodin
foto: Daimler

Stát Nevada je jedním z pouze čtyř amerických států (+ Washington D.C.), které umožňují na svých silnicích testovací provoz robotických aut. Projekt Daimler SuperTruck vznikal posledních pět let.

Hlavní výhodou nového typu kamionu/trucku je spotřeba, která činí 1 galon nafty na 12,2 mil. V přepočtu na evropské hodnoty to dělá 19,3 l/100 km. To může vypadat jako hodně, ale je to polovina toho co dnes běžně (americké) kamiony spotřebují. Hodnota byla naměřená při 502 km dlouhé cestě, celkové hmotnosti 29 484 kg a průměrné rychlosti 104 km/h.

auto robotický kamion auto Daimler SuperTruck freightliner

foto: Daimler

Kamionová doprava zaujímá mezi všemi typy přepravy zboží v USA většinu (asi 40 %). Daimler se rozhodl skrze své dceřinné společnosti Freightliner, Detroit Engines, Mercedes-Benz a Fuso projektem SuperTruck ukázat, že i spotřeba obřích trucků může být mnohem lepší, než je dnes.

Hlavní vylepšení se týkají aerodynamiky, využití lehkých materiálů a snížení tření. Celkem tak bylo možné na tahači ušetřit 318 kg hmotnosti. Pochopitelně, že pohonný systém je hybridní. Truck pohání speciálně navržený naftový motor o objemu 10,7 litru.

Speciálně upravený návěs SuperTrucku je pokryt solárními panely. Malá pohání nezávislé chladící systém nákladního prostoru. To samozřejmě dále šetří palivo, stejně jako rekuperace tepelné a brzdné energie a další opatření.

Robotická verze SuperTrucku (pojmenovaná "Freightliner Inspiration Truck") byla odhalena před několika dny v Las Vegas. Díky novým senzorům (kamery, radary, apod.) a dalšímu hardwaru tak kamion dokáže nově udržovat sám od sebe rychlost, zůstat v jízdním pruhu, udržovat si bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel a brzdit, případně úplně zastavit v závislosti na stavu dopravy a podmínkách na silnici.

auto robotický kamion auto Daimler SuperTruck freightliner

foto: Daimler

Jde tedy spíš o takový chytřejší adaptivní tempomat, ale i to je pro řidiče kamionů obrovská úleva. Na dlouhých rovných úsecích (který je v USA nemálo) totiž mohou využít volný čas k jiné práci, např. plánování cesty, apod.

Daimler
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Osobně jsem zvědav na robotického Mercedesa Truck 2025. To co představila firma na svých stránkách vypovídá o tom, že po roce 2025, v EU skončí u profesionálních řidiču rozdělování na C,E,D. Robotizovaný kamion a podobná vozidla budou moci obsluhovat i vlastníci skupiny M. Po roce 2025 proto asi nebudou potřeba UP, pro nezaměstnané bude stačit jízda v robotizovaném vozidle. Jen je otázkou, zda do té doby dokáže vyškolit dostatečný počet mechaniků- elektroniků pro opravy seřízení a udržbu těchto robotů.

Obrázek uživatele Hyperloop

"Kamionová doprava je přitom v USA prakticky všudypřítomná a naprostá většina zboží je přepravována právě obřími trucky."

Nesmysl. Paradoxně v USA je nákladní železniční doprava mnohem silnější než v Evropě a zaujímá přes 26 % veškeré nákladní dopravy včetně produktovodů. Bez nich by to bylo přes 30 %. Poslední dobou se dokonce i ropa začala přepravovat cisternami po železnici.

viz: http://en.wikipedia.org/wiki/Transportation_in_the_United_States

Pane Hyperloope,
dovolil bych si krapet oponovat. Z vámi poskytnutého odkazu jsem vydoloval (pro rok 2011) toto:
(včetně toporného gůglova překladu)
(jedná se o miliardy tun na míli)

Nákladní auto – 2.337 • 40,24%
Kolejnice – 1.518 • 26,13%
Voda – 434 • 7,47%
Air & Air / Truck – 11 • 0,19%
Potrubí – 1.018 • 17,53%

To, že narostl objem žel. dopravy ropy rozhodně neznamená umenšení významu dopravy silniční.

Ale debata o tomto by byla pouze 'bouří ve sklenici vody' – jde to naprosto mimo náš pidistáteček.
Za ten "americký" odkaz díky – obrovská studnice poučení.

Obrázek uživatele Hyperloop

Pane Mykanec, já silniční dopravu neumenšuji, jen poukazuji na to, že není pravda, že by měla naprostou většinu (což znamená v mém chápání přes 90 %).

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky za upozornění, tvrzení jsme opravili.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Chyba v texte (nemalo by tam byť: "se spotřebou dvakrát vyšší", ale asi se spotřebou dvakrát nižší):

"Daimler nedávno v USA ve spolupráci s tamním ministerstvem energetiky představil SuperTruck. Kamion se spotřebou dvakrát vyšší, než je dnes běžný průměr."

Pekný deň.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Jistě, opraveno, díky! Chyba vznikla následkem pomotání amerických a evropských jednotek určování spotřeby :).

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Má-li to být Česky a ne Tatarsky, tak "spotřebou poloviční".
V Americe se udává spotřeba jako převrácená hodnota k té naší, tak to nelze jen mechanicky přeložit.
Průměrná spotřeba 104 km/h ? Není to také šotek? Jakou mají kamiony v USA maximální povolenou rychlost?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Rychlost, samozřejmě, omlouvám se.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil