Elektromobil Kia Soul EVTEST
Elektromobil Kia Soul EV
V Pekingu budou jezdit električtí popelářiSVĚT
V Pekingu budou jezdit električtí popeláři
GM a PSA uzavírají alianciPRŮMYSL
GM a PSA uzavírají alianci
Benzin za 45 Kč/litr? Brzy ve FinskuNOVINKA
Benzin za 45 Kč/litr? Brzy ve Finsku

MUNIN – Evropa vyvíjí robotické nákladní lodě

Jan Grohmann - 22 Září 2014

Již za několik let mohou oceány brázdit velké robotické nákladní lodě. V žádném případě nejde o technologickou sci-fi. Příkladem nechť je evropský projekt MUNIN , který zcela seriozně rozpracovává myšlenku robotické lodní dopravy.Robotické lodě

Robotická loď podle vize SINTEF
foto: SINTEF

Výstupem projektu MUNIN není stavba konkretního plavidla. Cílem je především zjistit, zda současný stav vědy a techniky umožňuje stavbu a provoz obřích robotických lodí. Stejně tak se propočítává ekonomická výhodnost robotické dopravy, nebo připravují příslušné standardy a legislativa.

Proč vůbec se vývojem robotických lodí zabývat? Prvním problém je stále narůstající objem obchodní lodní dopravy. Podle švédské výzkumné organizace SINTEF Group, která participuje na programu MUNIN, se v jednom okamžiku po světových oceánech a mořích pohybuje více než 100 000 nákladních lodí.

Rostou výdaje za palivo, bezpečnostní opatření (např. somálští piráti) nebo mzdové náklady pro posádku. Navíc podle SINTEF Group je v současné době problém najít vycvičené posádky ochotné trávit na mořchí dny, často spíše týdny.

Narůstající objem lodní dopravy způsobuje větší počet nehod. Podle odhadů SINTEF až 75 % lodních neštěstí padá na vrub lidské chybě. Ostatně za tragickými lodními neštěstími nemusíme do historie příliš daleko – viz. zkáza italské Concordie nebo jihokorejského trajektu Sewol. 

Jaká je tedy vize lodní dopravy blízké budoucností? Podle SINTEF mohou do dvaceti let pomalu brázdit světové oceány speciálně konstruované robotické lodě o délce 200 metrů.

Slovo „pomalu“ jsme do textu nevložili náhodně. Robotické lodě poplují nižší rychlostí (asi 11 až 16 uzlů), což má několik výhod a jednu snesitelnou nevýhodu.

Konvoj robotických lodí.

Konvoj robotických lodí.
foto: SINTEF

Nižší rychlost umožňuje podstatně snížit spotřebu paliva – při 30 % snížení rychlosti úspora paliva dosahuje až 50 %. Delší transportní čas je snesitelný, neboť na palubě není žádná posádka.

Jak se budou robotické lodě řídit? Podle SINTEF lze na pevnině vybudovat speciální repliky kapitánského můstku s pokročilými zobrazovacími a řídicím systémy. Podobný koncept můžeme vidět například v současné době u operátorů bezpilotních letadel.

Kapitán, či pilot, tak může z bezpečí pevniny ovládat najednou více lodí. Hlavní výzvou je však zajistit kvalitní datové (satelitní) spojení mezi pevninou a lodí.

Konstrukce robotické lodě je navíc jednoduší, než lodě vezoucí posádku. Nejsou nutné kajuty, sociální zázemí, velitelský můstek a další životní prostory posádky.

Ve skutečnosti, technologický skok k robotickým lodím není tak velký, jak se na první pohled může zdát. Současné lodě mají již řadu robotických systémů - antikolizní senzory, GPS navigaci, automatické řízení, kvalitní kamery a také systémy pro přibližování k pobřeží.

Ve skutečnosti není potřeba vývoj žádné nové revoluční technologie, „pouze“ zorganizovat práci stovek různých senzorů a technických systémů. A samozřejmě, koncept robotické dopravy ošetřit po legislativní stránce – což může být složitější úkol, než stavba samotné robotické lodě.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To jednoduché v případě pírátů pilot přesedne vedle do křesílka pro bezpilotní letadlá, jeden dron pro víc lodí, vzlétne, pár ran a hotovo...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No uz vidím novodobý piráty specializující se na robotické lode bez posádky :-). Ale to se třeba nějak vymyslí, každopádně už aby něco takovýho bylo - robotický lode i auta, snad se toho dožiju a nebudu o tom pořád jenom číst...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Novodobý pirát specializující se na lodě bez posádky = hacker sedící v pohodlí svého domova u počítače :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale nejde v tomto případě jen o klasické piráty. Ale i kyber piráty jež dokáží přeprogramovat řídící program. Osobně si ale myslím že všeobecně robotizace v dopravě a přepravě bude hrobem pro mnohé Čechy pracující jako zaměstnanec dopravní společnosti. Kolik Českých rekvalifikantu si zvolilo jako nové povolání obor řidič C,E. A nyní ho nahradí robotizované pracoviště řidiče. A jak se rapidně bude muset změnit autonavigace aby tyto nevodily roboty po nesmyslných cestách.

nebude to hneď, ale áno toto je trend. Bude to ale trvať ďalších 15-20 rokov, kým sa to vo veľkom rozbehne.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články