Mladí lidé si nechtějí kupovat auta. Poslechněte si proč

Že mezi mladými lidmi klesá zájem o nová auta je jedna z příčin, proč se evropský automobilový trh i nadále propadá. Ani v to ale v téhle věkové skupině není zrovna růžové. Proč? Vysvětlí vám to Dave Mosher z magazínu Popular Science.

David Mosher z magazínu Popular Science vysvětluje, proč mladí lidé jako on nemají zájem o nová auta
foto: YouTube/video Popular Science

Takzvaná „Generace Y“, tedy lidé narození od počátku 80. let minulého století přibližně do roku 2000, je jiná než generace předchozí. Má jiná očekávání v osobním i pracovním životě. Výrobci spotřebních produktů musí na tuto změnu umět reagovat – a automobilkám se to zjevně příliš nedaří.

Dave Mosher, dnes redaktor prestižního magazínu Popular Science, vyrostl v tátově autoopravně. Přesto – nebo možná právě proto – nahlíží na dnešní auta velmi kriticky. Podobně jako další jeho podobně staří současníci. Automobilky podle něj prostě a jednoduše nevyrábějí auta, která by mladí lidé chtěli kupovat.

Jaká auta mladí chtějí? , která se umějí sama řídit. Ekologická auta vyrobená s vědomím co nejmenšího dopadu na životní prostředí. Mosher doslova radí automobilkám: „Alespoň sledujte cestu, kterou prošlapává Tesla Motors. … Nechceme se kvůli ježdění v autě cítit špatně.“

Další bod na oba předchozí navazuje, ale jde trochu mimo automobilový průmysl, směrem k energetice. Mosher chce rozvodnou síť, která podporuje rychlonabíjecí stanice („musí to být stejně bezpečné, rychlé a pohodlné jako čerpání bezninu“), ale co víc, elektřina musí pocházet z .

Poslední bod, který Mosher zmiňuje, je možná nejkritičtější: „Zlevněte auta!“ Pro mladou generaci jsou nové vozy prostě a jednoduše příliš drahé.

32 Comments on “Mladí lidé si nechtějí kupovat auta. Poslechněte si proč”

  1. Proč si moje generace
    Proč si moje generace nekupuje auta?
    Protože nepotřebujeme auto jako symbol statusu (symbolem statusu se stal mobil (telefon) ),
    = protože potřebujeme mobilitu, ne automobil (využíváme hromadnou dopravu),
    = protože „dědíme“ auta po svých rodičích,
    = protože jsou drahá (myšleno výkon/cena je daleko levnější používat hromadnou dopravu)

  2. na co je cloveku (sukromnej
    na co je cloveku (sukromnej osobe) auto? clovek nepotrebuje vlastnit auto. clovek sa potrebuje dostat z bodu A do bodu B. cim rychlejsie, cim lacnejsie, pri 100% bezpecnosti a dostatocnom komforte. v buducnosti by to mohli zabezpecit roboticke auta. dnes fungujuca verejna doprava, taxi, pozicovne aut, …

    1. Nově vyrobené auto, které
      Nově vyrobené auto, které není na elektřinu se snad ani za nové auto považovat nedá… Tedy alespoň mi osobně přijdou nafťáky a benzíny víc jako jakýsi palivový retro styl-vhodný možná do Íránu nebo Libye, kde je tato móda provozně nejlevnější, než jako nová auta. Zvlášť zábavná mi přijde reklama Shellu, kde zaznívá otázka ve stylu „Jaké palivo je nejlepší?“, ale nechápu proč tuto otázku s jasnou odpovědí pokládá právě Shell, který elektřinu nevyrábí… Nebo jo? 😉

  3. Jako mladý jsem taky auto
    Jako mladý jsem taky auto nepotřeboval. Dlouho ani mí rodiče. Když jsme bydleli na sídlišti, školka byla pod barákem za chodníkem, škola ob tři paneláky, samoobsluha s dalšími službami typu holič, čistírna, knihovna součástí komplexu, pískoviště, hřiště a průlezky na druhé straně baráku, lesopark vlevo, kroužky v družině nebo na hřišti školy, máti učila na té škole a otec docházel pěšky do práce v údržbě bytopvého družstva vzdálené 2 zastávky. Neoplatila se mu ani MHD, protože jít z domu na zastávku a ze zastávky do práce vyšlo stejně, jako jít do práce z domu rovnou. Auto jsme postrádali jen při návštěvách prarodičů v 19 km vzdáleném opačném konci města (závislost na narvané MHD, jezdící přes víkendy 1x za hodinu) nebo druhých v 50 km vzdáleném sousedním městě (většinou dvodenní výprava, páč sobotní dopoledne jsme proseděli v MHD a vlaku a pěškobusu z nádraží jen cestou tam). A přirozeně na dovolených – přesuny vlaky ČSD byly pro rodinu s 2 dětmi a bágly vždy tragické. Auto jsem ocenil až po přestěhování do příměstské čtvrti s rodinnými domky, kde MHD jezdila ještě řidčeji a nejbližší zastávka byla kilometr, další 1,5. A k večeru buď pěšky nebo taxikářská mafie. Ale na denní dojíždění se to ještě dalo, jen jsem nesměl mít žádné zájmy mimo trasu střední škola domov. To pak doprava začínala zabírat podstatnou část dne díky čekání a přestupům. Podobně to bylo na vysoké. Ovšem když dnes mladá rodina zakotví v takové oblasti jako tehdy my, dítě musí vozi do školky jinam (protože soudruh z NDR na místní radnici není dle matriky schopen spočítat podle narozených dětí kapacitu školky dopředu ani pro starousedlíky, natožpak podle vydaných stavebních povolení připočítat děti náplav), sama se mužská i ženská část přesouvat do zaměstnání ne na 6, 14 a 22 ale jindy v průběhu dne, mimo soudruhy z NDR na krajském úřadě vypočítanou špičku, tak se bez auta neobejdou. A jakmile mají jejich potomci 18, dožadují se dopravního prostředku (resp.15 na motorku). Ne že by ho nutně potřebovali, ale často stojí před logisticky neřešitelnou situací. Pokud nejsou vášnivými čtenáři a nevadí jim přečíst všechny svazky Vojny a mír během týdne při čekání, přestupech a cestách MHD. A v dalším týdnu první část sebraných spisů Lenina :-). Tady by se dalo skončit. Jenže aličkost je potřeba taky podotknout k novým autům – máte opravdu pocit, že automobilky varábějí praktické úsporné vozy s vysokým poměrem užitek / cena. Já tedy ne a to mi táhne na padesát a mám za sebou pár desítek aut.

    1. +1 Hovoris mi z duse.
      Tiez

      +1 Hovoris mi z duse.
      Tiez som kupil ojazdeny diesel, a kym bude jazdit, tak ho za iny diesel nevymenim, az kym sa nenajde elektrika, za ktoru by som ochotne investoval velku cast uspor.
      Dnesny clovek nazoaj auto nepotrebuje. Chce len mobilitu, a kym nepridu roboticke auticka (vozitka, presuvadla) musime to vydrzat v archaickych spalovakoch. Dufam, ze sa toho dozijem. A to mam len 30.

  4. blbosti…je mi 27, jsem
    blbosti…je mi 27, jsem automechanik, bratr je automechanik, táta je automechanik. Měli jsme desítky aut a koukám na ty dnešní taky spíš skrze prsty. Ale že bych chtěl jezdit s toustovačem nebo nějakým super EKO autem? Tak to budu radši jezdit na kole (což je moje další láska). Kde jsou ty doby charismatických Alf Romeo, Lancií, BMW, Mazd, Toyot, Saabů…kéž bych se mohl vrátit do dob, kdy auta měla tvář a charisma, 70´, 80´ a 90´ léta. Ty dnešní elektronikou prolezlý auta mě nechávaj naprosto chladým.

  5. Tohle je jen reklama na ty
    Tohle je jen reklama na ty vaše elektro-krámy úplně k ničemu,protože je nikdo nechce kupovat.Teda nikdo krom nemyslících Hollywoodských hvězdiček,které toho moc nenapřemýšlí a tak si pořídí o čem mají dojem,že je IN.
    Jak už bylo řečeno,naše generace nekupuje auta,protože na ně prostě nemáme.

      1. Přesně, jenom dodám, si
        Přesně, jenom dodám, si 18tileté týpek koupí za 50k ojeté BMW a očekává nulové náklady na opravu a provoz: Pal se pokazí, a zůstane mu stojí před barákem. Ještě nadává, že nemá na nájem aby odešel od rodičů, ale živit takovéto auta mu drahé nepříjde.

        P.S. čest výjimkám.

          1. Ad) „Asi vám oběma
            Ad) „Asi vám oběma uniklo,že je řeč o nových vozech.“

            pustil jsem si znovu video a znovu přečetl text. Bohužel nikde není psáno, že je to pouze a jenom o novém autě, ale obecně, že Generace Y chce elektromobil(potažmo novou technologii co nedrancuje zdroje) a levně=nepředraženě (což může být i 10 let starý levný CityGo).

            Ad)Asi vám oběma uniklo …O ojetinách se tu nikdo nebaví.
            Hmm, první vůbec nepsal o ojetinách, takže mu podsouváte co nikdy nenapsal.

            Myslím, že i když po sobě opravím i/y, s/z atd. tak to nepomůže. Máte problém s pochopením psaného textu a mluveného slova, takže i když já po sobě opravím pravopis, Vám to nepomůže…

            1. Řeč je o nových vozech
              Řeč je o nových vozech už jen proto, že staré vozy pravděpodobně nebudou mít nové technologie a mluví se tu o automobilkách, které nevyrábějí vozy pro mladou generaci. Tudíž mi z toho plyne, že by si ti mladí měli kupovat auta od automobilek, tedy nová. Problém s porozuměním textu máte spíš vy.

  6. To je ale snůška blábolů
    To je ale snůška blábolů a polopravd. Ve skutečnosti si mladá generace nekupuje auta proto, že na ně nemá. Vždyť se podívejte na zaměstnanost ve věkové kategorii do 25 let. Někdy i více než 50 %. Takový člověk si asi nové auto nekoupí… A Rozhodně by nepomohlo autonomní řízení nebo elektrocosi. Tady jde o cenu.

    1. Tady má pravdu dobyvatel.
      Tady má pravdu dobyvatel. Auta nejsou drahá, jenom mládež nesmí chtít nové Audy a musí se spokojit z Daciou…

      Jooo provoz auta, tj. opravy atd. je drahý. Ale ze svého okolí toto trápí tu část co byla cool a když neměla na nové Audy a dacia jim byla povl si koupili ojeté BMW apod. a bohužel na staré auta není záruka a tak díly musí platit ze svého, a cena náhradních dílů na BMW je trochu cenově jinde…

      Takže pravdu má dobyvatel, hoooovno drahá, jenom mládež chce právě ty drahá.

        1. Nu, já si koupil za mlada
          Nu, já si koupil za mlada Favála a stejně jsem zasouval víc jak kamoš co měl oktávku(i jeho mladá ráda přišla na návštěvu)…

          Ono to nebude autem, ale osobností. Asi budete ten co musí platit (kabelky, drahé pití apod.) a za zády mu mladá spí s majitelem favoše 😀

          Jj, sebevědomí není o vlastnictví typu auta, ale o tom co máš v hlavě…

          1. Tak u vaší reakce jsem se
            Tak u vaší reakce jsem se fakt zasmál…:-))) Moje první auto byla Felície pořízená za super cenu, loni dosloužila a tak jsem koupil nové auto, ale to skoro nejlevnější co šlo – Renault Thalii II. Někde jsem četl super charakteristiku vozu….že to rozhodně není auto na „léčení psychiatrických osobnostních diagnóz“. No já se cítím celkem v pořádku a Thaluška létá po dálnicích v Germánii i 170 km/h…:-) Je fakt že technologicky je stejná jako Felície, ale za tu cenu pohoda. Elektronické blbinky fakt nepotřebuji, ale třeba manuální klimatizace, kterou Thaluška má, je na parné léto a dlouhé cesty určitě fajn.

  7. Pokial ostane autonomne auto
    Pokial ostane autonomne auto iba ako moznost, nie nevyhnutnost nemam nic proti.

    Viac verim sebe ako masine, toboz ked tam budem viest svojich najblizsich.
    Ostatne body su v pohode, ale take auta budu ovela ovela menej vynasat (hlavne na servise a potom aj na palivach) takze pochybujem ze sa toho niekedy dozijeme.

    Bodaj by…

    Na druhej strane by som jednoznacne ZAKAZAL mat v aute povinne mikrofon, gps lokator, gsm modul a reproduktor napojeny bohvie kde a nemal moznost to NECHCIET.
    („ktore sa aktivuju len ked sa stane nehoda“ – ano, jasne.)

    Je mi jedno ako to ovplyvni moju bezpecnost, za toto to nestoji.

Napsat komentář