Mitsubishi byla první automobilka, která spustila sériovou výrobu moderních elektromobilů. Model Mitsubishi i MiEV se okamžitě stal hitem v Japonsku i v zámoří. Budoucí modely budou ještě lepší, a to díky bateriím SCiB od Toshiby.
foto: Toshiba
Mitsubishi využije baterie Toshiba SCiB ve dvou „nových“ modelech, a to i-MiEV a Minicab-MiEV. Vzhledem k tomu, že i-MiEV už je na trhu téměř dva roky, dá se očekávat jeho brzký redesign. O Minicabu se spekulovalo již dříve – teď je jeho příchod jistý.
SCiB baterie jsou průlomové lithium-iontové baterie, které se vyznačují vysokou bezpečností a životností, rychlým dobíjením i vybíjením při nízkých teplotách a o něco vyšší kapacitou než jiné rozměrově srovnatelné li-ion baterie.
Toshiba bude vyrábět li-ion baterie pro hybridy, elektromobily
Těchto charakteristik mohla Toshiba dosáhnout mimo jiné díky využití lithium titanátu (Li4Ti5O2) v anodě. SCiB dokáže ustát přibližně 2,5x více nabíjecích a vybíjecích cyklů než typická lithiová baterie.
S pomocí standardu CHAdeMO je možné na 80 % dobít SCiB baterii během 15 minut, na 50 % za 10 minut a na čtvrtinu během pěti minut. Vyšší efektivní kapacita než u běžné lithiovky znamená, že je baterii možné využívat déle před nutností dobití.
To v kombinaci s velmi efektivním regenerativním brzděním umožní podle Toshiby až 1,7x vyšší dojezd elektromobilu než, opět, „typická lithiovka“. Jinými slovy, baterie budou levnější, protože menší a zároveň bude možné ušetřit hmotnost a místo v samotných elektromobilech. A to znamená opět i snížení ceny elektromobilu.
Navíc mají SCiB baterie výhodu i v tom, že mohou operovat až při teplotách -30 °C. Nové baterie se budou vyrábět prefektuře Niigata v severozápadním Japonsku. Ta byla spuštěna teprve v únoru letošního roku. SCiB baterie nahradí v iMiEV doposud využívané li-ion baterie GS Yuasa LIM.
Podobné nanofosfátové
Podobné nanofosfátové LiFePO4 baterie vyvinula A123 System, Parametry článku AMP20M1HD-A: 3.3V, 20Ah. Vybíjecí proud standardně 3C (=60A), špičkově na 10 s až 10C (=200A). Na eBay k dostání 8 ks za 252$, 16 ks za 500$, 32 ks za 375$.
Tohle není nic nově
Tohle není nic nově vyvinutého, ale naopak pramáti všech „lifepo4“. Jenom to donedávna nedělali v takto velkých kapacitách a prismatickém provedení.
Ty toshiby jsou už ale víceméně další vývojový stupeň.
Placaté provedení je nové
Placaté provedení je nové (dosud byly jen kulaté) a podobnost je právě v kapacitě 20 AH. Ale jinak máte pravdu.
Informácie o SCIB
Informácie o SCIB akumulátoroch sú na stránke firmy Toshiba už minimálne rok!!! Do notebookov sa v Japonsku dodáva minimálne 2 roky!!!
Zdravím,
myslím, že nás
Zdravím,
myslím, že nás čeká co se baterií týče ještě rychlý vývoj.
Počet cyklů těchto Li4Ti5O2 baterií se počítá už na desetitisíce… Myslím, že i počet cyklů u LiFePO4 je už dostatečný (jednotky tisíců). Rozhodující bude podle mě životnost baterie – časová. T.j. chemická stálost článků.
Pokud baterie za cca 3 roky začne odcházet bez ohledu na počet cyklů tak to není dobré… LiFePO4 v tomto nejsou moc dobré. Li-polymerové jsou na tom o moc lépe. Jak je to s Li4Ti5O2 nevím. A napětí čl. mají cca 1,5V.
Vypadají velmi dobře, jen
Vypadají velmi dobře, jen by chtělo vědět, jestli se dají koupit samostatně. Také by mě zajímala cena, napětí článku atd.
První reálné zkušenosti
První reálné zkušenosti s obdobnými bateriemi jiného výrobce zde.