Elektronické dálniční kupony by měly v České republice začít fungovat od roku 2021. Počítá s tím ministerstvo dopravy. To ministerstvo, které nepočítalo s tím, že by letos v zimě mohlo sněžit.
foto: MD
Pojem „kalamitní sníh“, se kterým přišel nejdéle sloužící český ministr dopravy Dan Ťok, už se v českých sociálních sítích docela dobře zabydlel. Podobně jako desítky kilometrů „nově“ zprovozněných dálnic – včetně těch na dálnici D1.
NEPŘEHLÉDNĚTE Elektrifikovaná dálnice v Německu
Teď se povedené ministerstvo chystá zatnout své mocné drápky do nového projektu. Jsou jím elektronické dálniční kupony. Prý by měly začít fungovat v roce 2021 a snad dokonce i za stejnou cenu, jako letos, tedy 1500 Kč za rok pro osobní auta.
Ačkoliv se ministerstvo údajně nechystá zvyšovat jejich cenu, jen tak pro jistotu si chce zvýšit maximální limit poplatku na 2000 Kč ročně. A otestovat si tak, jak moc se to bude českým motoristům líbit. Elektronický dálniční poplatek bude možné uhradit skrze mobilní aplikaci nebo přes internet. Pokud tedy nenastane nějaká kalamita.
Platbu budou kontrolovat podle SPZ kamery, který by mohly, ale nemusely (!) být umístěny na mýtných branách. Takže by se třeba mohly postavit i brány nové, to se nejspíš asi teprve uvidí.
Zajímavě zní informace, že od dálničního poplatku budou osvobozeny elektromobily, auta na vodík (těch tu je!) a plug-in hybridy s emisemi do 50 g/km. Za polovic pak budou smět jezdit po dálnicích CNG auta.
V souvislosti s tím je nutno zmínit i přípravu celoevropského, resp. jednotného unijního systému plateb dálničních poplatků. O jeho spuštění se uvažuje už v roce 2024, ale podle expertů jde o velmi optimistický termín. Tak pro Česko určitě.
Proč by měli být elektromobily osvobozeny od dálničního
Proč by měli být elektromobily osvobozeny od dálničního poplatku? Opotřebovávají vozovku stejným způsobem jako auto s benzínovým/naftovým motorem.
Protože si sem zabloudil z http://www.autoforum.cz
Protože si sem zabloudil z http://www.autoforum.cz
Jenomze on ma pravdu. 1500 rocne nikoho ke koupi vyrazne
Jenomze on ma pravdu. 1500 rocne nikoho ke koupi vyrazne drazsiho EV nepresvedci (na rozdil treba od parkovani v zonach za 100 misto desitek tisic) a neresi to zadny existujici problem (jako treba emise v centru mest).
Nic to možná neřeší, ovšem je to hezký způsob jak
Nic to možná neřeší, ovšem je to hezký způsob jak naštvat lidi z autofora, aby mohli nenávidět ten dnešní svět, kde jejich auta nemají žádné výhody.
Popravdě jsem žádnou jinou odpověď nečekal. Nejsem
Popravdě jsem žádnou jinou odpověď nečekal. Nejsem žádným odpůrcem elektromobilů, ale tohle prostě nemá logiku. Jak píše E-ryc, těch 1500 je možná hodně pro někoho, kdo má 20 let starou rozpadající se Felicii, ale co je těch 15 stovek pro průměrného majitele elektromobilu. Za ten 1 rok to jsou drobné…
Jako že ty elektromobily budou jezdit jen po dálnicích a
Jako že ty elektromobily budou jezdit jen po dálnicích a sousedé jejich majitelu se nikdy nebudou moci inspirovat?!
?? Asi mam dlouhe vedeni. Tim chtel basnik rict, ze s placenou
?? Asi mam dlouhe vedeni. Tim chtel basnik rict, ze s placenou znamkou EV dneska po dalnici nejezdi nebo ze je lidi nekupuji protoze nemaji znamku zdarma?
Je to prostě jedna z pobídek k elektromobilitě. Malá, ale
Je to prostě jedna z pobídek k elektromobilitě. Malá, ale je.
Každé auto které jede po rychlostní komunikaci a ne
Každé auto které jede po rychlostní komunikaci a ne centrem vesnice kde ohrožuje děti jdoucí do školy za těch 1500/rok stojí. Dokud nebude zavedeno mýto pro průjezd vesnicemi je dálniční poplatek logický nesmysl. Vesnice také potřebují opravovat cesty.
A porad se tocime v kruhu. Vazne myslis, ze nekdo, kdo je
A porad se tocime v kruhu. Vazne myslis, ze nekdo, kdo je ochoten dat 600k+ za nove auto (nebo 200k+ za ojetinu) se bude rozhodovat (jestli ICE nebo EV) podle 1500 za znamku?
Kdyby u nás nějaká dálnice byla, rád bych ji zdarma
Kdyby u nás nějaká dálnice byla, rád bych ji zdarma využíval. I se svým levným elektromobilem. 😉
Ale je to motivační gesto které si můžou papaláši
Ale je to motivační gesto které si můžou papaláši odškrtnout.
Výsledek nikoho bolet nebude, kasa nezchudne… hodně fotek pro PR se udělá…
Já si EV například pořídil na dojíždění a pojížďky. Známku zatím neplánuji ale když 2* ročně někam vyjedu tak si to holt šinu po starých státovkách přes dědiny hezky pod kamerami… no co mi schází ke kochání ?
Osobně bych si i známku občas koupil abych se nemusel „kochat“, ale to by musely být např 3denní za rozumnou cenu. Současný systém – n4$r4t!
Takže ano, 1500 je z mého pohledu moc na dvě cesty ročně. Asi jsem kolenovrt no.
Jde o gesto co jest preferováno. Stejně by ses mohl ptát
Jde o gesto co jest preferováno. Stejně by ses mohl ptát jak to že prahneme po uhlíkové dani. Takže logiku to má, jen ne pro Tebe.Je to třeba úlitba tomu, že stát ušetří na zbrojení a armádě. Holt šejkové a mužik ostrouhaj.
takže EVéčka budou mít dálnice za nula až v roce 2021 ?
takže EVéčka budou mít dálnice za nula až v roce 2021 ? chce se mi zvracet velebnosti…
Nejdůležitějším slovem v nadpisu je to slovo
Nejdůležitějším slovem v nadpisu je to slovo připravuje.
Od spojení slov ministerstvo připravuje, je ještě dlouhá cesta k realizaci. Připomeňme si to třeba v roce 2025.
Dnes článek působí mírně jako Hoax.
Proč tu všechno tak trvá? Proč až za dva roky proboha?
Proč tu všechno tak trvá? Proč až za dva roky proboha?
KKK = Korupce Koryta Kmotrové = díra čezká 😉
KKK = Korupce Koryta Kmotrové = díra čezká 😉
Podle nařízení EP by vozidla na CNG měla být 100%
Podle nařízení EP by vozidla na CNG měla být 100% osvobozená. Tady si každý v našem kocourkově dělá co chce, včetně Ťoka….
to je dobře! Pojízdný 200 bar metanový bombynakolečkách
to je dobře! Pojízdný 200 bar metanový bombynakolečkách netřeba množit a už vůbec podporovat ;))
kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng/
člověče Fando co ty o tom víš?? Bezpečnější než
člověče Fando co ty o tom víš?? Bezpečnější než benzin/nafta! to že bouchl nějakej VW to bylo jen tím, že nejezdil do autorizáku a jaksi propásl svolávačku na výměnu tlakových lahví! Bych mu borcovi dal vše k úhradě! A vysi užijte s dieselama……
alebo mu štát pridal … (remiáš)
alebo mu štát pridal … (remiáš)
KKD – každá koruna dobrá, pokud by elektromobily byly
KKD – každá koruna dobrá, pokud by elektromobily byly zproštěny placení za dálniční známky. Snad těch opatření bude víc. Parkování zdarma jako v Praze je úžasný benefit, který jasně pomáhá snižovat emise a hluk v centrech měst. Plus jsem zvědavý kdy, pokud jestli stát podpoří nákup elektromobilů pro jednotlivce.
Elektronické dialničné známky – asi jediná vec, v ktorej
Elektronické dialničné známky – asi jediná vec, v ktorej je Slovensko popredu pred Českom.
Žiadna iná ma takto v rýchlosti nenapadá 🙂
Přesně – také zírám, že na Slovensku to jde a RZ
Přesně – také zírám, že na Slovensku to jde a RZ začínající na „EL“ pro ten systém nemá chybu. Řeším, jestli letos kupovat známku nebo to vždy s EV ukecám, když je to v NAP. Někteří to tak dělají. Je to ostuda ČR, že pořád nic!
co je NAP pls ?
co je NAP pls ?
NAP – Národní akční plán čisté mobility. Bude se letos
NAP – Národní akční plán čisté mobility. Bude se letos revidovat – upravovat, aby odpovídal nějakému vývoji, co je teď a co se očekává.
Má na Slovensku EV dálnice zdarma?
Má na Slovensku EV dálnice zdarma?
samozrejme že NIE!
samozrejme že NIE!
Na Slovensku jsem byl před rokem a bída a len bída myslel
Na Slovensku jsem byl před rokem a bída a len bída myslel jsem si že ste dalej ale nez čehunov jdete do riti 🙂
keď si odmyslím šovinistický podtext tvojho komentu, tak
keď si odmyslím šovinistický podtext tvojho komentu, tak do riti nejdeme bez „čehunov“, ale hlavne kvoli tomu, že na Slovensku existuje stáročia pestovaná tradícia „odchádzania“.
Niektoré krajiny to tak majú.
Z Írska v priebehu histórie emigrovali milióny obyvateľov.
Z pobaltia odišlo skoro 2 miliony ľudí len za posledných 30 rokov.
Zo Slovenska odišlo cca 350.000 ľudí. 70% z nich sa vraj nemá v pláne vrátiť. A každý rok odchádza ďalších 30.000.
Keď k tomu prirátaš, že sme okamžite naskočili na trend nízkej pôrodnosti, tak zistíš, že máme zaděláno na veľmi zaujímavú demografickú krízu.
Nemyslím, že by to bolo nejak inak, keby sme boli stále v spoločnom štáte s Čechmi.
Okrem hore uvedeného sú všetky problémý, ktoré máme, v podstate len „work in progress“.
Školstov, zdravotníctvo aj justícia sa fixnúť dajú.
Životná úroveň stúpa aj „sama od seba“, stačí ak politici nekladú prekážky normálnemu vývoju.
Alebo teda neviem čo si myslel tou bídou a len bídou.
Slovensko ma EURo a my v Cechystanu mame smulu. Nechame se
Slovensko ma EURo a my v Cechystanu mame smulu. Nechame se okradat a lidi jeste tleskaji.
Mít Euro není žádná kdovíjaká výhra. Zváště pokud
Mít Euro není žádná kdovíjaká výhra. Zváště pokud se na něj přejde se slabou vlastní měnou to jste pak ve E. společenství stále na ocase.
umiestnením na mape je daná sila pri (možnom) prechode na
umiestnením na mape je daná sila pri (možnom) prechode na €. predsa musí každý stredovýchodný byť untermenš. buš a frantík by to neprekúsli!
ako sa ukazuje v okolitých krajinách, tak vlastná mena nie
ako sa ukazuje v okolitých krajinách, tak vlastná mena nie je nijak zvlášť podstatný faktor pri rozvoji krajiny.
Alebo zdá sa ti, že Česko, Maďarsko a Poľsko konvergujú rýchlejšie?
Keď si zoberieme povedzme HDP na obyvateľa, a porovnáme 2008 s 2018, tak je zrejmé, že ten rozdiel vo vývoji Eurovej krajiny a ne-eurových, je úplne zanedbateľný (údaje sú v USD):
2008 2018 zmena
SVK 18,049 19,128 +5.98
CZ 22,819 23,085 +1.17
HU 15,659 14,742 -5.86
PL 13,910 15,050 +8.20
Veľmi podobne to bude, ak porovnáme rast platov napríklad.
Bottom line:
s EUROm alebo bez, je to jedno. EURO nijak signfikantne neškodí, ani nepomáha, a z pohľadu bežného človeka je dobré akurát tak na to, že nemuísme meniť peniaze, keď ideme „na západ“.
To je asi tak celé.
Mě napadá.
Vy máte dálnice, my housenkové dráhy 🙁
Mě napadá.
Vy máte dálnice, my housenkové dráhy 🙁
ani s tými dialnicami, resp. cestnou sieťou celkovo, to nie
ani s tými dialnicami, resp. cestnou sieťou celkovo, to nie je až taká sláva.
prepojenie Bratislava – Košice bude z väčšej časti hotové až 2021, a to ešte stále budú chýbať dva úseky na skompletizovanie celej D1.
ale až keď budú všetky úseky vyznačené zelenou hotové, bude sa dať povedať, že cestná sieť na Slovensku je kompletná.
To bude odhadom tak 2035 alebo 2040, alebo ešte neskôr
https://ww-w.ndsas.sk/stavby/dialnicna-siet
Vy máte na Slovensku od května roku 2014 kompletní
Vy máte na Slovensku od května roku 2014 kompletní funkční rychlonabíjecí síť, my máme kam komu krumpáč upadl….
Přesně! Pojedu teď na hory do Říček a od Voštic
Přesně! Pojedu teď na hory do Říček a od Voštic (Vysoké Mýto) je to pustina a k tomu pořád do kopce! Na palubě 3,6 kW. Když jsme se stejným EV dali vloni Portáš a Červenou Vodu, tak jsme v poho.
Diky za radu.
Diky za radu.
Pro nula nula nic aut zdarma. Až jich bude většina,
Pro nula nula nic aut zdarma. Až jich bude většina, napaří známku a silniční daň. Užívejte elektromobily dokud je ježdění v nich levné. Za 10 let už to tak určitě nebude.
Podpora alternativnich pohonu je nutna jen do doby nez se ta
Podpora alternativnich pohonu je nutna jen do doby nez se ta technologie uplatni a pak se stava masovou. Plati to pro vsechny veci ktere potrebuji prvni rozjezd od statu. Logicke.
No za 10 let tech elektroaut bude tak 5% ne vetsina 😀
No za 10 let tech elektroaut bude tak 5% ne vetsina 😀