UNO III elektroskůtr jako transformerMOBILITA
UNO III elektroskůtr jako transformer
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročněBYZNYS
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročně
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridemTEST
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridem
Mercedes-Benz třídy B na plynTEST
Mercedes-Benz třídy B na plyn

Milionářem snadno a rychle: díky fotovoltaice a elektromobilu

Jan Horčík - 08 Únor 2012

Američan Peder Norby se v nedávných letech stal nadšeným řidičem testovacího elektromobilu a aktuálně i nového BMW Active E. Kromě toho ale vlastní i typické americké auto na benzin s průměrnou spotřebou 12 l/100 km. Spočítal si proto na kolik ho vyjde jejich provoz v průběhu 50 let.auto cena pohonných hmot srovnání s elektromobilem

Američan Peder Norby spočítal, že kombinace střešní fotovoltaické elektrárny a elektromobilu se mu během 50 let více než vyplatí
foto: Peder Norby

Norby a jeho rodina už před pěti lety instalovali do střešení solární elektrárny. Není divu, rodinný dům stojí ve slunné Kalifornii, kde solární elektrárna o výkonu 2 kW dokáže ročně vyrobit až 3400 kWh.

Během oněch pěti let si už na sebe solární elektrárna stačila vydělat, a to díky sníženému účtu za elektřinu i nižším účtům za benzin. Norby si kombo fotovoltaika + elektromobil nemůže vynachválit.

Připravil proto zjednodušené srovnání kolik vás bude stát klasické auto na benzin během 50 let a kolik vás za tu dobu bude stát elektromobil. Jde o provozní, nikoliv investiční náklady na auto (každý si může vybrat jaké chce).

Pak už jsou počty jednoduché – a zjednodušené, přesto impresivní: každý rok najede majitel
19 200 km. Auto má spotřebu 12 l/100 km a benzin v USA stojí průměrně kolem 17,57 Kč/l. Během prvního roku vás benzin vyjde na 39 900 Kč.

Během 50 let vydáte za benzín 1 995 000 Kč pokud zůstanou ceny na stejné úrovni. Počítejme ale raději s 3,5% zvýšením každý rok. To znamená, že za 50 let zaplatíte jen za pohonné hmoty 5 225 000 Kč. Opakujeme, že počítáme s americkými cenami a reáliemi podle Pedera Norbyho.

Jen tak pro zajímavost si spočítejme podobné náklady v reáliích České republiky. Spotřeba 6 l/100 km, roční nájezd 15 000 km, cena benzinu 35 Kč/l, meziroční nárůst ceny 3 %. Za rok to bude 31 500 Kč, za 50 let to bude při 3% růstu přes 3 700 000 Kč,

A teď elektromobil. Za instalaci 2kW zaplatíte na začátku $8000, asi 152 000 Kč. Ta dokáže v příhodných podmínkách vyrobit 3200 kWh elektřiny za rok. Podle zkušeností Norbyho dokáže elektromobil ujet na 1 kWh asi 6,4 km (zhruba odpovídá 16 kWh/100 km, což je, zejména v Kalifornii, reálné).

Za rok vám tedy domácí vyrobí dostatek energie na roční nájezd 19 200 km (a dokonce ještě o něco víc). Energie to bude vyrobená zcela zdarma ze slunečního svitu, takže v následujících letech zaplatíte maximálně tak výměnu invertoru.

Norby proto udává 50leté náklady na solární systém plus elektromobil v řádu $12 000, v přepočtu asi 228 000 Kč. To jest 23x méně! Aneb jak se stát snadno a (relativně) rychle milionářem.

Norby samozřejmě pro zjednodušení opomíjí řadu faktorů. Především náklady na servis auta i elektromobilu (zde by byla podstatnou položkou výměna baterie během cca 10-15 let), degradaci výkonu solárních elektráren (obvykle se udává po 25 letech účinnost kolem 80 %).

Přesto, i kdyby se všechny tyto okolnosti do výpočtu zahrnuly, bude kombinace + domácí solární elektrárna vycházet stále řádově výhodněji než auto na benzin či naftu. V Kalifornii. S cenami pohonných hmot 2,5x vyššími než v USA a slunečním svitem cca 2x nižším nelze pochybovat o tom, že by se něco takového nevyplatilo také v České republice.

Vaše hodnocení: Není Průměrně: 3.5 (13 hlasů)
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Absolútne nechápem, že pôvodný autor zabudola na náklady na výmenu batérií po životnosti. Ja som totálny laik, ale to bolo prvé čo ma napadlo. Ale rovnice určite zafungujú tak o tri roky, keď výskum batérií prinesie game changer inovácie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Několikeré baterie, a to jak v elektromobilu, tak i v elektrárně. Ono se nakonec ukáže, že to je člověk prodávající FV panely s mizivou účinností, a proto takové nesmysly píše, aby oblbnul občany, těšící se na ten ušetřený milión. Prostě takové letadlo. Ale i takto se ti hloupější chytají.

Obrázek uživatele EKOLO

Jaromír Vegr - EKOLO elektromobily
vzhledem k tomu, že elektromobilem jezdíme výhradně již 10 let
a napájíme je z vlastní FVEgr na střeše, trochu bych upřesnil údaje.
Intalace 5,4 kWp vyrobí za rok v našich podmínkách cca 5000 kWh za rok. Na 100 km spotřebuji cca 10-12 kWh. Používáme zhruba 3-4 vozy a 2 skútry. Jeden vůz najíždí již 9tým rokem 60 km denně.
Nevím, kolik stojí benzín, tankuji jen párkrát za rok, pouze v zimě do bufíku a vždy za 100 Kč skoro plnou. Bere 0,1 l za hodinu.
50 let se mi zdá dost dlouhá doba a nepřipadá mi tam to slovíčko "rychle"na místě. A nemusí hned pršet, stačí, že kape, nebo svítí, že šetříme, či nepotřebujeme neobnovitelné palivo, že to, co používáme využíváme téměř dokonale a nečmoudíme. Jezdit na benzín je také docela legrační.
http://www.youtube.com/watch?v=_FUwjVUi_7U

Více se dozvíte na www.elektromobily-os.cz

---

Jaromír Vegr - EKOLO elektromobily

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vaše řešení je pouze pro jednotlivce.
V ČR je ke dni 1.1.2012 v databázi MVČR evidováno 7.358.727 motorových vozidel. Z tohoto počtu je na elektrický pohon jen 0,007%.
Napište čím, kde, kdy a jak se budou všechna vozidla každý den dobíjet. Ne za 100, 50 nebo 30 let. Ale do 10 let.
Děkuji předem za rozbor.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ach jo.
- Všechna auta se nevymění najednou ale postupně.
- Nabíjet budete doma ze zásuvky. To je snad jasné.
- Čím? Snad elektřinou. Denně najedu 30 km, ze zásuvky nabíjím tedy zhruba 1,5 hodiny 3kW. Navíc většinou na noc. Takže mimo špičky. Auto vám nežere víc než elektrická trouba, kde můžete také pect klidně 2 hodiny.

Co myslíte, že se stane když si všichni večer zapneme elektrickou troubu? Nic.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A kdo bude v noci hlídat natahané napájecí kabely po ulicích? Asi jste z vesnice, kde má každý svoji garáž nebo stodolu. Viděl jste vůbec někdy, kolik aut stojí na ulicích měst? A ta se budou nabíjet jak? Jak bude zabezpečeno, aby na volném prostranství (veřejném) nevadily nabíjecí kabely ostatním občanům? Nebo se přebudují všechny ulice a parkoviště pro auta? Navíc do 10-ti let končí se svým provozem JEDu, tak jsem zvědav, kde budeme brát energii na ty trouby a sporáky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ne nejsem z vesnice :-) i když si myslím, že právě elektrická auta se hodí pro lidi z menších měst, protože nejezdí daleko, mají kde parkovat.
Nicméně bydlel jsem v paneláku a z tohodle důvodu jsem se přestěhoval a bydlím v rodinném domku v podnájmu :-).
Konečně jste narazil na jeden z aspektů. Který si lidi zatím neuvědomují. Pokdu nemám kde nabíjet auto pak si ho nemohu pořídit. Je to jednoduché.
Nicméně tohle není žádný problém, stejně jako elektrická společnost zbuduje elektrickou přípojku k baráku tak vám ji zbuduje k parkovacímu místu. Jediné co je k tomu je poptávka a ta zatím není. Může to vypadat jako na severu, kde mají u každého parkovacího místa zásuvky už teď a ne kvůli nabíjení, ale kvůli topení kvůli zimě.
A to že skončí jeden blok JEDu? Podívejte se na elektrickou koncepti do budoucna v ČR, v plánu jsou další bloky v Temelíně a i v Dukovanech. Proč? Protože je to jediný nejlevnější nejefektivnější způsob zaručení trvalé zásoby elektřiny.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takových koncepcí jsem už za život slyšel, ale nula s nulou se potkala. Dávno již v JETu měly pracovat 4 reaktory, další AE již měla být v provozu v Sm kraji, atd. Tento stát nemá (a asi i dlouho nebude mít) ani na to, aby dobudoval řádnou nezvlněnou dálniční síť, tak moc nepočítejte s tím, že by 60-70% občanům na veřejném prostranství ještě budoval na jejich vyhrazených parkovacích místech připojovací zásuvky pro elektromobil.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Každý určitě FV na střeše mít nemůže, ale úloha není nereálná. Elektromobily můžeme teoreticky napájet již dnes: 10000km nájezd, 15kWh spotřeba na 100km, 7 mil. vozidel dává 10,5TWh el. energie. Saldo ČR bylo v roce 2010 14,9 TWh, takže stačí méně vyvézt....to množství elektromobilů si tedy ČR narozdíl od mnoha ostatních zemí může dovolit a cena bude snad únosná a pro elektromobilitu výhodná. A pokud se podíváme na plány v energetice u nás tak si to budeme moci dovolit i v budoucnu. Problémy ale mohou nastat například ve špičkách v zimě, kdy je zatížení sítě největší. Když je bude navíc část lidí nabíjet z FV, tak to bude o něco lepší. Zatížení sítě v době nabíjení je druhá věc(především ve městechú), ale je řešitelná buď přímým řízením nabíjení od místního síťového operátora či nepřímo cenou v různých časech. Dalším problémem je i přístup k infrastruktuře nabíjení. To všechno chce čas, ale výměna aut za elektromobily také nebude do 10-ti let.
Ještě bych chtěl dodat, že ta FV na střeše řeší spotřebu u nás jen v létě, ale v zimě už ne-FV dává jen minimum energie. Holt zlatá slunná Kalifornie.

V budoucnu to tak určitě dopadne. Známý byl v Číně, vypadlo mi v jakém městě, ale prý je tam snad každá střecha posetá FV panely. Nepochybuji o tom, že časem to bude standard všude na světě. Stačí, aby návratnost investice klesla tak pod 10 let a už to nikdo nezastaví.

Jestli ale dneska někdo tvrdí, že si nabíjí z FV s návratností kdoví-jestli-20-let "zadarmo", tak se tomu akorát tak usmívám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vždyť je to v tom článku napsané. Auto si nabijete doma ze svého vlastního solárního panelu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Z panelu, který 99% nevlastní a 70% lidí nemá kam umístit, protože to v jejich domě jaksi nelze? To jste mne pobavil.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A do toho by se jeste melo zapocitat to, ze benzinovy motor nici prostredi svoji hlucnosti a vypostenim jedu, ktere pak dychame a nicime si zdravi. Respektive obracene. To ze vlastne kdyz se pouzije elektromobil, tak bude cistsi vzduch a mene hlucnosti v okolnim prostredi.

Toto nejde na penize prepocitat, zdravi je totiz k nezaplaceni.

Takze uz jen z techto duvodu je elektromobil vzdy a za jakychkoli okolnosti vyhodnejsi nez benzin!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bohuzel soucasne elektromobily nezvladnou na jedno nabity prejezd mezi Prahou a Brnem - pro realne pouziti ve firme nerealne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No nezvládnou to ty seriově vyráběné kromě Tesly. Ale předelávky ano. Ty ujedou i kolem 250 km.

Když už dojdou všechny argumetny tak se skončí u dojezdu. Ano el. auto není na dlouhe cesty vhodné, ale přiznejte si. Jak často v roce jezdíte na delší cestu než 50 km?
Já sám jsem jezdíval a jezdím jednou za měsíc k rodičům přes 110 km. Takže z tohoto pohledu jsem si neměl el auto s dojezdem 80 až 110 km pořizovat. Přesto Od té doby co ho mám tak mi staré benzínové auto rezaví na ulici. A delší cesty?
- naplánuji si cestu na kratší trasu nebo 100 km ujedu ale jedu pomalu a déle
- půjčím si auto z rodiny
- půjčím si auto z půjčovny, navíc si mohu půjčit to které chci a nikdy bych si třeba takové nekoupil
- jedu vlakem

Vždy se najde způsob jak delší cestu zvládnout. Ale kupovat si kvůli tomu auto je plýtvání jen si to lidi neuvědomují.

Reálné použití ve většině firem je pojíždění po městě a okolí kdy za pracovní dobu najezdíte řádově pouze desítky km. Pro cesťáky jezdící po celé republice nebo i Evropě elektromobily vhodné ještě hodně dlouho nebudou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hm podívejte se na Teslu X.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A tesla model S?! Muzete uz i pred-objednat:)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články