Mají dotace na elektromobily vůbec smysl?

To byla otázka, která se často probírala na elektromobilním srazu minulou sobotu. V Olomouci samozřejmě padala i jiná témata – další srazy, nové modely elektromobilů, parkování čmoudů na vyhrazených místech pro elektromobily, prakticky nulová podpora elektromobility v Brně a dalších městech, složité dotace…

Nabíjecí CCS konektor elektromobilu Tesla Model 3.
foto: archiv autora

autor: Mirek Matyáš

Milana jsme přemlouvali, zda by šlo, aby na eJantarové cestě (setkání elektromobilistů v Ostravě) hráli večer raději Kabáti namísto cimbálky… Všichni obdivovali proklatě naleštěnou černou Teslu Model 3 v evropské verzi (s CCS konektorem na nabíjení), kterou přivezl Jirka.

Jiný kroutil hlavou nad možná jediným registrovaným elektromobilem Toyota v ČR – navíc s konektorem CHAdeMO pro nabíjení ( ještě na čerstvých značkách s ní dojel Petr).

Elektromobilů bylo dvakrát, možná i třikrát tolik, než minulý rok. Jestli to takhle půjde dál, tak se příští rok na náměstí ani nevejdou. Téměř u každého EV se shlukovali elektromobilisté a předávali zkušenosti příchozím zájemcům o elektromobilitu. Mezi sebou probírali to, co je trápí. Často se probíraly dotace na elektromobily a nabíječky, kde u současné výzvy končí podání 31.05.2019 (za tři týdny).

Na aktuální výzvu je vyčleněno 200 000 000,- Kč (200 milionů) a zatím je schváleno pouze cca 103 000 000,- Kč. Takže ještě pořád zbývá necelých 97 000 000,- Kč – skoro polovina – je o ty elektromobily vůbec zájem? A jak je složité získat dotaci? Že to není jednoduché nám potvrdil i Honza z Ostravy, který musel vracet dotace na Leafa – přestože bylo vše ok (alespoň mu to všichni dlouho tvrdili).

Zdálo by se, že je nemožné žádat dnes o elektromobily, které jsou velmi obtížně dostupné na trhu, nebo se ještě vůbec nevyrábějí. Ale dotaci lze čerpat až 18 měsíců od ukončení příjmu žádosti. Tedy prakticky až do listopadu 2020 – a to už na trhu bude dostatek elektromobilů s různými velikostmi baterií a téměř ve všech třídách.

Samozřejmě není jednoduché rozhodnout se pro elektromobil na základě informací z PR oddělení jednotlivých automobilek, ale jde to – a není nemožné stihnout zažádat o dotace ještě do konce tohoto měsíce.

Už se tady probíraly dotace na Teslu, Konu, I-Pace. Podívejme se tedy na druhý konec spektra – na „levné“ elektromobily. Včera se začalo s předobjednávkami na Volkswagen ID.3, které bylo avizováno již týden dopředu.

Jestliže je koncernová jednička už na „ledě“ (řečeno hokejovou terminologií – když nám zítra začne to MS v hokeji na Slovensku) – co ti, co jsou ještě na střídačce? Kdo bude ta „druhá pětka“ a co předvede? Nedivil bych se, kdyby druhá na řadě byla právě avizovaná elektrická Škoda e-Citigo (pak by zbýval už jen SEAT se svým el-Bornem).

Z toho, co už prosáklo je jisté, že nová elektrická Škodovka bude hit. Baterie 37,7 kWh (nominální kapacita baterie) – reálně k použití na jízdu tedy něco kolem 33 kWh. Podle uživatelů elektromobilů VW e-up!, lze s tímto elektromobilem reálně jezdit za 13 kWh na 100 km (výrobce uvádí u e-up!u 11,7 kWh/100 km dle NEDC s baterií 18,7 kWh).

A nyní si spočítejme dojezd: 33 Wh / 0,13 W na km = 253 km. Kdo najede za den více? Dle statistik necelé 3% populace. Od 1.1.2020 zde budeme mít elektromobil, který dojezdem vyhoví 97% populace. Bude ho snadné nabít přes noc ze zásuvky 230V. Zaparkujete s ním v modrých zónách v Praze a od nového roku snad i v ostatních městech.

Na nákupy ideální – vlezete se s ním všude. Děti dovezete do školy, do kroužků a ani v zimě nebudete smrdět před školou, když si budete přitápět při čekání na caparty. S dvěstěpadesátilometrovým dojezdem zvládnete bez dobíjení i delší trasy.

Malé elektromobily jsou výhodné i u dotací. Jestliže se cena elektromobilu bez DPH dostane pod 400.000 ,- Kč, není třeba vypisovat na pořízení tohoto elektromobilu výběrové řízení. Pro ty, kteří ještě o dotace nežádali, je výběrové řízení zřejmě prázdným pojmem, ale ti co ho absolvovali říkají, že právě výběrové řízení je to peklo u dotací.

Bez výběrového řízení lze dotace vyřídit s menší dávkou stresu a hlavně daleko levněji. Podívejme se na příklad.

Základní cena Škoda e-Citigo: 420.000,- Kč včetně DPH (odhad)
Pro firmu (plátce DPH) je to pouze: 347.107,- Kč bez DPH
Dotace pro malý podnik: 117.148,- Kč
Náklady výběrového řízení: 0,- Kč
Výsledná cena elektromobilu: 229.959,- Kč

(Poznámka: malý podnik = s.r.o., a.s., OSVČ atd. do 50 zaměstnanců.)

Samozřejmě je nutné splnit podmínky pro uznání dotace. Ale není to tak těžké, jak se zdá a pro mnoho firem není obtížné tyto kritéria splnit. Jen ve stručnosti:

1. Sídlo nebo provozovna mimo Prahu
2. Firma v dobré ekonomické kondici
3. Čistý trestní rejstřík
4. Stručné info o činnosti a plánech firmy do budoucna
5. Podnikat v podporované činnosti (mít vhodné NACE)

Na uvedený elektromobil lze zpracovat dotaci za následujících zvýhodněných podmínek: Příprava podání dotace 8 000,- Kč (možná sleva 2 000,- Kč), úspěšné podání dotace 27 500,- Kč. Ceny jsou uvedeny bez DPH. Více informací a podrobné podmínky naleznete zde.

Více informací o dotacích pro malé elektromobily můžete získat na stránkách www.mala-elektromobilita.cz, které se zabývají právě malými, ekonomicky výhodnými projekty s rychlou návratností.

Malé elektromobily dávají největší smysl

Malé elektromobily dávají největší smysl
foto: archiv autora

Ukazuje se, že právě malé elektromobily se spotřebou do 15 kWh na 100 km budou nejžádanější pro ty, kteří přemýšlí o elektromobilitě jako o cestě energetické soběstačnosti. Ve spojení hybridní fotovoltaická elektrárna a bateriové úložiště totiž právě elektromobily s malou spotřebou dávají celému smysl, protože je není obtížné nabít bez toho, aby příliš zatížily celý systém.

Jestliže Vás zajímá, jak to asi bude vypadat, až budou plná parkoviště elektromobilů, můžete se podívat na pár obrázků z náměstí v Olomouci, kde se konal elektromobilní sraz.

placená inzerce

92 Comments on “Mají dotace na elektromobily vůbec smysl?”

      1. Cituji:
        Konkrétně v sezóně 2017/18 se podle situační a

        Cituji:

        Konkrétně v sezóně 2017/18 se podle situační a výhledové zprávy ministerstva zemědělství v Česku sklidilo 1 142 tisíc tun semene řepky olejné a 183 tisíc tun se dovezlo. Z toho 510 tisíc tun bylo spotřebováno k výrobě biopaliva, 384 tisíc tun na potravinářské účely a zbytek našel jiné využití.

            1. No, ja to vidim tak, ze kdyz by nebyl dotovany fosilni zpusob
              No, ja to vidim tak, ze kdyz by nebyl dotovany fosilni zpusob dopravy, daleko viceby se investovalo do elektromobility a diky novym technologiim a masovosti by byly BEV dostupnejsi.
              No a kazdy z nas dotujeme fosilni prumysl svym zdravim. Nekdo vice, nekdo mene. A stoprocentni dotace na budovani rybniku Vam nevadi? A to je reseni nasledku zadotovane priciny.

              1. TAkze prestaneme dotovat hromadnou dopravu a bude se muset
                TAkze prestaneme dotovat hromadnou dopravu a bude se muset stavet haaaafo silnic, ve mestech se bdue muset rozsirit parkovací misto atd.

                Ty bdues urcite ekolog nebo fanatik co nevidi celek a jenom hulaka jak chce pomahat prirode 😀

                A chapes ze hromadna je i treba vlak na elektrinu, takze chce sebrat dotacu i na elektrinu nebo je nejbliz nejjednodussi vysvetleni, jsi jenom blbej…

                1. Muzete mi poslat odkaz, kde jsem kdy v zivote psal, ze dotace
                  Muzete mi poslat odkaz, kde jsem kdy v zivote psal, ze dotace jsou zlo? Ja dotace obhajuji, i kdyz ne uplne vsechny, ktere se davaji, treba nejsem pro dotace na Capi hnizdo.

                2. Cekam na ty uryvky, kdy jsem proti dotacim!
                  Cekam na ty uryvky, kdy jsem proti dotacim!

                1. Nevim, zda jsou i pro soukrome osoby, ale obce to maji ze 100%
                  Nevim, zda jsou i pro soukrome osoby, ale obce to maji ze 100% hrazene na valstnim pozemku. Resime vystavbu v zastupitelstvu. Zkuste pohledat podminky.
                  Pokud ji ziskate, doufam,z e se tu nazvete sebemrskacskym masochistou, co si lesti kapry. 🙂

                2. 😀 děkuji, pohledám. Popravdě hlavně mě zajímají
                  😀 děkuji, pohledám. Popravdě hlavně mě zajímají podmínky, tuším že to podléhá povolení.
                  Nebojte, ani vějička dotace ze mě elektrického komunistu neudělá 😉

    1. – Na zadnou z Tesel registrovanych v Cesku nebyla dosud
      – Na zadnou z Tesel registrovanych v Cesku nebyla dosud cerpana jakakoli dotace.
      – Jezdit Teslou neni konicek. Zrovna Tesla je jeden z mala elektromobilu, ktery dokaze plnohodnotne nahradit spalovaka.
      – Vetsina lidi co ma na Teslu si ji nelesti pred panelakem jako vy svoji dymovnici, ale nechava si ji nekde umyt.
      Zvolil jste tedy dost spatny priklad.

      Mimochodem za sebemrskacstvi oznacuji nutnost jezdit na cerpaci stanice inhalovat silne karcinogenni vypary PHM, brat tam do ruky tu smradlavou hadici, cekat nez to tam natece a pak za to jeste zaplatit nejaky nesmysl. Za sebemrskacstvi povazuji nutnost jezdit pravidelne do servisu na vymeny oleje.
      Za sebemrskacstvi povazuji snazit se na dalnici zavodit s Teslou, kdyz mam u zadku vyfuk…
      Jste nam tu fakt akorad k smichu, tak se prestante ztrapnovat a vratte se na autoforum.

        1. A jinak podle toho co píšeš jsem za svůj život výměnama
          A jinak podle toho co píšeš jsem za svůj život výměnama oleje strávil v servisu méně času než ty s teslou za dva roky. Ale já se ptám. Je třeba se pořád chovat jako malé děti, vymezovat se proti sobě a poměřovat si pindíky? Vždyť to takhle vypadá že ev přitahuje zamindrákované lidi. Navíc..uvědomuješ si ten paradox, že ještě nedávno si taky jezdil spalovákem?

      1. Benzínka je na rozdíl od dobíjecí stanice všude po
        Benzínka je na rozdíl od dobíjecí stanice všude po cestě. Skutečně trvá delší dobu sebemrskačsky natankovat palivo než nesebemrskačsky dobít baterii? Dobíjecí kabel je čistý a voní?

        Závodit s Teslou mě fakt nikdy nenapadlo. Jednak jsem nikdy neměl tu potřebu a potom ji většinou vidím jet v pravém pruhu s kamiony.

        A je vůbec nutné se pořád srovnávat a vymezovat se vůči sobě?

      2. Já na dálnicích ani jinde v provozu nezávodím, nejsem
        Já na dálnicích ani jinde v provozu nezávodím, nejsem malý harant.
        Pokud si věříš na Mustanga, přijeď s tím svým těhotným hrochem aka Model X 4.6. na okruh v Brně. Pokud se bojíš, tak o měsíc později můžeš porovnat jeho obratnost proti 370Z a MX5 v okruhové konfiguraci ve Vysokém Mýtě.

  1. Jestli opravdu bude Citigo za 420 tis, tak bude úspěšný.
    Jestli opravdu bude Citigo za 420 tis, tak bude úspěšný. Skoro bych řekl revoluce. Pro někoho kdo dojíždí třeba 50 km do práce + děcka do školy + nákupy a ujede za den 150 km – nájezd zhruba 35 tis/rok, tak jen za pohonné hmoty ušetří 50tis/rok. Takových lidí je hodně a elektromobil bude druhé auto do rodiny. Tj. za zhruba 8 let se auto zaplatí jen na pohonných hmotách.
    Nicméně příliš nevěřím ceně 420 tis.

    1. 420 tisic bez DPH? S DPH? Bez dotácie? S dotáciou?
      420 s DPH

      420 tisic bez DPH? S DPH? Bez dotácie? S dotáciou?
      420 s DPH a pred dotáciou.. Je sen.. Úplne vylúčené.
      Môj odhad je nad 500.. Zatiaľ všetky očakávané a sľubované ceny boli prekročene.
      Koľko stojí elektricky eUP.. Prečo by škoda mala s dvojnásobnou batériou stať menej?. Len aby nestála 650.

      1. Pod 500 bez DPH, tedy 604 s DPH bude stát mild verze (eUP se
        Pod 500 bez DPH, tedy 604 s DPH bude stát mild verze (eUP se znakem Škody). Stejně tak, možná o něco levnější bude SEAT iMí. Prostě tady budou trojčata (VW, ŠKODA, SEAT) v základu. Pak bude to slibované CITOGO_37 a také i SEAT (psalo se o tom), ale tam odhaduji cenu o 200 tisíc více… Vejdou-li se do vašeho odhadu 650, budou hodně dobří 🙂

    2. Bohužel drtivá většina lidí najede do 30 km denně a ten
      Bohužel drtivá většina lidí najede do 30 km denně a ten cenový rozdíl mezi benzínovým autem a EV je velmi výrazný. Pokud to vezmeme čistě ekonomicky – zde ani malá spotřeba a údržba EV nepomůže dohnat rozdíl cen mezi EV a spalovákem. Běžná cena Citygo včetně DPH je 200 tisíc (nepočítám akce s cenou 180 tis.) se zárukou 5 let, tedy 220 tis. rozdíl a měsíčně spalovák s nájezdem 30 km projede 1500 Kč v benzínu, EV tak 500 Kč, tedy rozdíl 12 tisíc za rok + nějaká údržba o 3 tis. vyšší, tedy za 6 let to bude rozdíl tak 90 tisíc. Tedy k tomu lze přistupovat pouze neekonomicky, tedy chci tiché auto na elektřinu a ne smradlavý spalovák. V konečném důsledku bude muset stát tvrdými restrikcemi spalováky omezit, lidi jsou u nás ovce, takže si to nechají líbit a budou jezdit klidně i na kole.

      1. Ano – chci tiché auto na elektřinu…
        Ano – drtivá

        Ano – chci tiché auto na elektřinu…
        Ano – drtivá většina lidí bude dál jezdit smradlavým spalovákem…
        Ano – ovce budou jezdit klidně i na kole…

        Ano je pouze souhlas, s politikou netančím…

        Mimochodem neekonomicky přistupuje ke svému životu každý kuřák a uživatel jakýchkoliv drog, alkohol nevyjímaje. A že těch lidí je.
        A to nechci rozebírat zlodějiny ve státních zakázkách atd.

        Takže kdo chce EV, cestu hledá, kdo ne, najde tisíce důvodů, proč to nejde.

        1. no nekdo kdo ziuvi rodinu z prumerneho platu, je rozdil 200k
          no nekdo kdo ziuvi rodinu z prumerneho platu, je rozdil 200k vyhodit z okna protoze fanatismus trochu mimo logicke mysleni, ale najdou se fanatici co prosazuji vse na ukor lidskych zivotu, ale v nromalnim svete je zaviraji do blazince jenom ted se trpi, ze muzou rvat blbosti jako ty verejne…

          1. Znam spoustu lidi s podprumernym platem, kteri vykouri
            Znam spoustu lidi s podprumernym platem, kteri vykouri krabicku denne. Nevim, kolik stoji krabicka, ale budu pocitat stovku. V takovem pripade to je za 10 let 365.000 (nepocitam 29.2.). A takovy clovek nemuze dat o 200 tis vic za auto, ktere bude mit nizsi naklady na provoxz a nizsi exhalace? Lide s takovym prijmem maji auto, dokud se nerozpadne, verim, ze elektro mu vydrzi dele jak 10 let.
            A presne takto jsem pochopil Spetakuv prispevek, Vy ne?

    1. bud to jen hraje ted před eurovolbama na notu ropáckým
      bud to jen hraje ted před eurovolbama na notu ropáckým prasatům (ale tomu moc nevěřím ) anebo vážně peče snima. Jelikož elektromobilitu podporují piráti a on nekamarádí s pirátama tak logika věci ho věští opravdu jako nepřítele elektromobility 😉

      Už jak sem viděl jeho výraz fksichtě na Teslu v silikonvely loni nebo předloni tak mu moc nevěřím 😉 místo mozku má kalkulačku a jede ekonomicky jak robot a tam je jasně daná posloupnost kde se ted čepuje žlutá sračka a elektromobily až někdy fbudoucnosti to je jasný 😉

  2. off
    Dyson za měsíc začne testovat svoje EV. Taky vypluli na

    off

    Dyson za měsíc začne testovat svoje EV. Taky vypluli na povrch jeho patenty. Auto uvedou 2021.
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-09/first-patents-surface-for-dyson-electric-car-planned-for-2021?utm_content=business&utm_medium=social&cmpid=socialflow-facebook-business&utm_source=facebook&utm_campaign=socialflow-organic

    Na rozdíl od ostatních už loni dal k ledu svoje SS baterky a odepsal tak svůj nákup startupu Sakti o kterém jsem si už tehdá myslel, že je blbost ho kupovat, když o tom dlouhodobě nikdo neměl zájem.

  3. Pěkný PR článek. ŠkodaAuto opravdu nefandím, už vůbec
    Pěkný PR článek. ŠkodaAuto opravdu nefandím, už vůbec ne tomu jejich e-citigo 😀 pouze konverze, předobjednávka ID.3 ? 😀 Aha určitě budu platit firmně která má na krku největší skandál s emisemi předem. Ať přestane mlžit a ukáže hotovou věc, co tejden to studie.

    Moc se mi libí masírka o E-citigo, na akci den čisté mobility pro Českou poštu jsem byl svědkem, že ti kluci co tam ukazovali E-citigo absolutně nevěděli jak funguje jejich vlastní stanice a zda nabíjejí ten jejich skvost.

    Za mne rozhodně ne díky 🙂

      1. je to strašně z ruky, navíc sem furt nachcípanej 😉 něco
        je to strašně z ruky, navíc sem furt nachcípanej 😉 něco v létě někde uprostřed republiky někde v přírodě (ne na náměstí) u nějakýho hradu, na velkým placu, pohoda klídek prasátko na rožni, projiždky pro veřejnost samozřejmost klidně dvacku hodím do kasičky TM3 (vemu si helmu po zkušenosti s TMS 😉 informační besedy kolikrát komu vodešli poloosy a co se vysypalo a jak se to nejlépe řeší, kolik stojí přední sklo u TMX už to vím díky Mišelíne. Ale Kolik u NISSANu nemám tucha stejně jako tisíc dalších elektropřicmrdovačů páč 1) si to není kde dohledat a 2) zkušený majitelé drží hubu basu a chlupatou deku ktomu asi 😉 A ne jako na tom hradě loni pár autíček, cizácká nálada a nasraný ksichty, tím lidi akorát od elektromobility vodradíte 😉

        A pravdu i negativa sypat aby lidi se mohli rozhodnout, a bazarový zkušenosti, a jak se vověřujou baterky, a furt to do lidí ládovat a vopakovat je matka moudrosti, třeba jako pěkně to ted sype TESLÁČEK !!

        youtube.com/channel/UCjraiApUPRYnuEnYgZ31zQA/videos

        Třeba jako tajdlenc sice je to víc pro koně ale tak co nečudí se to je hlavní 😉

        kempwestern.cz

    1. Blábol. Bez dotací a nekomerčních projektů by jsme
      Blábol. Bez dotací a nekomerčních projektů by jsme neměli šmatlafouny, dotykový displeje a spoustu dalších technologických udělátek, které dneska fungují jako jeden celek v mobilních zařízeních. Komerční sféra by prostě neivestovala prachy a čas do výzkumu a vývoje technologií, u kterých by nebyl jasný komerční přínos v rozumném časovém horizontu nebo i pouhý smysl k čemu to vlastně bude dobré. Komerční sféra je příliš racionální a konzervativní, což je dobré pro zisk a vývoj v krátkém horizontu, ale není to zárukou dlohodobého progresu či revolučních změn či disrupcí. Kdyby tomu tak bylo, tak nenastávaj žádný Kodak či Nokia momenty a velké zavedené firmy se dokážou udržet na špici vývoje jen díky tomu co vymyslí jejich vývojová oddělení, což jak všichni víme v praxi ne vždy funguje. Ovšem samozřejmě dotace nejsou 100% zárukou pokroku a často ho můžou i naopak brzdit.

      12 základních technologií v mobilech vzniklo díky nekomerčnímu financování z nadaci, že soukromích a vládních peněz

      – Dotykovej displej je dílo vývoje v rámci RRE, tedy britské vlády a pak dotaženo v CERNU.
      – Multi-touch je z University v Delaware, zacálovánovo US National Science Foundation a CIA.
      – CMOS čip je zase vod JPL/NASA
      – Wifi + GPS systém jsou od Pentagonu,
      – Internet taky
      – WWW myslím že zase CERN.
      – Siri je DARPA.
      atd.

      LCD displeje, Li-ion, polovodiče, HDD na to na všechno přispívala vláda USA.
      Vlády taky přispívaj na spousty kravin a vyloženejch hovadin, ale to už bude muset rozebrat a porovnat nějak ekonomickej historik, aby nám řekl kolik dobrejch dotací připadá na ty blbý a jak je v tom kterej stát úspěšnej. Kdysi někdo spočítal, že každej dolar vraženej do letu na Měsíc se lidstvu vrátil asi 20x. Zajímavé.

  4. Ověřeno na elektricity map –
    aktuální mix ČR (13:00 –

    Ověřeno na elektricity map –

    aktuální mix ČR (13:00 – 9.5.2019) – 416g CO2/kWh, pokud to auto spotřebuje 13kWh/100km, bude to 5408g CO2/100km, neboli 54 gramů CO2 na kilometr.

    Takže jsme na čtvrtině vámi udávaných hodnot. Já bych se toho tolik nebál.

    Jinak aktuální přítok 271MW + 524MW, odtok 1533 + 881MWh, takže pokud odečteme tu 1,5 MW kterou vyrábíme v uhelných elektrárnách (prostě je vypneme, tak bude náš mix pod 300g CO2/kWh a auto pod 40g CO2 na km.

  5. „PLACENÁ INZERCE“…. nedivím se, že je to jeden nesmysl za
    „PLACENÁ INZERCE“…. nedivím se, že je to jeden nesmysl za druhým, viz „Z toho, co už prosáklo je jisté, že nová elektrická Škodovka bude hit.“ 😀

    na začátku jsem měl podezření ze lživé propagandy a ještěže jsem se včas podíval na „autora“ 😀

    1. No podle zájmu z našeho okolí a dotazů ze zahraničí bych
      No podle zájmu z našeho okolí a dotazů ze zahraničí bych se vsadil, že to za tu cenu hit bude. Možná že Vám to auto nevyhovuje, já osobně je na něj těším.
      No a Honda dnes zveřejnila, že na svoji Hondu-e, eviduje 22 000 poptávek jen v Evropě. Jsem přesvědčen o tom, že malá auta mají do města smysl.

  6. Elektromobil nabíjený elektřinou v ČR má v přepočtu
    Elektromobil nabíjený elektřinou v ČR má v přepočtu 200g CO2 na 100km díky tomu že naše elektrárny nejsou čisté tj. uhelné. Pokud budete nabíjet z domácího FVE očekávejte nemalé náklady a 3 měsíce v roce nebudete schopni nabíjet kvůli nízkému výkonu FVE především během zimy.

    Nejvíce ekologické je neměnit stará auta za nová ale udržovat stare auto co nejdéle v provozu. Jezděte malými a lehkými auty tak se na vase přemístění spotřebuje méně energie. Pracujte z domova, používejte MHD. Nekupujte novou hračku ‚elektromobil‘ počkejte si pár let až se nabídka vylepší a ustálí, nyní jsou ceny přemrštěné.

    1. keby vsetci iba cakali, kym nova technologia poklesne na cene,
      keby vsetci iba cakali, kym nova technologia poklesne na cene, tak sa toho poklesu nikdy nedockame. Vdakabohu za to, ze existuju aj ludia, ktori nemyslia iba ekonomicky, ale aj ekologicky a zodpovedne voci prostrediu, v ktorom zijeme.

      1. Presouvani zodpovednosti za vyrobu nam jde skvele, takze my v
        Presouvani zodpovednosti za vyrobu nam jde skvele, takze my v evrope jsme zodpovedni ke svemu prostredi kde zijeme – vsechno je CO2 neutral, ale na to jak kompletuji baterie nekde v Asii a jak tezi suroviny pro baterie v Africe – „na to sere pes“ jak se lidove rika ze ?

        Nejde ani tak o druh pohonu toho vozidla, vadi mi ze se nam to marketingove podsouva jako ohromny pokrok co se ekologie tyka ale to proste neni Pravda – vyresime lokalni znecisteni ale veskere emise budou proste ve Chvaleticich a vyroba tech baterii/nebo spalovacich motoru proste neni a nemuze byt neutralni vuci prirode.

        Je fajn byt ‚prukopnik‘ s elektroautem, ale nemyslete si prosim ze delate neco proti globalnimu oteplovani nebo neco na ten zpusob… 😉

        1. Vsichni se zminuji o neekologicke vyrobe BEV. Muzete mi prosim
          Vsichni se zminuji o neekologicke vyrobe BEV. Muzete mi prosim rozepsat (co nejdetailneji), jak se tedy BEV vyrabi a proc je dana cast vyroby (od tezby, pres kompetaci az po dopravu) tak neekologicka? Z meho neinformovaneho hlediska jde jen o to, ze se pouziva „ropa ci uhli“ v danych fazich. Nebo jeste nekde probiha tezba za pouziti H2SO4 ci podobnych latek, ktere nenavratne nici prirodu? U nas se taky bude lithium tezit nesetrne k zivotnimu prostredi?

          1. To chcete po anonymech moc. Jen plácají, co slyšeli od
            To chcete po anonymech moc. Jen plácají, co slyšeli od jiných anonymů na jiných fórech. Nedokáží číst ve veřejných zdrojích ani použít selský rozum a kalkulačku. Stále dokola opakované a tisíckrát vyvrácené nesmysly jsou toho důkazem.

            Bohužel, stejně nesystémově se chová řízení státu na všech úrovních. Pořád se mluví tom, že bychom měli být jako stát v co nejvíc věcech soběstační, ale zrovna na příkladu elektřiny je vidět, že se děje pravý opak.

            Ve výrobě elektřiny jsme více než soběstační, máme přebytky, které by stačily napájet miliony EV, ale namísto toho je prodáváme do zahraničí, ale škodliviny z výroby zůstávající zde. Namísto toho pak za draho kupujeme drahou ropu od Rusů a Arabů, tady si jí rafinujeme (další škodliviny) a smrdíme si pod nos výfuky. Nedává to žádný smysl, ani ekonomický ani ekologický, prostě žádný.

            1. hezky se placate po zadech, jaka studie je ted ta spravna
              hezky se placate po zadech, jaka studie je ted ta spravna nejaktualnejsi ? otevru si web vypadne mi napr. bloomberg :

              Googlujte bloomberg clanek : the-dirt-on-clean-electric-cars

              Jak se tam zminuje :

              It’s not a great change to move from diesel to German coal power,

              pokud bychom meli ‚clean energy‘ jako norsko meli bychom o 65% CO2 mene na kazdem elektromobilu, ale my nemame – takze je hezke ze tu budeme mit treba 10% elektromobilu ale dokud tu nebude ta bajna zelena elektrina tak mate automobily ktere problem presunuly do uhelnych elektraren – ale hlavne ze bude ve meste kde vy dychate cisto, to je prece to nejdulezitejsi.

              Rad si prectu vase verejne zdroje od Vas duveryhodnych neanonymnich uzivatelu.

              1. Tento prispevek se mi zda hodne duveryhodny, v cem nema
                Tento prispevek se mi zda hodne duveryhodny, v cem nema pravdu? Nebo prumerne emise dieslu na km je mensi jak 70 h/km? A co ostatni latky CO, NOx, SOx? Tech take vypousti Nemecky elektricky mix vice na km BEV nez spalovaci auta?
                Takze dle Vas mame nejprve veskerou vyrobu elektricke energie za cca 50 let prevest na obnovitelne zdroje a az pak delat BEV? Neni to ztrata casu a zdroju? 🙂
                Mimochodem, ziji na vesnici a v topne sezone je tu horsi vzduch jak ve mestech. A nereknu, z enejprve vymenit vsechny kotle, pak vsechny elektrarny a pak vsechna auta. Je treba co nejvice vyuzivat modernich bez ci nizkoemisnich zdroju co nejdrive ve vsech odvetvich. Nemci toho jdou kladnym prikladem a my tim zapornym.

              2. Já nemluvím o žádný studiích, ale o faktech a tvrdých
                Já nemluvím o žádný studiích, ale o faktech a tvrdých číslech, které se dají snadno najít ve veřejných zdrojích a dá se s nimi matematicky pracovat.

                To, že rafinace ropy na benzín a naftu je extrémně energeticky náročný proces a spotřebuje se na každý jeden litr PHM 1.6kWh elektřiny, je prostě fakt. To je 10kWh na 100km běžného spalovacího auta se spotřebou 6-7l/100km. To jsou 2/3 spotřeby elektromobilu obdobné velikosti a výkonu.

                Takže o čem se tady vlastně bavíme?

              3. Nevím jak v Německu, ale v ČR by to „great change“ opravdu
                Nevím jak v Německu, ale v ČR by to „great change“ opravdu byla. Protože než mít ve městech tisíce dieselů s vykuchanými filtry, zaslepenými EGR ventily a třetina z nich má zadní nárazník černý od sazí, tak radši to přesunu do uhelky, kde je výfuk jen jeden velký a který je kontrolovatelný ze strany státu.
                Takže asi tak…

        2. My si tu dolujem a pálíme vlastní uhlí, aby jsme pak celou
          My si tu dolujem a pálíme vlastní uhlí, aby jsme pak celou 1/4 produkce elektrický energie vyvezli za pakatel za hranice a emise si tu nechali. Nějak se nepamatuju, že bych tě viděl v TV zuřivě mávat transoarentem když se prolamovali limity? Kde si zrovna byl? Lemtal si doma pivo, žral klobásu, čuměl na Ordinaci, drbal ses na zadku a vymejšlel tydle bláboly?

          Mimochodem kdy ses začal zajímat vo ekologii? Včera? Tak to gratuluji, máš před sebou ještě dlouhou cestu :)))

            1. Taky jsi zapomněl, že dnes se již blíží recyklace
              Taky jsi zapomněl, že dnes se již blíží recyklace baterií 75%. A životnost baterie do EV + následně uložiště energie po poklesu kapacity může být i 15-20 let, pak recyklace a to může být ještě jiné procento či složení baterií. 🙂 FVE už mám na střeše pár let, tak pokud je 49% eletřiny u nás z uhlí. Tak já mám mix pro EV maximálně 10% fosilní.

    2. Dobrá kravina zabývat se jen CO2 a kašlat na ty jedovatý
      Dobrá kravina zabývat se jen CO2 a kašlat na ty jedovatý sračky co lítaj výfuků aut. Běz si čekat do garáže s nastartovaným spalovákem a uvidíš čeho se dočkáš. Hlavně tam ale netahej svoje děti, ty za tvojí hloupost nemůžou.

    3. Pokud vám to tak vyšlo (jsem líný to přepočítávat),
      Pokud vám to tak vyšlo (jsem líný to přepočítávat), tak si těch 200g CO2 na 100km připočtěte taky k emisím každého spalováku, protože jen při rafinaci paliva se spotřebuje řádově srovnatelné množství elektřiny.

Napsat komentář