Vypěstujte si nový Mercedes!VĚDA
Vypěstujte si nový Mercedes!
Republiku dusí auta bez filtrůČESKO
Republiku dusí auta bez filtrů
Sportovní hybrid Porsche 918 RSRAUTO
Sportovní hybrid Porsche 918 RSR
Kavárna na elektrických kolechKOLO
Kavárna na elektrických kolech

Long-ESA – nejrychlejší elektrické letadlo všech dob

Jan Grohmann - 25 Červenec 2014

Pilot a motocyklový jezdec Chip Yates začal v roce 2012 vyvíjet malé elektrické letadlo. Jako předlohu si vzal extravagantní letoun Rutan Long-EZ, původně poháněný spalovacím motorem. Výsledné elektrické letadlo Long-ESA se pyšní titulem „nejrychlejší civilní letadlo všech dob“.Long-ESA

Long-ESA
foto: Chip Yates

Rychlost proudí Yatesovi v krvi. V roce 2011 ustanovil světový rekord při jízdě s elektrickou motorkou, když překonal rychlost 200 mil/h (322 km/h). V roce 2012 s elektrickým Long-ESA poprvé překonal ve vodorovném letu rychlost 200 mil/h, konkrétně 326,053 km/h.

V překonávání rekordů Yates pokračuje. Jen minulý rok se svým elektrickým letadlem Long-ESA dosáhl pěti prvenství – např. ve stoupání, rychlostí nebo dostupu. Všechny rekordy byly minulý týden potvrzeny Mezinárodní leteckou federací FAI (Fédération Aéronautique International).

Rekordy ustanovil s malým letadlem Long-ESA typu kachna. Původní verzi Rutan Long-EZ z počátku 80. let minulého století poháněl čtyřválcový motor o výkonu 86 kW. Letadlo s maximální startovací hmotností 601 kg dokázalo letět „maximálkou“ 298 km/h a 232 km/h cestovní rychlostí.

Chip Yates a jeho elektrický Pegas
video: YouTube

Elektrický Long ESA naproti tomu pohání elektrický motor o výkonu 193 kW (258 koní). Bohužel kapacita baterie není k dispozici, ale letadlo údajně „konzervativní rychlostí“ a ve stejné letové hladině vydrží ve vzduchu dvě hodiny. Naopak při plném výkonu se baterie vybijí za 15 minut.

Díky přebytku výkonu dokáže letoun na krátké vzdálenosti vyvinout rychlost až 355 km/h (2013) a vystoupat do výšky 4481 m. Z klidové polohy vystoupá do výšky 3000 m za 5 minut a 32 sekund.

Ostatně ve stoupavosti nebo dostupu násobně nebo výrazně překonává obdobné letouny se spalovacím motorem jako Cessna 172 nebo Cirrus SR-22G2. Samozřejmě, letadla se spalovacím motorem mohou naopak letět mnoho hodin bez omezení.

Výhodou elektrického motoru je, že ke svému fungování nepotřebuje kyslík. S rostoucí nadmořskou výškou tak neklesá jeho výkon, jako u spalovacích motorů. Díky tomu elektrická letadla ve stoupavosti a dostupu dominují nad letadly se spalovacími motory.

Yates se nyní chystá na největší výzvu svého života – přelet Atlantiku s elektrickým letadlem. Let je naplánován na roky 2015 a 2016. Letadlo nebude mít žádné solární články ani se nebude spoléhat na žádné vzdušné proudy.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co to je za kecy o dostupu a stoupavosti oproti spalovacímu pohonu?!

Když se podíváte na stoupavost stejného letala se spalovákem, tak je stejná! A dostup je jen minimálně vyšší než Cessna kterou v článku dáváte ke srovnání, takže žádná senzace..

A kapacita baterie která není uvedena se dá snadno spočítat. Jestli má letadlo 193kW a vybije baterie za 15 minut, tak kapacita je 193/4 = 48kWh.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články