Ford ukázal odlehčený Fusion, který váží stejně jako Fiesta

Jan Grohmann - 06 Červen 2014

Americká automobilka Ford představila nízko-hmotnostní koncept vozu Ford Fusion (u nás prodávaný jako Ford Mondeo). Kompletně přestavěné vozidlo nazvané "Lightweight Concept Car", za širokého použití kompozitních materiálů a hliníků, shodilo 25 % své hmotnosti.Lightweight Concept Car

Koncept Lightweight Concept Car
foto: Ford

Nepleťte si však americký Ford Fusion (v Evropě známý jako Ford Mondeo) s malým evropským autíčkem stejného jména. Americká verze je čtyřdveřový sedan střední třídy, jehož druhá generace (2013) měří 4859 mm a váží 1554 kg.

Ford si vybral právě model Fusion, aby si vyzkoušel nový přístup v konstrukci automobilů za použití nejmodernějších materiálů. Upravený Ford Fusion má hmotnost pouze 1195 kg. Pro srovnání, pohotovostní hmotnost mnohem menšího Ford Fiesta s motorem 1,4 l je 1041 kg.

Ostatně podobný koncept v menší míře Ford uplatnil u, ve Spojených státech velmi oblíbeného, „trucku“ Ford F-150. Již třináctá generace těchto legendárních amerických pick-upů se začne vyrábět od příštího roku.

Ford Fusion po odtučňovací kůře.
foto: Ford

Předchozí verze, podle motorizace a karosérie, mají hmotnost nejčastěji mezi 2-2,5 tuny. Nová generace Ford F-150 pak shodí na hmotnosti podstatných 317 kg.

Zpět ke koncepci Lightweight Concept Car. Upravený Ford Fusion využívá ve své konstrukci vysokopevnostní ocel, hořčík nebo uhlíková vlákna (). Moderní konstrukční materiály se uplatnily prakticky na celém autě.

Zadní okna upraveného Ford Fusion jsou z polykarbonátu a čelní/boční okna z chemicky tvrzeného skla. Litrový tříválec EcoBoost dostal hliníkové ojnice a další díly z karbonu. Úzká kola jsou vyrobená z uhlíkových kompozitů a brzdové třmeny jsou vyrobeny z hliníku s povlakem z nerez oceli.

Samozřejmě použití „exotických“ materiálů není levnou záležitostí. Hliník stojí mnohem více než ocel. Navíc je rozdíl vyrobit účelově jedno auto nebo změnit celou technologii výrobní linky a chrlit podobných aut stovky nebo tisíce. Taková změna se rozhodně nestihne přes noc.

Auto bylo vyvinuto díky 10 milionovému grantu amerického ministerstva pro energetiku. Upravený automobil se využije k jízdním a posléze k nárazovým testům. O případné sériové výrobě je zatím brzy hovořit.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podstatna je cena, ta nakoniec v danej triede bude predavat vozidlo. Vid pocin audi s A2, usporne auto, ktoreho predaj obmedzila cena. Pouzitie kompozitov nie je novinka, jaguar, audi pozivaju hlinik uz davno, nasadenie carbonu, keramiky, polykarbonatov tiez nie je nove. Ak by to malo mat zmysel zadanie by malo zniet "zlacnit alternativne technologie", aj ked masova produkcia by posunula cenu nizsie...


e-stationNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.