Letiště v Sydney zavádí elektrické autobusy

Jan Horčík - 01 Prosinec 2016

Letiště v Sydney uvedlo do provozu svůj první elektrobus. Do konce letošního roku jich pořídí dalších pět. Jde o společný stroj australské společnosti Carbridge a čínské BYD.auto elektrobus BYD ElectriBlu Toro Sydney letiště

Tenhle konkrétní elektrobus se jmenuje "Electric Blu". Slouží nově na letišti v Sydney.
foto: Carbridge

Elektrobus typu Toro sloužící nově na trase mezi parkovištěm a letištěm Sydney zvládne ujet až 400 km na jedno nabití a uveze až 70 pasažérů. Celková investice do šesti kusů činila $5 mil. AUD.

Nové elektrické autobusy nahradí původní dieselovou flotilu. Bude to znamenat roční snížení emisí asi o 160 tun a zlepšení kvality ovzduší v okolí. Stejně tak i snížení hlučnosti.

Letiště po celém světě postupně investují do obnovitelných zdrojů energie a ekologické dopravy. Čím dál tím častěji jsou například letiště napájena solárními panely.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Otázka zní obráceně. Proč autobus, pendlující mezi parkovištěm a halou musí mít dojezd 400km ?
Možná proto, aby s teoretickým dojezdem 400 km ujel alespoň těch 10, co potřebuje :-)

Obrázek uživatele Radovan

Tak ptáte se sice z legrace, ale logiku tak velký nájezd má. Pokud se pohybujete v místech, kde na konečných není možnost nabíjení nebo tam autobus nestojí dostatečně dlouho.
Ano, třeba Ostrava má napříč jen 20 km a celou tuto trasu jede jen minimum linek. I tak by jim dojezd vystačil teoreticky na 10 spojů. To je při průměrné rychlosti 30 km/h přes 13 hodin pracovní doby a to nepočítáme stání na konečných a povinné pauzy řidiče.
Pokud by elektrobusy měly jezdit podle nynějších představ DPO uvnitř velkých sídlišť od konečných zastávek páteřní tramvajové sítě, kde by mohly dobíjet, tak by si je řidiči mohli střídat na konečných a nemuseli s nimi zajíždět do depa. Ani na čištění. Protože třeba v 80 tisícové Ostravě-Porubě má takový autobus trasu jedním směrem do 10 km, takže teoreticky 20 spojů a 26 hodin jízdy bez nabíjení. Jelikož ovšem bude nabíjet v pauzách na konečné, má prakticky dojezd neomezený. Jinými slovy i topit a klimatizovat může v pohodě elektricky.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Plzeň
Elektrobusy v Plzni startují ostrý provoz, baterie dobijí na Košutce.
http://plzen.idnes.cz/elektrobus-fobijeci-stanice-autobus-baterie-fmw-/plzen-zpravy.aspx?c=A150528_154214_plzen-zpravy_pp

Praha
První bezplatné elektrobusy v Praze mají za sebou 10 tisíc kilometrů a 150 tisíc přepravených pasažérů
https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/5460.html

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com
www.freeghosn.com #freeghosn

Jak už uvádí Kuk nademnou, není třeba pro podobné zprávy chodit až k protinožcům, takže také přidávám jeden odkaz pro ČR.
http://www.trinecko.cz/aktuality/index.php?id=aktualita&Id=2450

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takže letiště touto investicí ušetří (teoreticky) za rok 160 tun vypuštěného CO₂
To je zhruba tolik, kolik vypustí jedno letadlo při jednom transatlantickém letu.

To se mě zdá trochu moc, ne? Když spotřebuje třeba 100tun paliva, jak z toho udělá 160tun plynu?

---

FVE 7,23kW, ZERO SR MY2018, M3 čekatel

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejsem chemik, takže spoléhám na strýčka Googla.
Ze spálení 1 kg paliva vzniká přibližně 3kg CO₂ a 1,5kg vodní páry.
Na 1kg paliva je potřeba asi 15kg vzduchu, z čehož kyslík tvoří asi 20%
Takže z kila paliva a 3 kil kyslíku vznikne 3kg CO₂ a zbytek pára.
Ta letadla spotřebují na transkontinentální let spíše kolem 50ti tun paliva a vypustí těch 150 tun CO₂

Obrázek uživatele Josef

Spaluje i okolní kyslík a ten vstupuje do reakce a vystupuje jako CO2.

To samosebou chápu, ale chtěl bych se opřít o konkrétní čísla, přijde mě to zkrátka moc.

---

FVE 7,23kW, ZERO SR MY2018, M3 čekatel

Obrázek uživatele Josef

No problém je v tom, že do reakce vstupuje kyslíku mnohonásobně více, než kolik si letadlo veze paliva.

Příklad: Předpokládejme, že jedeme autem se spotřebou 7 litrů na 100 km. Ujetím 1 km tedy spotřebujeme 0,07 litru benzínu. Při průměrné hustotě benzínu okolo 720 kg·m-3 jde tedy o zhruba 50 gramů benzínu. Zjednodušeně lze předpokládat, že benzín je tvořen atomy uhlíku (reálně tak z 90%, takže chyba nebude velká). V 50 gramech benzínu jsou tedy asi 4 moly uhlíku. K jeho spálení (C + O2 → CO2) je potřeba 4 moly molekul kyslíku O2. Pro běžný plyn za běžných podmínek (a to kyslík je) přitom platí, že jeden jeho mol má objem 22,4 litru (! za běžných podmínek, tedy zejména za běžné teploty a atmosférického tlaku!). Z toho vychází, že obyčejné auto spotřebuje na ujetí 1 km kromě 50 gramů benzínu také okolo 90 litrů kyslíku. Udává se, že průměrný člověk takové množství kyslíku spotřebuje za zhruba 6 hodin.

Asi si (ne)dovedete představit, kolik kyslíku spálí letadlo.

K poslednimu odstavci - kdysi davno na zakladce nam tvrdili, ze letadlo na trase Praha-Vladivostok spotrebuje tolik kysliku, co clovek za cely zivot. Jestli je to pravda, nevim.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Děkuji všem za osvětlení. Ta čísla si někam musím poznamenat, zní to neskutečně... :(

---

FVE 7,23kW, ZERO SR MY2018, M3 čekatel

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Taky si najdi produkci CO2 v prirode. Je taky neskutecna a presto zijem. Nebo spise prave proto :)

Obrázek uživatele Josef

Nejde ani tak o produkci CO2, ale spíše o spotřebu kyslíku. Mimochodem, množství kyslíku v atmosféře klesá. Sice zcela nepatrně, ale klesá.

Ciste molarne (vim, ze je to zjednoduseni), spalenim molekuly metanu ("hmotnost" 16) a nejakeho kysliku vyrobim molekulu CO2 ("hmotnost" 44) a nejakou odpadni vodu. Kdyz budu palit treba alkohol, vyjde to lip, protoze v nem uz nejaky kyslik je.

EDIT: nahore to rozepsal Tomiq v "lidskych" jdnotkach

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

No v Brně na letišti jsou elektromobily v provozu už několik let. Jezdí tam Smarty (nebo co to je), Mercedes dodávka a Nissan dodávka. Jo a personál má k dispozici dva elektroskůtry pro rychlejší pohyb po letišti :)

---

FVE 7,23kW, ZERO SR MY2018, M3 čekatel

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tady je zas krásně vidět že vyšší dojezd je v pohodě možny a ostatni většina trapně kolem 150 km to samé u osobaku.. tesla přes 500 a ostatní trapasí kolem 200km. A pořad to budou zdržovat malým dojezdem. :(

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A proc bude mit model 3 dojezd jen 300? Taky zdrzuje? :)

TM3 bude mít 345 km.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com
www.freeghosn.com #freeghosn

345km jako oficialnich podle nejake metodiky, takze i za realnych 300km budou lidi sakra radi, pocital bych spise s realnyma az 250km

Jestli ti to nestačí takhle podle EPA, tak si budeš muset počkat až si to votestuješ sám.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com
www.freeghosn.com #freeghosn

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A proč ne těch 500? :)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilBUS2BUSKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů Circontrol